Racestol på skenor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Racestol på skenor

Post by lampler »

Hej blivande kollegor,
Är lycklig ägare till Martin Wahlbergs racer. Skall komplettera bågen till en skruvad helbur och vill ha OMP RS stolen på skenor, så att fler kan köra. Vad är bäst? Slakta en org förarstol och modifiera eller OMP/Sparcos glidskenor? Passar NA stolen i NB också? Tacksam för råd.
Leif
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Racestol på skenor

Post by chriss »

På min NA har jag löst det genom att skruva av original stol och monterat två plattjärn på bredden på original skenor med försänkta skruv upp under stolen. Det skilljer typ 30mm i bred på original stolen och en sparco sprint V.

Tyvärr inga bilder i dagsläget.
Chriss Rice
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Racestol på skenor

Post by Myran »

chriss wrote:På min NA har jag löst det genom att skruva av original stol och monterat två plattjärn på bredden på original skenor med försänkta skruv upp under stolen. Det skilljer typ 30mm i bred på original stolen och en sparco sprint V.

Tyvärr inga bilder i dagsläget.

Slipar man upp hålen lite på original skenor går det på sparco sprint v montera med original skenor. Skiljer lite på bredden så kan underlätta om man även slipar upp hålen lite på skenorna där bultarna som som håller skenorna i golvet sitter i.

Tog mig ca 15-20min att montera min sprint-v på original skenor.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Racestol på skenor

Post by TPR »

Kul Leif, det var ett bra köp!

NA original stol passar i NB men bälteslåset sitter inte på stolen i NA, så det måste lösas på annat sätt.
Kanske skiljer mellan NA 1.6 och 1.8 men jag tror inte det.

Att montera skalstol på skenor betyder naturligtvis att den hamnar högre, för mig blir det för högt.
Insatser i stolen är ett annat sätt lösa olika längd på förare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Racestol på skenor

Post by Jari Olavison »

Gjort samma lösning som Chriss, tror att jag har en skiss på hålbilden på plattjärnet nånstans..Har Momo men tror det är samma hålbild på de flesta bottenmonterade stolarna0:) Kan leta om det är intressant...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply