Conny Lundell wrote:Lejban wrote:Det är ett enkelt val, det kostar ungefär dubbelt så mycket med MS som att lämna in bilen för mappning (av proffs)
Okej!
Jag hade ingen aning om att dom kunde mappa original ECU. Då är det ju en annan femma. Undrar varför så många köper stand alone ECU typ MS och Cevinco om man kan mappa original ECU.n till samma prestanda och halva priset
någon vits måste det ju vara med stand alone system.
Kanske kan någon svara på detta? (Niklas F)
Det är inte så svårt att förklara.
Att du hos tex TurboCenter kan få orignal ECU ommappad är ingen nyhet, men då behövs det mappas hos dem för varje ändring du gör (kolla var du är, ändra och verfiera resultat, justera och verifiera igen).
Men tex MS + Bredbandslambda och TunerStudio kan man tuna själv efter AFRtabell (målvärden som TunderStudio sen justerar live för att nå). och verifiera varje ändring (om tex det nya avgassystemet inte kräver mer bränsle nånstans i tabellen så ger det ingen mer effekt).
För att hitta den perfekta bränsletabellen så behöver man ändå till en dyno, men den AFRtabell man då tar fram kan ju senare användas för att nå i närheten på egen hand (en timme på dynon kostar ju som en tank bensin, så det ger dig en hel del tid till lekade).
Tändningstabellen är petigare, den behöver man ta fram på dyno för att veta vilka värden som ger max effekt och lagom marginal till knack. Men den tabellen behöver justeras mycket mindre vid ändringar (förutom kompressionsändringar, kammar och liknande).
Det finns massor av lösningar som ger liknande resultat, men de olika varianterna passar olika bra för olika personer. Att löda ihop sin egen DIYPNP och sen klura på det ena och andra är ju en tillfredsställelse i sig.
Att sen kunna sitta i depån på Anderstorp och testa olika bränslemängder och tändningar för att se om det ger högre sluthastighet får man ju fundera på om det är en fördel (Vill du kunna ändra själv med Laptopen eller åka till en specialist).
Samma sak med hjulinställningar (göra själv eller lämna bort), och en massa annat.
Jag skruvar inte ihop min nya motor själv men försöker lära mig klura ut vad som passar ihop och varför, så jag gör inte allt själv. Var och en får ju lägga sin gräns för vad som lämnas bort.
Sen betyder det ju inte att det blir gjort bara för att jag gör det själv...