är någon som kör med FM butterfly brace?
gör de stor skillnad?
jag kör gula koni m hårdare fjädrar, HR krängningshämmare, 205mm R888, främre övre o undre fjäderbensstag, bak undre, och båge.
men jag tycker bilen känns lite som att den ålar sig i kurvorna.? vrider chassiet? o de känns ju inte mindre när man läser rcensionerna på deras hemsida http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97
Dels så kan du lätta bort 15kg till på onödiga ställen (och istället få vikten central och lågt) och det styvar upp bilen en hel del.
Bara köpa!
Ett tips är att svetsa ihop själva "butterfly" delen så att du bara har bultar mellan hela butterflyen och balkarna.
Det blir en hel del styvare om du svetsar fast balkarna i balkarna också
Halbig har ju utöver Brace även fullbur och det är ju kaka på kaka åt det positiva hållet.
Du kan ju dock designa en bur så att den helt och hållet inkluderar bracens funktion och totalt sett blir lättare.
//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Då får de nog bli iaf balkarna.. blev ohygglig fraktkostnad om man ska ha både butterflystaget o balkarna.
"Det blir en hel del styvare om du svetsar fast balkarna i balkarna också" skita i skruvarna o svetsa fast dom ist? eller menade du punkta efter dom är fastskruvade? isf var mer exakt?
Jämför fraktkostnaden med att få en plåtslagare att svänga ihop nåt på en timme eller två...
Det är inte alltid som det är billigare att skeppa saker över halva jordklotet (men skrämmande ofta).
Undrar hur mycket krångligare det blir att byta växellåda/koppling om man permanentsvetsar en kryssförstärkning mellan burens golvinfästningar? Jag skulle iaf inte blivit hindrad i mekandet med det jag gjort hittills.
Visst, det blir ingen cool logga, men inte lika tungt och flimsigt som påbultade "gipsbandage"
tänkte få de gjort hos en firma här hemma. men de tar ju lite tid att skära ut alla trekanter. ska man upp i styrd maskin brukar dom ha ställkostnad för att göra program oxo.
blir ca 2000:- med tull moms o frakt. undrar om de blir något billigare hos firma här hemma...
"påbultade "gipsbandage" ? hänger inte riktigt med..
pj wrote:"påbultade "gipsbandage" ? hänger inte riktigt med..
Ett påsvetsat fackverk (rundrör eller fyrkanströr) kan göras lättare och smäckrare än påbultade plåtbitar för att ge samma ökning styvhet.
Men ska du få nåt gjort till vettig kostnad så gäler det ju att göra deignen helt själv och sen få tag på nån med rätt kunskaper som kanske tycker att det är lite skoj (eller tjänster och gentjänster).
Ska du bara internetshoppa så är FM en vettig partner (det kan finnas samma sak hos firmor med annorlunda fraktavtal).
Performance5 i England har "frame rails" också: http://www.performance5.com
Phil kan vara lite svår att få tag i ibland (han driver företaget mer eller mindre själv). Han kan också ta hem saker från Flyin' Miata, kan vara värt att jämföra fraktkostnaderna eftersom även pundet är billigt nu.