Mer -camber fram inom reglernas gränser?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Jag har idag max negativ camber fram (-2.4) men önskar ännu lite mer. Finns det något att göra som inte överskrider reglerna för modifiering av hjulupphängningen?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Finns det offset-bussningar (tex övre A-armen (för att flytta in den), bakre nedre är ju en "vipp-bussning")?
Är RX-8ans undre bärarm längre?
Fråga Brian Goodwin (det finns nog en del gammal skåpmat i hans forum).
Hur gör de i Playboy Cup?
Är RX-8ans undre bärarm längre?
Fråga Brian Goodwin (det finns nog en del gammal skåpmat i hans forum).
Hur gör de i Playboy Cup?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.
Är inte offsetbussningar regelvidriga?
Är inte offsetbussningar regelvidriga?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Jo, men de går ju att "förbättra"Måns Wilke wrote:I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.
Offsetbussning syns inte hos SBP (men jag är osäker på om det är lämpligt på NC).Måns Wilke wrote:Är inte offsetbussningar regelvidriga?
På NA/NB går det ju att hitta övre bärarmar som råkar blivit kortare/krokiga i "tillverkningstoleranserna", men det är inte lika enkelt när det är aluminium.
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag har hört att man kan köra 5 grader camber på NA om man gör så
Sen är det ju klart inte optimalt med kanske 5 grader på en NA (har inte testat)
men det är ju allt lite häftigt att ha den möjligheten för att man kan
Hej hopp![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag har hört att man kan köra 5 grader camber på NA om man gör så
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sen är det ju klart inte optimalt med kanske 5 grader på en NA (har inte testat)
men det är ju allt lite häftigt att ha den möjligheten för att man kan
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Hej hopp
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Det är lite skillnad på pressad bonnplåt och gjuten aluminium.ephas wrote:Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 240076.htm
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 270336.htm
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
och på bild 1 framgår oxå att NC är en mittmotorbil. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp