Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Köp en färdig bil sa dom till mig, en bil med vagnsbok, en bil med historia sa dom till mig.

Så jag köpte en bil med vagnsbok, en bil med historia, med väldokumenterad historia.

Vad har jag gjort... :think2:

Fortsättning följer...
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Okej, bilen hemma och dags att fundera på framtiden.
Image
Vill ha ett par fälgar till med gatdäck, fick nämligen med mig 4st 195/50-15, utan att ta av fälgen och leta, någon som vet vad jag har för ET?
Hittade ett par med ET25 men går det fritt?

Sedan får jag fila på en inköpslista på saker jag tror jag vill ha. Input mottages tacksamt.

För glassätande:
  • Solskydd
    cabb (saknas helt)
    Bälte H-sida
    Stol H-sida
    Fälgar till gatdäcken
    mjukare fjädrar
    Snap-on fäste
    div lister & fästen
För banbruk:
  • 1.8 bromsar
    mindre batteri
    nya r-däck
    längre växelspak med kortare läge
    Rattdistans Behöver ha ratten närmare mig
Framöver kommer jag att behöva hjälp med massa nybörjarfrågor.
som:
  • tips på hur man sätter fast batteriet & hur stort det behöver vara
    Hjälm & krav på HANS
    Hål på stolsklädsel OK för vagnsbok? Hur laga?
    Hur sänka stol som sitter på längdjustering?
    mm
Hur mycket racer ska den få vara?
Hur mycket glassbil ska den få bli?
Hur kompromissar man lämpligt?

Vågar man sig på att delta i en tävling?

Vad har jag gett mig in på...
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by Kraniel »

Högerstolen (den som hör till just den där bilen alltså) står i mitt källarförråd. Du kan hämta den när det passar. :D
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by Sonett7 »

M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Kraniel wrote:Högerstolen (den som hör till just den där bilen alltså) står i mitt källarförråd. Du kan hämta den när det passar. :D
Stockholm ligger ju lite ocentralt, men det kan kanske ordnas.
Kanske vid någon racerbana i framtiden?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Då har faktiskt Önos fått smaka bana.
OSC arrangerade en trevlig tillställning på Gelleråsen idag.
Frånsett lite initiala problem att hitta växel nummer tre (växla med vänster hand i lagom stressade situationer krävde träning) och 2st 180 graders snurrningar ut ut trösen (heter den fortfarande så, högern efter start/mål rakan?) och en "nästan räddning" och leka gräsklippare gick var det relativt problemfritt.
Dessa misstag får dock tillskrivas föraren, Önos gick helt utan att knota.

Får smälta intrycken, göra plats i garaget och bjuda Önos oljespa.
För ut på en räserbana det ska vi igen, Önos och jag.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Bilder ska man ju ha åxå, har bara en statisk tyvärr.
Image

(Varför blir alla mina bilder halva i bredd? :think2: )
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Och en action bild. :D
Image
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Besiktigad och godkänd för bruk på allmän väg ett år till.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Och idag har jag tagit reda på att den båge jag har gör att jag inte kan fälla cabben tillräckligt för att kunna få på Hardtoppen, så nu funderar jag på om jag ska skippa alla tankar på glass och gå hela vägen mot ett racebygge med regplåtar?

Men först vill jag leka lite i vinter, för snö och is lär vi få i år åxå så ett kontakthus från en NA cab/HT så jag kan koppla in elbakrutan ska letas upp.
Skulle vilja renovera HT'n med lite nya listar mm, tips på var jag hittar?

Vad var det mer :think2: Ahh kommer nog på nått framöver..
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Vad har då hänt över vintern.......? Inte ett endaste dugg.
Bruksbilen krävde lite TLC förra veckan så Önos fick rycka in som transportfordon så man kom till jobbet.
Funka bra, man höll sig vaken hela vägen.

Ingen is is på sjön i vintras blev det, så Önos har bara fått slumra i garaget.
Överväger en genomgång av bromsar & oljor och leta reda på en banträff nära mig.

Ska bara.... först.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Kors postar lite... :oops:
Önos är utrustad med någon form av originalratt och den är:
Image
lite stor
lite tunn
lite långt bort

Tänkte råda bot på detta genom att handla en mocka ratt.
Och som jag fattar så passar det mesta på det navet jag har.
se bild
Image
Ja vad kan måttet vara? ca 64mm? eller hur mäts det? för jag har svårt att få det till 70mm eller 74mm

Men jag surfar runt & ratar i tänkt prisklass ex denna eller dennaär lika stora som den som sitter där 350mm även om den är djupare, 90mm.

så mina frågor till den kollektiva Miata gurun,
Är det vettigt att leta mindre ratt än 350mm? vill ha lite mera plats för benen.
Behöver jag ett nytt rattnav eller passar andra rattar, som länkad här ovan & som sägs på ex RallyShop.se?
Rattnav som passar utbytesrattar. Alla Luisis nav har dubbla bultmönster, PCD 74mm samt PCD 70mm. Luisis rattar har 74mm PCD som standard medan MOMO, OMP, SPARCO, RRS, RMD mfl. använder 70mm PCD som är vanligast. Du kan montera båda sorternas delning med en SnapOff-enhet!
Hmm ett SnapOff kanske löser mer än detta problemet?

Tipps & erfarenheter mottages tacksamt, jag är förvirrad....
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Lastad & Klar inför morgondagen,
Image
Ska bara packa chauffören åxå... :think2:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by gokarting.nu »

Lycka till på kullen :burnout:


Visa 1,8:orna bakre kofångaren i svängarna :win:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

gokarting.nu wrote:Lycka till på kullen :burnout:


Visa 1,8:orna bakre kofångaren i svängarna :win:
Tackar.
Men det var inte lätt för en gammal skäggig gubbe att köra bil fort.

Men nog såg de flesta mina bakre kofångare, flera gånger, innan jag blev omkörd. :oops:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Några reflektioner från Bankalaset på Kinnekulle Ring 2014-08-01
Vi börjar med dom goda nyheterna, allt är helt! Nja eller inget gick mer sönder, så kan vi säga. Önos har svårt att släppa gamla vanor och rycker & dricker en del, även om det är skapligt under kontroll.
Kul, så vansinnigt kul jag hade, även om 1.07.00 som snabbaste tiden inte var så jätte roligt.
Och jag lärde mig en hel del;
  • kolla speglar innan man vrider på ratten, för även om det i min skalle är glasklart vilket spår jag tänkt mig delas inte den insikten av snabbare bilar som kommer bakifrån.
  • lär dig bromsa människa! Alla var bättre på bromsen in i kvarnböjen.
  • Önos is stil smoking, men koll på oljenivån så går det ett tag till.
  • Däck & bromsar, räcker ett litet tag till, men inte mycket mer. Nya till nästa år får det bli.
  • Körställning, sitter inte bra, måste fixa till stol, ratt & pedaler
  • om detta är kul, hur kul blir det då inte om man får upp farten?
Jag upptäckte på vägen hem att jag hade ont i nacken, kändes som jag haft "gamnacke" hela dagen, varför? När jag tänkte efter så har jag svårt att fixa blicken, tittar för nära bilen inte dit jag vill.
På med hjälm och in i bilen, och känner att hjälmen tar i stolen och tvingar ner huvudet lite så jag tittar neråt.
Det i kombination med skärm på hjälmen kan vara en orsak till att jag har svårt att titta rätt.

Lite lutning på stolen kanske hjälper? Sänka bak om det går. Är det besiktningsbart med fast monterad stol?
stolen sitter på (tror jag) original längdjustering och lite högt för min lekamen.
Ratten är för långt bort, som jag tidigare konstaterat men inte fixat.
Pedalfix ala Niklas Falk tillsammans med en ratt närmare mig bör ta bort irritationsmomentet att handen slår i låret.

så lite fix på Önos, och massa träning på chauffören blir det på att göra listan.

Har nu åxå märkt att om man har kameran på bältesträvan så ser man nästan bara det som händer i bilen...
Och att ett batteri inte räcker en hel dag.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Tja det ser ju ut att gå fort...
Attachments
önor_20140801-MazdasBankalas-_MG_9054.jpg
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Eftersom hela humöret håller på att regna bort bestämde jag mig för att sko om Önos till glasshjulen (från en Renault senic :oops: ) och se vad man kunde göra med stolen utifrån de brickor & skruv som garaget kunde erbjuda.

Stolen monteras ut, brickor läggs i fram för att "tilta" stolen, monterar tillbaka, provsitter och känner ingen direkt skillnad.

Om man skulle justera pedalerna när man ändå höll på? Ögnar igenom "hur göra" som Niklas Falk skrivit.
Stannar till på orden
jag plockade ut stolen
varvid jag tittar i Önos och jo där sitter stolen jag nyss monterat. :roll:
Gör ett tappert försök att komma till med stolen på plats, men med minnet färskt av hur lätt det var att kasta ut nämnda stol så den åker ut, (igen) nu var det tillgreppet inte helt obefogat för garaget skakade fram 4 brickor till att föröka med.

Hur som, "hur göra" funkade bra, även om bilderna beskrev en mycket renare bil än min.
Så nu står alla pedaler i samma höjd, mer eller mindre, och jag ska bruka Önos till jobbet några dagar för att utröna om gaspedalen behöver justeras den åxå, en kort provtur indikerade det då bromspedalen kommer rätt långt förbi gaspedalen så broms & gasdutt blev lite svårt.
Hur justera gaspedalen? frågan är ställd i Reparera, bygga och modifiera miata

Och stolen, ja den behöver monteras på annat sätt med sidofäste.

Synes snart i köp & sälj.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Har mekat klart pedaler för att få lite mer plats, fixade gaspedalen idag så det fick bli ett litet ryck på växelspaken.
Utgick från en shortshift från ebay och bytte spaken då ebay-spaken hade en vanlig M14.
vxl_ny_gammal.jpg
På plats i bilen bilen blev kanske lite lång :oops:
lång_vxlspak.jpg
lång_vxlspak.jpg (80.53 KiB) Viewed 12941 times
Provturen från vänlig polare ( :bow: ) med kunskap & verktyg som första utvärdering, resultat? nja även om ebay spaken i sitt originalskick gav korta slag blev slagen längre med lååång spak.

Planerar att byta ut knoppen mot en rund och därmed korta spaken.

Lite mer blev gjort, men mer om det senare.

Siktar på Kullen med Opel/WV den 27:e
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by TPR »

Har du monterat short shift tillsammans med den längre spaken? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

TPR wrote:Har du monterat short shift tillsammans med den längre spaken? :think2:
Jo, en ebay-spak som kortade slaget, ca 40% utlånades, längre spak under "leden" men med samma längd över leden användes, ebay-spaken var delad med M14 där skruvade jag på den nya spaken.
ebay-spak.jpg
ebay-spak.jpg (43.05 KiB) Viewed 12922 times
Original spaken kanske åxå är delad, har inte provat.

Nu är spaken ca 30cm lång.
30cm_lång.jpg
Och slaget 1:an till 2:an ca 15cm.
ettan.jpg
tvåan.jpg
(vänligen ignorera röran i bakgrunden)
Planerar att korta spaken ca 5cm genom att byta avlång-knopp mot rund.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by chriss »

Jag har genomgått precis det du gör nu. Jag nöjde mig med shortshift utan förlängning för med kändes det som man likaväl kunde köra med orignal sparken.
Mitt mål va att få växelknoppen närmre ratten utan för stort slag men fick inte till det.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Nej slaget ökar med längden på spaken.
Längre än original vill jag ha, men kanske inte så lång som den blev nu, eller, längden är bra men slaget för långt. :think2:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Ny knopp på spaken.
20140924_120221.jpg
Känns som en bra kompromiss mellan längd & slag.

Fixat till fastsättningen av batteriet.
Utgick från en biltema batteribygel som inte passade.
Men med en ny bygel
20140924_134443.jpg
kunde bagaget uppdateras från:
20140924_134502.jpg
till:
20140924_143016.jpg
Och en önskan att städa resten av elsystemet.

R-däck på bilen, tanken fylld och oljan kollad (eller var det tvärt om?) på fredag blir det lastning och tidig lördag för en tur till Kullen.

Ratt & Stoluppdateringar får vänta till vintern.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Kullen tog det sista på R-Däcken.
vf.jpg
Värst var det för Vänster Fram, inget ovanligt på kullen.

Körmässigt gick det sådär, inga nya PB, men kul var det hur som.
Ratten sitter nu helt klart alldeles får långt bort, så ny till året får det bli.

Tog lite tider, mest runt 1:08, och filmade lite, får se om något kommer ut på nätet.

Ny ska Önos skos om till besiktningsdäck inför stundande besiktning och sedan får vinterdrömmar ta vid.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply