köpes/köptips: koppling 1.8

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Myran »

Är på jakt efter koppling till 1.8 som kommer ha lite mera effekt än original.

Söker efter tips på koppling som håller för 250hk eller mera. Kikat lite på ACT osv men sticker gärna iväg i pris eller så står det inga specifikationer på sidan.


Någon på forumet som kört med exadys 3-puckade? tänkte på körbarhet osv.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Conny Lundell »

Myran wrote:Är på jakt efter koppling till 1.8 som kommer ha lite mera effekt än original.

Söker efter tips på koppling som håller för 250hk eller mera. Kikat lite på ACT osv men sticker gärna iväg i pris eller så står det inga specifikationer på sidan.


Någon på forumet som kört med exadys 3-puckade? tänkte på körbarhet osv.
Hej!

Jag har inte kört med exedys koppling men jag vill bara säga att snåla inte med kopplings byte om du skall köra med överladdning. Man brukar titta på vridet när man köper koppling och inte hästkrafterna. Du bör nog ha en koppling som pallar minst 300 NM om du skall upp över 250 hästar.
Jag bänkade min NA till 224 hästar och 250 NM på svänghjulet och själv kör jag med ACT stage 1 vilket är fungerande till det vridet. Sen finns det ju ACT stage 2 som pallar betydligt mer och blir mer trögtrampad. Skall tillägga att 1,8 har en större koppling och pallar mer vrid än 1,6.ans.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Myran »

Conny Lundell wrote:
Myran wrote:Är på jakt efter koppling till 1.8 som kommer ha lite mera effekt än original.

Söker efter tips på koppling som håller för 250hk eller mera. Kikat lite på ACT osv men sticker gärna iväg i pris eller så står det inga specifikationer på sidan.


Någon på forumet som kört med exadys 3-puckade? tänkte på körbarhet osv.
Hej!

Jag har inte kört med exedys koppling men jag vill bara säga att snåla inte med kopplings byte om du skall köra med överladdning. Man brukar titta på vridet när man köper koppling och inte hästkrafterna. Du bör nog ha en koppling som pallar minst 300 NM om du skall upp över 250 hästar.
Jag bänkade min NA till 224 hästar och 250 NM på svänghjulet och själv kör jag med ACT stage 1 vilket är fungerande till det vridet. Sen finns det ju ACT stage 2 som pallar betydligt mer och blir mer trögtrampad. Skall tillägga att 1,8 har en större koppling och pallar mer vrid än 1,6.ans.

Conny L
Målet är väl över 200. men jag vill ha nått som hällre ligger i överkant fall man får för sig o ställa på lite mera tryck.

Får försöka hitta lite spec på exeady kopplinen. samt kika efter bra priser på ACT prylar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Pysen »

Kört med FM happy meal clutch, Tryckplatta är uppmätt till 910kg @ 2.7mm vilket är riktigt bra (en saab/volvo turbo koppling är på ~650kg) Med organisk lamell ska den klara 353 ft/lb.

Bara slirat på däcken ännu iaf. och sätter du ditt en sinter så tål den nog allt

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... rbl%C3%A5s
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2010.30

/Mattias
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Miatamannen »

Kommer också förmodligen att byta koppling i vinter och jag tänker mig http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1052 tillsammans med http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/2420.
Kan de va' nått..??
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Myran »

Miatamannen wrote:Kommer också förmodligen att byta koppling i vinter och jag tänker mig http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1052 tillsammans med http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/2420.
Kan de va' nått..??

Lutar åt en ACT koppling dok med 6 puckat eller 4 puckat sinter. Då jävlar ska det inte slira :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Pysen »

En del "fräna" tryckplattor har inte så mycket mer anliggnings tryck utan är mest målade i nån rolig färg. Man kan ju prova att mäta upp vid vilken höjd orginal tryckplatta levererar mest och sätta ditt en sinter samt shimsa/svarva in allt rätt. Borde fungera för trimmade sugmotorer iaf.
Ibland köper folk fräna "monster"tryckplattor som bultas ditt men är inte shimsade rätt. Då har man ju betalat för anliggnings tryck som man inte använder
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Myran »

Pysen wrote:En del "fräna" tryckplattor har inte så mycket mer anliggnings tryck utan är mest målade i nån rolig färg. Man kan ju prova att mäta upp vid vilken höjd orginal tryckplatta levererar mest och sätta ditt en sinter samt shimsa/svarva in allt rätt. Borde fungera för trimmade sugmotorer iaf.
Ibland köper folk fräna "monster"tryckplattor som bultas ditt men är inte shimsade rätt. Då har man ju betalat för anliggnings tryck som man inte använder

Därför jag gärna betalar för en ACT som är beprövat märke i stället för vissa fint lackade original tryckplattor.

Ingen aning vad det blir för effekt men känner jag hellre köper nått som är långt i överkant än på gränsen :)

bygget ifråga som börjar likna någe: http://www.garaget.org/?car=247712&image=2538119

Är en liten TD04-15T på hemmabyggt grenrör och lite allmänt bondmeek. sitter just nu o väntar på megasquirt och EGT givare så jag kan göra färdigt det sista på grenröret så det kan lindas.

Fortfarande mycket fästen med mera som inte är helt färdigt mycket provesoriskt men man börjar kunna se helheten.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Pysen »

På FM kitet var det tänkt rätt gällande inpressning lamelltjocklek mm. Har tyvärr hört historier med kit där man haft en tuff sinterlamell men inpressningen legat fel så man haft "orginal likt" tryck på lamellen.Det gällde dock inte en miata. Blir nog en kul bil har du gjort nåt åt motorn i övrigt typ kammar eller portat?
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Myran »

Pysen wrote:På FM kitet var det tänkt rätt gällande inpressning lamelltjocklek mm. Har tyvärr hört historier med kit där man haft en tuff sinterlamell men inpressningen legat fel så man haft "orginal likt" tryck på lamellen.Det gällde dock inte en miata. Blir nog en kul bil har du gjort nåt åt motorn i övrigt typ kammar eller portat?
Nop.. helt original än så länge så får se hur mycket man vågar landa.. målet är väl över 200 sträcket i alla fall.

Hört historier om avgaskammar på insugssidan eller om det var insugskammar på avgassidan på något miata motor men vet inte vilken det ska vara.. Tips motages gärna :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Pysen »

Skulle nog börja precis som du gjort för att hålla inspirationen vid liv bugga av sprut och dylikt och få köra lite. Risken med att ladda på orginal motor med snälla kammar är väl att du får ett vridmonster som inte är speciellt snällt mot motor eller drivlina.
Byter du kammar och höjer varven så "dränerar" bort förbränningstryck. Men då grenrörets/insugets design viktigare och större turbo på sin plats.

Så här tänker jag med min motor:
Vettig sugmotor i grunden(mx5 med vassa kammar mao)
Bra grenrör så man är rädd om avgasenergin (Avstämt på 6000rpm och puls/split)
Bra insug (separatspjäll avstämt på 7000rpm)
Stor turbo, (så man inte sugmotor stryper effekten)
Varv är bra (Drar min till 8000 rpm)
Relativt lite laddtryck (Ska inte behövas så mycket ladd om man gjort ovanstående rätt)

Då går den bättre än orginalmotorn till 3800rpm sen bygger den laddtryck och känns stark/arg till 8000rpm. Jag har alltså ~4000rpm elakt register att åka på vilket matchar stegningen i miatans växellåda bra och ger massor av körglädje.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: köpes/köptips: koppling 1.8

Post by Pysen »

Har nu provat att lägga på lite laddtryck och vart tyvärr kopplingen som satt begränsningen.
Kopplingen är en: Flyin` Miata supersize clutch Happy Meal
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2010.30
Kom inte över 320 nm innan det började slira trots att kopplingen värmdes.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Post Reply