Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Emberglow66 »

Mats Lundin wrote:Nu är jag framme vid nästa moment - felsökning, något som inte är helt lätt. Så nu behöver jag hjälp här.
Hur säkerställer jag att/om det är ett vevlager som är trasigt, och vilket? :think2: Har känt på vevlagren men känner inget spel på något men det är ju annorlunda under belastning.
Andra alternativet var en kolvbult. Hur kollar jag det? :think2: .
Jag vet :idea: :lol: :P
Byt alla slitdetaljer :banana:

Vi kanske får mecka ihop över en öl eller 2 någon helg framöver
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote: Jag vet :idea: :lol: :P
Byt alla slitdetaljer :banana:

Vi kanske får mecka ihop över en öl eller 2 någon helg framöver
Gärna det men mecka först och öl sedan :D
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Jag låter bilderna tala ... :shock:
Fint vevlager
Fint vevlager
Ofint vevlager
Ofint vevlager
Nu går MX-5 Parts varmt i min webläsare ... (blir ju alltid lite extra godis när man ändå är i butiken och shopar :roll: )
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Hittade intressanta saker idag när jag städade oljetråget ... :(
Ska väl inte vara där ...?
Ska väl inte vara där ...?
Men sedan blev det fint! :D
Synd att grisa ner med olja här.
Synd att grisa ner med olja här.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Så är då motorn tillbaka i bilen med nya vevlager, tyst och fint där. Tack för hjälpen Tommy!
Det är kul att meka med bilar!
Det är kul att meka med bilar!
Några saker stör dock bilden av den lyckade garagehelgen.
1. Bilen "kissar" lite kylarvatten i höjd med förarplatsens golv. Sannolikt slang till värmepaketet. Går att lösa.
2. Tomgången är hög, ca 1800 varv. Svårare. Vet inte hur tomgången funkar. Tips mottages tacksamt.
3. Laddningslampan lyser men inte lika starkt som kringliggande varningslampor. Vad har hänt här? Kopplat fel någonstans, inte kontakt. Kan jordkableln mellan motor och kaross vara ett problem, speciellt om kylarvattnet passar där på väg neråt?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Så var då de sista problemen lösta med bilen.

- Inget kylarvatten läcker, en extra klämma löste det. :banana:
- Generatorn laddar igen, den klämkoppling vi jobbade med blev inte bra i första rundan. Nu är där en lödning till hjälp. :banana:
- Tomgången rättade till sig efter generatorjobbet, allt före gasspjället demonterades då och vid prov- och varmkörning av generatorn, var tomgången där den skull vara. :banana: Vet inte varför men kan leva med det. :mrgreen:

Besiktningen blev inte av i höst, sparar den till påställningen i vår.
Då är det ny säsong i SprintCupen, och jag planerar att vara med hela vägen till slutet. :twisted:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 191
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Anders S »

Kul att allt har löst sig till slut :up: . Nu har du haft dina problem med bilen för ett tag så nu är det nog bara att köra någon säsong eller två!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Anders S wrote:Kul att allt har löst sig till slut :up: . Nu har du haft dina problem med bilen för ett tag så nu är det nog bara att köra någon säsong eller två!
Hoppas verkligen att du har rätt, Anders. :up:
Jag har ett uppdämt kör-behov nu efter två ofullständiga säsonger.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Nästan ett år sedan förra posten, aj, aj.

Nu ska det besiktigas igen ...

Vid första försöket gick bilen inte igenom beroende på avgasvärdena. :bang2:
CO 2% (0.5%)
HC 280 ppm (100 ppm)
CO förhöjd 2.5% (0,3%)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)

Dagens ombesikting med 20 % etanol i tanken hjälpte tyvärr inte. :evil:
CO 0.8% (0.5%)
HC 279 ppm (100 ppm)
CO förhöjd 0.5% (0,3%)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)

CO-värdena har ju nästan kommit hem. Hade det hjälpt med högre andel etanol, tro? :think2:

HC-värdet är väl ett partikelvärde (ppm = parts per million). Där skiljer ju inget egentligen. Vad kan man göra där?

Bilen har nu ett Mega squirt och är mappad av Turbocenter, för racing kan ju tilläggas.
Tar gärna råd om någon vet hur jag ska runda bilbesiktningen (har inte råd att muta någon). Vilka värden ska jag jaga i mappningen, tex? Hur gör ni andra som har tokmappade bilar?


Jag kan ju tillägga som bonusinformation, att jag idag har gjort klart med startnummer i Roadsport C/MX-5 Cup 2017 - Det blir nr 97, samma som jag hade vid senaste besöket i cupen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Victor »

Lambda är ju perfekt, så det finns inte mycket att göra på mappningen. Det är troligen så att katen inte renar ordentligt. Antingen är den inte varm nog så att den har "tänt" (hård körning precis innan och be att få börja med avgasprovet), eller så är den utsliten.

Nybytt olja kan sänka HC också, mindre bensinångor m.m. från vevhusventilationen som deltar i förbränningen då. Hur är tänddelarnas skick (stift/kablar/spolar)?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Snailspeed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 90
Joined: Fri 24 Apr 2015, 14:57
Location: Borås

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Snailspeed »

Tanka några liter alkylatbensin, miljöbensin till gräsklippare och andra redskap. 10 liter räcker i tanken. Den ger mycket renare värden på HC. Funkade för mig när jag hade ett stort hål i cellpaketet på en katalysator. Blev i och för sig lättare att klara besiktningen efter att jag bytt till en ny kat.

Är man lite full i fan, som jag brukar vara, så åker man till sin station som har mätutrustningen utanför hallen och ber att få kolla värdena innan man betalar för en ombesiktning. Har inte blivit nekad någon gång.
/Oscar Kärrqvist
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

TAck Victor och Snailspeed.
Det får bli en felsökning med startgas för att utröna om något läcker och sedan ev ett försök med alkylatbensin. Låter som om det kan vara en framkomlig väg.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by chriss »

Finns ingen race mapp och bra avgasmapp. Antigen är bilen bra mappad eller inte.
Du kan ha rätt lambda dvs blandning men fel tändning.

Vad har du för tändning vid tomgång? Du skall helst liggra kring 10-12 grader för avgasvärden förutsatt att
luftfilter,stift, motorolja är i ordning och katten är varm och fin.

viewtopic.php?f=5&t=2985&p=29456&hilit= ... ing#p29456

Här har jag testat två olika bilar vid samma tillfälle. Så testa gärna detta och återkom med resultat :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer

Post by Mats Lundin »

Kanon, och tack för tipset, Chriss. Låter definitivt som värt att testa.
Ska försöka mig på det och återkommer.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Post Reply