2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Torkel k »

Min första race rapport:
Hade en grymt kul helg! Det är ju så sjukt kul att köra rejsingbil! Vilken kick det var att rejsa på riktigt. Adrenalin så det sprutade ur öronen, som kanske en del märkte då jag kom tillbaka till depån efter racen. Jag hade inga andra mål för helgen annat än att ha kul och komma hem med hel bil. På fredagen kämpade jag mig ned till 1.06.3 som bäst, men låg mest närmare 1.07. Lite frustrerande. Kom sedan lite för sent tillbaka på lördagen och kunde bara köra 3 varv innan träningen stängde.

Söndagens första träning – fick hjälp av Halbig att justera däckstrycket vilket hjälpte. Jagade snabbare förare och körde 1.05.8.

Andra träningen och kval. Helt emot allt jag som renlärd ingenjör håller heligt gjorde jag en stor förändring precis innan kval: bort med krängningshämmaren bak. Nu är jag riktigt tacksam att Andreas H övertalade mig :bow: . Vilken skillnad! Körde 1.05.3.

I Race 1 stod jag bakom Kristoffer och till vänster om den gula 924Tn – fick en bra start men fegade ur i T1 :oops: . 924Tn slank förbi igen och sedan jagade jag som en galning. Varv efter varv låg jag klistrad vid kofångaren på honom, men kom inte förbi. Var upp jämsides med honom ett par gånger för att visa mig och stressa lite, men han stängde och stängde varv efter varv. Men så med 2varv kvar såg jag att hans ljuddämpare höll på att lossna. Den var jag ju inte så sugen på att få i grillen! Vad göra nu? Som tur var såg (eller kanske hörde?) flaggvakterna det med, så han flaggades av. Blev så glad att jag nästan körde av i de 2 följande kurvorna! 1.05.8 var bästa varvtid.

I Race 2 stod jag bakom Magnus och till vänster om Martin, som hade 924Tan bakom sig (efter att vår hjälte Halbig hjälpt Jimmy till sin rättmätiga startposition!). Fick en riktigt bra start och tog vad jag tror var 3 placeringar till T3. Jag och Magnus körde jämsides hela vägen från T1, genom T2 och fram till T3 under bron där jag hade innerspår och kunde komma först igenom. Bra fight, Magnus! Tyvärr var både Martin och Magnus snabbare än jag egentligen, så de kom om igen. Även 924an hade hittat lite extra talang och körde förbi. Låg efter Magnus, Martin och 924an större delen av loppet. Var ifatt ibland och bråkade lite med Magnus och 924an, men kom inte förbi. 924an stängde porten hårt då jag försökte komma om på innern. Var nära att en framskärm rök. Bästa tid: 1.04.657 – klart bästa för helgen. Motivation - nyckeln till framgång? Eller är det kanske ”Men va f*n, de kör ju om mig!! :evil: ”?

SBP i Jönköping får nog kalibrera om vågen lite… min bil visade sig väga 1091kg :shock: med mig i. Tjena Mittbena, det var lite fläskigt det. Nog hade jag käkat pizza kvällen innan, men ändå. Eftersom jag får väga så lite som 1030kg (ingen ABS) så finns det ju förbättringspotential, så att säga.

Tack till Henrik som fixade strutsfarmen, till gänget för att ni är så grymt sköna och framförallt till Halbig som hjälpte mig köra fort. Jag ska bjuda dig på så jäkla mycket korv nästa race så det anar du inte!
:wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2010-05-15 Kinnekulle sRing, MX-5 Cup 1

Post by Josen »

Tack all för underållningen ni bjöd på :bow: och härlig stäming i depån :)
Att det suger i köra tarmen när men ser er kämpa på :) Grym fartkänsla att se er från bron :)
Störst heder åt Per Oleskog som med helt gatbaserad Miata och 185 r-däck kämpar sig runt rejsen :bow: :bow:
Du körde ju alla rejs i alla fall ;)
För att svära i kyrkan lite ;) är jag grymt impad av 944:a som var snabbast i helgen, trodde inte det skulle gå att åka under 1.02.5 :shock: med dyska slag-skeppet.

Sen att se en Miata ( som jag såg det i alla fall ) på kraft åka i från 944:a på slutet rakan/starten och bli upphunne i när det svänger var också lite förvånaden ;) :burnout: - nya tider nu....

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Magnus Claesson »

Jag måste säga att det var nog bland det roligaste jag har gjort!

Träningen glömde jag att koppla in pluskabeln till transpondern så jag fick tyvärr inga tider men den överstyrde nåt fruktansvärt i värsta kamikaze-stil så det gick inte alls fort.
Till kvalet monterade jag av krängningshämmaren bak och nu gick det betydligt snabbare och bilen understyrde något istället men det kändes mycket bättre. Tror jag fick en bästa tid på 1.06.944.

Race 1 låg jag bakom Bertil hela tiden i tajt race. Han drog ifrån på rakan så jag hade ingen chans att komma om men det var jävligt kul ändå! :mrgreen:

Race 2 fajtades jag och Andreas K, denna gången låg jag framför och det var lite stressigt för han var inte långt efter nån gång! Tyvärr blev det en påkörning när Robert S skulle köra om under sista varvet men det var inga större problem för mig. Blir till att banka plåt! :think2:

Otroligt skoj kan man sammanfatta hela helgen med!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2010-05-15 Kinnekulle sRing, MX-5 Cup 1

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote: Sen att se en Miata ( som jag såg det i alla fall ) på kraft åka i från 944:a på slutet rakan/starten och bli upphunne i när det svänger var också lite förvånaden ;) :burnout: - nya tider nu....
Tänk att man kan titta på samma händelse och ändå se det så olika...

/en som inte körde alla race... :roll:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:...Niklas är jämn på Kullen...
Jo, det blev visst lite jämna tider när Hans D skjöv mig runt i Race2. Alla varven mellan 1:05.194 och 1:04.355, 0.839 sek i diff.
Så jag kan iaf köra ungefär lika fel varv efter varv :D
Avståndet mellan mig och Hans var över mållinjen mellan 490 och 982 tusendelar (dvs aldrig över en sekund), tätt och konsekvent, det var kämpigt att se hur långsamt varven räknade ner.

Nu var ju Hans också jämn :up: , men diffen var lite större, 1.124 sekunder.

Materialet kan nog mer i rätt händer, men med konsekvens så går det ju att testa sig fram (om man nu inte känner för att tävla sig i form, då blir det som det blir :roll: ).

Återigen, imponerande startfält. Skoj med en Tysk med i leken så det inte blir enbart inbördes beundran.

Edit: Å alla nykomlingar, flera av dem på pallen också :up: :up: :bow:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-05-15 Kinnekulle sRing, MX-5 Cup 1

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote: /en som inte körde alla race... :roll:
Tror att det strödda saltet var avsett för ett annat sår... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Cyberoid »

Vilken helg!! :war: Det var kul att se så många nya ansikten och naturligtvis de gamla bekanta också. Perfekt väder var det också. Nästa gång får det bli mindre pizza och mer grillat dock. :wink:

Jag skulle speciellt vilja tacka Robert för att han lät mig slå sönder hans fina verktyg (och mina fingrar) inför race 2 då vi upptäckte att min vevaxelbult satt löst. Sorry :-? Utan hans hjälp hade jag troligtvis inte tagit mig i mål under andra racet. Jag får bjuda på lite spolarvätska vid nästa tävling. :drunk:

Kan bara konstatera att det det är sjukt kul att tävla.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Pingen »

Jimmy wrote:Vilken dag! :D :banana:

Till att börja med, ett stort tack till Andreas Halbig för att du bidrar med gott sällskap, sjuss till pizzerior, smarta råd, utlåning av massa verktyg och idag för du lyckades tjata till mig en rättvis startplats i rejs 2! (efter att jag GLÖMT koppla på strömmen till transpondern under rejs 1och inte fick några varvtider :oops: )

Lider med Fredrik och Dennis, saker som krånglar är det värsta som finns.

Trött nu, så det kommer mer sen, här kommer en film som lyckades hitta sin väg ut på internet iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=HRBlByku9f0
Fan vad sugen man blir när man ser filmen :)

Jimmy: Bara lite effekt som saknas för att hänga med på rakorna?
Christian Olsson
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Fredrik Henriksson »

Grym rapport Torkel!! :D

Nice film Jimmy! :burnout:

Bollebygd har numera två kvicka Miator! 8) Tyvärr är det bara en som är i skick nog att klara två race... :roll: :oops:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by gokarting.nu »

Varsågod Jimmy och Torkel.
Det är underbart kul när ni berättar att "mitt" förslag hjälpt er.
Det blir en extra upplevelse när ens kunskap ger någon annan framgång.
Ser fram emot mötet efter heatet för att se om tesen stämde.

Egoism faktiskt.
Er framgång blir även en framgång för mig.
(inte för att mitt lilla tips hjälp förmodligen, men det glädjer ändå)

Kul att leka Osbech lite, jag bara för vidare vad jag lärt mig av honom :o
Vem vet, en dag kanske jag också blir en 3 meter lång setup kung?
Lagom tjock och helt dundersnabb bakom ratten.
ALLT Joachim hittills snackat om, har funkat för min körning och bil.
Han är Inte bara en käft, utan kan köra också.

Men:
Nu senaste tiden har han förslagit en hel del...andra saker..... underredsbehandlingar nämns som oftast... Numera har hjälten besöksförbud:))
PSYCHO DAD!!!
http://www.youtube.com/watch?v=7wJX1Atc ... re=related

Från Wikipedia:
Osbech har tidigare varit inblandad i fotboll, blev dock utkastad vid ett tidigt stadium.
Redan på uppvärmningen...varv 1...blev det rött kort.
Attachments
football...your.wife.likes.you.to.race.it´s.safer.with.racing.jpg
football...your.wife.likes.you.to.race.it´s.safer.with.racing.jpg (161.91 KiB) Viewed 2582 times
Last edited by gokarting.nu on Tue 18 May 2010, 08:11, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by CG Leijonhufvud »

För en som inte var där :cry: Super att läsa rejsrapporten och kolla på bilderna, kan vi hålla den här mängden startande hela säsongen finns "risken" att CUP:en blir intressant för SVT m fl 2011 :banana:


Stort Grattis Henrik!

Stort Grattis Christoffer!
CG Leijonhufvud
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by ephas »

Lite tankar ifrån tävlingshelgen...

Andreas Halbig känns som en av de där kletiga sakerna som håller ihop alla i klubben :bow:
Detta menar jag givetvis på det mest positiva vis jag kan. Superkul att se att någon kan vara så
hjälpsam och engagerad gentemot alla och fortfarande hinna hissa upp bilen och byta hjulupphängning
mellan varje pass. En stor eloge (eller hur det nu stavas) till Andreas för att han faktiskt släppte förbi mig
i Final 2 efter några varv. Andreas startade efter mig men gjorde en bättre start och passerade därmed
mig i samband med denna. På förfrågan om varför han släppte mig svarade han enkelt:
"Du var ändå snabbare, så det var inte lönt att ligga och blockera när du kunde jaga de andra istället. Jag
hade ändå så mycket understyrning så jag hade inte kunnat hålla undan"
- Tävlingens, kanske säsongens mest sportsliga agerande. :up:

För övrigt så känns det som en lyckad start på säsongen. Understyrningsproblem som jagade mig med
den gröna lyckades även förfölja mig i den röda. Jag låg runt stadiga 1:04.6 - 1:04.8 och kände att det verkligen
fanns kapacitet, men skiten styrde juh inte. Typiskt deprimerande med tanke på att jag förra året hade samma
tider med den gröna, inkl understyrning och en massa övervikt, och dålig bromsar... :bang2:
Lagom till kvalet fick jag äntligen ordning på understyrningen och bilen styrde som aldrig förr.
För första gången sedan jag blivit Miataägare (våren 2009) hade jag faktiskt överstyrning (utan att provocera) och bilen kändes så sjukt mycket bättre.
Varvtiden? Vips så var jag helt plötsligt nere och jagade 1:02 tider. Så sjukt vad stor skillnad rätt chassisetup
gör. Torkel är ju också ett bevis på detta :)

Gällande racen så var det ganska odramatiskt. Jimmy var löjligt snabb och lär bli farlig under säsongen. Porschen
var också en stor överaskning och även om han körde med typ 245or så körde han ju fort. Detta var också killens
första tävling, skrämmande vilka Rookies det finns (för jag är väl inte rookie längre :oops: )

Henrik Pihl var det svårt att göra något åt. Har man kört 1:02 tider med en 1,6 så kan man nog banan tillräckligt bra
för att köra ifrån alla när man kör 1,8 :banana:

Magnus råkade styra in i mig vid varvningen i Race 2. Sådant som händer, no hard feelings. Som tur var blev det
bara lite märke på hans skärm i min bil klarade sig oskadd då kontaktytan vart däcket. Självklart vart man lite
frustrerad direkt efter racet och jag ber självklart om ursäkt om jag var lite uppjagad, blev lugn rätt fort :)

Nåja, nu är det dags att sikta in sig på SSM, shit vad skoj det kommer bli :)

Snabbtankar gällande min bil i helgen:
- Min kaross har gått snart 28.000mil.
- Min kaross är väääldigt mjuk när man svänger.
- Min kaross är väääldigt mjuk när man bara tittar på den.
- Karossen böjer sig när man hissar bilen (något skrämmande syn), den är mjuk.
- Understyrning är inte bra, bromsar typsikt upp varvtiden med 1,5s
- Diffbroms behövs inte på Kullen
- Diffbroms stjäler hjulhästar
- Jag vägde 1005kg, var ska jag hitta 30kg någonstans förutom de ca 10 i hardtoppen?
- Toyo viker sig och överhettar, även med mycket camber
- Min bil saknar grepp (när jag tittar på Jimmys video)

Snabbtankar gällande racet och alla:
- Andreas H är en mycket sportslig man.
- Fredrik H vill bara ge oss andra en sportslig chans i år och gör troligtvis en "2009" :mrgreen:
- Jimmy kommer köra brallorna av oss alla någon tråkig dag.
- Är det Jimmy som är snabb eller vi andra som är slöa? :lol:
- Undrar hur många som kommer ha vinge och splitter under 2010? Måste vara grejen. 8)
- Undrar hur många som kommer ha baslåda och neon 2011? (Kommer säkert någon snabb med det 2011)
- Kinnekulle är en rolig och teknisk bana, man ser vem som kört där mycket.
- Saknade Per H, hade varit superskoj med honom i startfältet.
- Skitskoj med så många nya och superbra med Klass 2 initiativet.
- Miatorna kommer köra under 1:02 senare under året eller under 2011
- Många varvrekord kommer förbättras i Roadsport C i år känns det som.

Sådärja...

Då får jag la önska alla en fortsatt bra fortsättning på dagen. :burnout:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Jari Olavison »

Jag har fyllt på med lite bilder i albumet :D

http://www.mx5racingclub.se/galleri/thu ... p?album=36
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Jimmy »

Fredag
ledig från skolan som tur är och skruvar som en galning hela dan, har ett A4 med saker som ska fixas.
på kvällen hjälper både min mamma och Myran till med att få ihop det sista, ger upp klockan 2 på natten, måste sova lite.

Lördag
det mesta är klart, tvättar bilen, byter hjul och luftar bromsarna, sen bär det av mot banan, möter upp Pettson på vägen.

Träning 1
Ut på banan och känna hur det känns, precis som under den tidigare testhelgen i våras blir jag förvånad över hur mycket grepp det verkar finnas. stadig som aldrig förr och jag kan numera hålla 100% full gas under bron utan att det känns riskartat. Bredare däck eller vinge/splitter eller kanske nya hjulinställningen, vet inte, men något är det som funkar iaf. tiderna blir hyfsade, 0,7 sekunder långsammare än under den tidigare testhelgen, men det beror nog på avsaknaden av "spårvalsinstruktör" framför.

Träning 2
Efter en god natts söm i tältet är det dags att sträcka på kroppen och klättra ner i bilen. har inte ändrat något förutom att få till lufttrycket lite, får inte så många fria varv ändå, spenderar största delen av tiden med att jaga nån gul Porsche.

Kval
var och mätte markfrigången för att se om den var OK innan. det var den inte, hade ca 7 cm till lägsta punkten. stressar upp bilen och höjer den lite fram, hoppas även att detta ska få bort lite av det sladdande som utövades genom kvarnkurvan. åker och kollar igen, nu går rullen fritt.
väl ute på banan letar jag fria varv och backar av lite ibland dels för att låta däcken svalka sig lite och dels för att få små luckor framåt.
På slutet jagar Jonas ikapp och åker förbi, Josens bil går fort även med nya ägaren. :up:
Följer hans spår ett varv och vi slutar jämsides på rakan då han vill släppa om mig och jaga mera. (det är ju roligare att jaga än att bli jagad :) ) men då är körningen tyvärr slut.

Utanför sekretariatet finns det redan en liten folksamling, ansluter mig till den.
För min del ser lappen på tavlan mycket skräckinjagande ut, ser nämligen mitt namn redan på andra plats.
Pratar lite med Robert som startar precis bakom mig i led 2, "Jag kör tufft, men schyst" säger han med ett ett brett leende. ja, det låter ju bra. Stöter senare på Fredrik som glatt berättar att han inte backar när det gäller.
Ett minne av Magnus Claessons bil med Fredrik bakom ratten under körningen på Eksjö dyker upp, och det var inte ens tävling eller med den egna bilen. :shock:

lugnar ner mig och kollar däckstrycket 3 ggr :mrgreen:

Race 1
Ut på uppvärmningsvarvet och sick-sackar som dom gör på TV, inte för att jag har problem att få upp tempen i däcken men ändå. Sedan börjar Henrik värma bromsarna, så följer hans exempel där med.

när starten väl går känns det som om jag inte kommer iväg riktigt lika bra som de andra i närheten ... Porschen drar förbi på yttern och backspegeln fylls med bilar. Allt lugnar till slut ner sig och jag försöker hänga på Henrik och Porschen så gott det går och det fungerar till en början, sen blir gapet frammåt större och större medan Robert kommer närmare för varje varv. Lättstressad som jag är får jag snart ett onödigt ställ in i kvarnkurvan och Robert får med sig mer fart inför vänstern efter. Bevakar mest min plats efter det och slutar trea bland miatorna, ett resultat jag inte ens funderat på att drömma om.

Race 2
Startar på en fin-fin 5:e plats efter Halbigs diskussion med tävlingsledningen. in i kvarnkurvan blir det ett litet led med bilar på insidan som jag hänger på, men Niklas ser en möjlighet att köra om på yttern och vi ligger jämsides ett bra tag. (hoppas jag inte gjorde nått dumt eller så, hade inte så bra koll på var du var)

Halbig som gjorde en jättebra start släpper sedan om Robert genom att vinka febrilt inne i bilen och gå långt ut till vänster i kurvan innan rakan. Jag försöker hänga på lite, men det gick inte. Resten av rejset ligger jag bara och följer efter och letar efter misstag, jag är inte så vass på att köra om så slutade på en total 5:e plats och 4:a bland miatorna.

Filmer från rejs 2:
http://www.youtube.com/watch?v=EDR1vVw8U9c

Del 2, typ som del ett, fast det handlar om det som hände efter att del 1 tog slut.
http://www.youtube.com/watch?v=903e5fuMN3w
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Niklas Falk »

Strong debut :up: och bra skrivet.
Jimmy wrote:Race 2
Startar på en fin-fin 5:e plats efter Halbigs diskussion med tävlingsledningen. in i kvarnkurvan blir det ett litet led med bilar på insidan som jag hänger på, men Niklas ser en möjlighet att köra om på yttern och vi ligger jämsides ett bra tag. (hoppas jag inte gjorde nått dumt eller så, hade inte så bra koll på var du var)
Jag var mest orolig för att jag inte lämnade tillräckligt med plats, jag hade ju minst en meter eller två kvar till yttern i Kvarn. Upp mot Mohlins var det nog tajtare men gott om luft ändå upplevde jag det som (kameran ser ju inte åt sidan så jag får lita till den grumliga minnesbilden).
Kör man jämnsides så får ju ingen bästa spår :) men oftast kommer ingen bakom förbi :D
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Dennis Kullman »

Nu när besvikelsen över att jag inte fick vara med och fajtas har lagt sig lite vill jag bara gratulera till alla framgångar - både när det gäller placeringar och varvtider! :up: :D

Jag var i alla fall snabbast på cykel! 8)

Märkligt: våra yngsta förare tillhör de bästa på att uttrycka sig väl (och moget) i skrift... :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Josen »

Tack för filmerna Jimmy :) och grymt kört, kul att man mindre budget kan få sån fart i bilen och körningen :bow:
Upplever du högerstyrningen som positiv att du har vikten på rätt ställe ? Inga problem med växlingar ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Per Hammarsjö »

Jari Olavison wrote:Jag har fyllt på med lite bilder i albumet :D

http://www.mx5racingclub.se/galleri/thu ... p?album=36
Schyyysta bilder!

Den här bilden...: http://www.mx5racingclub.se/galleri/dis ... =36&pos=87
Hilvete vad jag går igång... Så många bilar!! Måste få bilen klar måste måste... ....Kom paket från USA idag.. Kanske något bra att ha? ;) Bara motor som saknas...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Andreas E »

Hade inte så hög förväntningar inför tävlingen på Kinnekulle. Hade bara hunnit med 5 minuter på bana i år innan tävlingen och resultatet då var en kopplingen som slutade fungera. Eftersom jag bara bytt slavcylinder och luftat systemet var jag mest nervös för att kopplingen skulle ge sig igen. Att jag inte gjort något med bilen sedan förra säsongen (förutom att däcken var sämre och jag blivit ett år fegare & tyngre) gjorde också att förväntningarna var låga.
Lyckligtvis höll kopplingen och dessutom lyckades jag kapa drygt 0,8 sekunder på mitt bästa varv förra året (i kvalet lyckades jag komma under 1.06 med en bästa notering på 1.05.96 :D ). En sur sak var att jag hade strul med transponder större delen av helgen (fick inte många tider trots försök med 4 olika transponders :shock: ) Fick iallafall tillbaka de 500 kr jag betalat så jag ska inte klaga för mycket.

Det allra roligaste under helgen var det stora startfältet av miator och att det fanns flera som var ungefär jämnsnabba vilket gjorde att jag hade bilar att jaga hela racen, hur kul som helst. Blev några filmer från racen:
viewtopic.php?f=19&t=1441

Riktigt roligt att det är så många som förstått tjusningen med racing. Klass 2 är dessutom en riktig bonus för oss med mindre moddade bilar och mindre talang, hoppas det är fler som hoppar på denna instegsklass under säsongen!

Dessutom var det som vanligt kul i depån med alla miataförare (de gamla rävarna såväl som årets rookies). Att det är en sådan hjälpsamhet trots att man konkurrerar om poäng i cupen är ganska facinerande - tydligast visat av Halbig som hjälpte så många andra att han glömde skruva ihop sin egen bil inför race 1 (jag inte upplevt denna hjälpsamhet när jag hållt på med andra indiviuella sporter).
Speciellt tack till Hans Danielsson som vanligt håller koll på oss i depån.
Lider med dig Dennis som inte fick någon körning på söndagen (hoppas du får ordning på motorn snabbt) och även med Fredrik H och Halbig som hade strul i race 1.

För min del har lusten att fixa lite med bilen (och mig själv) kommit tillbaka och på att göra listan finns nu:
- Byta till MC-batteri (ligger fortfarande 40 kilo över viktgränsen för klass 2)
- Köpa en grövre krängingshämmare fram (original har suttit på länge nog)
- Lära mig köra fortare (när jag kollar på filmer från er som kan köra bedömmer jag att jag borde kunna kapa en sekund till på att våga stå på mera)
- Lära mig köra om (något som aldrig varit aktuellt tidigare :oops: ) så jag kan ge Pettson en match i klass 2 framöver
ephas wrote: Magnus råkade styra in i mig vid varvningen i Race 2. Sådant som händer, no hard feelings. Som tur var blev det
bara lite märke på hans skärm i min bil klarade sig oskadd då kontaktytan vart däcket. Självklart vart man lite
frustrerad direkt efter racet och jag ber självklart om ursäkt om jag var lite uppjagad, blev lugn rätt fort :)
Från mitt perspektiv bakom er såg det mer ut som en race incident, kolla ca 7:05 in i filmen från min kamera:
http://www.youtube.com/watch?v=YBDkvP_w0Qk

Vi ses på banorna framöver
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Jimmy »

Pingen wrote: Jimmy: Bara lite effekt som saknas för att hänga med på rakorna?
mjo, kan hända att det saknas lite effekt där. Mina utgångar var nog inte så optimala heller, så lite av farten ligger nog där med.
Josen wrote:Tack för filmerna Jimmy :) och grymt kört, kul att man mindre budget kan få sån fart i bilen och körningen :bow:
Upplever du högerstyrningen som positiv att du har vikten på rätt ställe ? Inga problem med växlingar ?
Tack för att du tog dig tid att kolla på filmerna Joachim!
Eftersom du har ett öga för körteknik får du gärna berätta om var jag kan förbättra spåren, om du vill :)

Jag har aldrig kört en vänsterstyrd bil på bana så har inte så mycket att jämföra med. har faktiskt aldrig kört någon annan bil än min egna på bana. :oops:

Växlingarna är inte nått stort problem heller, det sätter sig efter några timmars körning. Du växlar nog minst lika bra i Elisen som du gjorde i miatan snart, bara en vanesak :). Tycker nästan det känns bättre att växla med vänster numera, har hänt att man slagit vänsterhanden i dörren när man sitter i vänsterstyrda bilar :mrgreen:


Grattis till Henrik, Christoffer och Magnus Ohlsson för segrarna under helgen föresten! :bow:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Josen »

Bra att höra om växlingar förp högerstyrningen - har inte vant mig riktigt än med Elisen, lite sladdrigare låda dock...
Tack för att du tog dig tid att kolla på filmerna Joachim!
Eftersom du har ett öga för körteknik får du gärna berätta om var jag kan förbättra spåren, om du vill
Ser kanon ut, kan inte se något direkt ( Andreas kan lära sig mycket ;) - INTE bara fel på bilen...:) )
+ du träffar apex hela tiden
+ då får med dig farten runt kvarn
+ grymma utgångar på rakan dyker i rätt tid
+ håller bilen stumt inne spår kvarn = det rätta

Detaljer
Håll bilen längre ut innan kvarn ( vänster hjul på extra plattan )
Försök gå mjukare in i kvarn så du kan ta med dig mera fart utgången
Gas-släpp istället för broms innan Molin ( i höjd med bro-pelare ), rulla upp i Molin med stödgas--> fullt
Våga låta bilen gå längre fram efter molin -> runda svängen mera efter molin-kullen mera fart fram till TV
Tror inte du behöver ta så mycket höjd för kurvan efter TV --> gå rakare och snabbare över TV krönet

Hitta ~ 5-10 hk till och du är front-runner 8)

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Mats Lundin »

Jättekul att följa eran framfart på racerbanan. Verkligen roligt med så många starande - det var verkligen rätt att dra igång MX-5 Racing Club. Lite sugen att köra blir man ju när man kollar filmer och bilder.

Extra glädjande att mitt gamla race-järn nu tycks ha fått en mer kompetent förar-husse i Magnus O. - grattis till pallplatsen.

Gasa på nu allihop, och gör en gammal styrelsemedlem ännu lyckligare.
M.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Fredrik Henriksson »

Mats!! Du som gillar att bara köra är ju som klippt och skuren för klass.2! Skaffa en bågeförsedd Miata och sätt dit stol/brytare om det inte finns och sen är det bara att börja ratta med oss igen! :banana: Du är saknad!! :racesmile:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Jari Olavison »

Per Hammarsjö wrote:
Jari Olavison wrote:Jag har fyllt på med lite bilder i albumet :D

http://www.mx5racingclub.se/galleri/thu ... p?album=36
Schyyysta bilder!

Den här bilden...: http://www.mx5racingclub.se/galleri/dis ... =36&pos=87
Hilvete vad jag går igång... Så många bilar!! Måste få bilen klar måste måste... ....Kom paket från USA idag.. Kanske något bra att ha? ;) Bara motor som saknas...
Känner själv att suget efter att rejsa "på riktigt" blir bara värre, och inte minskar det med klass2 :shock: :D . Tips på hur man övertalar en fru att finbilen ska stångas med andra små tjurar mottages tacksamt :think2: :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: 2010-05-15 Kinnekulle Ring, MX-5 Cup 1

Post by Per Hammarsjö »

Stångas? Hon måste tro att det är som en vanlig bankörning men att man kör på tid. Det är väl ända skillnaden? ;)
Post Reply