Fick tillbaka min nyrenoverade topp och skruvade ihop bilen i helgen. Bilen startade direkt och gick hur bra som helst. Gick på tomgång ett tag och sedan så efterdrog jag toppen. Tyckte att jag hade lite för mycket ventilskrammel så jag ringde killarna i måndags som hade renoverat toppen tyckte att jag borde köra den varm ett par ggr innan jag kom tillbaka till dem.
Var ute och körde igår och bilen stannade efter ca 20 minuters körning, sen den gick inte att starta. Fick begära bärgning för att komma hem. Varför går bilar alltid sönder på de mest olämpliga ställena, i mitt fall mitt i en tunnel som är 400 meter lång
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Påbörjade felsökning idag och lyfte på ventilkåpan, sig inget direkt. kamremmen var på plats och såg hel ut.
Prövade sedan att snurra vevaxel och avgaskamen snurrade fint, tittade sedan på kamen till insuget, den rörde sig inte en mm fast kamremshjulet snurrade så fint
![Huvudkrafs :think2:](./images/smilies/icon_kopfkratz2.gif)
Tog en skiftnyckel och försökte rubba på insugskamen, rör sig inte en mm, sitter som berg, kan inte rubba den.
Tittar lite mer noggrant och ser att främre delen på kamen(fronten) ser lite svart och bränd ut. Väldigt lite olja i ventiltråget men samtidigt var ju bilen varm så det mesta har väl runnit ner så att säga under det senaste dygnet.
Hur sjutton kan kamaxeln nypa, har "the almighty forumet" några teorier.
Jag tänkte först att det kanske var oljepumpen som hade havererat men jag har oljetryck, i all fall så visar mätaren fullt oljetryck. NB visar tydligen bara av eller på för oljetrycket har jag fått lära mig. Det torde då innebär att oljepumpen fungerar och trycker upp olja i ventil tråget, eller
![Huvudkrafs :think2:](./images/smilies/icon_kopfkratz2.gif)
Vad är det för typ av lager som sitter runt kamaxeln, kan man dra fast lagret för hårt och därmed så går det varmt oavsett smörjning från oljan(motorkillarna har missat något)
Kan ventilerna på något sätt ha fastnat, den är nyrenoverad men gick som sagt riktigt bra
Nu är ju frågan vad man skall göra.
Köpa en ny kam står väl på listan skulle jag tro för piggen som sitter mot kamhjulet torde vara av/trasig eftersom kamhjulet snurrar.
Ny topplockspackning, antar jag måste skruva av toppen för att byta kamaxel och säkerställa att inget är trasigt gällande ventiler mm
Vad mer behöver jag göra/tänka på . Frugan tycker jag borde använda bilen som bojsänke så jag kan vara hemma och städa och tvätta lite mer istället
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jag skulle vilja reklamrera jobbet genom att hävda att de har dragit åt lagret till kamaxel för hårt, vad tro ni om det
![Huvudkrafs :think2:](./images/smilies/icon_kopfkratz2.gif)
Alla tips och idéer mottages tacksamt får mentalt är jag långt nere i källaren just nu. Igår ställde jag bara bilen efter bärgning och gick in och drog ett täcke över huvudet som sagt