ECU Mods

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

ECU Mods

Post by Lejban »

Hej,

Megasquirtar är dyra, men en vanlig ECU kostar 10pund på ebay, så jag köpte en. Planen är att klocka denna, genom att byta ut orginal 8MHz kristall till en 8.47MHz. Dessa är en hyffsat konservativ klockning av vad jag läst. Detta gäller min Eunos Roadster med ODB-I ECU, kan inte garantera att det är samma för just din miata.
  • Detta höjer revlimitern ifrån 7200rpm till 7614rpm( 5.75% ökning).
  • Detta ger även en 5.75% ökning av tomgången.
  • Samt ska marginellt påverka AFR mot mer "lean", vilket även det bör vara en fördel.
Konstigt att jag inte sett någon skriva om detta innan, modifikationen tror jag ger mycket för en liten slant.

Källa:
Någon av er andra som gjort detta?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ECU Mods

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Konstigt att jag inte sett någon skriva om detta innan, modifikationen tror jag ger mycket för en liten slant.

Källa: Någon av er andra som gjort detta?
Jag finns med i den tråden (från sid 4)...
För ganska länge sen (6 år sen, huga)... :)

Kontaka Turbocenter om du vill få ommappning av befintlig ECU, vad de tar vet jag inte men de gör det med framgång.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Gjort denna mod nu, och generellt känns bilen likadan, gjorde detta främst för att höjja varvtalsspärren, vilket fungerar utmärkt, slapp studsa på den ner för backen tillbaka mot bron på kullen i fredags.

När bilen är kall så bluddrar den något på låga varv, vilken den inte gjort förut, gissar att det har med detta att göra.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Efter och har kört lite mera med denna mod så kan jag konstatera följande
  • Det funkar :)
  • vMax på 3:an är nu 135.5 km/h (innan var det 127.7 km/h)
  • Motorn drar inte ordentligt under 3000rpm på fullt gaspådrag
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: ECU Mods

Post by Myran »

Lejban wrote:Efter och har kört lite mera med denna mod så kan jag konstatera följande
  • Det funkar :)
  • vMax på 3:an är nu 135.5 km/h (innan var det 127.7 km/h)
  • Motorn drar inte ordentligt under 3000rpm på fullt gaspådrag

Hur har du ställt tändningen efter detta? Har sett bänkningspapper på någon sida på detta att +14 grader + ecu mod skulle ge rätt bra reslutat för hela registeret?

om nu ecu:n jobbar i annat tempo kan det ju vara så att tändningen faktiskt flyttats av modden.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Myran wrote:
Lejban wrote:Efter och har kört lite mera med denna mod så kan jag konstatera följande
  • Det funkar :)
  • vMax på 3:an är nu 135.5 km/h (innan var det 127.7 km/h)
  • Motorn drar inte ordentligt under 3000rpm på fullt gaspådrag

Hur har du ställt tändningen efter detta? Har sett bänkningspapper på någon sida på detta att +14 grader + ecu mod skulle ge rätt bra reslutat för hela registeret?

om nu ecu:n jobbar i annat tempo kan det ju vara så att tändningen faktiskt flyttats av modden.
Nej inte rört tändingen. Man kanske skulle titta på det. Bilen går jättebra som det är nu på bana, dock på konbana när man kan hamna ganska lågt i varvtal på tvåan så gick det inte lika bra. Tanken är att lämna bilen till mappning så fort jag har pengar till det.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ECU Mods

Post by Conny Lundell »

Hejsan Tobias!

Varför gör du inte som många andra uppgraderar till MSPnP. Med ett standalone ECU finns det mer möjligheter att hitta dom där sista hästarna och att höja varvstoppet, och möjlighet att leka med tändkurvan och det är där du kan vinna effekt. Du får också möjlighet att plocka bort MAF. Du som är en IT kille Tobias kommer snart bli en fena på motorstyrning. Om du sen väljer att köra bilen på rullande landsväg och låta ett proffs mappa in din MSPnP så har du snart en vinnarbil :). Dom mappar in vart enda cell i bränsle och tänd tabellen för bästa effekt. Det är det som Japtuning har gjort med Roberts vinnarbil. :burnout:
Nu har du ju skrivet att du tycker att Megasquirt är för dyrt. Men som sagt det kostar att vara på toppen. :think2:

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Conny Lundell wrote:Varför gör du inte som många andra uppgraderar till MSPnP...
Det är ett enkelt val, det kostar ungefär dubbelt så mycket med MS som att lämna in bilen för mappning (av proffs) av orginalboxen. Då borde jag få ut exakt samma prestanda ur motorn som med annat sprut. Att plocka bort MAF mätaren ska inte behövas (på en 1.8l) om man inte har överladdning.

Enda nackdelen är att jag inte själv kan pilla på det, men jag vill inte bli bäst på att mappa motorer, utan jag tycker det är roligast att köra :)

Varvspärren har jag ju redan flyttat på fö :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ECU Mods

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Det är ett enkelt val, det kostar ungefär dubbelt så mycket med MS som att lämna in bilen för mappning (av proffs)
Okej!
Jag hade ingen aning om att dom kunde mappa original ECU. Då är det ju en annan femma. Undrar varför så många köper stand alone ECU typ MS och Cevinco om man kan mappa original ECU.n till samma prestanda och halva priset :think2: någon vits måste det ju vara med stand alone system.
Kanske kan någon svara på detta? (Niklas F) :wink:

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ECU Mods

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:
Lejban wrote:Det är ett enkelt val, det kostar ungefär dubbelt så mycket med MS som att lämna in bilen för mappning (av proffs)
Okej!
Jag hade ingen aning om att dom kunde mappa original ECU. Då är det ju en annan femma. Undrar varför så många köper stand alone ECU typ MS och Cevinco om man kan mappa original ECU.n till samma prestanda och halva priset :think2: någon vits måste det ju vara med stand alone system.
Kanske kan någon svara på detta? (Niklas F) :wink:
Det är inte så svårt att förklara.
Att du hos tex TurboCenter kan få orignal ECU ommappad är ingen nyhet, men då behövs det mappas hos dem för varje ändring du gör (kolla var du är, ändra och verfiera resultat, justera och verifiera igen).

Men tex MS + Bredbandslambda och TunerStudio kan man tuna själv efter AFRtabell (målvärden som TunderStudio sen justerar live för att nå). och verifiera varje ändring (om tex det nya avgassystemet inte kräver mer bränsle nånstans i tabellen så ger det ingen mer effekt).

För att hitta den perfekta bränsletabellen så behöver man ändå till en dyno, men den AFRtabell man då tar fram kan ju senare användas för att nå i närheten på egen hand (en timme på dynon kostar ju som en tank bensin, så det ger dig en hel del tid till lekade).
Tändningstabellen är petigare, den behöver man ta fram på dyno för att veta vilka värden som ger max effekt och lagom marginal till knack. Men den tabellen behöver justeras mycket mindre vid ändringar (förutom kompressionsändringar, kammar och liknande).

Det finns massor av lösningar som ger liknande resultat, men de olika varianterna passar olika bra för olika personer. Att löda ihop sin egen DIYPNP och sen klura på det ena och andra är ju en tillfredsställelse i sig.
Att sen kunna sitta i depån på Anderstorp och testa olika bränslemängder och tändningar för att se om det ger högre sluthastighet får man ju fundera på om det är en fördel (Vill du kunna ändra själv med Laptopen eller åka till en specialist).
Samma sak med hjulinställningar (göra själv eller lämna bort), och en massa annat.

Jag skruvar inte ihop min nya motor själv men försöker lära mig klura ut vad som passar ihop och varför, så jag gör inte allt själv. Var och en får ju lägga sin gräns för vad som lämnas bort.
Sen betyder det ju inte att det blir gjort bara för att jag gör det själv... :P
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ECU Mods

Post by Conny Lundell »

Tack för svaret Niklas väldigt bra som vanligt!

Jag har hållit på med MS i ett antal år nu och är vad jag tycker själv ganska bekväm med programmet. Tunerstudio och dess live tuning är helt fantastiskt bra, men så klart för att få ut maximal effekt så behövs det en rullande landsväg. Jag hjälpte Dennis Kullman i somras innan ssm med hans MS och vi kör mappade in hans bränslemap med hjälp av AFR table och bredbandslambda och hans bil gick väldigt bra efter det tyckte jag.
Men sen är det ju det där med att kunna ändra hela tiden, det kan ju få följden av att man aldrig blir riktigt nöjd och fokuserar för mycket på den biten istället för på sin körning.

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Dags att mappa motorn snart, frågade om jag skulle tanka 98 eller 95, fick svaret att "95 var för mopder och gräsklippare" av han som ska mappa. Jag har kört på 95, för det står det i instruktionsboken... Ni som mappat era bilar, hur har ni gjort?

Nu måste jag nog köra is snart :up: , eller iallafall bränna runt nånstans :up: för att tömma full tanka 95 som bilen står med sen i höstas....

Edit: hade visst redan frågat en gång: viewtopic.php?f=5&t=1838
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: ECU Mods

Post by Myran »

Lejban wrote:Dags att mappa motorn snart, frågade om jag skulle tanka 98 eller 95, fick svaret att "95 var för mopder och gräsklippare" av han som ska mappa. Jag har kört på 95, för det står det i instruktionsboken... Ni som mappat era bilar, hur har ni gjort?

Nu måste jag nog köra is snart :up: , eller iallafall bränna runt nånstans :up: för att tömma full tanka 95 som bilen står med sen i höstas....

Edit: hade visst redan frågat en gång: viewtopic.php?f=5&t=1838

98 oktan är mindre benäget att spika.. Bör därför gå peta upp tändningen ett par grader till och därmed vinna ett par extra ponnys.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Nu har jag lärt mig massor om ECU mods efter och ha haft bilen hos Turbocenter.

Ett är att siffrorna i min första post är fel. RPM limiter orginal är inte 7200 utan 6900rpm. Dessutom försvinner kraften i motorn orginal ungefär vid 6800rpm. Med modifikationen av kristall har jag fått en RPM limiter på 7297RPM, inget annat. Motorn är då effektiv till ungefär 7200rpm.

Kan dock inte ändra första posten av nån anledning...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU Mods

Post by Lejban »

Här kan ni läsa vad jag kommit fram till:

http://lejbanracing.blogspot.com/2012/0 ... sults.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply