Vattenpump låter illa

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Vattenpump låter illa

Post by hclund »

Jag tyckte att min vattenpump lät illa och remmen tjöt ibland. Så jag köpte en ny.

Nu när jag monterat, låter det som impellern tar i godset! Det är ett j-la liv på tomgång. Det räcker att håla skruvmejseln mot huset så känner man, lägger man dit örat blir man döv.

Skulle jag på nått vis centrerat pumpen, eller är den dålig, eller har jag spännt remmen för mycket, eller...

Har jag missat nått? Tips någon?


mvh Christian
Christian Lund
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Vattenpump låter illa

Post by Anders Träff »

Det är bara att bita i hopp och byta pump!
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Vattenpump låter illa

Post by hclund »

Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. :oops: Vattenpumpen låter imte alls illa! :think2:
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den :bang2: Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Christian Lund
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Vattenpump låter illa

Post by Anders Träff »

Du åter monterade inte den gamla remmen hoppas jag
Man åter använder inte en använd kamrem . Den byter man!
Framför allt på en tävlings bil.. Köp en ny kamrems sats
Med rullar o rem det kostar lite men ett motorras kostar mer.
Det är ju inget problem att byta själv så ta den kostnaden.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vattenpump låter illa

Post by Myran »

hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. :oops: Vattenpumpen låter imte alls illa! :think2:
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den :bang2: Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)

Hojta till om du har funderingar.. bor ju inte allt för långt bort. Tror även jag har generator/servo remar nya liggandes om jag inte mins fel. :o
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Vattenpump låter illa

Post by hclund »

Myran wrote:
hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. :oops: Vattenpumpen låter imte alls illa! :think2:
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den :bang2: Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)

Hojta till om du har funderingar.. bor ju inte allt för långt bort. Tror även jag har generator/servo remar nya liggandes om jag inte mins fel. :o
Jo om man läser en sån omvandlignstabell (ft-lbs in-lbs jävla skit) helt fel: då drar man kamspännaren alldeles för löst.
=klapper överkugg osv, jobbit :beat: :drunk: behöver träffa en mekterapeut/psykolog typ :mrgreen:
Men nu är allt monterat rätt och jag hör/ser inget som tagit skada.... :roll:
Christian Lund
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vattenpump låter illa

Post by Myran »

hclund wrote:
Myran wrote:
hclund wrote:Fick en lysande ide (något sent) och tog av drivremmen. :oops: Vattenpumpen låter imte alls illa! :think2:
Det är antagligen kamremmen, måste ha gjort nått fel när jag återmonterade den :bang2: Det är som Anders säjer, bara att riva och försöka göra om o göra rätt.
Av och kontrollera/byt remen. Har ev remhjul/spännare liggandes om det är panik. (begagnade i ok skick.)

Hojta till om du har funderingar.. bor ju inte allt för långt bort. Tror även jag har generator/servo remar nya liggandes om jag inte mins fel. :o
Jo om man läser en sån omvandlignstabell (ft-lbs in-lbs jävla skit) helt fel: då drar man kamspännaren alldeles för löst.
=klapper överkugg osv, jobbit :beat: :drunk: behöver träffa en mekterapeut/psykolog typ :mrgreen:
Men nu är allt monterat rätt och jag hör/ser inget som tagit skada.... :roll:
Inget ska kunna krocka i miatans motor om även om remen sitter fel eller hoppar helt. Så bara trycka dit den rätt dra rullarna med rätt moment och gasa vidare!
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Vattenpump låter illa

Post by hclund »

Myran wrote:
Inget ska kunna krocka i miatans motor om även om remen sitter fel eller hoppar helt. Så bara trycka dit den rätt dra rullarna med rätt moment och gasa vidare!
Fan trot. Tyckte inte det lät nått när jag provstartade, men nu låter det som en ventil inte mår bra! Får riva igen o se om jag glömt en skiftnyckel under topplocket eller nått... :bang2:

Annars får jag leta efter en ny motor, bara för att jag tyckte att vattenpumpen lät lite illa,
o inte kan läsa innantill :doh:
Christian Lund
Post Reply