K: 1.6 termostat hus lock + JR CAI termostat spacer

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

K: 1.6 termostat hus lock + JR CAI termostat spacer

Post by Josen »

Söker ett 1.6:a termostat-hus lock.

Försöker också hitta denna spacer som finns med i JR Cold Intake med art nr skall tydligen ha art nr 051-046. Hittar inte den dock på Moss sidor. Någon som vet var den finns att köpa ?

Image
Last edited by Josen on Tue 03 Jun 2008, 20:36, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Går det inte lika bra med ett till en 323a (om det är i bakkant på motorn du ska placera det)?
Men det kanske pekar åt totalt fel håll (men de borde vara billiga på rätt skrot) :?:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:Går det inte lika bra med ett till en 323a (om det är i bakkant på motorn du ska placera det)?
Men det kanske pekar åt totalt fel håll (men de borde vara billiga på rätt skrot) :?:
Ja det kanske är samma ? Vet ej ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Jag borde ha något liggandes. Antingen från toppen jag köpte av Dennis (minns inte om det satt termostat på den?) eller på 323 motorn.

Påminn mig bara! :)

Min adapter till JR CAI ser f.ö. inte ut som den på bilden utan saknar helt uttag för vatten samt temp. Men du kan säkert tillverka något eget om du inte kan köpa den som lös reservdel.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Jag borde ha något liggandes. Antingen från toppen jag köpte av Dennis (minns inte om det satt termostat på den?) eller på 323 motorn.

Påminn mig bara! :)

Min adapter till JR CAI ser f.ö. inte ut som den på bilden utan saknar helt uttag för vatten samt temp. Men du kan säkert tillverka något eget om du inte kan köpa den som lös reservdel.
Kanon, nej temp-mätaren är dittsatt efteråt. Det är bara spacern som ingår i CAI kittet som jag vill åt. Tempmätare täntke jag sätta i ett T-kors ( den som du visade från biltema ) istället.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag hittade spacern genom att besälla via part nr. Matade in art-nr på moss-sidan 051-046
http://www.miatamania.com/shop/OrderByPart.aspx
Kostade $ 15 + frakt vad nu det blir.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Jag hade ett lock liggandes. Nu ligger det bak i bilen istället.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Jag hade ett lock liggandes. Nu ligger det bak i bilen istället.
Goids ! Distansen är beställd, nu skall jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa i alu. Man behöver distansera ut temp-givaren så att den inte går i termostaten

/Joachim
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:nu skall jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa i alu.
Så du tänker inte bara kladda med Epoxi (JB-Weld, vilken produkt i Sverige som nu motsvarar den)?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:nu skall jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa i alu.
Så du tänker inte bara kladda med Epoxi (JB-Weld, vilken produkt i Sverige som nu motsvarar den)?
Länk ?
Fungerar det mot alu ?
Blev osäker på om det behövs en temp-givare eller inte. Tror att givare som sitter i termostathuset är givaren till instrumentet och givaren bak är för fläkten. Kanske går det att byta plats på dessa och ha en manuell switch till fläkten ? Är det bara samma gänga i block och termostat-hus så borde det gå.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Länk ?
Fungerar det mot alu ?
I hembyggetrådarna om Coolant-Reroute på Miata.net finns det flera exempel på kreativt kladdande med JB-Weld för att få till tempsensor och vatten till värmepaket/oljevärmeväxlare.
Det går säkert att hitta nån bild på det.
Hoppas att du läst denna tråd (samlar ihop en del varianter):
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... nt+reroute
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Blev osäker på om det behövs en temp-givare eller inte. Tror att givare som sitter i termostathuset är givaren till instrumentet och givaren bak är för fläkten. Kanske går det att byta plats på dessa och ha en manuell switch till fläkten ? Är det bara samma gänga i block och termostat-hus så borde det gå.
Jag har för mig att det exakt samma sorts givare. Kanske går det helt enkelt koppla in båda funktionerna på samma givare om man behöver det? Eller köra fläkten manuellt som sagt.

Annars kan du ju alltid köra med en givare T-kopplad på slangen som sagt.

Det känns kluddigt att sätta givaren i distansen. Men jag har lite Alutite liggandes som kanske skulle funka om du nu vill sätta den där.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote: Blev osäker på om det behövs en temp-givare eller inte. Tror att givare som sitter i termostathuset är givaren till instrumentet och givaren bak är för fläkten. Kanske går det att byta plats på dessa och ha en manuell switch till fläkten ? Är det bara samma gänga i block och termostat-hus så borde det gå.
Jag har för mig att det exakt samma sorts givare. Kanske går det helt enkelt koppla in båda funktionerna på samma givare om man behöver det? Eller köra fläkten manuellt som sagt.

Annars kan du ju alltid köra med en givare T-kopplad på slangen som sagt.

Det känns kluddigt att sätta givaren i distansen. Men jag har lite Alutite liggandes som kanske skulle funka om du nu vill sätta den där.
Tror att jag skall prova med att skippa dra in givaren i distansen. Nu funderar jag på hur EGR skall lösas. Tror jag skall ta bort den och plugga utgången. Vill dock inte att bilen skall gå magrare. Men tror att EGR bara jobbar i lägre varv så det borde inte påverka. Men en felkod lär väl komma. Vet inte om det är tillåtet att ta bort EGR enligt reglementet ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nu funderar jag på hur EGR skall lösas. Tror jag skall ta bort den och plugga utgången. Vill dock inte att bilen skall gå magrare. Men tror att EGR bara jobbar i lägre varv så det borde inte påverka. Men en felkod lär väl komma. Vet inte om det är tillåtet att ta bort EGR enligt reglementet ?
EGRen har väl bara marginell påverkan på avgasreningen och påverkar inte effekten nämvärt?

Går det inte att ersätta bit av EGRröret med flexande material (vet inte hur varmt EGRröret blir mitt bakom motorn). Högtempgummi (teflonbaserat) kanske kan funka?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Nu funderar jag på hur EGR skall lösas. Tror jag skall ta bort den och plugga utgången. Vill dock inte att bilen skall gå magrare. Men tror att EGR bara jobbar i lägre varv så det borde inte påverka. Men en felkod lär väl komma. Vet inte om det är tillåtet att ta bort EGR enligt reglementet ?
EGRen har väl bara marginell påverkan på avgasreningen och påverkar inte effekten nämvärt?

Går det inte att ersätta bit av EGRröret med flexande material (vet inte hur varmt EGRröret blir mitt bakom motorn). Högtempgummi (teflonbaserat) kanske kan funka?
Tror inte heller att EGR ger eller tar effekt.
Ja det är ett alternativ också men tänkte dra kylslangen på insug-sidan och då ligger EGR just i vägen. Får prova lite.
Men fås den tas bort enligt reglementet tar jag nog hellre bort den.
Post Reply