Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Niklas Falk »

Hmm, sträcka 225orna "lite" på 15x10" kanske... :P
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Idag har jag vart på däcksfirman och lagt 205 R888 på min fälgar, efter vilket vi märke att en fälg inte ser like ut som dom andra :bang2: Den saknar den kromade kanten tyvärr... så nu ska vi testa deras kundservice, fortsättning följer...

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Niklas Falk »

Den "saknar" inget, den är bara inte svarvad och polerad.
Det är mao inte omöjligt att få gjort lokalt hos en fälgfixarverkstad (så slipper man frakterna).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Den "saknar" inget, den är bara inte svarvad och polerad.
Det är mao inte omöjligt att få gjort lokalt hos en fälgfixarverkstad (så slipper man frakterna).
Allt går att ordna om man vill så klart :)

Men jag vill inte fixa 949Racings' fel. Dom borde ju be om ursäkt och skicka mig en ny fälg direkt. Det enda rimliga i detta läget tycker jag, vi får se vad som händer.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Emilio - 949Racing wrote:Tobias,

I have never seen that! Very strange. We will have to replace that wheel.
I'll get one out today. When you have it off, let me know and we'll arrange getting the other wheel back here.
Apologies for any inconvenience.
En stund senare fick jag ett mail till, som sa att dom skickat iväg ersättningsfälgen. Så här ska det va, mig gör inget om det blir fel, det kan jag förstå, då fixar man det bara, som dom nu gjort. Vet inte hur det blir med tull o så, men jag kan nog leva med att betala tull för en fälg nu.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Value is set at usd10
Då va tullen löst med :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Torkel k »

Fantastiskt bra service. Får du behålla den "ofärdiga" fälgen? Perfekt som reservfälg om du skulle skada en av de andra.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Fantastiskt bra service. Får du behålla den "ofärdiga" fälgen? Perfekt som reservfälg om du skulle skada en av de andra.
Nope den "ordnar dom hämtning av när jag har haft tid att flytta täcket till den nya fäljen"

Tror tom jag får köra på den felaktiga ifall jag skulle vilja
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by ephas »

Att skicka tillbaka en fälg till USA är förenat med onödiga kostnader + att de kanske har en udda fälg på lager.
949racing lär själva vara medvetna om detta.

Fråga dem istället om du kan få köpa loss den felaktiga fälgen "rabatterat" istället så har du en i reserv om du skulle få någon ambitiös typ i sidan på Kinnekulle, rent hypotetiskt alltså :D

Annars så har du en reserv du kan sälja till någon som behöver en reserv snabbt, allt fler använder ju dessa fälgar.

Förresten, varför Toyo?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Får se hur det blir efter den nya har kommit. Klart det är bra med en extra, men allt handlar ju om prio.
ephas wrote:Förresten, varför Toyo?
Jag har ju hjälp av TWS Däckservice, som sponsrar mig. Det ger mig möjligheten att köra många fler timmar per säsong, än jag kan göra på andra däck. Det handlar om ekonomi iaf. Jag har valt att köra 205 nu iaf, ist för 195 som förra året :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Torkel k »

ephas wrote:Att skicka tillbaka en fälg till USA är förenat med onödiga kostnader + att de kanske har en udda fälg på lager. 949racing lär själva vara medvetna om detta.
Precis vad jag tänkte på. Du borde kunna köpa loss den fälgen mycket billigt. Även om 949racing såklart har en underleverantör som måste färdigställa fälgen gratis så kan de knappast fakturera den leverantören för frakt till och från Sverige. Fråga vad de ska ha för den!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by ephas »

Lejban wrote:Jag har valt att köra 205 nu iaf, ist för 195 som förra året :)
Grattis, du kommer mao överhetta däcken i Kvällsposten istället för NGK krönet på varv 3 på Knutan :bang2:
Pest eller kolera....

När du ändå plöjer ner all din ekonomi du har, varför inte lägga några hundra extra per set för en modifikation som ger dig betydligt mer per krona än andra modifikationer du gjort?
(förutsätter att du givetvis inte får däcken typ gratis av TWS, men de borde kunna fixa Kumho/Yoko också?)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

ephas wrote:
Lejban wrote:Jag har valt att köra 205 nu iaf, ist för 195 som förra året :)
Grattis, du kommer mao överhetta däcken i Kvällsposten istället för NGK krönet på varv 3 på Knutan :bang2:
Pest eller kolera....

När du ändå plöjer ner all din ekonomi du har, varför inte lägga några hundra extra per set för en modifikation som ger dig betydligt mer per krona än andra modifikationer du gjort?
(förutsätter att du givetvis inte får däcken typ gratis av TWS, men de borde kunna fixa Kumho/Yoko också?)
Tror jag svarat på det här många gånger nu, men oavsätt om jag spar hundringar eller tusenlappar på att köra R888, så kommer dom pengarna ge mig mer tid på bana! Om jag tappar placeringar i ett race för däcken överhettar gör inte så mycket.

Men jag har förstått att mitt resonemang inte går att få in i huvudet på en tävlingsmänniska :) Jag har haft den här diskussionen med folk i hela mitt liv :mrgreen:

Fö försökt köpa loss den udda fälgen, men inte fått något svar. Iaf dudner bra service i övrigt ifrån 949 iom detta. REK :up:

Hittade också denna text hos 949:
http://949racing.com/about-us.aspx wrote:Our experience is that centering rings are not needed to properly locate the wheel concentrically.
Fast nu har jag ändå beställt centerringar ifrån motmotorsport.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Emberglow66 »

Hej

Kapar denna tråd :burnout:

Har via en kontakt i USA fått ett pris på 6UL fälgar, 15X8. Priset är 6475:-, tullat och momsat in till Sverige med dagens dollarkurs. Dock tillkommer sedan frakt inom Sverige från Örebro, alternativt att man hämtar upp det själv på plats som jag tänker göra.

Verkar vara ett bra pris jämförelsevis när jag kollar på nätet vad jag kan se. Stämmer det?:think2:

I USA är mängd rabatt vanligt. Är det någon mer som vill haka på och beställa, då kan jag kanske kolla vad det eventuellt skulle kunna ge för pris.

Grejerna går med container ifrån USA men är på plats i god tid inför nästa säsong. De skeppar 2-3 containrar/månad

Skicka mig ett PM om intresse finns
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Lejban »

Emberglow66 wrote:Hej

Kapar denna tråd :burnout:

Har via en kontakt i USA fått ett pris på 6UL fälgar, 15X8. Priset är 6475:-, tullat och momsat in till Sverige med dagens dollarkurs. Dock tillkommer sedan frakt inom Sverige från Örebro, alternativt att man hämtar upp det själv på plats som jag tänker göra.

Verkar vara ett bra pris jämförelsevis när jag kollar på nätet vad jag kan se. Stämmer det?:think2:

I USA är mängd rabatt vanligt. Är det någon mer som vill haka på och beställa, då kan jag kanske kolla vad det eventuellt skulle kunna ge för pris.

Grejerna går med container ifrån USA men är på plats i god tid inför nästa säsong. De skeppar 2-3 containrar/månad

Skicka mig ett PM om intresse finns
Det är billigare än vad jag betalade iaf. Antar att vi jämnför utan tull nu?

Jag vill ha en båge till nya bilen, kan jag peta med det i containern? Kommer dock inte köpas ifrån 949 utan anna firma...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Emberglow66 »

Lejban wrote:
Det är billigare än vad jag betalade iaf. Antar att vi jämnför utan tull nu?

Jag vill ha en båge till nya bilen, kan jag peta med det i containern? Kommer dock inte köpas ifrån 949 utan anna firma...
Priset för fälgarna är till slutkund, alles inkluderat(transport, tull, moms) förutom svensk transport om man inte hämtar på plats. Möjligt att det tillkommer en administrativ avgift, skall kolla en extra gång men jag tror inte det

Ja, det går att få med annat med denna aktör(http://arizonaclassic.com/delarmain.htm) alternativt det jag skrev i en annan tråd viewtopic.php?f=5&t=2563

Tanken var att göra en stor beställning för att få lite rabatter som sagt.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Emberglow66 »

Emberglow66 wrote: Möjligt att det tillkommer en administrativ avgift, skall kolla en extra gång men jag tror inte det.
Efter kontroll visar det sig att det tillkommer en avgift på 100 kr/paket, sannolikt 4 paket med andra ord vid ankomst till Örebro
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Victor »

Emberglow66 wrote:
Emberglow66 wrote: Möjligt att det tillkommer en administrativ avgift, skall kolla en extra gång men jag tror inte det.
Efter kontroll visar det sig att det tillkommer en avgift på 100 kr/paket, sannolikt 4 paket med andra ord vid ankomst till Örebro
Alltså 100 kr extra per fälg (eftersom de är förpackade styckvis)? Då närmar det sig priset att ta dem från http://www.motmotorsport.co.uk i England (och få dem levererade till dörren).

Med aktuell pundkurs (10,7351 kr) och banköverföring (d.v.s. inget valutaväxlingspåslag) blir det 7214 kr i skrivande stund (4 x £149 + £76 frakt).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Var kan man köpa 6UL-fälgar billigt?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Alltså 100 kr extra per fälg (eftersom de är förpackade styckvis)? Då närmar det sig priset att ta dem från http://www.motmotorsport.co.uk i England (och få dem levererade till dörren).
Men det är också ett gruppköpsförfarande, beställ nu om du vill ha dem innan April (jag får nog mina i slutet på oktober, beställdes i juni...).
Post Reply