Bra information detta. Jag var precis på väg att beställa en sats från H&R. Skippar nog det nu...Ronnie wrote:Nä inte än men dom har blivit längre jag drog dom 12kg i början men nu drargokarting.nu wrote: Drar iof med muttermaskin, men kan dra loss dom för hand utan större ansträngning .
Har du också dragit av bultar?
jag max 11kg så vi får väl se hur länge dom håller.
Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Sjukt vad mycket tillbehör det finns till miator. Tror dock att förstärkningsplåtarna (frogarms) för de som har svårt att lasta sin bil på trailer är det mest nischade produkter jag någonsin settgokarting.nu wrote:Lite bil update:
Mattafaran har fått nytt racing beat grenrör.
Tändningen har justerats lite uppåt.
Ljudnivån blev bara värre, så nu är en apple dämpare monterad. I samma veva härmade mattafaran Pihl och Henrikssons "raka" dragning av avgsröret.
Ett par frog arms hittade till min adress också.
När detta inlägget skrivs är det på väg hjulbultar från 949racing. H&R pinnbultarna smäller av från och till, så nu får det testas annat.
Sen lyckades,.....hrmm...mattafaran:) lasta -SIG- själv lite tokigt...
Och nya Kumho igen.
Bilderna blev lite tOkIgA i ordningen.
Klicka för stor bild.
Allvarligt talat så kommer du med tanke på hur snabb du var på Knutstorp få riktigt tråkiga race på Falkenberg när du ligger där ensam i täten efter dessa moddar. Den enda spänningen blir förmodligen när du ska varva mig
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Citat:
Sjukt vad mycket tillbehör det finns till miator. Tror dock att förstärkningsplåtarna (frogarms) för de som har svårt att lasta sin bil på trailer är det mest nischade produkter jag någonsin sett
Allvarligt talat så kommer du med tanke på hur snabb du var på Knutstorp få riktigt tråkiga race på Falkenberg när du ligger där ensam i täten efter dessa moddar. Den enda spänningen blir förmodligen när du ska varva mig
/Andreas K[/quote]
HAHAHAHAHAHAHAAHA!!!!!
Bara av denna anledning köptes grod armarna
Observant av dig Andreas.
-Jag kan parkera på kärran, jag är inte rädd!
På Falkenberg blir det nog regn, för det har klass 2 bilarna beställt.
Så det där med varvningar översätter vi nog till snurrningar!
Skulle vara superintressant att se placeringarna efter ett riktigt blött race.
Mattafaran glider bara på ytan, hade denna kärran inte haft ABS skulle jag kört av banan en miljard gånger.
OCH bilen immar igen rätt fint
Hoppas Falkenberg inte drar isär fältet för mycket, det blir så tråkigt tycker jag iaf.
Sjukt vad mycket tillbehör det finns till miator. Tror dock att förstärkningsplåtarna (frogarms) för de som har svårt att lasta sin bil på trailer är det mest nischade produkter jag någonsin sett
Allvarligt talat så kommer du med tanke på hur snabb du var på Knutstorp få riktigt tråkiga race på Falkenberg när du ligger där ensam i täten efter dessa moddar. Den enda spänningen blir förmodligen när du ska varva mig
/Andreas K[/quote]
HAHAHAHAHAHAHAAHA!!!!!
Bara av denna anledning köptes grod armarna
Observant av dig Andreas.
-Jag kan parkera på kärran, jag är inte rädd!
På Falkenberg blir det nog regn, för det har klass 2 bilarna beställt.
Så det där med varvningar översätter vi nog till snurrningar!
Skulle vara superintressant att se placeringarna efter ett riktigt blött race.
Mattafaran glider bara på ytan, hade denna kärran inte haft ABS skulle jag kört av banan en miljard gånger.
OCH bilen immar igen rätt fint
Hoppas Falkenberg inte drar isär fältet för mycket, det blir så tråkigt tycker jag iaf.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
En MX-5 Cup Final i regn hade vänt på saker och ting. Shit vad kul det hade varit.
Vet inte hur kul det kommer vara eftersom jag bara kommer ha Kumho K60 att köra med, men kommer ha lite mer mönster än senast, så då är det ju regndäck helt plötsligt
Helst av allt ska vi alla åka ut, starten ska gå, köra typ 4 varv i det torra och sen ska det komma en monsterskur
Vet inte hur kul det kommer vara eftersom jag bara kommer ha Kumho K60 att köra med, men kommer ha lite mer mönster än senast, så då är det ju regndäck helt plötsligt
Helst av allt ska vi alla åka ut, starten ska gå, köra typ 4 varv i det torra och sen ska det komma en monsterskur
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Hjulbultar / pinnar
Jag spänner 6kg (på rekomendation) efter att ha draget sönder 2 hubbar (nav) fram, ALU hubbar
På Caterhamen altså
ARP bultar används normalt i motorerna, väl??
O du Andreas, har du helsvetsat karossen, bilen blir väl styvare då, kanske du hade sluppit skruva på en massa förstärkningar
O du, om man läser modsportreglementet och jämför med din (och andras) bil så hade denna nog klassat in där
Den skall ju ha likhet med existerande bil
Bengt Metz
/ Bengt Metz
Jag spänner 6kg (på rekomendation) efter att ha draget sönder 2 hubbar (nav) fram, ALU hubbar
På Caterhamen altså
ARP bultar används normalt i motorerna, väl??
O du Andreas, har du helsvetsat karossen, bilen blir väl styvare då, kanske du hade sluppit skruva på en massa förstärkningar
O du, om man läser modsportreglementet och jämför med din (och andras) bil så hade denna nog klassat in där
Den skall ju ha likhet med existerande bil
Bengt Metz
/ Bengt Metz
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Och bara sådär.
Har släppt ett nytt spel till iPhone, iPod, Ipad
(Ipad kommer senare, kanske fredag 3 maj 2012.)
Spelet kostar 7:- till iPhone & iPod
14:- till iPad
Finns på appstore: http://itunes.apple.com/app/consume-mob ... 26067?mt=8
Så...rejsa lite hyrkart, man kan aldrig köra nog mycket grejer oavsett vad det är
Banorna är inte kopierade, dom är inspirerade
Har släppt ett nytt spel till iPhone, iPod, Ipad
(Ipad kommer senare, kanske fredag 3 maj 2012.)
Spelet kostar 7:- till iPhone & iPod
14:- till iPad
Finns på appstore: http://itunes.apple.com/app/consume-mob ... 26067?mt=8
Så...rejsa lite hyrkart, man kan aldrig köra nog mycket grejer oavsett vad det är
Banorna är inte kopierade, dom är inspirerade
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Välkommen tillbaka din tok!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Var på Kinnekulle och skulle testa bilen inför Anderstorp.
Kom nästan ett varv.
Nästa gång det låter från något hjul, ska man kolla fälgen också...
Kom nästan ett varv.
Nästa gång det låter från något hjul, ska man kolla fälgen också...
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
gokarting.nu wrote:Var på Kinnekulle och skulle testa bilen inför Anderstorp.
Kom nästan ett varv.
Jättetrist, Andreas. Du har inte haft något direkt flytt med bilen på sista tiden, inte. Kämpa på! Hur klarade sig resten av bilen då fälgen exploderade (eller kanske imploderade)?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Bäste Andreas!
Är man brutal mot sakerna och skall envisas med att slå dom mot motståndaren.
Då går dom sönder !!
det där hände mig bak på carrera cup bilen en gång DET blev dyrt ,hoppas ditt klarade sig.
mvh AR
Är man brutal mot sakerna och skall envisas med att slå dom mot motståndaren.
Då går dom sönder !!
det där hände mig bak på carrera cup bilen en gång DET blev dyrt ,hoppas ditt klarade sig.
mvh AR
- Kraniel
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 122
- Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
- Location: Värmdö, Stockholm
- Contact:
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Wow ...
Om det ska handlas nya fälgar är jag gärna med och delar på frakten – jag skulle behöva några som är runda!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
www.sunksinglar.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Det blir en 4 hjulinställning till, 3:e iår... tror något fått sig en smäll
Nya framhjulslager med hubbar, skärmen få gå ett tag till.
Nya framhjulslager med hubbar, skärmen få gå ett tag till.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Kraniel wrote:
Wow ...
Om det ska handlas nya fälgar är jag gärna med och delar på frakten – jag skulle behöva några som är runda!
Vet inte om jag vågar köpa 949 6UL igen.
Är glad att detta hända på Kinnekulle och första varvet.
Ska ju till Anderstorp nästa rejs, där kommer man ju direkt ut på rakan, sen tvärnit i 180-190.... skitfarligt
kanske dags att köpa rallyfälgar?
Har 4st 7" OZ superleggera, inte runda direkt.
Dessa 949 6UL rätades alla 4 inför Ssm. En var rejält skev, efter två års racing.
Per har slängt en av sina 8" 949 6UL som vi fann sprickor i, på Kinnekullerejset i år.
Vikten på fälgen kommer i andra hand efter detta för mattafaran.
Har någon annan haft skeva 949 6UL eller knäckt fälgar?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Jag har inte kollat mina mer än för rakhet vid däcksbyte, och de är inne på tredje (eller fjärde ?) säsongen.gokarting.nu wrote:Har någon annan haft skeva 949 6UL eller knäckt fälgar?
Dags att leta sprickor också...
Nu är nog Super/Ultraleggera likande, lätta och hyffsat starka, men det gäller att hålla koll på dem.
Jag har ju sex st Speedline som är skitunga men hyffsat saka efter mycket misshandel (dvs Rallyfälgar). De fick ta slicksen nu efter att ha legat i garaget i flera år.
Det är ju med fälgar som resten av bilen. Det är mycket som är underhållsfritt de första åren, men sen kommer slitaget ikapp.
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Mina Kosei K1 är något kg tyngre än 6UL-hjulen, men fortfarande spikraka efter hela 5 år hos mig och tjänst hos ett långloppsteam innan det. De var spec-hjulet för Spec Miata för några år sedan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Andreas!
Med risk för att ytterligare nån tycker man
Är besseviser!
Jag har 944 fälgar också o jag tycker inte dom
Verkar tåla mycket stryk faktiskt.
Tacka vet jag gamla cromadora fälgar. Haha
Med risk för att ytterligare nån tycker man
Är besseviser!
Jag har 944 fälgar också o jag tycker inte dom
Verkar tåla mycket stryk faktiskt.
Tacka vet jag gamla cromadora fälgar. Haha
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
När Roos talar, står tiden stilla!
Du kan mycket om racingvärlden, google och internet slår aldrig erfarenhet.
Prata på!
Du kan mycket om racingvärlden, google och internet slår aldrig erfarenhet.
Prata på!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Var det coolaste jag sett..... Tobias
Nu får jag hitta på nått...
Nu får jag hitta på nått...
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Nästa gång Mattafarans varvtider blir högre och högre.
Trots att bilen varvar upp och allt verkar fungera, hände det liksom ingenting vid fullgas.
Då ska det felsökas under bilen först.
Låt mig presentera: Biltemas "SBF" Katalysator efter 3 säsonger.
Trots att bilen varvar upp och allt verkar fungera, hände det liksom ingenting vid fullgas.
Då ska det felsökas under bilen först.
Låt mig presentera: Biltemas "SBF" Katalysator efter 3 säsonger.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Så här efter säsongen, kanske det skulle vara på sin plats att skriva lite saker som hänt...
Så jag själv inte gör samma blunder igen:) och någon annan kanske får lite matnyttig input.
Titta på HELA slitbanan, innan man åker ut för att köra tävlingsheat...
Korden kan faktiskt vara framme på andra ställen än längst ut på däcket
Kolla katten först, nästa gång bilen tappar effekt mer o mer för varje heat.
Engagerade miatapeter, Fredrik på Autotrim, Civinco och Osbech till max för detta "mysterium"
Släng inte spräckta fälgar INNAN du pratat med leverantören...finns inga bevis, har det då hänt?
Stanna omedelbart nästa gång 6UL fälgen låter som du glömt skruva fast den, då sparar du bilen från ytterligare skador
Om du som Miataförare på regn i ett roadsport heat, blir frånåkt av en annan bilmodell än just Miata.
Gör då som Torkel, köp likadana däck som frånåkaren
Följande skulle kunna hända på en bana.
Säg Anderstorp, t.ex:)
Kör man en Miata med orginalinsprutbox, utan att byta det däringa "motståndet" i boxen.
Så miatan varvar ut på ca 6 900 rpm.
Kan bilen köra runt på ca: 1,58
Med org box med bytt "motstånd" så bilen varvar 7 300 rpm
Kan mattafaran köra runt på ca: 1,57,3
Med Civicobox och varvstopp på 7 800 rpm.
Kan Mattafaran köra runt på ca: 1,56,3.
Om du har en bil som helt plötsligt slänger runt dig utan att du hinner med, kolla så dina fjädrar är lika breda hela vägen uppifrån och ned.
Är dom inte det, har du förmodligen progressiva fjädrar.
Fjädrarna som ställde till 2012 års säsong för Per & mig var bredare på mitten än i ändarna.
Dessa fjädrar gör bilen farlig, släng dom.
Gör Doughnuts när ingen ser , hela säsongen
Om du får fylla på mycket vatten, är förmodligen vattenpumpen kass.
Byt den, så slipper du byta motor
Om allt sitter fast, hjulvinklarna stämmer, stötdämparna har likadana inställningar på båda sidorna.
Och ändå bilen "niger" åt ena hållet.
Kolla då så du har samma fjäderhårdhet på samma axel.... innan du blir tokig.
Blir det safety car, ligg EFTER den, inte före den.
Försök inte förstå dig på vad som gäller: Tracksa ljusen, eller flaggorna.
Du blir bara osäker och svettig.
Hemmabyggebilar alá 7 or, snurrar i tid och otid och/eller kör av, var försiktig när du kör i närheten av dom.
Speciellt om du kör en dubbelt så stor och tung bil...t.ex en M3:a.
En smäll med en 7:a går nog aldrig väl.
-För sjuan .
Köra om i ytterspår över Ngk krönet med lånta fjädrar, är inte bara oansvarigt, det är spännande också
Och det går naturligtvis sönder...
Oljekylare på NB är ett måste.
Re routen (vattnet), sänkte oljetempen med 5-7 grader, oljekylaren sänkte ytterligare tempen.
Så nu blir oljan bara 115 grader....mot 145
Motorn tar stryk av 145 grader.
Titta inte på varvräknaren när det är väldigt nära att starten går.
Smartare att titta på ljusen....
När Osbeck och Anders Träff kör iväg. Vänta i 5 sekunder till, så går starten
Miataracing är så roligt!!!!!!!!
Tack kollegor för denna säsong!!!!!
Så jag själv inte gör samma blunder igen:) och någon annan kanske får lite matnyttig input.
Titta på HELA slitbanan, innan man åker ut för att köra tävlingsheat...
Korden kan faktiskt vara framme på andra ställen än längst ut på däcket
Kolla katten först, nästa gång bilen tappar effekt mer o mer för varje heat.
Engagerade miatapeter, Fredrik på Autotrim, Civinco och Osbech till max för detta "mysterium"
Släng inte spräckta fälgar INNAN du pratat med leverantören...finns inga bevis, har det då hänt?
Stanna omedelbart nästa gång 6UL fälgen låter som du glömt skruva fast den, då sparar du bilen från ytterligare skador
Om du som Miataförare på regn i ett roadsport heat, blir frånåkt av en annan bilmodell än just Miata.
Gör då som Torkel, köp likadana däck som frånåkaren
Följande skulle kunna hända på en bana.
Säg Anderstorp, t.ex:)
Kör man en Miata med orginalinsprutbox, utan att byta det däringa "motståndet" i boxen.
Så miatan varvar ut på ca 6 900 rpm.
Kan bilen köra runt på ca: 1,58
Med org box med bytt "motstånd" så bilen varvar 7 300 rpm
Kan mattafaran köra runt på ca: 1,57,3
Med Civicobox och varvstopp på 7 800 rpm.
Kan Mattafaran köra runt på ca: 1,56,3.
Om du har en bil som helt plötsligt slänger runt dig utan att du hinner med, kolla så dina fjädrar är lika breda hela vägen uppifrån och ned.
Är dom inte det, har du förmodligen progressiva fjädrar.
Fjädrarna som ställde till 2012 års säsong för Per & mig var bredare på mitten än i ändarna.
Dessa fjädrar gör bilen farlig, släng dom.
Gör Doughnuts när ingen ser , hela säsongen
Om du får fylla på mycket vatten, är förmodligen vattenpumpen kass.
Byt den, så slipper du byta motor
Om allt sitter fast, hjulvinklarna stämmer, stötdämparna har likadana inställningar på båda sidorna.
Och ändå bilen "niger" åt ena hållet.
Kolla då så du har samma fjäderhårdhet på samma axel.... innan du blir tokig.
Blir det safety car, ligg EFTER den, inte före den.
Försök inte förstå dig på vad som gäller: Tracksa ljusen, eller flaggorna.
Du blir bara osäker och svettig.
Hemmabyggebilar alá 7 or, snurrar i tid och otid och/eller kör av, var försiktig när du kör i närheten av dom.
Speciellt om du kör en dubbelt så stor och tung bil...t.ex en M3:a.
En smäll med en 7:a går nog aldrig väl.
-För sjuan .
Köra om i ytterspår över Ngk krönet med lånta fjädrar, är inte bara oansvarigt, det är spännande också
Och det går naturligtvis sönder...
Oljekylare på NB är ett måste.
Re routen (vattnet), sänkte oljetempen med 5-7 grader, oljekylaren sänkte ytterligare tempen.
Så nu blir oljan bara 115 grader....mot 145
Motorn tar stryk av 145 grader.
Titta inte på varvräknaren när det är väldigt nära att starten går.
Smartare att titta på ljusen....
När Osbeck och Anders Träff kör iväg. Vänta i 5 sekunder till, så går starten
Miataracing är så roligt!!!!!!!!
Tack kollegor för denna säsong!!!!!
- Attachments
-
- miata.airbag.jpg (21.08 KiB) Viewed 16264 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
BRA SKRIVET! Har saknat dina inlägg
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
CG Leijonhufvud
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Idag startartade 24 H skrotbilsrejset på Mantorp Park.
Målgången borde bli runt 13:00 imorgon söndag.
Det är Miatister som deltar (Per O, Stephan Ö, C Waern, Miatapeter, Gross=miatamek/Autotrim) och en som funderar på att skaffa en Nc för "nya" Standarklassen .
2 Bilar, 4 förare per bil.
Lagen heter:
Gokarting 1
Per O, Stephan som är med i depån i miataracingen, Patrik, C Waern.
Gokarting 2
Victor(Nc funderaren), F Gross, Miatapeter, Scoterjocke.
Går att följa på:
http://amigoo.se/event/407/live
Heja Heja!!!
Målgången borde bli runt 13:00 imorgon söndag.
Det är Miatister som deltar (Per O, Stephan Ö, C Waern, Miatapeter, Gross=miatamek/Autotrim) och en som funderar på att skaffa en Nc för "nya" Standarklassen .
2 Bilar, 4 förare per bil.
Lagen heter:
Gokarting 1
Per O, Stephan som är med i depån i miataracingen, Patrik, C Waern.
Gokarting 2
Victor(Nc funderaren), F Gross, Miatapeter, Scoterjocke.
Går att följa på:
http://amigoo.se/event/407/live
Heja Heja!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C
Waern är ute nu!
startade 6:a, nu 4:a efter 50 min bakom ratten:))))
Ha Ha, miatister 2:a och 4:a!!!!
startade 6:a, nu 4:a efter 50 min bakom ratten:))))
Ha Ha, miatister 2:a och 4:a!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!