Här kommer en race-rapport från MX-5 Cup finalen på Falkenberg från min horisont.
Inför helgen hade jag två mål förutom att ha kul:
• att komma under 55 sekunder
• att vara först i mål i standardklassen i minst ett av racen
Friträningen
Åkte ner på fredag morgon från de 50 milen från Västerås till banan och hann i lugn och ro packa upp inför den andra fria träningen. Hade inte tänkte köra så många varv eftersom däcken började likna slicks och jag behövde klara mig inte bara över kval och 2 två racen utan även hem igen (oberoende om det var torrt eller blött väglag). Men när jag väl kom ut på banan och hamnade bland några andra bilar som var jämnsnabba var det så kul att det inte gick att avsluta körningen innan de flaggade av.
Kvalet
I kvalet på lördagen hade jag svårt att få till några fria varv pga. många bilar på den förhållandevis korta banan men genom att sänka farten på rakorna fick jag till luckor ett par gånger och nådde ett av mina mål för helgen med en kvaltid på 54,967 s. Det syntes redan på pappret att det skulle bli ett roligt race på söndagmorgonen då vi har 3 bilar inom 4 hundradelar
Tyvärr missade jag den gemensamma middagen i klubbtältet på lördagkvällen (precis som middagen i tältet på fredagkvällen)
eftersom jag kombinerade racehelgen med att träffa föräldrar och syster som bor i Halland.
Race 1
Startade på 16 plats av totalt 24 bilar. Lyckades få till en hyfsad start och då Niklas K missade en växel i andra ledet lyckades jag smita/bromsa mig förbi totalt 4 bilar på yttern. Hade dock lite tur då racet kunde slutat i chikanen då Fredrik Olsson i Fieron var nära att glida in i mig med låsta bromsar. Redan på första varvet gled Niklas K förbi (när han väl hittade rätt växel) och i och med det låg jag på en 13 plats. Jag lyckades komma ifatt Olle O framför och sedan hade jag väldigt kul flera varv med att försöka hitta en lucka att komma förbi honom. Då han missade i utgången på chikanen ett varv gick vi side-by-side genom Nyhemskurvan men det räckte inte för att komma förbi. Istället gjorde vårt fightande att Jan-Eric L kom ifatt bakifrån och efter en mindre lyckade utgång på rakan från min sida kunde han bromsa sig förbi mig. Nu blev det flera varv där vi alla 3 låg riktigt tätt ihop och då Jan-Eric gjorde en omkörning av Olle i ingången på Högfartskurvan la jag mig bakom Jan-Eric och lyckades också smita förbi Olle. De sista varven försökte jag ta mig förbi Jan-Eric men utan framgång då våra bilar är för jämna och han inte gjorde några misstag.
Under senare delen av racet slog en sten hål på min kylare utan att jag märkte det och på sista varvet blev det lite spännande i Högfartskurvan – kylarvattnet pumpade ut på bakdäcken och mitt i den snabbaste kurvan släppte bakdäcken i ett (för mig) jobbigt ställ. Som tur var lyckades jag reda ut det utan att tappa alltför mycket tid och med minsta möjliga marginal (25 hundradelar) hålla Olle bakom mig. Gick i mål som tolva vilket jag är mycket nöjd med. Att jag slutade två i min klass efter Jan-Eric var så klart inte helt enligt planerna men det gjorde inget då det varit ett så kul race.
Lyckades även sätta personbästa tid på Falkenberg med 54,680 s vilket jag är nöjd med. Här är onboard-film från detta race:
http://www.youtube.com/watch?v=S91aObPLkos
Kylarbyte
Direkt efter målgång då jag sänkte farten upptäckte jag att det inte stod rätt till med bilen då det rök från motorrummet. Det var bara att snabbt köra åt sidan och stänga av motorn. Som tur var hade inte alltför mycket kylarvatten hunnit rinna ut och motorn hade inte gått varm. Efter bogsering upp till depån började jakten på en ny kylare – jag skulle ju inte enbart köra andra racet på eftermiddagen utan även i sann roadsport anda köra bilen hem 50 mil på kvällen…
Som tur var finns det MX-5 Cup kollegor med både resurser och hjälpsamhet = Björn N hade en reservkyl som han mycket vänligt lånade ut till mig! Supertack Björn för att du räddade min helg
Och tack Christoffer W och Chriss R för hjälp att få loss trilskande slangklämma + services med vatten
Tack vare er var bilen med god marginal innan race 2 redo med ny kylare och luftade bromsar
Race 2
Det var tydligt att det skulle bli kul racing även i race 2 då vi i race 1 återigen var 3 bilar inom 4 hundradelar (+ 3 till inom 2 tiondelar)
Startade i tolvte rutan med Jan-Eric jämte mig. Fick återigen en hyfsad start och lyckades hålla min plats genom chikanen. Upp genom Nyhemskurvan kom Per Oleskog som en raket (inte oväntat) och smet förbi. Även detta race blev riktigt kul och vi var 4 bilar som fightades genom de 20 varven: Jag, Jan-Eric L, Olle O och Hans N. Jag lyckades hålla Hans och Olle bakom mig ett tag men fick ge mig mot både två på start-och-mål rakan och även Jan-Eric fick sig omkörd av båda två. Dessvärre för Olle gjorde han omkörningen av Jan-Eric i chikanen när det var gulflagg vilket fick till följd att han svartflaggades. Även om det var regelmässigt korrekt domslut var det riktigt trist för Olle.
För min del slutade jag på 13 plats och var precis efter Jan-Eric i mål även i detta racet. Här är onboard film från race 2:
https://www.youtube.com/watch?v=45v8AFwE384
I och med att Jan-Eric var för mig även i race 2 nådde jag inte mitt mål att vinna något av racen i standardklassen men det gjorde inget då både racen varit riktigt roliga där jag fick jaga bilar framför varje varv i båda racen. Ser redan nu fram emot nästa säsong och inför den ska det investeras i en ny race-kylare samt ett nät i luftgapet fram så att stenskott inte ska kunna ställa till det igen.
Slutligen, stort tack till:
- Hans D som ser till att allt flyter på i depån, du är en klippa
- Bertil T som har tagit hand om klubbtältet mellan alla racen i år
- Förarna i MX-5 Cup som gör att alla känner sig välkomna i depån
- Pelle Blå, Ulf A och Bertil T för mat och dryck i klubbtältet på Falkenberg
- Övriga som jag glömt bort just nu
Vi ses på premiären av MX-5 Cup säsongen 2015 om inte tidigare!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.