Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu här bilen hittat hem, körde från jimmy igår då det va fint väder och plusgrader. Fruktansvärt skitit blev det.

Jag har börjat skruva loss allt som jag inte tror behövs för att åka fort, och det sista jag skruvade bort va en plåt mellan sätena och bakluckan, undrar om den kanske måste sitta kvar? För att skilja batteriet från föraren? nu blev det hål emellan utrymmena.

Nån som har bra tips på hur man får låss skruvar som man dragit runda? Min gissning är att borra (risken är väl att man har sönder nått dock)

Räknar med er hjälp med alla frågor, annars får jag starta en rejsa-tråd :)

Kul att pilla i garaget iaf, ny upplevelse för mig, hann dock bara 5timmar i helgen, min födelsedag skulle ju firas med. Tjejjen fick tjata mig ur garaget :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Pingen »

Kör av huvudet på bulten med vinkelslip. Du får säkert loss delen då, så kan du lösa det med borrning och att gänga nytt när du måste.

Alternativt ha några billiga skithylsor till spärrnyckeln som du svetsar fast på bulten och drar loss med.
Eller använder en ordentlig rörtång för att dra loss den runda bulten bulten.

Första alternativet är väl egentligen sista utvägen ^^
Christian Olsson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Tack för svar! Hur gör jag som inte äger varken vinkelslip, eller ens vet hur en svets ser ut? :bang2:
Sen är det en försänkt insexskruv som är problemet (håller ratten på plats) så jag får inte tag med en tång. :think2:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by TPR »

Lejban wrote:Tack för svar! Hur gör jag som inte äger varken vinkelslip, eller ens vet hur en svets ser ut? :bang2:
Då bör man sluta dra dem runda... :wink:

Lejban wrote:Sen är det en försänkt insexskruv som är problemet (håller ratten på plats) så jag får inte tag med en tång. :think2:
Kanske testa att slå i en torx av lämplig storlek?
De skruvarna brukar inte sitta så hårt.

Grattis i efterhand!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Har du dragit en insex rund är det inte mycket att göra annat än att plocka fram sina "easy out". Har faktiskt ingen aning om vad de heter på svenska (köpte mina i USA), men det är ett slags vänstergängat borr. Vill man få ur t ex en bult som gått av borrar man ett hål i mitten på materialet och drar i en sådan, som borrar sig ned och får tag = drar ut bulten. I en rundad insex kanske man inte ens behöver borra först.

För framtiden: Vad som verkligen hjälper då man ska ha loss bultar och muttrar som sitter är värme. Skaffa en butanbrännare och elda på. Ibland måste man värma bultskallen mycket och länge för att hela bultens längd ska bli uppvärmd, men du kommer ändå aldrig i närheten av att skada materialt. (Materialet i bulten alltså. Se till att inget brännbart eller farligt finns i närheten först, så som golvmatta, bränsleledning, bromsrör, inredning, mössan, näven eller garagepolaren).

Lycka till, välkommen till racing/mek-träsket och kämpa på!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by TPR »

Kallas "Grispitt", eller det kanske mer politiskt korrekta "skruvutdragare".
Att jag inte tänkte på det. :bang2:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gare-5-st/
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Min erfarenhet av sådana "skruvutdragare" är att de oftast går av (eftersom den bult man har runddragit oftast sitter hårt fast = anledningen till att den runddrogs från början) och då har man en bit härdad metall som man måste borra bort = jobbigt. Bättre att borra direkt i så fall.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Jämn yta, bra borr av rätt dimension och sen en Torx som sitter jättetajt.
Eller så köper man Biltemas riktiga sats (liknade finns av bättre märken också, och dessa fungerar om man inte fyllt bulten/skruven med en massa annat härdat skrot först)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -20-delar/

Sen kan man ju testa med frys/flash sprej, eller helt enkelt borra rätt igenom och kör med mutter på baksidan istället (beror ju helt på vad det är till).

Har du gott om plats och kommer åt den runda skallen riktigt bra så kan det hjälpa att göra skallen oval med en fil (vinkelslipen kan bara lite för snabb) och sen ta en bra nypande rörtång.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Victor wrote:Min erfarenhet av sådana "skruvutdragare" är att de oftast går av (eftersom den bult man har runddragit oftast sitter hårt fast = anledningen till att den runddrogs från början) och då har man en bit härdad metall som man måste borra bort = jobbigt. Bättre att borra direkt i så fall.
Hmmm. Jag använder dem endast då skallen redan gått av eller då jag kapat bort skallen. Innan dess är det nog för högt moment som krävs - det var i alla fall inte så de verktygen jag har var tänkta att användas.

Om vi nu ska fylla på med trick (Var inte orolig Tobias, Miatorna är inte så illa. Jag har lärt mig knepen på gamla bilar av märket Opel): Om man drar en mm-bult lite rund kan det ibland funka att få nytt tag genom att banka på en tum-hylsa. En del mm-hylsor har en tum-kompis som är bara lite lite mindre. Går det inte kan man klyva bulthuvudet på mitten, vilket ger lite flexi huvudet när man ska banka på tum-hylsan.

Men för denna applikation tror jag på "Grispittarna"! Tack för den Thomas! :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu kör jag hårt i garaget varje dag! Igår kom Daniel (danielj här på forumet) och tanken var från min sida att han skull visa mig hur jag lyfter bilen på ett säkert sätt. Vilket han gjorde, och dessutom så jobbade han på bilen med mig i flera timmar, bla drog loss bultarna till stolarna som jag själv va för svag för att rå på :) Tack Daniel! :up:

Ska få dit en riktig kamera så jag kan visa er lite sen, men just nu är det kaos ändå :banana:

Skruven som va fast är fortf fast, hittade inte mina borrar, hade lånat ut dom, fått tag på idag, så det får jag fixa ikväll. Får ta det lite lungt ikväll så jag är pigg imorn när jag ska spöa gubbarna i miataklubben i gokart :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Det går framåt här :)

Image

Ang skruvproblemet: Borrade i en trasiga skruven, sedan drog jag in skruvutdragaren och drog ut skruven hur lätt som helst, tack för alla tips!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Image

Jag tycker det röda inte är så snyggt, så det ska ändras. :up:

Fråga ang värmepaketet. Fick igår rådet att lämna det för att kunna köra i regn utan att det skulle imma igen. Hur har ni gjort? :think2:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Defrosterfunktionen ska du inte plocka bort, det kan tom imma igen i en öppen bil.
Sen kyls bakre cylindrarna "endast" av flödet genom värmepaketet, så utan "coolant reroute" så är det inte fel att ha kvar både paket och fläkt (så mycket väger det inte och du måste fixa nåt istället...).

Tömma ACn kan du nog få nån som kommer och gör på rätt sätt mot en kostnad.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Tömma ACn kan du nog få nån som kommer och gör på rätt sätt mot en kostnad.
Japp fixat en kille som kommer och tömmer i garaget på rätt sätt! :D

Värmepaketet blir kvar då tills vidare, tackar! :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Hej jag heter Tobias och jag har flyttat till garaget! :P

Nu är ACn tömd och kupedelen av den bortplockad, värmepaketet sitter kvar, iaf det mesta av det ;)

Kupen börjar bli klar, ska ge mig på att skruva i det spännande motorrummet i veckan, då resten av AC ska bort och även servon åker på foten!

Det sista jag gjorde idag var att tvätta Paola, det va första gången jag sett bilen ren:

Image
Att jag ens tänkte tanken att sälja de fälgarna....

bli inte distraherade av min fina figur
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Miatamannen »

Torkel k wrote:För framtiden: Vad som verkligen hjälper då man ska ha loss bultar och muttrar som sitter är värme. Skaffa en butanbrännare och elda på. Ibland måste man värma bultskallen mycket och länge för att hela bultens längd ska bli uppvärmd, men du kommer ändå aldrig i närheten av att skada materialt. (Materialet i bulten alltså. Se till att inget brännbart eller farligt finns i närheten först, så som golvmatta, bränsleledning, bromsrör, inredning, mössan, näven eller garagepolaren).
"Ramlade" över denna i senaste numret av Bilsport.
http://www.nilehnteknik.se/?p=9156
Dyrt som 17 men verkar vara en suverän uppfinning om man nu drar runt muttrar och bultar.
Själv kör jag med kopparpasta på alla bultar jag tar bort så att dom lossar lättare nästa gång.
Men det är klart, dom ska ju lossas för första gången också och det är väl då det kan hända.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Miatamannen wrote:Själv kör jag med kopparpasta på alla bultar jag tar bort så att dom lossar lättare nästa gång.
Men det är klart, dom ska ju lossas för första gången också och det är väl då det kan hända.
Man får dock se upp lite om man smörjer gängorna. Det finns risk att man drar åt för hårt så bulten går av om man drar med momentnyckel eftersom angivet vridmoment (oftast) är angivet för torra gängor. Med smorda gängor uppnår man inte samma vridmoment förrän långt senare eftersom friktionen i gängorna blir mycket mindre. Vinkeldragning fungerar dock.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Vinkeldragning fungerar dock.
Nja, du ska ju dra till ett visst moment innan du börjar mäta vinkeln, och med mer smorda gängor än spec så når du startmomentet senare (dvs du har redan påbörjat vinkeldragningen).
Så även med vinkeldragning blir det för hårt om du drar smorda gängor enligt spec för torra.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:
Victor wrote:Vinkeldragning fungerar dock.
Nja, du ska ju dra till ett visst moment innan du börjar mäta vinkeln, och med mer smorda gängor än spec så når du startmomentet senare (dvs du har redan påbörjat vinkeldragningen).
Så även med vinkeldragning blir det för hårt om du drar smorda gängor enligt spec för torra.
Tänkte på fall där enbart vinkel anges, men det kanske inte finns mer än för tändstift?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Medans ni diskuterat skruvutsdragare har jag plockat bort hela ACn och servon idag :P

+ massa annan jag hittade i motorrummet som inte såg så viktigt ut :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu börjar allt mitt pill på inredning och el bli klart, igår startades bilen med startknapp och vippbrytare slår av och på tändningen!
Vissa kanske vill hävda att detta inte ge bättre varvtider, men jag hävdar att det gör det, för när jag spänner fast mig i bilen och får starta bilen med vippa "System", vippa "Ignition" och sedan ett tryck på knappen "FIRE!" (ja med utropstecken :) ) då kommer jag vara mycket lyckligare än dom som måste vrida om en nyckel på tråkigt bruksbilssätt och därför få minst 2-3 sekunder per varv i lyckoruset :mrgreen:

PS: bilen har en elektronisk startspärr med
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Niklas Falk »

Startnr 91, förvalta det väl... :)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Berätta gärna lite av historiken!

Idag ska det monteras den senaste köpta leksaken, laptimer + shiftlight:

Image

Hittade denna på blocket alldeles för billigt, kan överföra log till dator för analys via blåtand och så kan man dela sånna här länkar sedan:

http://www.stardrome.com/vedit/15/playe ... &giro=1407
(lånad bruksbil i industriområde)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Test av elsystem, varvtalsräknaren är inte kalibrerad och en diod går sönder hela tiden, men annars funkar det :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply