Mats Lundin - MX-5 1993 racer
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nu sitter jag här med en Miata igen. Köpte i höstas PTM008 (nr 90) av Pelle Brusebäck i Örebro. Bilen är ju dokumenterat snabb, så jag kan inte längre skylla på materialet , som jag gjort tidigare.
Det ska inte hända så mycket nytt med bilen, jag vill helst bara köra, men inte ens det funkar just nu. Sala och Kinnekulle är bokade, så då ses vi i alla fall.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Riktigt kul att du är tillbaks. De blev en liten kick för min del att oxå åka men ekonomin ser inte riktigt bra ut än så länge, vi får se...
De e mycke nu...
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Våren är i antågande. Och med den en del omysiga upptäckter.
När snön hade smält och jag tittade in i racern upptäckte jag att cabben var helt möglig på insidan. Luktade verkligen gammal skitbil - omysigt. Det var Dagmar som ställde till det i julhelgen. Hon slet täcket av racern och sedan var bilen blöt i två månader. Och med det även cabben, tydligen.
Inhandlade en hardtop (det var ändå tänkt så framöver) i går. Idag har jag demonterat möglet och slängt det på tippen - skönt. Nu ska hardtoppen sättas på och rutan på plats, det får glasmästaren göra, så är bilen klar för sommaren. Jo, bakrutan är urtagen ur taket för det har varit avgjutningsform för lättviktsvarianter - ifall någon undrar...
När snön hade smält och jag tittade in i racern upptäckte jag att cabben var helt möglig på insidan. Luktade verkligen gammal skitbil - omysigt. Det var Dagmar som ställde till det i julhelgen. Hon slet täcket av racern och sedan var bilen blöt i två månader. Och med det även cabben, tydligen.
Inhandlade en hardtop (det var ändå tänkt så framöver) i går. Idag har jag demonterat möglet och slängt det på tippen - skönt. Nu ska hardtoppen sättas på och rutan på plats, det får glasmästaren göra, så är bilen klar för sommaren. Jo, bakrutan är urtagen ur taket för det har varit avgjutningsform för lättviktsvarianter - ifall någon undrar...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Idag har jag väckt bilen ur vinterdvalan.
Ny bromsvätska, kolla av belägg och kylarvatten. Olja kollar jag när jag kommit iväg och kört bilen varm.
Satte också på R-däcken i stället för vinterförvaringshjulen - originalfälgarna med gamla däck.
Hardtop'en är klar och på plats. Tid är beställd i veckan hos lokal glasis som ska få sätta dit bakrutan på rätt och riktigt sätt.
På bilden ser bilen ut som en pickup när rutan saknas - lattjo.
Ny bromsvätska, kolla av belägg och kylarvatten. Olja kollar jag när jag kommit iväg och kört bilen varm.
Satte också på R-däcken i stället för vinterförvaringshjulen - originalfälgarna med gamla däck.
Hardtop'en är klar och på plats. Tid är beställd i veckan hos lokal glasis som ska få sätta dit bakrutan på rätt och riktigt sätt.
På bilden ser bilen ut som en pickup när rutan saknas - lattjo.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Efter lite körning och en träff i Sala, har jag upptäckt att motorn drar en hel del olja. Knappt en liter efter drygt femtio mils körning. Det blir ett problem att ta itu med i vinter. Förstår att ett "Leak-down" test kan vara en bra början.
I övrigt har jag jagat ett klonkande som uppstod i slutet av Sala-träffen. Det hördes från framvagnen i de två högerkurvorna som utgör vändpunkterna på banan. Har letat igenom framvagnen efter någon lös bult men inte hittat något. Såg däremot att fjädrarna ifram går emot den övre bärarmen vid genomgången. Är det allvarligt, kan det vara där ljudet uppstår (se bild)? Jag har försökt provocera fram ljudet igen på Bilprovningens asfalt men inte lyckats.
I övrigt har jag jagat ett klonkande som uppstod i slutet av Sala-träffen. Det hördes från framvagnen i de två högerkurvorna som utgör vändpunkterna på banan. Har letat igenom framvagnen efter någon lös bult men inte hittat något. Såg däremot att fjädrarna ifram går emot den övre bärarmen vid genomgången. Är det allvarligt, kan det vara där ljudet uppstår (se bild)? Jag har försökt provocera fram ljudet igen på Bilprovningens asfalt men inte lyckats.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Och så en lite snyggare bild på bilen, nytvättad med nya sulor.
och så här ser det ut när jag mekar.
och så här ser det ut när jag mekar.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Kul att se dig igen Mats!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
YEEESS!!!
Bilen gick just igenom årets besiktning utan anmärkning - alltid lika skönt.
Kul grej var att besiktningsmannen var en mycket storvuxen man - och han kom inte ner i sätet. Inte ens in mellan ratt och stol . Han fick be kollegan att köra bilen ... På slutet fick jag köra den för att värma katalysatorn extra för att få ner HC-värdet. Har aldrig hänt mig tidigare.
Bilen gick just igenom årets besiktning utan anmärkning - alltid lika skönt.
Kul grej var att besiktningsmannen var en mycket storvuxen man - och han kom inte ner i sätet. Inte ens in mellan ratt och stol . Han fick be kollegan att köra bilen ... På slutet fick jag köra den för att värma katalysatorn extra för att få ner HC-värdet. Har aldrig hänt mig tidigare.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Måste bara få visa pokalen jag fick för tredje plats i Sprintcupen R-däck. Detta gjordes möjligt genom att jag vann den avslutande tävlingen i Gröndal. Härligt att få slå Andreas (sorry Andreas, kunde inte låta bli ) efter flera års försök.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nu är jag förbryllad och förundrad. Hoppas det finns några goda råd här ute i cyberrymden.
På Gröndal senast, fick jag ett klonkande i höger fram. Lyfte av höger framhjul och fann att den nedre låsringen på mina Gaz coilovers, inte låg dikt mot den övre. Skruvade upp och drog åt låsringen. På nästa pass fick jag istället ett "durrande", vibrerande ljud i bilen/framvagnen så fort jag vred ratten det minsta till höger. Ny koll bakom hjulet men hittade inget som var löst eller låg emot. Avstod vidare körning och körde ändå hem bilen.
Efter att ha letat igenom framvagnen idag kan jag inte hitta något fel. Inget som sitter löst eller ligger emot. Men det är ju svårt att se när man hissar upp bilen. Har också kollat med framhjulen på garagetröskeln så jag kommer in under den, och tittat med hjulen åt höger och åt vänster samt rakt fram. Men inget som ger mig någon ledtråd. Jag drog åt låsringen ordentligt på höger fram (men faktiskt inte på vänster, och inte heller har jag kollat bak - men det känns väldigt mycket framvagn över problemet). Problemet kvar har jag konstaterat efter provkörning.
Det syns på fjädrarna att övre bärarm går emot när bilen fjädrar. Bilen har max negativ camber i fram och det är trångt mellan bärarmar och fjädrar, men det är lika på båda sidor och så har bilen sett ut och körts sedan jag köpte den. Jag hade ett klonkande ljud redan i maj förra året efter Salaträffen. Inte heller då hittade jag något specifikt men drog åt alla bultar i framvagnen som jag kom åt och sedan har det varit lugnt. Hmm ...., kanske något där? det har jag inte kollat ännu. Får bli i morgon.
Friska idéer mottages.
På Gröndal senast, fick jag ett klonkande i höger fram. Lyfte av höger framhjul och fann att den nedre låsringen på mina Gaz coilovers, inte låg dikt mot den övre. Skruvade upp och drog åt låsringen. På nästa pass fick jag istället ett "durrande", vibrerande ljud i bilen/framvagnen så fort jag vred ratten det minsta till höger. Ny koll bakom hjulet men hittade inget som var löst eller låg emot. Avstod vidare körning och körde ändå hem bilen.
Efter att ha letat igenom framvagnen idag kan jag inte hitta något fel. Inget som sitter löst eller ligger emot. Men det är ju svårt att se när man hissar upp bilen. Har också kollat med framhjulen på garagetröskeln så jag kommer in under den, och tittat med hjulen åt höger och åt vänster samt rakt fram. Men inget som ger mig någon ledtråd. Jag drog åt låsringen ordentligt på höger fram (men faktiskt inte på vänster, och inte heller har jag kollat bak - men det känns väldigt mycket framvagn över problemet). Problemet kvar har jag konstaterat efter provkörning.
Det syns på fjädrarna att övre bärarm går emot när bilen fjädrar. Bilen har max negativ camber i fram och det är trångt mellan bärarmar och fjädrar, men det är lika på båda sidor och så har bilen sett ut och körts sedan jag köpte den. Jag hade ett klonkande ljud redan i maj förra året efter Salaträffen. Inte heller då hittade jag något specifikt men drog åt alla bultar i framvagnen som jag kom åt och sedan har det varit lugnt. Hmm ...., kanske något där? det har jag inte kollat ännu. Får bli i morgon.
Friska idéer mottages.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Höll på nästan en hel säsong, innan den glappande P-änden hittades på Mattafaran.
Bilen var väldigt okonsekvent, helt plötsligt var den understyrd, ibland överstyrd, ibland gick den raktfram på rakorna, ibland inte....
O ett klonkande ljud från o till.
Kanske det kan vara den som spökar även på din kanske?
Bilen var väldigt okonsekvent, helt plötsligt var den understyrd, ibland överstyrd, ibland gick den raktfram på rakorna, ibland inte....
O ett klonkande ljud från o till.
Kanske det kan vara den som spökar även på din kanske?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Fick ett tips att kolla servooljan för styrningen - och där var det helt torrt på stickan!
Kan någon symptomen för det? Jag har också en trasig damask på styrstången. Undrar om det har kommit in skräp i styrväxeln?
Första åtgärd blir att skaffa servoolja och fylla upp. Så får jag se ...
Kan någon symptomen för det? Jag har också en trasig damask på styrstången. Undrar om det har kommit in skräp i styrväxeln?
Första åtgärd blir att skaffa servoolja och fylla upp. Så får jag se ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Servon brukar skrika rätt bra om vätskan är för låg.
När klonkar det, vid broms eller vid sväng?
Det kan ju vara camberskruvarna, brukar klonka vid broms om de är lösa.
När klonkar det, vid broms eller vid sväng?
Det kan ju vara camberskruvarna, brukar klonka vid broms om de är lösa.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ingen förändring när servoolja fylldes på.
Klonket försvann efter att ha dragit åt låsringen på coilovers'en på höger fram. I stället kom "durrandet", en subtil vibration i bilen. Känner det i fötterna ...
Har försökt lyssna när jag kör, men en racer på r-däck utan isolering gör rätt mycket egna ljud så det är svårt att urskilja om något nytt tillkommit. Har lyssnat på hjullagren fram men hör inget oroande.
Har fått ett tips att kolla styrstången (heter det så?) mellan framhjulen eftersom jag har en skadad damask på ena sidan. Kan det ha kommit in skräp där som nu stökar eller har gjort en liten skada där? Jag var ju faktiskt av banan på Gröndal och for i gräs och grus en bit.
Klonket försvann efter att ha dragit åt låsringen på coilovers'en på höger fram. I stället kom "durrandet", en subtil vibration i bilen. Känner det i fötterna ...
Har försökt lyssna när jag kör, men en racer på r-däck utan isolering gör rätt mycket egna ljud så det är svårt att urskilja om något nytt tillkommit. Har lyssnat på hjullagren fram men hör inget oroande.
Har fått ett tips att kolla styrstången (heter det så?) mellan framhjulen eftersom jag har en skadad damask på ena sidan. Kan det ha kommit in skräp där som nu stökar eller har gjort en liten skada där? Jag var ju faktiskt av banan på Gröndal och for i gräs och grus en bit.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Går justermuttern mot övre länkarm vid normal ride height, dvs när bilen står på backen med förare, eller bara vid stor infjädring?
(Jag hade det problemet när jag försökte använda hjälpfjädrer tillsammans med de 8" fjädrar som GAZ levererade, fick byta till 6" fjädrar istället.)
Funderar på om detta kan föra över vibrationer?
Isf kan du ju testa att höja den något och se om det löser problemet.
(Jag hade det problemet när jag försökte använda hjälpfjädrer tillsammans med de 8" fjädrar som GAZ levererade, fick byta till 6" fjädrar istället.)
Funderar på om detta kan föra över vibrationer?
Isf kan du ju testa att höja den något och se om det löser problemet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jo, justermuttern ligger just vid övre länkarm. Det är vad jag själv har trott på, men tycker att det har varit så i de nästan två år jag har kört bilen och så visar sig problemet nu. Men det är värt att testa genom att skruva bort justermuttrarna från länkarmarna och ut och köra.TPR wrote:Går justermuttern mot övre länkarm vid normal ride height, dvs när bilen står på backen med förare, eller bara vid stor infjädring?
(Jag hade det problemet när jag försökte använda hjälpfjädrer tillsammans med de 8" fjädrar som GAZ levererade, fick byta till 6" fjädrar istället.)
Funderar på om detta kan föra över vibrationer?
Isf kan du ju testa att höja den något och se om det löser problemet.
Har tänkt vidare på styrningen, och där är det ju inget som rullar med i fart. Durrandet känns som om det är en rörelse i fart som spökar. Damaskerna vid styrväxeln ska bytas, absolut, men jag är inte längre säker på att det är problemet.
I morgon torsdag blir det garage igen. Återkommer med rapport.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ännu en genomgång av bilen.
Inget i fram- eller bakvagn sitter löst. Inget låter konstigt när jag snurrar på det.
Jag har inte skruvat bort låsringarna från länkarmarna. De sitter under övre länkarm och det är fjädrarna som ligger intill i normalläge, men det är spel däremellan. Det är en lång väg att skruva fjädern för att få fritt vid länkarmen. Kanske kommer senare.
Körde en rejäl runda för att analysera.
Ljudet är ett resonansljud i bilen. Kommer direkt på höger rattutslag.
Ingen förändring om jag kopplar ur, rullar på friläge eller gasar hårt.
Försökte testa vid backning men kommer inte upp i fart.
Ljudet går mot ökad frekvens vid högre fart. Subtilt under 30 km/t men allt tydligare vid högre fart.
Ingen skillnad vid olika motorvarv. 100 km/t på trean eller femman ger ingen skillnad. Det talar för att det har med snurrande hjul att göra.
Upplever inte någon skillnad om jag svänger lite eller mycket.
Kan kardanaxeln vara sned? Skulle dock inte påverkas av högersväng, eller ...?
Inget i fram- eller bakvagn sitter löst. Inget låter konstigt när jag snurrar på det.
Jag har inte skruvat bort låsringarna från länkarmarna. De sitter under övre länkarm och det är fjädrarna som ligger intill i normalläge, men det är spel däremellan. Det är en lång väg att skruva fjädern för att få fritt vid länkarmen. Kanske kommer senare.
Körde en rejäl runda för att analysera.
Ljudet är ett resonansljud i bilen. Kommer direkt på höger rattutslag.
Ingen förändring om jag kopplar ur, rullar på friläge eller gasar hårt.
Försökte testa vid backning men kommer inte upp i fart.
Ljudet går mot ökad frekvens vid högre fart. Subtilt under 30 km/t men allt tydligare vid högre fart.
Ingen skillnad vid olika motorvarv. 100 km/t på trean eller femman ger ingen skillnad. Det talar för att det har med snurrande hjul att göra.
Upplever inte någon skillnad om jag svänger lite eller mycket.
Kan kardanaxeln vara sned? Skulle dock inte påverkas av högersväng, eller ...?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men förhoppningsvis kan mina tankar vara till hjälp. När hjullagret på höger framhjul gav upp på min bil hördes ett "durrande" resonansljud i hela bilen. Det kändes ungefär som ett flatspot fast lät som ett stort bombplan ! Lagret lät förvisso lika mycket oavsett rattutslag vad jag kan minnas.
Kan vara värt att testa andra nav fram? Fast surt att byta något som fungerar...
Kan vara värt att testa andra nav fram? Fast surt att byta något som fungerar...
Alexander Mullaart
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
En bra idé med hjullagren. Har själv tänkt så men tycker att det borde höras/märkas när jag långsamt snurrar hjulet med örat intill. Men det är väl skillnad när det är belastat. Hittar jag inget snart så blir det nog byta av hjullager på båda fram. kanske bak oxå.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag har haft lagerfel på andra bilar än Miatan men då har det varit mer av ett dovt "sjungande" ljud, ganska entonigt (svårt att beskriva ljud i text!). Kanske beror det på hur pass dåligt skick lagret är i. Det har dock hörts rätt ordentligt, ingenting man kan missa. Jag tycker också det är lite konstigt om ett lagerfel bara skulle höras vid rattutslag. Om jag skulle betta skulle jag nog satsa mina pengar på däcken, även om det säkert kan vara nästan vad som helst. Lagerfel borde höras när du snurrar på däcket, men du kanske behöver ta bort (eller trycka isär) bromsklossarna för att höra bättre. Mitt dåliga lager kunde höras när jag snurrade på hjulet, men det lät inte särskilt högt när hjulet var obelastat.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Du har fått en smäll på vänster sida. När du svänger höger beslastas vänster mer.
Lite random idéer:
Har du ett set extra fälgar och däck? Testa byta och kör en sväng. Problem kvar? Om ja - det är iallfall inte däck eller fälgar.
Jag vet inte hur svårt det är att byta lager, men om dom är dyra kanske man kan byta plats på vänste r och höger? Se om felet förljer med till andra sidan. Om inte, då har du uteslutit lager.
Fjäderben är lätta att byta. Ännu lägttare är det att höja bilen och se om ljudet försvinner. I så fall är det nog varken hjullager, däck eller fälg.
Lite random idéer:
Har du ett set extra fälgar och däck? Testa byta och kör en sväng. Problem kvar? Om ja - det är iallfall inte däck eller fälgar.
Jag vet inte hur svårt det är att byta lager, men om dom är dyra kanske man kan byta plats på vänste r och höger? Se om felet förljer med till andra sidan. Om inte, då har du uteslutit lager.
Fjäderben är lätta att byta. Ännu lägttare är det att höja bilen och se om ljudet försvinner. I så fall är det nog varken hjullager, däck eller fälg.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Just att felet sitter i vänster, som belastas vid högersväng har jag också tänkt på.Lejban wrote:Du har fått en smäll på vänster sida. När du svänger höger beslastas vänster mer.
Lite random idéer:
Har du ett set extra fälgar och däck? Testa byta och kör en sväng. Problem kvar? Om ja - det är iallfall inte däck eller fälgar.
Jag vet inte hur svårt det är att byta lager, men om dom är dyra kanske man kan byta plats på vänste r och höger? Se om felet förljer med till andra sidan. Om inte, då har du uteslutit lager.
Fjäderben är lätta att byta. Ännu lägttare är det att höja bilen och se om ljudet försvinner. I så fall är det nog varken hjullager, däck eller fälg.
Och jag har två uppsättningar däck på fälg som jag kan skifta till. Det kommer att ske inom kort för test. Återkommer med resultatet.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nej, det är inget fel på fälg/däck.
Körde en runda med alla fyra skiftade till mina regndäck, och problemet kvarstår.
Nu blir det nya hjullager i fram på båda sidor. Det måste vara ett hjullager som gått.
Körde en runda med alla fyra skiftade till mina regndäck, och problemet kvarstår.
Nu blir det nya hjullager i fram på båda sidor. Det måste vara ett hjullager som gått.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Åk till en däckfirma som kan spinna upp framhjulet, mao samma som de gör på SBPMats Lundin wrote:Nej, det är inget fel på fälg/däck.
Körde en runda med alla fyra skiftade till mina regndäck, och problemet kvarstår.
Nu blir det nya hjullager i fram på båda sidor. Det måste vara ett hjullager som gått.