Nej, jag använder en vanlig kat men jag byter fläsarna på den fram/bak.Magnus Claesson wrote:Pluralis? Skall du också fuska med en racekat eller när du skall ha mer en en fläns?Cyberoid wrote:Vi ligger i fas! Jag fick mina flänsar idag.
Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Jag trodde det var på g från sbf sida.
Hur säger reglerna, ska det vara sbf kat eller?
Hur säger reglerna, ska det vara sbf kat eller?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Roadsportdispensen från SBFkat är förlängt och gäller 2010 också, dvs du ska ha samma avgasrening på tävlingsbanan som du har hos AB Svensk Bilprovning, och kunna uppnå samma avgasvärden. Du kan köra med SBFkat om du vill, men skyll inte på SBF om värdena hos Svensk Bilprovning inte blir bra nog.gokarting.nu wrote:Jag trodde det var på g från sbf sida.
Hur säger reglerna, ska det vara sbf kat eller?
Detta kanske kommer med i SBFs "permanenta" regler framöver, men hur det kommer se ut får vi se inför nästa år.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Köpte en begagnad Thule AT1500 -07 för att transportera den lille på!
Har gjort lite smågrejer på den bl.a. bytt stödhjul, wire till vinschen, lås till baklemmen och bytt lite bultar.
Köpte den osedd vilket blev ett riktigt klipp! Nya överdimensionerade sommardäck och nya dubbade vinterdäck följde med! Har inte hittat några större fel på den än men skall kolla noga imorgon. Hydraulen behöver nog översyn öch höger bakbelysning som inte fungerar men det verkar vara allt som är kvar att åtgärda.
Har gjort lite smågrejer på den bl.a. bytt stödhjul, wire till vinschen, lås till baklemmen och bytt lite bultar.
Köpte den osedd vilket blev ett riktigt klipp! Nya överdimensionerade sommardäck och nya dubbade vinterdäck följde med! Har inte hittat några större fel på den än men skall kolla noga imorgon. Hydraulen behöver nog översyn öch höger bakbelysning som inte fungerar men det verkar vara allt som är kvar att åtgärda.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Premiärtur igår med det nya avgassystemet! Pojkigt ljud, hoppas bara det inte låter för mycket...
Skall jämföra med Fredriks men det känns inte som det är något större problem annat att man skrämmer barn, pensionärer och djur!
Underbar väghållning kan jag säga med orginal krängningshämmare fram och RB bak, får nog se över det också!
Skall jämföra med Fredriks men det känns inte som det är något större problem annat att man skrämmer barn, pensionärer och djur!
Underbar väghållning kan jag säga med orginal krängningshämmare fram och RB bak, får nog se över det också!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Nu har du ju införskaffat det viktigaste! Biltrailern! Avundas dig där! Nästan ett måste när man har så långt till banorna som vi nollåttor...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Känns riktigt bra nu måste jag säga! Det är ett hel¤%te att hela tiden tänka på hur man skall ta sig hem om bilen pajar även fast Fredrik har en transit!Per Hammarsjö wrote:Nu har du ju införskaffat det viktigaste! Biltrailern! Avundas dig där! Nästan ett måste när man har så långt till banorna som vi nollåttor...
Nu har jag besiktning den 16:e så jag hoppas den går igenom trots lite trög bältesupprullning!
Skulle det inte gå vägen så får jag tröståka med min andra miata...
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
För att göra en kvinna glad krävs en hel del men för att man själv skall bli glad krävs bara ett blankt besiktningsprotokoll!!
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Bra jobbat!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Efter min blunder på Kinnekulle under Race 2 då jag skulle släppa förbi Robers S och samtidigt hålla borta Andreas K så slutade det hela i lite plåtskador så därför har jag utökat min verktygslåda med följande!
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Iofs så tyckte jag det mest såg ut som att Robert inte riktigt lämnade tillräckligt med plats för dig baserat på filmen bakifrån.
Jag har en plåtriktningssats med flera olika sorters hammare om du vill låna, finns i GBG.
Köpt på Biltema tror jag men hittar den inte på deras hemsida...
Har även glidhammare och en hydralisk riktningssats men det kanske inte behövs för att rikta en fram skärm.
Jag har en plåtriktningssats med flera olika sorters hammare om du vill låna, finns i GBG.
Köpt på Biltema tror jag men hittar den inte på deras hemsida...
Har även glidhammare och en hydralisk riktningssats men det kanske inte behövs för att rikta en fram skärm.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Nähep, vintern närmare sig som alla vet så här efter semestern så jag har redan börjat å förbereda mig!
För några veckor sedan började jag titta efter bilsimulatorer, alltså inte mjukvara utan hårdvara som rör sig när man kör bilspel...
Jag har följt ett tyskt forum X-simulator.de där det finns mycket info samt ritningar på kretskort och allt annat som skall fabrikeras!
Själva simulatorn rör sig med hjälp av två torkarmotorer från VW Golf IV och motorpositionen styrs med hjälp av två stycken flervarviga potentiometrar så det är inte direkt hitech!
Hoppas fler börjar med detta när säsongen är slut!
Ungefär så här skall den färdiga simulatorn se ut
Så här kommer det funka när man kör
http://www.youtube.com/watch?v=aTlHKD7ARus
Är precis klar med styrningen och snart börjar jag med det mekaniska! Allt funkar som det skall som synes...
http://www.youtube.com/watch?v=EZO1COapZ-w
För några veckor sedan började jag titta efter bilsimulatorer, alltså inte mjukvara utan hårdvara som rör sig när man kör bilspel...
Jag har följt ett tyskt forum X-simulator.de där det finns mycket info samt ritningar på kretskort och allt annat som skall fabrikeras!
Själva simulatorn rör sig med hjälp av två torkarmotorer från VW Golf IV och motorpositionen styrs med hjälp av två stycken flervarviga potentiometrar så det är inte direkt hitech!
Hoppas fler börjar med detta när säsongen är slut!
Ungefär så här skall den färdiga simulatorn se ut
Så här kommer det funka när man kör
http://www.youtube.com/watch?v=aTlHKD7ARus
Är precis klar med styrningen och snart börjar jag med det mekaniska! Allt funkar som det skall som synes...
http://www.youtube.com/watch?v=EZO1COapZ-w
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Riktigt jävla häftigt! Tänk att ha suttit på en gammal Golf och sedan i ett enda slag köra Formel1 och massa GT-vagnar. Det måste vara två lyckliga torkarmotorer!
Jonas Bernhardt
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Tänkte bara uppdatera min tråd med att säga att inget händer med min bil i vinter...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Men det finns ju en vår också...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Trvilgt med flera simracers, får man se dig i en iRacing MX.5:a i vinter?
http://www.youtube.com/watch?v=Ib_DQMH3N10
http://www.youtube.com/watch?v=Ib_DQMH3N10
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Man kan ju hoppas!Lejban wrote:Trvilgt med flera simracers, får man se dig i en iRacing MX.5:a i vinter?
http://www.youtube.com/watch?v=Ib_DQMH3N10
Har lite mycket olika projekt nu men jag skall nog kunna spela en del med!
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Efter att ha gjort en Henriksson och varit uppe hela natten börjar det likna nåt!
Megasquirt, kör endast på etanol, ställbara kamdrev, andra kammar, superlätt koppling/svänghjul, TIGsvetsade länkarmar i crommolybden, Setrab kyl samt oljekyl, silikonslangar istället för gummi, OS Giken diff, hjulbultar i Grad 5 titan, alla "lösa" paneler i kolfiber, lättad på allt övrigt som inte används.
Så ser det ut inför säsong 2011...
Megasquirt, kör endast på etanol, ställbara kamdrev, andra kammar, superlätt koppling/svänghjul, TIGsvetsade länkarmar i crommolybden, Setrab kyl samt oljekyl, silikonslangar istället för gummi, OS Giken diff, hjulbultar i Grad 5 titan, alla "lösa" paneler i kolfiber, lättad på allt övrigt som inte används.
Så ser det ut inför säsong 2011...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Är det därför man inte får tag på dig de senaste dagarna!! Jag får åka förbi och inspektera!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Inte bra att citera sig själv men jag får minska ner listan lite för vi har en 6-månaders bebis men lite kan man ju göra!Magnus Claesson wrote:Efter att ha gjort en Henriksson och varit uppe hela natten börjar det likna nåt!
Megasquirt, kör endast på etanol, ställbara kamdrev, andra kammar, superlätt koppling/svänghjul, TIGsvetsade länkarmar i crommolybden, Setrab kyl samt oljekyl, silikonslangar istället för gummi, OS Giken diff, hjulbultar i Grad 5 titan, alla "lösa" paneler i kolfiber, lättad på allt övrigt som inte används.
Så ser det ut inför säsong 2011...
Årets mål blir byta bultar i länkarmarna, montera koppling och svänghjul plus byta packningar i växellåda och motor så man slipper olja på kopplingen, göra hjulinställning, alukyl och silikonslangar skall i innan första uppstarten. Det är nog allt som hinns med... Byta kamrem på min 01:a skall hinnas med så rejsbilen får lida!
Budgetköp a 3532kr inkl. tull, moms och postens avgifter syns nedan. Gjorde en "Visshed" och köpte ett kit till en 1.6:a... "F1 RACING STAGE 3 CLUTCH KIT+PROLITE FLYWHEEL MIATA 1.6" från Gripforce.com
För dom som inte vet än så ställer jag inte upp i cupen i år!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Hur mkt pallar kopplingen? Stod det någon hk eller vrid begränsning?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
270hk/350Nm enligt spec! Skall nog räcka!Fredrik Henriksson wrote:Hur mkt pallar kopplingen? Stod det någon hk eller vrid begränsning?
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
ohhh najjs!!
satt just och kliade mig lite i huvudet och undrade om du inte vart och hälsat på i mitt garage någon gång när ingen ser.. bilden såg bekant ut ..
1,6-koppling is the shit
satt just och kliade mig lite i huvudet och undrade om du inte vart och hälsat på i mitt garage någon gång när ingen ser.. bilden såg bekant ut ..
1,6-koppling is the shit
Jimmy Visshed
#97
#97
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Bjuder på lite mer budgettrim! Denna gång från ilovetacotaco!
Troligen kinestillverkat men det kostade bara $72! Sen blev det $125 i frakt plus tull, moms och säkert någon administrativ avgift men det är ändå billigt om det slutar på runt 1700kr!
http://stores.ebay.com/ilovetacotaco
Troligen kinestillverkat men det kostade bara $72! Sen blev det $125 i frakt plus tull, moms och säkert någon administrativ avgift men det är ändå billigt om det slutar på runt 1700kr!
http://stores.ebay.com/ilovetacotaco
- Magnus Claesson
- Posts: 224
- Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
- Location: Bollebygd
- Contact:
Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94
Ny kylare och nya silikonslangar redo att installeras
Depower!
Depower!