Page 1 of 1

Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig orsak?

Posted: Fri 13 May 2011, 10:26
by Andreas E
Vet att jag är slö och slös-aktig som lämnar in bilen på service istället för att göra jobbet själv.
Hur som helst var bilen inne på service 5/5. När jag sedan var och körde på Eksjö 7/5 gick motortempen upp dels på gång på banan (kan berott på att jag hade nummerskylten i luftgapet) och sedan igen när jag körde hem (körde 2 timmar i sträck och låg kanske på 130-140 km/h). Stannade och lät motorn svalna och körde sedan sista 10 milen i 90 km/h utan problem.
Till saken hör att det varit ett vinande ljud från motor som verkstan vid servicen identifierade som vattenpumpen. Vattenpumpen byttes 11/5 (på garanti :up: ) men det vinande ljudet är kvar (dock lägre än tidigare) :down:
Är nu lite orolig att motortempen inte gick upp pga dålig vattenpump utan pga att de gjort något fel vid servicen. Om de när de bytte olja fyllde på för mycket eller för lite olja, kan det resultera i hög motortemp efter lite hårdare körning? Något annat de gör vi normal service (12000 mil på en 91a) som skulle kunna leda till temperaturproblem?
Eller har jag bara före-rejs noja och vattenpumpsbytet har löst problemet?

/Andreas K

Re: Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig ors

Posted: Fri 13 May 2011, 11:05
by Torkel k
Missljudet är ju mycket svårt att gissa sig till utan att höra, titta och klämma på bilen. Vi kan väl samla ett gäng miatamekar på Kinnekulle och kolla?

Ang. temparaturen: Har du kollat din kylvätskenivå? Miatan hur ju inte någon luftningsventil (behövs inte, pga smarta japanska konstruktörer), men det blir ofta lite luft kvar inne i systemet som sjunker undan då man kör bilen,eller t o m då man lämnar den över natt.

Vad hällde verstaden i? Standard är ju att fylla på med 50/50 vatten och glykol, vilket inte kylar alls lika bra som rent vatten. Vilken olja kör du på?

Re: Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig ors

Posted: Fri 13 May 2011, 11:32
by Andreas E
Torkel k wrote:Missljudet är ju mycket svårt att gissa sig till utan att höra, titta och klämma på bilen. Vi kan väl samla ett gäng miatamekar på Kinnekulle och kolla?

Ang. temparaturen: Har du kollat din kylvätskenivå? Miatan hur ju inte någon luftningsventil (behövs inte, pga smarta japanska konstruktörer), men det blir ofta lite luft kvar inne i systemet som sjunker undan då man kör bilen,eller t o m då man lämnar den över natt.

Vad hällde verstaden i? Standard är ju att fylla på med 50/50 vatten och glykol, vilket inte kylar alls lika bra som rent vatten. Vilken olja kör du på?
Tack för snabbt svar Torkel.

Missljudet är ett vinande som ökar med varvtalet (lite som en kompressor men utan att det ger några hästar). Alla öron på Kinnekulle mottages tacksamt.

Kylvätskenivån är kontrollerad och OK (motor blev så varm på vägen hem att det rann ut lite då jag stannade dock så det stannade över MIN-nivån)

Vad verkstan fyllt på i kylsystemet vet jag inte (får kolla det och om de kört med 50/50 får det bli ett besök på Göre-det-själv idag för byte till rent vatten så bilen har de vätskor som SBF vill att man har)

Oljetypen vet jag inte heller men det ska jag kolla på lunchen (när jag hittar service-dokumenten).

/Andreas K

Re: Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig ors

Posted: Fri 13 May 2011, 11:42
by Torkel k
Om du inte sagt åt dem att göra något annat har du garanterat en större % glykol i kylsystemet. Det är ett stort No-No då vi kör på banan, så det får du fixa. Dessutom kyler det inte bra, som sagt, men det ska såklart funka för motorvägskörning.

Re: Motor som går varm efter att service gjorts - möjlig ors

Posted: Sat 14 May 2011, 01:13
by Magnus Pettson
Vinande ljud kan uppstå om man spänner kamremmen för hårt, vilket iofs inte ska resultera i för varm motor.. :think2: