Door bars

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 186
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Door bars

Post by Anders S »

Någon som har erfarenhet av sådana här: http://www.trlanefabs.co.uk/about_us_3.html? Det hävdas att de ökar styvheten i karossen, men kanske de har en poäng även säkerhetsmässigt? Det gäller förstås att se till att de får plats mellan stol och dörr, om de inte hamnar ovanför kanten på sätet.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Door bars

Post by chriss »

För styvheten är butterfly brace väldigt populärt. Sitter under bilen så de inte är i vägen.

http://www.ebay.com/itm/Frame-reinforce ... 27d02b0765

Finns även med ett kryss stag.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Door bars

Post by TPR »

Torkel hade de där dörrsträvorna i sin gamla bil, körs numera av Magnus Ohlsson (tävlade ej i år).
Kanske står något i hans tråd:
viewtopic.php?f=6&t=837
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 186
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Door bars

Post by Anders S »

TPR wrote:Torkel hade de där dörrsträvorna i sin gamla bil, körs numera av Magnus Ohlsson (tävlade ej i år).
Kanske står något i hans tråd:
viewtopic.php?f=6&t=837
Tack för tipset! Jag hittade " ... men jag tyckte mig märka en stor skillnad för chassit när jag installerade dem..." i tråden vilket ju verkar lovande. Dock inser jag nu att de inte kommer att få plats tillsammans med mina nuvarande Hondastolar, möjligtvis går det bra med Sparco Sprint-stolen som jag har tänkt bygga fäste för i vinter för att kunna använda på bana. Min bil används ju både till och från jobbet, till glasskiosken och till banträffar så man får kompromissa och hitta lösningar som funkar överallt, eller göra så att man kan ställa om snabbt och enkelt. Jag tyckte ändå att idén med door bars var bra, men de är ju inte så vanliga precis bland Miataägare.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply