Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig orsak?
Posted: Fri 13 May 2011, 10:26
Vet att jag är slö och slös-aktig som lämnar in bilen på service istället för att göra jobbet själv.
Hur som helst var bilen inne på service 5/5. När jag sedan var och körde på Eksjö 7/5 gick motortempen upp dels på gång på banan (kan berott på att jag hade nummerskylten i luftgapet) och sedan igen när jag körde hem (körde 2 timmar i sträck och låg kanske på 130-140 km/h). Stannade och lät motorn svalna och körde sedan sista 10 milen i 90 km/h utan problem.
Till saken hör att det varit ett vinande ljud från motor som verkstan vid servicen identifierade som vattenpumpen. Vattenpumpen byttes 11/5 (på garanti ) men det vinande ljudet är kvar (dock lägre än tidigare)
Är nu lite orolig att motortempen inte gick upp pga dålig vattenpump utan pga att de gjort något fel vid servicen. Om de när de bytte olja fyllde på för mycket eller för lite olja, kan det resultera i hög motortemp efter lite hårdare körning? Något annat de gör vi normal service (12000 mil på en 91a) som skulle kunna leda till temperaturproblem?
Eller har jag bara före-rejs noja och vattenpumpsbytet har löst problemet?
/Andreas K
Hur som helst var bilen inne på service 5/5. När jag sedan var och körde på Eksjö 7/5 gick motortempen upp dels på gång på banan (kan berott på att jag hade nummerskylten i luftgapet) och sedan igen när jag körde hem (körde 2 timmar i sträck och låg kanske på 130-140 km/h). Stannade och lät motorn svalna och körde sedan sista 10 milen i 90 km/h utan problem.
Till saken hör att det varit ett vinande ljud från motor som verkstan vid servicen identifierade som vattenpumpen. Vattenpumpen byttes 11/5 (på garanti ) men det vinande ljudet är kvar (dock lägre än tidigare)
Är nu lite orolig att motortempen inte gick upp pga dålig vattenpump utan pga att de gjort något fel vid servicen. Om de när de bytte olja fyllde på för mycket eller för lite olja, kan det resultera i hög motortemp efter lite hårdare körning? Något annat de gör vi normal service (12000 mil på en 91a) som skulle kunna leda till temperaturproblem?
Eller har jag bara före-rejs noja och vattenpumpsbytet har löst problemet?
/Andreas K