2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Andreas E »

Ni har väl inte missat att klubbens första förarövning för året går av stapeln på lördagen den 7 maj på Eksjö trafikövningsplats? Inte nog med att det blir mycket fri körning i rundbanan samt årets första deltävling i MX-5 Sprint Cup - det bjuds dessutom på lunch och ni får i samband med lunchen möjlighet att påverka klubben då vi håller vårt årsmöte under ca 45 minuter.

Så ta chansen och anmäl er till årets första förarövning om ni inte redan gjort det!

Mer information om denna träff hittar ni i kalendern:
Eksjö 7 maj

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Andreas E »

Om ni inte redan anmält er är det ännu inte försent att göra det vi vår hemsida. Ta chansen och fräscha upp körkänslan under säkra former efter den långa vintern. Denna förarövning passar såväl de som vill prova för första gången som ordentligt erfarna banrävar. Under dagen erbjuds såväl rundbana med fri körning som första deltävlingen i MX-5 Sprint Cup (då det även blir premiär för klubbens nya tidtagningsutrustning).
Hoppas att alla förra årets topp-3 i MX-5 Sprint Cup anmäler sig för det kommer i samband med lunchen bli utdelning av pokalerna till er som lyckades knipa pallplatser 2010.

Hoppas vi ses på Eksjö nästa lördag
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Lejban »

Har anlänt till Jönköping, med bil med trasig koppling...

Kopplingen fungerade bra i sthlm under förmiddagen, sen när vi pumpat ett antal motorvägsmil så har kopplingspedalen sjunkigt ned. Detta har fortsatt hela resan, till nu i Jönköping då kopplingen är nästan helt ur spel. Den fungerade hela tiden det fanns tryck nog i systemet. Det läcker ingen olja heller. Ska försöka ta mig till Eksjö Imorn bitti, men alla tips om lösningar uppskattas, Hjälp!

Jag har verktyg och bromsolja med mig, orginaldomkraften men ingen pallbock.

Hjälp!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Cyberoid »

Lejban wrote:Har anlänt till Jönköping, med bil med trasig koppling...

Kopplingen fungerade bra i sthlm under förmiddagen, sen när vi pumpat ett antal motorvägsmil så har kopplingspedalen sjunkigt ned. Detta har fortsatt hela resan, till nu i Jönköping då kopplingen är nästan helt ur spel. Den fungerade hela tiden det fanns tryck nog i systemet. Det läcker ingen olja heller. Ska försöka ta mig till Eksjö Imorn bitti, men alla tips om lösningar uppskattas, Hjälp!

Jag har verktyg och bromsolja med mig, orginaldomkraften men ingen pallbock.

Hjälp!
Det brukar vara slavcylindern som ger upp. Men då läcker det olja under bilen, nivån i behållaren sjunker och kopplingen har svårt att koppla ur.

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252

Ganska enkel att byta, om man har en ny. :roll: :cry:

Men kryp inte under bilen utan pallbock. Lägg hjulet under tröskeln i så fall.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Fredrik Henriksson »

Jag råkade ut för samma sak. Om oljenivån är oförändrad och alltså ingen olja läcker ger det upp mekaniskt någonstans. För min del hade jag inte dragit åt bultarna till slavcylindern ordentligt så hela skiten flytade sig mer och mer när jag åkte hem från Kinnekulle förra året. De sista milen hade jag i princip ingen kopplingsverkan alls.

Gå under bilen och kolla så inget sitter löst...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Lejban »

Ny dag, nya tag! :)

Låter precis som jag upplevde det igår. Verkar rimligt, ska ner och se om jag kan fixa detta nu.

Tackar för hjälpen!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Conny Lundell »

Tackar!

Jag vill tacka Andreas Karlsson och CG Leijonhufvud för en trevlig dag på Eksjö Trafikcentrum. Vädret var toppen och allas humör på topp. Första gången för mig på en konbana och jag får väl vara nöjd med min prestation :P
Åkte några varv med Anders Manley och sen förstod man hur sakta man körde själv. :up: (Tack för åkturen Anders)

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Manley
Posts: 3
Joined: Mon 21 Mar 2011, 14:45

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Manley »

Conny Lundell wrote:Tackar!

Jag vill tacka Andreas Karlsson och CG Leijonhufvud för en trevlig dag på Eksjö Trafikcentrum. Vädret var toppen och allas humör på topp. Första gången för mig på en konbana och jag får väl vara nöjd med min prestation :P
Åkte några varv med Anders Manley och sen förstod man hur sakta man körde själv. :up: (Tack för åkturen Anders)

Conny
Varsågod, Bara kul om man kan hjälpa till med körtips :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Andreas E »

Tack alla som hjälpte till (flaggvakter, osv) och gjorde att klubbens första förarövning för året blev lika bra som vår-vädret denna dag.
Roligt att se både bekanta ansikte och nya som provade för första gången.

Ett speciellt tack till:
- Hans-Göran som skänkte 2 första-hjälpen väskor till klubben (samt höll en lärorik presentation om vad de innehöll och vad de ska användas till)
- Alla som antog roller i klubben (revision och valberedning) i samband med årsmötet, stort tack för att ni håller klubben igång

Resultat från MX-5 Sprint Cup deltävlingen som genomfördes under dagen hittar ni här:
viewtopic.php?f=8&t=1937

Hoppas vi ses på fler av klubbens arrangemang framöver
/Andreas K

PS. Ni som fotade och filmade under dagen, hoppas ni har mölighet att ladda upp det på hemsidan.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Lennart »

Tackar för en kul dag på "specialbanan" som var en ny upplevelse för "gulan".
Arr. av 1:a klass som vanligt. :bow:
Lennart Pettersson
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Victor »

Tack för en trevlig dag! Den läckande slavcylindern som presenterade sig på väg till träffen höll ihop hela dagen och hela vägen hem (inkl. lite irrande inne i Värnamo efter någonstans att äta) :D

Ska ladda över bilderna från kameran nu, kommer upp lite senare.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Lejban »

Vill också tacka för en kul dag!

Lärde mig hur och sedan gjorde luftning av kopplingsoljan och kopplingen fungerade sedan hela dagen och hela vägen hem. Mycket underligt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Sarre
Posts: 2
Joined: Tue 26 Oct 2010, 19:12
Contact:

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Sarre »

Stort tack för trevlig va träff. Beklagar att jag var tvungen att avbryta men hustrun hade stukat foten och då måste jag ta hand om ett barnbarn vi hade den helgen. Återkommer med glädje så snart jag kan. 8)

Kanske vi ses några av oss i Falkenberg kommande helg med Miata CS?
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Conny Lundell »

Helloj!

Jag hade inte med någon kamera, men jag såg att det fotades flitigt under dagen av andra.
Vore kul om det kom upp lite bilder här på forumet. Kanske någon film också :bow:

mvh: Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Jari Olavison »

Instämmer med övriga! Det var som vanligt ett lyckat arr.
Riktigt kul med den nya tidsutrustningen där man direkt efter avslutat var kunde se om presterat bättre eller sämre än tidigare varv - Kanon!

Vill även "flagga" för en ny uppgift för våra flaggvakter. Anders Manley kom med lite analyser på körstil efter sitt pass, mycket värdefullt och lärorikt, då det är svårt ibland att anaylsera sin egen körning gentemot andra, man har ju fullt upp med att hålla bilen på banan... Har fått mig att tänka till iaf;)
Så nu skall flaggvakter rapportera körstilsanalyser efter sina pass.


Tog några bilder som jag ska lägga upp inom snart framtid, tyvärr inte så mycket åkbilder denna gång.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: 2011-05-07: Årets första förarövning - Eksjö

Post by Jari Olavison »

Några bilder från Eksjö finns här:

gallery/album.php?album_id=21

/Jari
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply