Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tjena all mighty forum!
Efter 10 års paus i motorsportandet gör jag nu comeback. På licensen har det alltid stått rally och Co Driver, nu står det även Racing debutant.
10 år är sanning med modifikation kanske förresten, ett snabbt inhopp i långloppsteam gjordes för tre år sedan. Trots vad namnet långlopp indikerar blev det inte alls många varv på banan så jag ser mig som en nybörjare på banan.
Pausen har inte varit motorfri, den har spenderats på hyrkartbanorna runt Borås och Göteborg.
Tack vare hyrkartingen och Hallbig i spetsen har jag valt just Mx5-cup, knutit Göteborgsbaserade motorvänner och även hittat en verkstad. Viva la hyrkarting!
Nu i helgen har jag fått bilen på plats i verkstad och börjat kunna meka istället för bara undersöka, kalkylera och shoppa delar. Ni kanske märkt en och annan fråga i Bygg-forumet hehe
Enough om mig, till bilen!
I dec köpte jag min vita 90'a NA 1,8 som många säkert vet i grunden byggs av Mr Pettsson.
Riktigt fräsch bil med flera rätt smarta lösningar men enligt mitt tycke, lite för låg racefokus och för hög köpa-glass-fokus.
Bilen hade vid inköpet följande spec:
* Bytt motor till 1,8 liters 140 hästar'n
* Civincos insprutningssystem
* Open air-filter
* Heat reroute
* Bromsar från 94’s, som ju skall vara lite ”större” än 90’ns.
* Racebelägg av okänd typ
* Stötdämpare och fjäder från Koni
* Förlängda undre bärarmar
* Spezialkrängare
* Huvudbåge med bakåtsträvor från Competition Cars
* Mazda original grenrör 4 till 2 till 1, vet ej från vilken modell denna hör till
* Racekat
* Sparcoratt, racestol och racebälten
De uppgraderingar och förändringar jag planerat är i stora drag:
* Stötdämparkit D2 Track Racing med Streetperformance Roadstport fjäderanpassningskit
* Hårdare krängare fram med justerbara end links, vet ej ännu av vilken sort
* 6 växlad låda
* Torsen diffad bakaxel
* Bussningskit, polyurethan-aktivt men inte bestämt exakt än
* Frog arms och chassi rails
* Säkerhetsmässigt - ny stol, nya bälten från Sparco modell bästa jag kan hitta – Prutar icke på säkerhet
* Fullbur från Finess, bygger ny från scratch
* Laptimer, vet ej ännu vilken
* Kanske ny koppling
* Kanske nytt extractorgrenrör
* Kanske hardtop
Passar på att rikta ett tack till Hallbig, Jonas, Pettsson, Falk och alla ni grymma forumsurfare! Tusen tack! Hoppas att jag en dag har tips och hjälp att komma tillbaka med till er!
Förutom ovan uppgraderingar kommer jag också göra ett omfattande arbete med att lätta och slimma inredning. Hitta och ”backa” bort alla onödiga kablar, kanske dra om en del el. What else, rensa huvöppning och istället ha huvlås, bygga om huvudströmbrytare osv.
Mer race helt enkelt!
Näst på att-göra-listan är just inredningsrensningen. Detta skall vara klart på ca 2-3 veckor då bilen skall till min vän Järbyn i Borås för montering av fullbur.
Efter 10 års paus i motorsportandet gör jag nu comeback. På licensen har det alltid stått rally och Co Driver, nu står det även Racing debutant.
10 år är sanning med modifikation kanske förresten, ett snabbt inhopp i långloppsteam gjordes för tre år sedan. Trots vad namnet långlopp indikerar blev det inte alls många varv på banan så jag ser mig som en nybörjare på banan.
Pausen har inte varit motorfri, den har spenderats på hyrkartbanorna runt Borås och Göteborg.
Tack vare hyrkartingen och Hallbig i spetsen har jag valt just Mx5-cup, knutit Göteborgsbaserade motorvänner och även hittat en verkstad. Viva la hyrkarting!
Nu i helgen har jag fått bilen på plats i verkstad och börjat kunna meka istället för bara undersöka, kalkylera och shoppa delar. Ni kanske märkt en och annan fråga i Bygg-forumet hehe
Enough om mig, till bilen!
I dec köpte jag min vita 90'a NA 1,8 som många säkert vet i grunden byggs av Mr Pettsson.
Riktigt fräsch bil med flera rätt smarta lösningar men enligt mitt tycke, lite för låg racefokus och för hög köpa-glass-fokus.
Bilen hade vid inköpet följande spec:
* Bytt motor till 1,8 liters 140 hästar'n
* Civincos insprutningssystem
* Open air-filter
* Heat reroute
* Bromsar från 94’s, som ju skall vara lite ”större” än 90’ns.
* Racebelägg av okänd typ
* Stötdämpare och fjäder från Koni
* Förlängda undre bärarmar
* Spezialkrängare
* Huvudbåge med bakåtsträvor från Competition Cars
* Mazda original grenrör 4 till 2 till 1, vet ej från vilken modell denna hör till
* Racekat
* Sparcoratt, racestol och racebälten
De uppgraderingar och förändringar jag planerat är i stora drag:
* Stötdämparkit D2 Track Racing med Streetperformance Roadstport fjäderanpassningskit
* Hårdare krängare fram med justerbara end links, vet ej ännu av vilken sort
* 6 växlad låda
* Torsen diffad bakaxel
* Bussningskit, polyurethan-aktivt men inte bestämt exakt än
* Frog arms och chassi rails
* Säkerhetsmässigt - ny stol, nya bälten från Sparco modell bästa jag kan hitta – Prutar icke på säkerhet
* Fullbur från Finess, bygger ny från scratch
* Laptimer, vet ej ännu vilken
* Kanske ny koppling
* Kanske nytt extractorgrenrör
* Kanske hardtop
Passar på att rikta ett tack till Hallbig, Jonas, Pettsson, Falk och alla ni grymma forumsurfare! Tusen tack! Hoppas att jag en dag har tips och hjälp att komma tillbaka med till er!
Förutom ovan uppgraderingar kommer jag också göra ett omfattande arbete med att lätta och slimma inredning. Hitta och ”backa” bort alla onödiga kablar, kanske dra om en del el. What else, rensa huvöppning och istället ha huvlås, bygga om huvudströmbrytare osv.
Mer race helt enkelt!
Näst på att-göra-listan är just inredningsrensningen. Detta skall vara klart på ca 2-3 veckor då bilen skall till min vän Järbyn i Borås för montering av fullbur.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Trevligt!
Låter som en vinnarbil, märks att du pratat med Hallbig.
Säg gärna till om du hittar några bra bussningar, jag letar också efter det.
Låter som en vinnarbil, märks att du pratat med Hallbig.
Säg gärna till om du hittar några bra bussningar, jag letar också efter det.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Ok japp. Återkommer om bussningar i veckan!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Behålla originalgrenrör eller inte.
Här nedan är bild på det grenrör som sitter på. Det ser ganska sjysst ut ändå ju med sitt 4-2-1-utförande.
Det skall visst vara ett Mazda original från någon modell eller bil.
Vad tycker ni? Hur mycket skulle ett tex Racing Beat-rör egentligen göra?
Tänker också göra en ny mappning, dels för säkerhets skull men även för att dra fulla nyttan av ett eventuellt rör.
Här är det som sitter på nu
Här nedan är bild på det grenrör som sitter på. Det ser ganska sjysst ut ändå ju med sitt 4-2-1-utförande.
Det skall visst vara ett Mazda original från någon modell eller bil.
Vad tycker ni? Hur mycket skulle ett tex Racing Beat-rör egentligen göra?
Tänker också göra en ny mappning, dels för säkerhets skull men även för att dra fulla nyttan av ett eventuellt rör.
Här är det som sitter på nu
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Då var ny 6-vxl-låda och bakvagn med fina Torsen-diffen hämtade i Örebro.
Efter ett gäng timmar snöig körning från Göteborg fick jag chansen att imponera med lite skön släpkärres-backkörning in på Myrans bakgård.
Tack Myran för alla tips!
Nu kliar det riktigt mycket i mekarfingrarna... nä sådana har jag inte...
Nu kliar det i kontorsfingrarna att meka är nog mer rätt
Efter ett gäng timmar snöig körning från Göteborg fick jag chansen att imponera med lite skön släpkärres-backkörning in på Myrans bakgård.
Tack Myran för alla tips!
Nu kliar det riktigt mycket i mekarfingrarna... nä sådana har jag inte...
Nu kliar det i kontorsfingrarna att meka är nog mer rätt
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Najs! Denna bil kommer ju att bli en riktig dräpare !
Ser inga fästen för värmesköld på grenröret? OEM-rör lär ha kommit med detta tycker man, även om det kommer från någon "vassare" modell.
Skruva av och jämför hur det ser ut invändigt med valfritt "trimrör" ?
Ser inga fästen för värmesköld på grenröret? OEM-rör lär ha kommit med detta tycker man, även om det kommer från någon "vassare" modell.
Skruva av och jämför hur det ser ut invändigt med valfritt "trimrör" ?
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Nje, värmeskölden var monterad med slangklämma genom ett hål i värmeskölden och runt ett av utblåsen.Alexander Söderholm wrote:Najs! Denna bil kommer ju att bli en riktig dräpare !
Ser inga fästen för värmesköld på grenröret? OEM-rör lär ha kommit med detta tycker man, även om det kommer från någon "vassare" modell.
Skruva av och jämför hur det ser ut invändigt med valfritt "trimrör" ?
Tror jag avvaktar lite med grenrör. Om tid och dollares finns kvar mot slutet av bygget så kanske jag gör ett ryck.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Rensing av inredning inför burbygge
Idag och i helgen är det operation ta ur all inredning, ta loss instrumentbrädan, ta bort all onödig el.
Detta för att underlätta burbygge och även få bort äckliga äckliga kablar. Undrar varför jag är så kär i slimmad el... kanske för att jag är kass på bilel.
Har kommit en bit med rensningen, fått bort en hel del. På lördag är planen att vara klar dock, då skall allt vara klart för mr plåtslagare att börja bygga in fullburen.
Måste också klura ut hur buren skall dras igenom instrumentbrädan.
Någon som har tips på hur instrumentbrädan snyggast och bäst sågas upp för buren?
Kanske lite bilder?
Idag och i helgen är det operation ta ur all inredning, ta loss instrumentbrädan, ta bort all onödig el.
Detta för att underlätta burbygge och även få bort äckliga äckliga kablar. Undrar varför jag är så kär i slimmad el... kanske för att jag är kass på bilel.
Har kommit en bit med rensningen, fått bort en hel del. På lördag är planen att vara klar dock, då skall allt vara klart för mr plåtslagare att börja bygga in fullburen.
Måste också klura ut hur buren skall dras igenom instrumentbrädan.
Någon som har tips på hur instrumentbrädan snyggast och bäst sågas upp för buren?
Kanske lite bilder?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Inredning ur och instrumentbrädan sammalika.
Även tagit ur värmepaketet, tänker dra egna slangar från fläkt till rutan för eventuell imma.
Massor av el är borttagen.
Jösses vad rent och vad plats det blev plötsligt!
Inspirerad av lejban klurar jag på att även bygga egen panel med startknapp, brytare för tändning osv.
Imorgon skall jag, till min sambos begränsade förtjusning till verkstaden igen, sortera upp alla prylar... slutföra inför burbygge och strippa instrumentbrädan... Kanske inte behöver cigg-tändaren
Jag undrar fortfarande hur ni andra fullbursbyggare dragit rören A-stolpe och ner. Det sitter ju säkringshållare resp. kupéfläkt där jag först tänkt att bur-rören skall gå. Bilder och tips önskas!
Även tagit ur värmepaketet, tänker dra egna slangar från fläkt till rutan för eventuell imma.
Massor av el är borttagen.
Jösses vad rent och vad plats det blev plötsligt!
Inspirerad av lejban klurar jag på att även bygga egen panel med startknapp, brytare för tändning osv.
Imorgon skall jag, till min sambos begränsade förtjusning till verkstaden igen, sortera upp alla prylar... slutföra inför burbygge och strippa instrumentbrädan... Kanske inte behöver cigg-tändaren
Jag undrar fortfarande hur ni andra fullbursbyggare dragit rören A-stolpe och ner. Det sitter ju säkringshållare resp. kupéfläkt där jag först tänkt att bur-rören skall gå. Bilder och tips önskas!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Inspiration till burbygge:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=672
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=9 ... e2f6059ab6
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=672
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=9 ... e2f6059ab6
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Nicke K wrote:Och du tyckte att jag plockat ner mycket?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Grymma länkar!Alexander Söderholm wrote:Inspiration till burbygge:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=672
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=9 ... e2f6059ab6
Thanx!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Bil klar för burbygge!
Har gjort första rensningen av instrumentbrädan och monterat tillbaka den... Liten detalj är att bilen inte längre startar dock
Vid tändning tänds inga lampor i instrumentet och ett varningspip låter istället
Bränslepumpen verkar heller inte starta.
Blir att läsa el-schema och kolla igenom alla kontakter igen såklart.
Någon som varit med om felet med pipet?
Har gjort första rensningen av instrumentbrädan och monterat tillbaka den... Liten detalj är att bilen inte längre startar dock
Vid tändning tänds inga lampor i instrumentet och ett varningspip låter istället
Bränslepumpen verkar heller inte starta.
Blir att läsa el-schema och kolla igenom alla kontakter igen såklart.
Någon som varit med om felet med pipet?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla . Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Mhm... Läskigt med glapp! Buntband runt kontakten in till själva boxen?Alexander Söderholm wrote:Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla . Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Satte ett buntband runt boxen/hanen så att det är spänning på hanen mot sprutet.
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Ok, ja det är nog inte så dumt oavsett om man har problem med det nu eller inte... Allt som kan vibrera isär, gör ju det till slut
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Haha, det har alltså hänt igen?Alexander Söderholm wrote:Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla . Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik...
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Tror inte det hände fler gånger under tiden han hade den.
Gott att ni hittade felet!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Hahah, känner igen den känslan! Det hände 5-6 ggr på finalen på Mantorp, haha :p.Oftast räckte det med att skaka lite på härvan. Men under kvalet till Modsport blev jag ståendes på banan och fick bärgas. Tog lite tid att hitta felkällan :p. Trodde först att det var bränslepumpen, så vi gav den ström direkt från batteriet, men inget funkade...TPR wrote:Haha, det har alltså hänt igen?
Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik...
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Tror inte det hände fler gånger under tiden han hade den.
Gott att ni hittade felet!
Alexander Mullaart
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Det elfelet var på ett annat ställe...TPR wrote:Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik...
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Henrik såg inte så stolt ut när vi hittade det
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Jasså, när hittade ni det?
Inte på Gotland väl?
Isf borde jag ju ha kommit ihåg det...
Men framför allt, vad var felet?
Inte på Gotland väl?
Isf borde jag ju ha kommit ihåg det...
Men framför allt, vad var felet?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Lös (gick att dra år nåt varv med fingrarna) pol på huvudströmbrytaren, och den hade varit lös i minst två år...TPR wrote:Jasså, när hittade ni det?
Inte på Gotland väl?
Isf borde jag ju ha kommit ihåg det...
Men framför allt, vad var felet?
Men det var nog 2012 vi hittade det, i depån på Gotland.
Styrsystem fungerar inte så bra vid låg spänning (noll är ganska lågt).
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg