Oljetemp och tryck mätare ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Oljetemp och tryck mätare ?

Post by Josen »

Skulle vilja kunna mäta oljetryck och temp. Om jag fattar det rätt så kan man ersätta givaren för olje-tryck med sensor som ger både tryck och temp. Någon som har erfarenheter ?
/Joachim
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Om jag minns de gamla trådarna rätt så är gängorna för din tryckkontakt inte så vanliga för VDO-sensorer och liknande (adaptrar bygger ju ut och då blir inte tempen så rätt).
Sen är väl det inte säkert att du vill ha oljetempen där (där vid filtret kommer det ju direkt från pumpen iofs men osäker på om trycksensorn sitter i flödet).
Att ha en kombinationssensor som har rätt gänga direkt vore ju underbart. Kombinera det med en 52mm kombimätare med alarmnivåer får bägge funktinerna (lågt tryck och hög temp) som kan driva externa varningsLED's. Men drömma går ju...

Rotar man i katalogerna från sensorstillverkare (Siemens, VDO etc) så kanske man kan hitta nåt passande. Gängan i blocket skall tydligen vara 1/8"-28 BSPT (BPT), det är skillnad från NPTgänga som "passar" men tätar inte, adapter behövs.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=17659

Bara för tydligheten. 95-05 har oljetryckskontakt och fuskmätare som tydligen jobbar åt andra hållet (0V ger max utslag) jämfört med 89-94 som har analog trycksensor och svagt dämpad mätare.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är ju rätt trångt runt oljefiltret (med olje/vatten värmeväxlaren och allt) så ett Tstycke för separata sensorer är nog trångt. Ett oljeförflyttarkit (elelr helt enkelt en mellanplatta till oljefiltret) ger ju större möjligheter till nya sensoreplaceringar, men det ger ju mer pyssel och ptentiella läckageställen (visst kan man göra det ordentligt men risken ökar hur man än ser på det).

Exempel på VDOsensor och adapter för att få orginalmätaren att röra lite på sig:
http://www.trackdogracing.com/website/g ... re_kit.htm
Det ryktas om att VDO skall ha en sensor med BPTgänga också, även en modell med både analog utgång samt en kontakt (för varningslampa). Den som hittar VDOnummer el dyligt kan väl bifoga dem.
Jag har inte hittat nån kombinerad tryck/tempsensor än iaf.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag har inte hittat nån kombinerad tryck/tempsensor än iaf
Spec miata folket verkar ha olje temp/tryck info in sina bilar. Kanske skulle ställa frågan där.

Behövs kanske ett T-kors för att få både temp och tryck ?
Temp borde vara rätt där ?
Last edited by Josen on Fri 21 Mar 2008, 16:28, edited 1 time in total.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.

Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Peter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.

Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Det var ju den lätta lösningen :) Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst sen :)

Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?

Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Josen wrote:
Peter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.

Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Det var ju den lätta lösningen :) Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst sen :)

Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?

Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg...... :shock:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Peter Sandström wrote:
Josen wrote:
Peter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.

Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Det var ju den lätta lösningen :) Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst sen :)

Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?

Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg...... :shock:
- Var satte du olje-temp instrumentet ?
- Vilken temp ligger olja på när bilen är riktigt varm ( pressar på lite) ?
- Vilket VDO instrument köpte du ?

Tackar :)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Josen wrote:
Peter Sandström wrote:
Josen wrote:
Peter Sandström wrote:Jag har en VDO tempsensor som passar istället för oljepluggen. funkar bra förutom att man får byta ut kopparbrickan med ett mindre hål i. Sitter skyddad vid sumpen och det finns ingen risk att det kan fastna i nåt.

Sen kan man ju alltid fundera på var man ska mäta tempen. För min del blir det i sumpen där all olja är som varmast.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... fb1a0859ad
Det var ju den lätta lösningen :) Då kan man ju använda villket VDO kompatibelt instrumet som helst sen :)

Med kopparbrickan menar du tät-brickan mot tråget ?

Sen skulle man ju fixa vatten-temp mätaren till att bli mera linjär också men har man en olje-temp mätare så kommer ju info den vägen också
Japp, brickan mot tråget! Givaren är ganska smal vid nyckelgreppet, men jag hittade en standarbricka som funkar klockrent. Har denna med en vanlig VDO oljetempmätare. Numera väntar jag med att gasa då vattentempen går upp ganska fort, medans oljan tar lika lång tid till att få arbetstemp, ca 5 km landsväg...... :shock:
- Var satte du olje-temp instrumentet ?
- Vilken temp ligger olja på när bilen är riktigt varm ( pressar på lite) ?
- Vilket VDO instrument köpte du ?

Tackar :)
Jag satte mätaren på vänster A-stolpe..

Köpte givare, mätare och hållare på IL...

Hållare! (dyr, men passar perfekt på stolpen utan att skymma sikten..)
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 80cc95b14f

VDO-mätaren! (dessto billigare...)

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 80cc95b14f

och givaren ovan då..

Jag har en 13 raders oljekyl med en 80 graders vax-termostat (mocal)och ligger runt 85-90 grader vid "normal" buskörning.. Vid varmare utetemp kan jag passera 105-110 grader på konbanan där det kyler dåligt. Vet faktiskt inte vad jag hade innan kylet kom dit...
Attachments
Bipes 011.jpg
Bipes 011.jpg (31.9 KiB) Viewed 2201 times
Bipes 013.jpg
Bipes 013.jpg (61.08 KiB) Viewed 2201 times
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Peter, är det denna givare du använder?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 22aa776926

- Vad är det för bricka du hittade som passar?

Köpte tidigare samma intstrumenthållare som du men med två hål i.

Behöver nu fylla det andra hålet - det ser fult ut att det är tomt.
Har redan oljetempmätare för växellådan och tanker nu sätta i en för motoroljan oxå.
Sen skall jag nog ha en klocka under bilstereon också.

Utetemperaturmätare verkar dock lite överflödigt i en cab....... :lol:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Crazy Ivan wrote:Peter, är det denna givare du använder?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 22aa776926

- Vad är det för bricka du hittade som passar?

Köpte tidigare samma intstrumenthållare som du men med två hål i.

Behöver nu fylla det andra hålet - det ser fult ut att det är tomt.
Har redan oljetempmätare för växellådan och tanker nu sätta i en för motoroljan oxå.
Sen skall jag nog ha en klocka under bilstereon också.

Utetemperaturmätare verkar dock lite överflödigt i en cab....... :lol:
Ja, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ja, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton
Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och reda ;)

Tack för hjälpen - beställde just en givare. Fanns lite billigare instrument
( biltemas går att använda fattar jag det som )

/Joachim
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Josen wrote:
Ja, det är den givaren jag använder. Brickan hittade jag i sortimentlåda på Saabverkstan.. Storleken vete sjutton
Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och reda ;)
/Joachim
Tänkte precis skriva detsamma men då hade väl Peter rusat ut och gjort just detta, så jag höll mig...... :lol:

Peter - vi uppskattar din tjänstvillighet! Tro inget annat! :D
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Går du ju att använda denna adapteren också.

Image
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=53760
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Josen wrote:Vi förväntar oss att du tar ur olja mäter upp brickan och sen häller tillbaka oljan och dessutom monterar en ny bricka så det blir ordning och reda ;)
/Joachim
Ha, tror knappt det.. :wink:.. Har precis bytt olja nämligen..

Gängan är väl en M14 och jag har för mej att den var 24 utvändigt, samma som original dvs. Den måste sitta tight runt gängan på givaren då den har en väldigt liten fläns.

Min oljeplugg är ngt konisk vid skallen så därför är originalpackningen större än gängan. En originaltätning som följer med filtret är 24 utv, 18,5 inv och 1,5 tjock enl mitt skjutmått.

Har dock sett mått på 20x14x1,5 på Miata.net men det får jag inte ihop med tanke på den ngt koniska pluggen i mitt fall!

24 x14 x1,5 bör funka till givaren. Prova den på givaren och ta några olika storlekar/ytterdiameter för säkerhets skull!
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Post Reply