KÖRTEKNIK: Bemästra A-Sprinten med din Miata.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
KÖRTEKNIK: Bemästra A-Sprinten med din Miata.
Ungefär så här kör jag och Jonas Jarlmark A-sprinten. Egentligen oavsett bil.
Men angivna växlar är med utgångspunkt att det är en Miata med R-däck.
Körtekniken är densamma oavsett vilken bil eller utrustning man har.
Gjorde den här på en halvtimme nu på morgonen så är det något ni inte fattar så skriv så får jag uppdatera infon lite bättre.
Att peta i trean vid raka slalomdelen är inte det lättaste som exempel. Själv så tappar jag ofta balansen i bilen när jag gör det så innan man börjar lattja med det är det bara att acca fullt på tvåan istället..
Viktigt vid långa slalomrakan är att hålla sig tajt till konerna. Inte ratta för mycket och framförallt hålla jämnt på gasen.. Man ska alltså inte "jucka" med gasen utan accelerera hela tiden eller hålla jämn fart / svänga med mjuka jämna rörelser.. Annars blir det pendeleffekt på bilen och man snurrar ur.
Illustration hittar ni nedan som en JPEG bild:
// Per
Men angivna växlar är med utgångspunkt att det är en Miata med R-däck.
Körtekniken är densamma oavsett vilken bil eller utrustning man har.
Gjorde den här på en halvtimme nu på morgonen så är det något ni inte fattar så skriv så får jag uppdatera infon lite bättre.
Att peta i trean vid raka slalomdelen är inte det lättaste som exempel. Själv så tappar jag ofta balansen i bilen när jag gör det så innan man börjar lattja med det är det bara att acca fullt på tvåan istället..
Viktigt vid långa slalomrakan är att hålla sig tajt till konerna. Inte ratta för mycket och framförallt hålla jämnt på gasen.. Man ska alltså inte "jucka" med gasen utan accelerera hela tiden eller hålla jämn fart / svänga med mjuka jämna rörelser.. Annars blir det pendeleffekt på bilen och man snurrar ur.
Illustration hittar ni nedan som en JPEG bild:
// Per
- Attachments
-
- a-sprint guide.jpg
- Automobils A-sprint guide
- (153.18 KiB) Downloaded 169 times
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Intressant läsning! Jag har läst lite om spårval senaste tiden då det inspirerar och förhoppningsvis förbereder en lite inför sommarens banåka. Jag undrar lite hur mkt ni som kört mkt sitter och tänker på spårval, vilken växel som är i, bromspunkter mm? När jag körde sprint på miataklubbens årsmöte förra året körde jag bara för allt vad tygen höll och tiderna förbättrades i stort sett varje gång utan att jag funderade så mkt på hur jag gjorde. Skulle vart kul och testat att kört en gång till, efter att läst in detta, med samma setup.
Man undrar ju om för mkt teori kanske trasslar till d för en, eller kanske inte...
Man undrar ju om för mkt teori kanske trasslar till d för en, eller kanske inte...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Jag kör nog enbart på känsla och rutin när jag kommer till en ny bana.. När banan börjar sätta sig i skallen, typ efter 10-20 varv, så ber jag om råd från någon snabbare och mer rutinerad.. Ex Niklas Falk har fått bistå med en del av sin erfarenhet förra sommaren då jag mötte två nya banor.
Då faller bitarna på plats lite snabbare än om man börjar med att fråga.. En jäkligt bra metod är ju annars att kolla på film från banan med någon erfaren förare. Kinnekulle som ex borde ju Josens film vara ett ypperligt exempel på körteknik.
Men begrav stoltheten och våga fråga. Man behöver inte vara rädd att bli utskrattad alla är vi nybörjare någongång.
Och garvar folk åt en är det bara bevis på bristande social förmåga.
Då faller bitarna på plats lite snabbare än om man börjar med att fråga.. En jäkligt bra metod är ju annars att kolla på film från banan med någon erfaren förare. Kinnekulle som ex borde ju Josens film vara ett ypperligt exempel på körteknik.
Men begrav stoltheten och våga fråga. Man behöver inte vara rädd att bli utskrattad alla är vi nybörjare någongång.
Och garvar folk åt en är det bara bevis på bristande social förmåga.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Jo en del frågor lär d bli, man får nog se första året som en se och lära säsong. Tyckte det gav mkt när man fick en handledare med sig på licenskursen. Förhoppningsvis blir d kanske nåt tillfälle i sommar då någon av er som kört ett tag kan åka med och påpeka när man är fel ute...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
En film som jag tycket blev bra är senaste från Falkenberg, nu kör jag inte 100 % bra här men kan kanske insperara lite
http://www.youtube.com/watch?v=rYR9LPi-ec0
Försöker lära genom att titta på spec-miata filmer och läsa böcker om kör-teknik. Några som jag rekommenerar är
- Going Faster av Skip Barber: seriös/tung bok
- Speed Screts : enkel lite bok som listar på rättframt sätt hur man hittar fart.
Men framför allt - ut och kör allt man kan !
http://www.youtube.com/watch?v=rYR9LPi-ec0
Försöker lära genom att titta på spec-miata filmer och läsa böcker om kör-teknik. Några som jag rekommenerar är
- Going Faster av Skip Barber: seriös/tung bok
- Speed Screts : enkel lite bok som listar på rättframt sätt hur man hittar fart.
Men framför allt - ut och kör allt man kan !
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tittade på den filmen ett antal ggr igår kväll...Josen wrote:En film som jag tycket blev bra är senaste från Falkenberg, nu kör jag inte 100 % bra här men kan kanske insperara lite
http://www.youtube.com/watch?v=rYR9LPi-ec0
Försöker lära genom att titta på spec-miata filmer och läsa böcker om kör-teknik. Några som jag rekommenerar är
- Going Faster av Skip Barber: seriös/tung bok
- Speed Screts : enkel lite bok som listar på rättframt sätt hur man hittar fart.
Men framför allt - ut och kör allt man kan !
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Ett tips vid starten är att ta lite vidare spår innan kon 2 (den långt till höger) så att du kan svänga in tvärt efter den och därmed tidigare hinna räta upp bilen inför den raka slalomen börjar. Då behöver du inte släppa så mycket på gasen innan kon 3.
Att alltid tänka på vid konbana (det viktigaste enligt men erfarenhet) är att titta långt framåt (minst 2-3 koner) och inte bara titta på den konen som står på tur att bli rundad. Genom att ha blicken längre fram blir man inte överraskad lika lätt och kan köra mjukare (=oftast et samma som snabbare).
/Andreas K
Att alltid tänka på vid konbana (det viktigaste enligt men erfarenhet) är att titta långt framåt (minst 2-3 koner) och inte bara titta på den konen som står på tur att bli rundad. Genom att ha blicken längre fram blir man inte överraskad lika lätt och kan köra mjukare (=oftast et samma som snabbare).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
I senaste Automobil, nummer 5.08, finns nu en guide om hur man ska ta sig an A-Sprinten. Text av Jonas Jarlmark.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Jag växlar upp till trean redan före kon tre (efter kon två). Då får jag en lugnare körning genom slalomen. Försöker köra på trean mer än på tvåan. På lägre växel blir det ryckigare än på högre växel.
På återvägen från vändningen lägger jag i trean ganska snart, men vet inte exakt kon.
Nu kom jag "bara" femma på Malmby (men det var bara elva hundradels sekunder upp till tredje), så jag är väl kanske inte bäst på att beskriva hur man ska köra...
M.
På återvägen från vändningen lägger jag i trean ganska snart, men vet inte exakt kon.
Nu kom jag "bara" femma på Malmby (men det var bara elva hundradels sekunder upp till tredje), så jag är väl kanske inte bäst på att beskriva hur man ska köra...
M.
-
- Posts: 80
- Joined: Mon 12 May 2008, 09:08
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Helt rätt, ragga mesta möjliga körträning till minsta möjliga arrangemangsenergiPeter Ennerfelt wrote:Kanske vore något att utmana?
Icke-franska bilar får visst vara med utom tävlan om de vill.
Att fylla upp startfält hos andra är ett jättebra sätt. Om man frågar snällt får man sällan nej.
Sen använder man klubbens informationskanaler för att ragga med sig några fler polare. Men se till att inte isolera er på plats utan visa även intresse och förundran över de tide de sätter med franska framkrafsare. En svart 206RC var ruggigt snabb på Parkbanan i gbg när det begav sig, snabbare än mig iaf.
Du kan hälsa från mig i vilket fall som helst, jag arrade åt dem på parkbanan och fick både T-shirt och gratis körning som tack.
-
- Posts: 80
- Joined: Mon 12 May 2008, 09:08