K: 6P-bälte

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

K: 6P-bälte

Post by Jari Olavison »

Kastar bort mitt budget 4P och vill ha ett "rikigt" 6P. Någon som har nåt liggande till vettig peng (gärna med fästen m.m.) :wink:

Tar annars tacksamt emot tips på modell och märke som funkar i miatan (fästes i båge baktill) :D
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: K: 6P-bälte

Post by Niklas Falk »

2,2,3" är ett tips.
Eller HANS-optimerat med 2/#" för axlarna också (en del HANS fungerar riktigt bra med 3" axelband också).

3" band i sida och gren är ett elände att justera. Sen finns det varianter som du spänner bakvänt så du drar mot låset istället för från låset som normalt. Att kunna spänna fast sig ordentligt på egen hand underlättar verkligen.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: K: 6P-bälte

Post by hclund »

http://rallyimport.jetshop.se/ShowProdu ... 82&cat=122

Vad tror expertisen om det här? Bra pris!
Fungerar ihop med HANS®.
Vad innebär det?
Christian Lund
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: K: 6P-bälte

Post by Torkel k »

Jag har en uppsättning av dessa liggandes:
http://www.saferacer.com/g-force-pro-6p ... ductid=953

Det är köpta i kolonierna, men FIA godkända :up: . Det är vad jag kör med i Sparco Sprint-stolen, 2.2.3, precis som Niklas rekommenderar. Man spänner midjebältena från låset och axelbältena mot låset.

PMa mig om du är intresserad.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: K: 6P-bälte

Post by Jari Olavison »

Ser att de flesta bältena är "öglemonterade" och kollar man på bilderna så ser man en kabinhakelikande ände på bältena. Är det så fiffigt att öglorna sedan har samma gänga som orginalinfästningen :think2:

Öglor jag sett har 7/16" UNF-gänga :think2:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: K: 6P-bälte

Post by Niklas Falk »

Jari Olavison wrote:Är det så fiffigt att öglorna sedan har samma gänga som orginalinfästningen :think2:
Det är endast ett fåtal nyare bilar som har nåt annat än 7/16 UNF till säkerhetsbältesutrustning, detta är den mest genomgående standarden i bilindustrin (kanske förutom gasen till höger, och att medurs styr åt höger :D)
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: K: 6P-bälte

Post by Jari Olavison »

Gasen till höger :?: :think2: :shock: :D :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: K: 6P-bälte

Post by Jari Olavison »

Bälten beställda :banana:

Tack för tipsen :up:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply