Montera huvudströmbrytare (killswitch FIA 6 polig)
Jag tänkte att jag skulle dela med mig om hur jag gick till väga när jag monterade brytaren.
Placering
Dom flesta verkar tycka att det är bekvämast att ha brytaren i instrumentpanelen. Placerad så man kan nå den när man fortfarande är fastspänd. Jag övervägde även att sätta den på kardantunneln och i motorrummet.
I motorrummet kan man sätta den bredvid boxen med säkringar =kort väg att dra kabel! MEN man får dra två vajrar, en in i kupén och en utanpå bilen. Dessutom måste man in under huven för att återställa brytaren.
Att sätta den på kardantunneln är egentligen kanske bäst, men då måste man göra i ordning ett lite mer rejält fäste och det valde jag bort.
Jag tog bort radion och tillverkade en platta som passade i panelen där den suttit. Borrade hål för brytaren så långt till vänster som möjligt och till höger för vajern. Vajern satte jag fast i en plåtvinkel på baksidan och den fick sluta i en mindre med en hylsa på framsidan.
Vajern på utsidan
Vajern satte jag fast i regnvattentråget närmast vindrutan under huven, med handtaget hängandes fram i spalten mellan huv och a-stolpe. Det finns en skruv under plasten vid rutan som var perfekt att sätta en liten vinkel i som styr vajern. Jag köpte först en shokevajer (stavning?) på biltema men den var för styv (pianotråd). Det blev en "växelvajer" till cykel som funkade. Handtaget från den första vajern tog jag loss för att använda till den andra vajern. Viker man cykelvajern dubbelt och stoppar in den i hålet och drar i en lagom stor skruv, så sitter handtaget som berget. Jag borrade ur ett hål och satte i en supermagnet för att det ska ligga still på bilen. För att inte vajern ska slipa bort lack, satte jag på en bit krympslang på vajern vid handtaget.
Koppla elen
Den stora elkabeln från batteriet går ner genom golvet i bagaget och längs med kardantunneln på undersidan av bilen till startmotorn.
Att komma åt att dra nya kablar t o r startmotorn, går inte, utan att riva halva motorn. Så det mest uppenbara alternativet, fick tyvärr gå bort.
I stället tog jag loss kabeln ur hylsan den sitter i under bilen. Det var lite pilligt men det gick. Man får vara försiktig, det är flera kablar med i hylsan från startmotorn till växellådan. Kabeln kapade jag sedan lagomt långt in under bilen, vid början på kardan ungefär. Längst fram till höger ovanpå kardantunneln närmast torpeden, finns ett lagomt stort hål med en gummiplugg i. PERFECT! Jag borrade ur pluggen i mitten och drog in kabeln från startmotorn till panelen genom gummi pluggen. Lödde dit en skruvögla. Klart!
Från batteriet drog jag en ny kabel, 16 mm area ca 2,5 meter, köpt på Mekonomen. Den fick gå genom kupén till panelen.
På baksidan av tändningslåset sitter en kopplingsplint/kontakt, se ovan, i den är det den tjocka blåa kabeln som ska dras via brytaren!
Jag pillade ur kabelskon som sitter i (man fick sticka ner en liten skruvmejsel o trycka in en hulling), skarvade på en ny kabel till brytaren. I kontakten pillade jag dit en ny kabel för returen, det funkade fint med en vanlig oisolerad klämkabelsko, nästan klart
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
. Sedan skulle det dit en kabel från motorsidan av tjockkabeln till brytaren och via ett motstånd till jord på "andra sidan". Detta för att generatorn fortsätter ladda, om motorn snurrar när man bryter strömmen och då får laddströmmen någonstans att ta vägen.
FÄRDIGT
Alla kablar, säkring osv som hörde till antennen tog Jag bort.
En gasolbrännare är bra att ha, kablarna är tjocka när saker ska lödas.
Lödtenn med grovtråd och lödpasta är inte heller fel.