Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Andreas E »

Lejban wrote:http://ralphsdack.jetshop.se/ tar 7.808kr för ett set Oz ultraleggera 15x7. som bara vägde 4.99kg st :P
Det är från Ralphs däck jag fått priset 14900 kr (pris inkluderar balansering och hemleverans) för 4 st OZ Ultraleggera (15+7) + Yokohama A048 (205or).
Skulle gärna ha 15x8 fälgar men tror nog OZ ska duga bra för min ambitionsnivå och talanglöshet.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Liten summering:

6Ul kostar 159$ st + 95$ frakt x 4 = $1016 ca 7000SEK + tull?
Oz kostar 7800SEK + 2000 i frakt = 9800SEK
Team dynamics Pro 1.2 kostar typ bara 4500SEK inlk frakt ifrån demo tweeks som jämnförelse.

Ralph däck tar asså 500kr per fälg i frakt (för dom finns i italien). Stora frågan blir vad tull kostar?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Tull brukar vara c:a 4% på bildelar, sedan kommer moms utanpå det (både på varans värde och frakten). Tullavgiften ska väl vara på enbart varans värde men ibland tror jag den räknas på hela beloppet ändå. Det är ofta svårt att bena ut vad som kostar vad eftersom man oftast betalar en summan i dollar på kortet vid beställning och sedan betalar man tull och moms när man hämtar ut paketet på posten (och de har ibland någon hundring i administrativ avgift också). Alternativt får man en faktura t.ex. från DHL på tull och moms.

Räknar man [pris i dollar]*dollarkurs*[valutaväxlingspåslag vid kortbetalning, Eurocard har 2% och SkandiaBankens Visakort har 1,65%]*1,04*1,25 så brukar man inte lura sig själv särskilt mycket åt något håll.

6,8572*1,02*1,04*1,25 = 9,09 kr/dollar --> 9328,53 för $1016, fortfarande lite billigare än Oz.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Andreas E wrote: Skulle gärna ha 15x8 fälgar men tror nog OZ ska duga bra för min ambitionsnivå och talanglöshet.
/Andreas E
OZ duger för din fåfånga menar du :P fö tycker jag du är jävligt duktig på att köra, så talangfullhet borde du skrivit. Ambitionen däremot, den sätter man själv :)
Victor wrote:Tull...
...9,09 kr/dollar --> 9328,53 för $1016, fortfarande lite billigare än Oz.
Tack Victor!

Ja och då får man 8". Dock blev det dyrare än jag trodde (vi räknade fram 7XXX nånting tidigare, men det var via MOT, som fö inte svarar på mail längre.) Väntar svar på vad demon tools kan erbjuda. Om dom inte har nått lockande så blir det nog 6ul ändå.

(gruppköp är bara att glömma eftersom man inte får billigare i mängd)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

För att krångla till det mera så stämmer inte uppgiferna ang frakt som jag fått ifrån 949 på mail. Deras hemasida (ifall men checkar ut) ger totalsumman $929 vilket med Victors matte ger 8445SEK.

Taget säger jag! :up: :up:

Nu håller alla tummarna för att dessa fälgar inte tar slut innan fredag 8) , har frågat om dom kan hålla ett set åt mig. :?:

Jävla krångligt det ska vara att handla :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Ska man köpa något mer ifrån 949 förutom fälgarna? Måste man ha speciella muttrar eller så? Nått annat man borde köpa därifrån när man ändå håller på?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Deras däckventiler i aluminium är fina (kom ihåg att det går åt två till varje fälg), sedan har de bra justerbara endlinks också. Även Carbotech bromsbelägg kan vara idé att köpa därifrån men frakten kan sticka iväg då (bromsbeläggen väger ju en del).

Det behövs inga speciella hjulmuttrar till 6UL, det är "normal" konisk anliggningsyta. Men deras muttrar är ju rätt snygga (och lätta) så om man har sunkiga muttrar kan man ju passa på.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Victor wrote:Deras däckventiler i aluminium är fina (kom ihåg att det går åt två till varje fälg), sedan har de bra justerbara endlinks också. Även Carbotech bromsbelägg kan vara idé att köpa därifrån men frakten kan sticka iväg då (bromsbeläggen väger ju en del).

Det behövs inga speciella hjulmuttrar till 6UL, det är "normal" konisk anliggningsyta. Men deras muttrar är ju rätt snygga (och lätta) så om man har sunkiga muttrar kan man ju passa på.
Fick gratis däckventiler av TWS sist, antar att jag får det nu med :) Varför två?
Muttrar ja, hmm, jag mina är asfula. Tack för tipsen!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Lejban wrote:
Victor wrote:Deras däckventiler i aluminium är fina (kom ihåg att det går åt två till varje fälg), sedan har de bra justerbara endlinks också. Även Carbotech bromsbelägg kan vara idé att köpa därifrån men frakten kan sticka iväg då (bromsbeläggen väger ju en del).

Det behövs inga speciella hjulmuttrar till 6UL, det är "normal" konisk anliggningsyta. Men deras muttrar är ju rätt snygga (och lätta) så om man har sunkiga muttrar kan man ju passa på.
Varför två?
För att det är två hål i fälgen så att man kan fylla med torrluft (då blåser man in torrluft i den ena ventilen och öppnar den andra så att man blåser ut all fukthaltig luft). Men det lär TWS märka :lol:

Torrluft har man för att man då kan förutse tryckökningen och ställa trycket kallt (mer fukt i luften ger mer utvidgning och därmed högre tryck vid ökad temperatur än torrare luft).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Victor wrote:
Lejban wrote:
Victor wrote:Deras däckventiler i aluminium är fina (kom ihåg att det går åt två till varje fälg), sedan har de bra justerbara endlinks också. Även Carbotech bromsbelägg kan vara idé att köpa därifrån men frakten kan sticka iväg då (bromsbeläggen väger ju en del).

Det behövs inga speciella hjulmuttrar till 6UL, det är "normal" konisk anliggningsyta. Men deras muttrar är ju rätt snygga (och lätta) så om man har sunkiga muttrar kan man ju passa på.
Varför två?
För att det är två hål i fälgen så att man kan fylla med torrluft (då blåser man in torrluft i den ena ventilen och öppnar den andra så att man blåser ut all fukthaltig luft). Men det lär TWS märka :lol:

Torrluft har man för att man då kan förutse tryckökningen och ställa trycket kallt (mer fukt i luften ger mer utvidgning och därmed högre tryck vid ökad temperatur än torrare luft).
Victor - försvinn aldrig :mrgreen:

Så man kan bortse ifrån detta om man inte har nån sorts pump som avfuktar?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Så man kan bortse ifrån detta om man inte har nån sorts pump som avfuktar?
Torr luft kör men med dels för att tryckökningen blir (mindre och) förutsägbar.
Det går lika bra att förutsäga tryckökningen med fuktig luft, bara man har lika mycket fukt i alla fyra hjulen (jämnt mellan hjulen och jämnt mellan tillfälle, år efter år).
Fyllning av alla fyra från tomt vid ett tillfälle: inga problem.
Påfyllning av två av hjulen med minikompressor i regnig depå: Nu är det garanterat olika.
Påfyllning av ett däck på en mack vars avfuktare inte varit tömd på ett halvår (dvs det är som en vattenslang): Nu är det inte alls lika längre.

Med tillräckligt med vatten i däcket kan man hamna i det dumma läget att du måste pysa ner från högt tryck eftersom kalltrycket är för lågt för att bygga värme (ett sånt läge fungerar aldrig i ett race, eftersom du knappast åker in och pyser några hekto efter fem varv).

Enklaste sättet att ha lika mycket fukt i däcken är att sikta på noll :)
Men det är lätt att vara petig när man kan fylla dykarflaskorna gratis på arbetstid... :P
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:
Lejban wrote:Så man kan bortse ifrån detta om man inte har nån sorts pump som avfuktar?
Torr luft kör men med dels för att tryckökningen blir (mindre och) förutsägbar.
Det går lika bra att förutsäga tryckökningen med fuktig luft, bara man har lika mycket fukt i alla fyra hjulen (jämnt mellan hjulen och jämnt mellan tillfälle, år efter år).
Fyllning av alla fyra från tomt vid ett tillfälle: inga problem.
Påfyllning av två av hjulen med minikompressor i regnig depå: Nu är det garanterat olika.
Påfyllning av ett däck på en mack vars avfuktare inte varit tömd på ett halvår (dvs det är som en vattenslang): Nu är det inte alls lika längre.

Med tillräckligt med vatten i däcket kan man hamna i det dumma läget att du måste pysa ner från högt tryck eftersom kalltrycket är för lågt för att bygga värme (ett sånt läge fungerar aldrig i ett race, eftersom du knappast åker in och pyser några hekto efter fem varv).

Enklaste sättet att ha lika mycket fukt i däcken är att sikta på noll :)
Men det är lätt att vara petig när man kan fylla dykarflaskorna gratis på arbetstid... :P
Tackar! Detsamma gäller dig som Victor - Försvinn aldrig! :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Beställt:
  • 15x8 6UL Silver 4 $159.00 $636.00
  • Forged alloy lugs, silver, 12x1.5 thread 16 $3.50 $56.00
  • Miata clutch line Version: Extended (Race) RCLINE 1 $35.00 $35.00
Subtotal: $727.00
Shipping & Handling: $339.26

Frakten ändrade sig ifrån dag till dag. Men det gör jag också så jag har viss förståelse :lol:

@Andreas, kör du på OZ nu ändå, eller blir det 6ul för dig med nu när 15x8 finns i lager igen?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Andreas E »

Lejban wrote: @Andreas, kör du på OZ nu ändå, eller blir det 6ul för dig med nu när 15x8 finns i lager igen?
Snålheten bedrar nog visheten för min del. Eftersom 4 Yokohama A048 kostar ca 7700 kr inklusive hemleverans och montering på fälg blir det nästa 2500 kr dyrare med 6UL jämfört med OZ.
Tror jag sparar de pengarna till krängningshämmare (eller till nästa uppsättning däck). Dessutom kan jag ju om jag väljer OZ framöver skylla på att det går långsamt pga mina smala fälgar :wink:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Andreas E »

En liten fundering:
Om nu 15x8 ger bra stabilitet med 205-däck, hur är det med 15x9? Fungerar det eller blir fälgen för bred för 205or?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Andreas E wrote:En liten fundering:
Om nu 15x8 ger bra stabilitet med 205-däck, hur är det med 15x9? Fungerar det eller blir fälgen för bred för 205or?

/Andreas E
Det blir nog för brett med 9" för 205:or (om man inte vill köra "hellaflush" med stretchade/tyskstukade däcksidor, de brukar köra 195/50 R15 på 9"x15" ET0 eller liknande). Redan 8" bredd är en halvtum över rekommenderad maxbredd för 205/50 R15 enligt tabellerna.

9"x15" är lämpliga att för att få stabilitet i 225/45 R15.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Nu har mina fälgar kommit :) Dock passar dom inte riktigt, hålet på fälgen är större än på bromsarna. Gissar att man måste ha nån adapter?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Nu har mina fälgar kommit :) Dock passar dom inte riktigt, hålet på fälgen är större än på bromsarna. Gissar att man måste ha nån adapter?
Det kallas "synk-ringar" och de finns antingen att beställa på nätet eller kan fås hos de flesta däckverkstäder. Vissa kommer påstå att du inte behöver dem, men jag hävdar bestämt att de är nödvändiga. Miatan centrerar fälgen med centrumringen och att köra utan centrering blir ofta ungefär som att köra med en obalanserat hjul: vibrationer och onödigt slitage på hjullager med mera.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Navringar heter det på fackspråk. Jag fick fina navringar i blåeloxerad aluminium på köpet när jag köpte mina 6UL från MOT Motorsport (de ringarna är borta från 949 Racings hemsida nu, de verkar bara ha till 17" fälgarna) men plast duger utmärkt. Finns hos närmaste däckhandlare. Du ska ha 67,1 mm ytterdiameter och 54,1 mm innerdiameter.

Specialfälgars artikelnummer är 671541, 50:-/st inkl. moms enligt hemsidan.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Tackar för infon!

Synd att Pelle inte läste den här tråden :/

nån annan kanske vill ha billigare 6UL?

viewtopic.php?f=9&t=2236
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Anders R »

Lejban wrote:Tackar för infon!

Synd att Pelle inte läste den här tråden :/

nån annan kanske vill ha billigare 6UL?

viewtopic.php?f=9&t=2236
kan byta dom fyra fälgar du köpte med däck från pelle, mot en helt ny i pod 2
64 mg , helt oanvänd , köpt för en vecka sen .
mvh AR
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Anders R wrote:
Lejban wrote:Tackar för infon!

Synd att Pelle inte läste den här tråden :/

nån annan kanske vill ha billigare 6UL?

viewtopic.php?f=9&t=2236
kan byta dom fyra fälgar du köpte med däck från pelle, mot en helt ny i pod 2
64 mg , helt oanvänd , köpt för en vecka sen .
mvh AR
Jag köpte ifrån 949racing, inte ifrån pelle, tyvärr.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by ephas »

Torkel k wrote:Vissa kommer påstå att du inte behöver dem, men jag hävdar bestämt att de är nödvändiga. Miatan centrerar fälgen med centrumringen och att köra utan centrering blir ofta ungefär som att köra med en obalanserat hjul: vibrationer och onödigt slitage på hjullager med mera.
Centreringsringar är oftas tillverkade i någon enkel plast. (Givetvis inte era blåeloxerade)
Den lilla plastbiten håller inte för särskilt mycket när du drar 4 bultar med 140NM var (eller hur mycket ni nu drar era hjul med) Så länge man har rätt kona på bultarna i förhållande till fälgen och spänner hjulen rätt (dvs inte drar först 1 bult till full kraft utan succesivt, vilket man bör göra oavsett om man har ringar eller ej) så spelar ringen ingen roll. Centreringsringen är mest till för att underlätta vid montering (jag tycker om dig Torkel, även om jag inte håller med dig :wink: ).

För att inte tala om andra bilar/erfarenheter så har jag kört 3 säsonger med MX-5 utan centreringsringar och även testat både med och utan biltemaspacers med nedanstående fälgar:
- Biltemafälgar 15x7
- Brock B2 16x9
- BBS Kryssekerfälg 15x7
- OZ Ultraleggera 15x7
- OZ Superleggera 15x7
- Team Dynamics 15x6,5
- Borbet A 15x7
- Stern Aguzze 15x7
- XXR 16x8
- Lorber 15x7
- Random plåtfälgar

...och aldrig haft några problem.

Just det... mindre ofjädrad vikt om du skiter i centreringsringarna :banana:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Torkel k »

ephas wrote:(jag tycker om dig Torkel, även om jag inte håller med dig :wink: ).

Ja, nu tycker då inte jag om DIG mer i alla fall!! :ass: :wink:

Som du märker, Lejban, så finns det många olika åsikter och erfarenheter även angående detta. Bäst är att testa själv och avgöra vad man tycker.

Ringarna är precis som Robert säger inte gjorda för att hålla någon nämnvärd last, det är de alltför för klena för. När väl bultarna är dragna hålls hjulet på plats enbart av bultarna. Ringarna är endast där för att placera hjulet rätt innan man drar bultarna. Anledningen till att man vill centrera hjulet vid navet har att göra med tillverkningsprocessen av komponenterna (färre toleranser ger en exaktare position). Naturligtvis spelar kvalitet på fälgarna in också. Det finns säkert en biltillverkare någonstans som inte centrerar hjulet på detta sätt, men jag känner inte till någon.

Jag har kört både med och utan ringar på min bil och provat ett antal fälgar. Jag har märkt skillnad, särskilt då bilen var en gatbil och rullade på tunga 17"-hjul. (Den gamla goda tiden... :roll: )
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Fick mail ifrån MOT nyss, dom säljer nu 6UL i alla färger o storlekar, mycket billigare än jag köpte :bang2: man kan även få dom men däck på.

http://www.motmotorsport.co.uk/6ul-15-a ... s-25-c.asp

Kanske hjälper nån annan
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply