Det är en ny-gammal NB-motor som hamnat i bilen innan vintern och den verkar gå bra.
* Startar bums och går rent på tomgång.
* Drar fint genom hela varvtalsregistret.
* Ryker på höga varv, åtminstone vid stillastående
* Har inte kunnat se någon oljerök vid kallstart.
Så, dumt nog så verkar den ha ett oljeproblem. Så här ser de nya tändstiften ut efter 2 mils körning:
... och toppen på kolven blänker av olja:
... och grannarna tror att något fattat eld:
Bilbrand?
Bästa jag kan göra är väl att behålla motorn och lägga en dimridå framför mina medtävlare men det känns inte riktigt fair.
Så vad att göra:
1) Klura ut om felet sitter i toppen, botten eller både och.
Ber ödmjukast om input.
Är det oljetätningsringarna på kolven månne?
Eller har jag missat något enkelt fel. Har provat en annan (begagnad) vevhusventilationsventil (PCV) eftersom jag förstått att en del haft problem med oljeflöde den vägen.
2) Jaga rätt på annan NA eller NB motor eller renovera? Är motorn som sitter i 'förbrukad'?
Vad är klokast, lägga lite tid på nya ringar och ventiltätningar/styrningar på motorn som sitter i eller ska man köpa en annan på en gång?
3) Halvrenovera?
Har en NA-motor med okänt fel men skulle kanske kunna ta botten och gifta ihop med toppen som sitter i.
Frågan är om motorn längre räknas som original om den är NA-botten och NB-topp?
Renovera eller byta ut motor?
Renovera eller byta ut motor?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Renovera eller byta ut motor?
Min erfarenhet är att öppna aldrig en std Mazda motor, rätt strulig med topplock och få allt rätt så det inte läcker...
Köp bättre beg (låga mil) och hinka i är ekonomiskt det bästa tror jag....
Med vänlig hälsning,
Joachim
Köp bättre beg (låga mil) och hinka i är ekonomiskt det bästa tror jag....
Med vänlig hälsning,
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Renovera eller byta ut motor?
Ebay.
Köp en "ny" från UK, så slipper du fundera.
Köp en "ny" från UK, så slipper du fundera.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Renovera eller byta ut motor?
1. Precis så mycket rykte min NB motor, kolvarna blänkte också av olja. Skulle tippa på att det är oljeringarna. Enligt trådar på Miataturbo verkar det som att NB-motorerna gillar att äta oljeringar. Men det skulle ju kunna vara ventiltätningarna som är kassa. Men då borde rykandet avta efter ett tag?
2. Köp en från UK eller någon skrot i Sverige, och ha (förhoppningsvis) en bra topp i reserv ! Blir väl samma kostnad som att renovera...
3. Motorn hade inte längre räknats som standard. Men eftersom att det är lägre komp i en NA-motor kanske du hade kunnat ansöka om dispens?
2. Köp en från UK eller någon skrot i Sverige, och ha (förhoppningsvis) en bra topp i reserv ! Blir väl samma kostnad som att renovera...
3. Motorn hade inte längre räknats som standard. Men eftersom att det är lägre komp i en NA-motor kanske du hade kunnat ansöka om dispens?
Alexander Mullaart
Re: Renovera eller byta ut motor?
Ny motor beställd Tack allihop för rådet!
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Re: Renovera eller byta ut motor?
Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Renovera eller byta ut motor?
Rök vid varv och belastning brukar vara kolvringar som är slut.Victor wrote:Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.
Blårök vid start och motorbroms/gas-släpp brukar vara ventiltätningar.
Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Renovera eller byta ut motor?
MLS packningen som sitter original är jättebra, men kräver släta och plana ytor för att täta. Detta gör att det inte går att renovera toppen så många gånger innan man planar toppen tunnare än spec (har för mig att det brukar finnas två tiondelar att ta).Myran wrote:Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.
Re: Renovera eller byta ut motor?
Just nu hoppas jag på få en 'ny' motor som är tät utan att behöva öppna den NB-motor jag har. Status på den jag har är lite oklar, svårt att veta om det bara är ringar som ska bytas eller om det finns oljeläckage vid ventilerna också. Är mera sugen på köra än mecka...
Har skickat efter motor härifrån, vilket landar på ~9tkr inklusive frakt istället för ~6tkr på godtycklig skrot i UK. Hoppas att det är värt den extra kostnaden.
Som sagt, sugen på köra inte
Har skickat efter motor härifrån, vilket landar på ~9tkr inklusive frakt istället för ~6tkr på godtycklig skrot i UK. Hoppas att det är värt den extra kostnaden.
Som sagt, sugen på köra inte
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)