Page 1 of 1

Några oljeläckage?

Posted: Sat 07 Feb 2009, 13:57
by MZM
Hittade några oljeläckage innan på förmiddagen när jag började skruva lite på bilen.
Dessa gissar jag på, efter att ha plöjt igenom några trådar här, kommer ifrån CAS:en:
Växellåda och oljetråget är nersölat.
Image

Image

Detta är väl CAS:en och härifrån är det fuktigt hela vägen ner:
Image

Sen hittade jag två ställen till. Är det topplockspackningen som läcker eller var kommer detta ifrån?
vid grenröret mot lamporna till:
Image

vid grenröret mot torpeden till:
Image
Detta kanske kommer ifrån CAS:en iofs??

Det är lite småsvettigt ifrån ventilkåpspackningen, men det känns inte som någon fara.

Hur pass petiga är besiktningen på oljeläckage (det finns gott om olja i motorn iaf).

O-ring till CAS:en beställde jag från mx5parts igår då jag hört att den ofta läcker.
Det ser dock grymt tight ut att få ut den. Frågan är om jag har motoriken att klara av det :D

Re: Några oljeläckage?

Posted: Sat 07 Feb 2009, 14:17
by Cyberoid
Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?

Re: Några oljeläckage?

Posted: Sat 07 Feb 2009, 15:19
by MZM
CAS:ens o-ring ser inte alls kul ut att byta även efter man har läst guiden på miata.net. Det ser trångt och dj*vligt ut!

Du tror det är så illa att jag behöver ny topplockspackning oxå?

Re: Några oljeläckage?

Posted: Sat 07 Feb 2009, 15:29
by Cyberoid
MZM wrote:CAS:ens o-ring ser inte alls kul ut att byta även efter man har läst guiden på miata.net. Det ser trångt och dj*vligt ut!

Du tror det är så illa att jag behöver ny topplockspackning oxå?
Nej, det tror jag inte. Rengör ordentligt för att se vart det kommer ifrån. Oljan sprider sig lätt och gör det svårt att härleda läckaget.

Re: Några oljeläckage?

Posted: Sun 15 Feb 2009, 00:33
by Jari Olavison
Cyberoid wrote:Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?
Jag bytte CAS-ringen på plats för nåt år sedan. Det som var krångligt var att få ut och upp själva CAS:en (det är tight), när man väl fått ut den så är ringbytet en baggis. Lurigast var att få dit CAS:en igen i rätt läge mot kammen. Markera din tändinställning med märkpenna över CAS:en och ventilkåpan innan du skruvar loss den så slipper du stå med stroblampan efteråt, fetta in den nya ringen innan då monterar åter. Små händer är en klar fördel för jobbet. Tog mig en timme att göra varav 45 minuter gick åt till svordomar...

Re: Några oljeläckage?

Posted: Sun 15 Feb 2009, 10:03
by MZM
Jari Olavison wrote:
Cyberoid wrote:Tycker det ser ut som om du lokaliserat läckagen helt rätt men det är svårt att vara helt säker. Ett tips är att rengöra ordentligt med avfettning och sen se vart det kommer nytt. Även packingen på utgående axel på motorn kan läcka. Bakom kopplingen sas. CAS:en är inte rolig att byta. Jag tyckte min var en pina och då hade jag ändå toppen på bordet. :? Men det kanske finns de som har bytt på plats som kan ge tips?
Jag bytte CAS-ringen på plats för nåt år sedan. Det som var krångligt var att få ut och upp själva CAS:en (det är tight), när man väl fått ut den så är ringbytet en baggis. Lurigast var att få dit CAS:en igen i rätt läge mot kammen. Markera din tändinställning med märkpenna över CAS:en och ventilkåpan innan du skruvar loss den så slipper du stå med stroblampan efteråt, fetta in den nya ringen innan då monterar åter. Små händer är en klar fördel för jobbet. Tog mig en timme att göra varav 45 minuter gick åt till svordomar...

Jo det är just att det är så tight som gör att jag har dragit mig för det hela lite. När det blir lite varmare i garaget ska jag ta tag i det hela. Som tur är har jag små händer, men tålamodet är inte alltid på topp!

Re: Några oljeläckage?

Posted: Fri 20 Feb 2009, 13:16
by mickeh
Lite lurigt att byta, men jag kanske hade tur. Det tog inte mer än cirka 20 minuter och följde beskrivningen på miata.net (http://www.miata.net/garage/cas_oring.html och http://www.flickr.com/photos/pethier/se ... 256422537/)

På 1,8an så kan man, för att underlätta demonteringen/montering, lossa på det "lock" som utgör den cylinder som CAS sitter i. Lossa det och lyft bort sensorn, glöm som sagt inte att märka på hur CAS sitter samt att när du FÖRSIKTIGT tagit ut CAS märka på hur det roterande "hundbenet" sitter. Akta så du inte stöter till det på vägen ut.

Men å andra sidan, när man tagit bort ena halvan av den cylinder som CAS sitter i så är det tydligt hur hundbenet ska peka för att passa in igen.

/M