KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Enligt inbjudan så stod det tydligt att filmning endast var OK om det uppfyller SBFs reglemente vad gäller kamerafäste samt är för privat bruk.
Menar du att någon slags påföljd skall komma då eller ? Din licens ryker ? Kan inte tänka mig att någon skulle reagera på denna filmen :?: Är det någon överhuvudtaget som har fått någon påföjd från SBF om filmer på tuben ?
Om inte annat så kan du ladda upp en till ftp:n så får vi intresserade ta den därifån :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Enligt inbjudan så stod det tydligt att filmning endast var OK om det uppfyller SBFs reglemente vad gäller kamerafäste samt är för privat bruk.
Menar du att någon slags påföljd skall komma då eller ? Din licens ryker ? Kan inte tänka mig att någon skulle reagera på denna filmen :?: Är det någon överhuvudtaget som har fått någon påföjd från SBF om filmer på tuben ?
Om inte annat så kan du ladda upp en till ftp:n så får vi intresserade ta den därifån :up:
Du menar att det är OK att kringgå reglementet ifall man inte blir bestraffad?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Du menar att det är OK att kringgå reglementet ifall man inte blir bestraffad?
Ge dig nu, men skit i det då och håll filmen för dig själv :down: :down: :down: :down:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Är det någon överhuvudtaget som har fått någon påföjd från SBF om filmer på tuben ?
Några team på EuroBOSS påstås fått böter för otillbörlig mediaspridning eller vad de kallade det. Med det var ju SSKs Mikael Carlsson som var tävlingsledare där...

Men riskerna känns väldigt små (och kontraproduktiva). De har ju mordhot och liknande att pyssla med i Juridiska (vilket är instansen som måste till föratt behandla saker efter tävlingen är slut (som jag uppfattat det))...
Allmän olydnad tycker jag känns rätt i detta läge, precis som de ospecade lättviktspresseningarna som vi inte får använda...
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by P-O Håkansson »

Cyberoid wrote: Enligt inbjudan så stod det tydligt att filmning endast var OK om det uppfyller SBFs reglemente vad gäller kamerafäste samt är för privat bruk.
Privat bruk = inte tjäna pengar, så tolkar jag det i alla fall.

Mvh,
P-O
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Torkel k »

P-O Håkansson wrote:Privat bruk = inte tjäna pengar, så tolkar jag det i alla fall.
Detta kom faktiskt upp på licenskursen jag nyligen gick. Rent juridiskt innefattas även de in-car filmer vi brukar göra oavsett om någon tjänar pengar på filmen eller inte. Men svaret från föreläsarna var att det var en klart liten risk för några konsekvenser så länge man inte sålde filmerna eller använde filmen för att baktala någon annan. Men just denna film vill vi ju alla se för att veta hur kollisionen gick till. Jag hade också varit lite försiktig om jag var Henrik.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Läser man några av de senaste protokollen från Juridiska så är det ganska klart att du inte kan protestera mot avsaknad av bestraffning/beslut under en tävling i efterhand.
Detta betyder att att även om en film kan visa en tydlig "avrättning" så kan det inte bli nåt annat än skitsnack om det inte hanterats av tävlingsledningen under tävlingen (via funktionär eller protest).
Men filmer med negativt PRvärde kan ju alltid vara intressant att bromsa spridningen av, men det kan jag absolut inte se att det skulle vara i detta fall (eller nåt av fallen jag varit i närheten av).
Men som alltid är en hård regel och slapp praxis praktiskt om man vill agera lite godtyckligt...
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Victor »

Jag var och tjuvkikade lite på er i söndags, såg dock bara race 1 men det var ju inte direkt utan dramatik :D.

Några betraktelser från bankanten:

# Vilken grym start Fieron fick vid första omstarten :shock:
# Det såg mycket trångt och småläskigt ut i startkurvan på lite avstånd.
# Kul att se lite däckvärmning "drag race style" inför start i racing, händer väl inte alltför ofta?
# De flesta hade nog väntat sig stående start även vid andra omstarten, man blev ganska förvånad när de viftade för fullt med gröna flaggan :think2:
# "Matta faran" var ju inte alls matt, åtminstone inte i blött utförande :lol: Borde kanske hetat "Glatta faran" med tanke på svansföringen här och var (såg riktigt nära ut ett par gånger efter krönet :o )

Jag skulle ha tagit bilder men just när jag har fått upp kameran så behagade den meddela "byt batterier" och några fler hade jag ju inte med mig heller :bang2:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:# Kul att se lite däckvärmning "drag race style" inför start i racing, händer väl inte alltför ofta?
Just den delen kanske vi ska sansa oss lite med när vi kommer fram i närheten av funktionärerna. Det finns fall med bedömningen att det är riskfyllt för medtävlande och funktionärer.
Men med våra moderata effekter blir det inte så extremt farligt, bara nåt att tänka på lite (jag fick själv en liten tankeställare när jag läste protokoll i morse, tråkigt telefonmöte...)

Men i blött fyller det ju en funktion för att se hur greppet är, information som är en klar fördel om man kan nyttja den.
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by P-O Håkansson »

Niklas Falk wrote:
Victor wrote:# Kul att se lite däckvärmning "drag race style" inför start i racing, händer väl inte alltför ofta?
Just den delen kanske vi ska sansa oss lite med när vi kommer fram i närheten av funktionärerna. Det finns fall med bedömningen att det är riskfyllt för medtävlande och funktionärer.
Jag håller med Niklas. Personen som gjorde "burnout" fick en tillsägelse inför omstarten och en rejäl uppsträckning efter målgång av tävlingsledaren (för lite annat också). Nästa gång han (eller någon annan) burnar så så blir det svartflagg...

Angående privat bruk av filmer så hade jag inte tänkt så långt som skuldfrågor och liknande, jag tänkte bara på de rent kommersiella rättigheterna som SBF kan tänkas ha.

Stort tack till alla långväga gäster som tar sig tid att komma till våra evenemang och hjälper till att undvika total ekonomisk ruin för klubben.

Angående omstarten från depå så var det ett beslut av tävlingsledaren eftersom vi var försenade och inte tyckte att vi hade "råd" med ännu en omgång bärgningar från startkurvan efter en stående start. Det borde kanske dock kommunicerats till förarna...

Publikåkningen var något som vi hade inbjudit till i förväg, vi ville dessutom att alla passagerare skulle ha PR-licens så att de var ordentligt försäkrade. Tanken att skjutsa alla funktionärer är väldigt god, men samtidigt så sålde vi in vår "prova på bana"-aktivitet med att man skulle få köra med flaggvakter och rescue/ambulans. Om vi på ett effektivt sätt hade kunnat byta av funktionärerna med KM-förare så hade vi kunnat ge alla en provtur, men det är svårt att hinna med i det pressade tidsschemat. Främsta anedningen till att Andreas blev stoppad var att man får inte ha heat där man blandar "permanenta" licenser med PR-licenser och prova-på-gänget stod på gång för att åka ut när Mattafaran kom ut i bandepån.

Vi i KM-kommittén tar åt oss av synpunkterna och försöker bli bättre till nästa gång 8)

I hopp om att vi träffas 2010,
P-O
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by JOnas »

Josen wrote:
Du menar att det är OK att kringgå reglementet ifall man inte blir bestraffad?
Ge dig nu, men skit i det då och håll filmen för dig själv :down: :down: :down: :down:
-----

:doh2: Smooth var det ja..!? :beat:
Sagga inte på forumet nu kompis...... :nono: :whip:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Fredriksson -Du kan skriva racereports du!
...Tik...HAHAHAHAHA! Tack för alla värmande ord.

Thomas Pihl -Riktigt snygga bilder!.


Liten racereport.

Lyckas med det totalt ovanliga med att kunna lägga mig i tid kvällen innan.
Går upp vid första ringsignalen.
Kör iväg likt förbannat försenad, satt vid datorn på morgonen lugn o fin eftersom jag hade ju så GOTT OM TID!!!
J.vla datorer!...hi..hi..!
Alltså VARFÖR tankar man aldrig dagen innan man åker, där gick en kvart till.
Vägen är tom, så "medelhastigheten" blir ok.
Kommer till banan i tid.
Busväder, regn, blåser en del och sol in i mellan.

Det här blir kul.
Jag tycker om när man inte vet hur vädret blir när vårt heat blir av.
Sen körningen på Karlskogas Kanonloppet, har jag nästan längtat efter regn under ett race. Vattnet gör det mycket underhållande, effekten spelar liten roll och sladda är kul som f..n.
Sen att jag ska testa mina Yokohama soft däck på riktigt, spännande.
Frågat som vanligt Mr Osbeck hur bilen bör ställas in, han säger mjuka upp den så mycket som möjligt.
Det som ställer till det lite för mig är att jag aldrig kört ordentligt på soft däcken och vet inte vad trycket ska vara.
Så jag ställer inte om dämparna eller krängarna innan jag kommer på vad trycket bör ligga på.
Kval 1 och 2 blir mest testa och känna, funderar inte på tiderna så mycket utan hur bilen känns.


Kval 1.
Börjar ju bra...kommer 2 varv sen får jag tekniskflagg.
Fel transponder nr...
Thomas Pihl hjälper mig att få ner däckstrycket under denna "paus", tack för hjälpen.
Åker ut igen och känner att farten verkar finnas i mattafaran.
Tackar soft däcken för det.
Sladdar och busar en del för att försöka få en hög temp i däcken, sanslöst roligt.

Blir trea över 1,5 sek efter Robert Serwanski. Han tar oss alla med storm.
Vilka tider han kör! Fredrik Henriksson som har favorit trycket på sig ligger 2a, 1 sekund efter vår "nya"stjärna.
Robert kör övertygande!
Magnus Ohlsson har lite grepp problem (vem har inte det..) hjälper honom att släppa krängaren bak inför race 2.
Körde med honom senast på Falkenberg, hans bil var stenhård bak och mjuk fram. Så han hade lite grepp problem redan då.
Nya Miatadrivers on the track!!!! Underbart!
Han verkar inte vara rädd för att släppa ut bilen i ställ som en sann raggare:)
Bådar gott!

Kval 2.

Tror att däcktrycket stämmer ok.
Börjar mjuka bilen fram, har egentligen inga instyrnings problem, men man måste ju testa.
De flesta kör ca:5 sekunder snabbare, Mr Henriksson, favoriten, sätter snabbaste tiden med 1,5 sek till 2an...MATTAFARAN!!! Med nöd och näppe ligger jag före Robert ca: 0,2.....
Då var "tävlingen" avgjord...
Jag är jättenöjd naturligtvis.

NU BÖRJAR DET ROLIGA!
KÖRA IKAPP PÅ RIKTIGT!

Men innan dess...
Publik körning.
Passar på att byta däck, till medium.
Tycker att det skulle vara obligatoriskt med att flaggvakter och publik ska köras runt i pausen.
Inget av vårt harvande skulle vara möjligt utan funktionärerna.
I publiken kan det vara eventuella Miata drivers, som vill åka för att se vad vi håller på med. På SSM i somras hade jag två i min bil ur publiken som hade tankar på att skaffa Miata.
Kör fram för att skjutsa folk, ingen där för att hålla i det... han som "håller" i det är ute och kör själv... makalöst...
Står där som en idiot och undrar om ingen vill åka, efter ett tag kommer "organisatören" in och det visar sig att det inte är något värre intresse att åka med. En dam låter sig övertalas av sina "vänner" att åka.
Hon tar plats i bilen, jag kör in i fastlane...blir stoppad!
Körningen är slut!
Kör runt huset, hon tackar för turen..jag hoppar tillbaka till min depåplats.
Retar mig på att det kanske finns flaggvakter som är intresserade att åka, men kanske inte vet om att möjligheten finns.
Nu åker folk ut på banan igen! Va F..n nu då?
Tänker sk.t samma, frågar Magnus om vi ska ut och rasta lite.
Han tar plats i sätet bredvid och vi åker ut.
Känner att greppet är inte alls samma som soft, men bilen känns lugnare och tryggare, beror förmodligen på att det inte går fort....gissa om soften ska på igen. Banan är inte speciellt torr även om det inte regnar just nu.
In i depån, då kommer damen som åkte med runt depå garaget, Magnus lämnar över stolen.
Kör naturligtvis på "rätt" sida gränsen, men det sladdar en del.
Hon verkade tycka det gick fort.
Intressant hur folk uppfattar sladdandet som att det går fort. Det är likadant på mitt jobb på gokat banan, när det skriker i däcken och går brett, då tror folk det går fort.
Förklarade för damen att det känns bara fort, men att det är kul verkade vi vara överens om hi hi.

Race 1.

Nu har jag startposition 2.
Det är BLÖTT, detta känner jag kan bli mycket roligt!!!
Starten går och Mr Henriksson spinner vilt!, ler lite innanför hjälmen...ända tills jag märker att jag spinner vildare!
Lyckas på något sätt få grepp innan Henriksson får det, och går upp jämsides.
Pang!, när man sitter i bilen känns det som att allt ska rasa isär.
I min backspegel har jag ett st Robert. Och närmare än så går det inte att komma... Det är halt och Robert kör rakt i sväng 1. Jag går ur sväng 1 som ledare.
Det kändes mycket kul.
Lika kul var det faktiskt att racet rödflaggades efter ca:3 varv.
Omstart.
Nu startar jag som etta, starten går och som en raket kommer ett stycke Fiero flygande.
Han var otroligt snabb i starten, jaha, det var den segern det... funderar på filmer jag sett tidigare med Fieron som huvudperson. För att lösa detta kan det krävas vaselin för att komma om! ..om jag nu kommer ikapp?
Märker att hans bromljus tänds lite annorlunda än mina ,typ tidigare.
Antingen så safe kör han, eller så sitter inte bilen som min gör vattnet. Mattafaran går ut i sladd i botten efter NGK krönet, känner att jag kan utnyttja returen till en dykning på hans vänster sida innan backen upp mot idioten.
Sagt och gjort, funkade.
Sen med Fieron i Miata gröten bakom fick jag en lucka, ända tills racet rödflaggas igen.
Perfekt min bensin var nästan slut!
Tankar under bärgningen av .......Fieron.
(Mr Falk gjorde mig senare uppmärksam på att tankning i denna depådel är förbjuden...solly))
Bensin över hela handsken naturligtvis, luktar manligt åter vid ratten.

Danska har aldrig varit min starka sida, så när den dansk talande domaren kommer för att skicka oss ut på banan igen blir jag iskall, ska han säga något som jag inte förstår?
Puh! han ska använda teckenspråk, TUR!
Ok, då ska vi se, grön flagga och en arm som faller, -ok han vill att jag ska åka ut ur depån.
Hurra! jag förstod...
Visst, jag var spänd för omstart nr:2, men jag var inte den enda om missförstod var vår danskatecknande vän menade.
De två sista svängarna tänkte jag -han kanske menade flaggstart eller rent av flygande start på ett led?
Här finns inget att förlora, full gas redan nu!
Mycket riktigt, flaggan viftas och när jag är vid ingången på 1a svängen, är resten långt bak.
Yes! tänkte jag först, sen hade jag inte alls kul! jag var själv...ingen lekkamrat alls...nä tack! fight ska det va!
Vann race 1, det var naturligtvis jätteroligt att vinna, men jag hoppas på mycket fight till race två.
(..mina förhoppningar kommer infrias..hi hi..)

Race 2.
Startar i pole.
Starten går och jag behåller ledningen..knappt.
halvtorr bana, har tagit bort spacers för att se vad som händer...kanske inte smartast..placerings mässigt..
MEN ROLIGT!

O det är därför jag håller på, visst nu har jag vunnit mitt första race.
(förutom mx-5 cup kinnekulle race 2, men då var ju Elisen 1a i heatet..)
Blir hellre bil 20 och har fight än blir etta och kör ensam.

Bilen svänger inte in bra alls, jag får knixa upp den i drift för att svänga runt, och det är inga små sladdar känns det som heller..
På filmen ser det inte så brett ut, men i ett ställ kan jag inte vrida ratten mer, stoppet är ivägen.
Henriksson är bakom hela tiden, blir inte av med honom. (som tur är!)
Däcken skriker vilt, framdäcken är i luften känns det som vid varje ingång. Henriksson bakom.
VANSINNIGT SPÄNNANDE!
Går utanför banan flera gånger med någon del av bilen, min plånbok gråter då det känns som jag bränner upp soft däcken totalt.
När jag för tredje varvet i rad känner att jag stänger Henriksson innan sväng 1. Funderar jag på om jag inte ska släppa nästa gång.
Kommer inte ihåg vad som hände riktigt, har för mig att jag fick lite speed ut på rakan varven efter, så det inte var lika tight.
Eller så var jag ivägen ännu mer!?
Blir en varvning, känns lite kul att varva Porsche med chopstickräser hi hi.

Detta var ett underbart race, tight o svårdoserat.

Om vi nu kan hålla Miatorna på en "normal" nivå så kan detta skänka glädje för många lång tid framöver.
Jag anser att det är av stor vikt att 1.6orna får någon form av fördel så startfälten växer ytterligare!
Låt oss inte "trimma" sönder klassen!
Låt alla vara Lucia...som Per så fint uttryckte sig.

Det är trevligt i depån, spännande på banan och kul i eftersnacken på forumen.

Om du funderar på att köpa en bil, sluta fundera och häng på!
Det är underbart kul.

Nästa: Hyllinge 18 oktober.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

P-O Håkansson wrote:
Niklas Falk wrote:
Victor wrote:# Kul att se lite däckvärmning "drag race style" inför start i racing, händer väl inte alltför ofta?
Just den delen kanske vi ska sansa oss lite med när vi kommer att vi hade "råd" med ännu en omgång bärgningar från startkurvan efter en stående start. Det borde kanske dock
P-O
mm.


P o, Mattafaran o dess förare förstår att det kan köra ihop sig lite grann.
Ni gör detta arrangemang med enkla medel, och det är lätt för oss deltagare att glömma i stunden att ni gör detta för att ni tycker motorsport är kul.
Dessutom utan ersättning.
Eldsjälar som ni behövs, annars funkar inte sånt här alls.

Jag tycker ni skötte detta arrangemang bra och kommer att öka på klubbens saldo till nästa år igen.
Om Mattafaran är välkommen.
För publikfriande doughnuts är mycket viktigt...eller?

Tack till dig PO och dina medhjälpare.

Mattafaran -99
Attachments
we.all.need.eldsjälar...jpg
we.all.need.eldsjälar...jpg (33.2 KiB) Viewed 2472 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Liten sekvens på kollisionen (Inte Youtube eller Vimeo men jag orkar inte processa om filerna bättre just nu)
Fredrik on Fredik_sequence.png
Fredrik on Fredik_sequence.png (279.13 KiB) Viewed 2470 times
Henrik är framför och borde ha bättre vy över Fierons bakvagnskast under inbromsningen.

Jag gissar att Henriksson inte hade planerat det spåret, gräs och lera har ännu mindre grepp än blöt asfalt :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

Go raceraport Andreas!! 8) :banana: :up: :burnout:

Ingen trimmar sönder klassen(även om jag vet vem du syftar på, ;) ) Väldigt många ligger nära 7kg/hk-gränsen(hur stor roll spelar det om det är glasfiber eller såg eller NB-natural som tar bilen dit? Tror jag blir galen på denna diskusion snart så nästa år blir det plåtbil som kör skiten ur er... ;) ) Ingen har trimmad motor, det garanterar jag även om det går skrönor om 1.6:or med trimkammar bla bla bla. Granskar vi luciatåget noga så ser vilken tomtenisse som helst att nära hälften av tärnorna har i princip lika mkt glitter som Lucia om än inte lika pråligt pålagt.
Du kan åka lika fort med en 1.6:a i varvtider om du hårdbantar vikten, men i close racing saknas vridet för att haka på då det blir mkt pedalsläpp när man jagar, it´s a fact, men där är vi. Vi kan inte trolla in vrid i 1.6:orna utan att gå utanför roadsport hur mkt ni än vill. 1.8:an har den fördelen precis som Lili alltid var snyggare än Sussi... :wink: :lol:

Ingen har gett sig på det som gör det riktigt dyrt att hänga på i toppen dvs optimering och blueprint av hela drivlinan. Men det kommer, vet att blueprinting kommer på åtminstone en 1.6:a. Men va fasen, om man inte hänger på då så får man väl kubbas med den närmaste då. Jag tror inte nya skräms av att ge sig in för att de inte kan få ihop en bil som vinner hela skiten säsong 1.
Det som skrämmer är propaganda från folk som skriker högt till höger och vänster om hur orättvis vår raceserie är när den de facto är bland det tätaste man kan hitta. Men lugn, min C-bil blir inget "plastmonster" nästa år.

Sorry att mina fingrar rinner iväg när man retar sig lite... :oops: Inget personligt, luve u all...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:Liten sekvens på kollisionen (Inte Youtube eller Vimeo men jag orkar inte processa om filerna bättre just nu)
The attachment Fredrik on Fredik_sequence.png is no longer available
Henrik är framför och borde ha bättre vy över Fierons bakvagnskast under inbromsningen.

Jag gissar att Henriksson inte hade planerat det spåret, gräs och lera har ännu mindre grepp än blöt asfalt :D

Du behöver inte göra bilderna tydligare.

De två plastbilarna av samma kulör älskar varann, detta var deras enda sätt att mötas i dagsljus.

Kolla Niklas! Henriksson har snott ditt spårval!

PUSS!
Racing är kärlek!

(..skoja lite, Niklas..):
Attachments
give.me.a.kiss....jpg
give.me.a.kiss....jpg (26.61 KiB) Viewed 2464 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Det som skrämmer är propaganda från folk som skriker högt till höger och vänster om hur orättvis vår raceserie är när den de facto är bland det tätaste man kan hitta. Men lugn, min C-bil blir inget "plastmonster" nästa år.

Sorry att mina fingrar rinner iväg när man retar sig lite... :oops: Inget personligt, luve u all...

Din bil är ett superbygge i mina ögon, du är duktig Fredrik både på körandet och byggandet.
Din energi imponerar dessutom.
Jag har snöat in på på byggandet och mitt motverkande av det. Du ska naturligtvis inte känna dig "utmålad" av mig.
Som om ditt utvecklande av DIN bil är något som jag ska lägga mig i alls.
Ber om ursäkt för detta Fredrik.


Mitt skrivande/snackande ska inte påverkar dina val.
Du har byggt en mycket imponerande kärra, och du har gjort filmer annordnat grejer.
Såna drivna och engagerande Fredrikar som du behövs.
Hoppas att du fortsätter i C med din bil och inte känner dig påhoppad av mig mer.


Jag hade aldrig vunnit i helgen om det inte varit för mina soft däck.
Det är förmodligen det som ligger och stör undermedvetet...
Uppskattade fighten vi hade STORT!

Är rädd att det ska skena i pengar och insteg i vår klass.
Men klassen verkar växa, och det är ju det som behövs för existensen av våra tävlingar.

Backar ödmjukast Fredrik.

Mattafaran/Andreas.
Attachments
im.backing.off...jpg
im.backing.off...jpg (7.02 KiB) Viewed 2450 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

Det är lugnt Andreas! Men "superbyggetjötet" blir lite "tjötigt" till slut. I mina ögon så har jag en grej som sticker ut från de flesta av er och det är en förbannat bra bur! Plasten är i pricip shit the same(7kg/hk :beat: ), dekaler, diverse stylinghål, spoilers gör heller ingen vinnarbil. Men om jag har en bra bur mm så saknar jag rätt utväxling i bakaxeln, sprut, rakskurna drev i låda, förbättrad cambervinkel mm vilket andra har. Men men shit the same, "Superbilen" går upp i B nästa år och i C skrapar jag ihop något enklare... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Med superbygge menade jag ett DUKTIGT & SNYGGT bygge.

Alltså inget negativt. (mer än avis...):)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Med superbygge menade jag ett DUKTIGT & SNYGGT bygge.

Alltså inget negativt. (mer än avis...):)
Tack!! :) Finishen på panelerna kunde jag ha jobbat lite mer på innan det åkte på bilen och lack istället för svart gelcoat hade nog gett lite mindre båtkänsla och mer lyster, man får ju inte underskatta blingfaktorn... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Martin Wahlberg »

gokarting.nu wrote:Med superbygge menade jag ett DUKTIGT & SNYGGT bygge.

Alltså inget negativt. (mer än avis...):)
Vill bara instämma!!
Du är definitivt en av anledningarna till attt jag vill vara med i cirkusen!
Beundrar stort din energi och förmåga att hitta kunskap och energi!
Last edited by Martin Wahlberg on Fri 09 Oct 2009, 10:53, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

Kul att det man pysslar med också tolkas positivt! :)
U aint seen nothing yet! :mrgreen: Mitt B-bilsprojekt lär ta en stor del av vintern i anspråk, men det lär nog bli smulor över att krafsa ihop en C-bil till cupen också, för den vuill man ju inte missa! :banana:

Ska bara prata med SPVM om möjligheterna att sära lite på A+B från C-heaten då man måste hinna med att byta bil de helger cupen går... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Ska bara prata med SPVM om möjligheterna att sära lite på A+B från C-heaten då man måste hinna med att byta bil de helger cupen går... :think2:
Med två bilar så är det ju ännu enklare än med en. Du låter nån medhjälpare lina upp bil nr2 när du kör med bil nr1, sen är det bara du joggar från Parc Fermé. Medhjälparen får då ta bil nr1 från Parc Fermé när du är ute i nästa heat. Dvs det kan fungera tom om heaten är direkt efter varandra, men precis som det ibland finns en vilja att få Roadsport och Modsport med nåt annat heat emellan (Clubman om nu SPVMs heat kommer i en följd) så kan man ju göra detsamma med Roadsportheaten om det inte är endast ett (och vi hoppas ju på 15+ i C). A och B+C har varit ganska separerade i sekvensen när det delats hittills, men det är ju så få tillfällen så det behöver inte vara konsekvent.

Önskemål kan ju beaktas om de kommer till kännedom, men det är ju inte alltid som det går att synka alla. Men med dubbla bilar och en medhjälpare så ser jag inte hur det ska vara omöjligt att fungera även med efter varandra följande heat (även om joggingturen blir lite lång på vissa banor, att ha bil nr 2 parkerad redo vid Parc Fermé är en lösning på det problemet, att logga din vikt med mundering kan vara ett sätt att möjliggöra att du inte är med i bilen i Parc Fermé för vägning... Allt går, bara man vill och inte kommer två minuter innan)...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Allt går, bara man vill och inte kommer två minuter innan)...
Ja, jag kan inte begripa hur somliga alltid ska komma i sista sekunden!! :think2: :roll: :wink: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:Allt går, bara man vill och inte kommer två minuter innan)...
Ja, jag kan inte begripa hur somliga alltid ska komma i sista sekunden!! :think2: :roll: :wink: :lol:
Nu tänkte jag mera på förfrågningar om dispenser eller egentolkningar av praxis och regler. Det är ju inte ovanligt att det byggs bilar hela vintern utgående från egen tolkning av regler för att sen bli "något" besviken på att det är fel i grunden nån dag innan tävling. Små enkla frågor (till rätt person/instans i "rätt" tid) i god tid kan spara en massa arbete och tid.
Post Reply