Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Andreas E »

Börjar närma mig att ta tag i bilen och fixa den efter sammanstötningen på Knutstorp. Eftersom jag varit så seg och de snart är säsongstart får de bli målning med sprayburk tillsvidare (=jag är ute efter att bilen på håll ska se OK ut, inte ett superresultat).
Vad krävs för förarbete innan man ger sig på att måla? Räcker det med att tvätta bilen + använda typ thinner för att få bort fettfläckar eller måste man även slipa de ytorna man ska måla?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by TPR »

Jag är inget expert men vi brukar matta ner ytorna med sandpapper, typ 240 i grovhet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Josen »

Följde detta från zatzy som funkar bra, när du lägger på lacken använder du klibb-duk för att få bort dammet ( finns på biltema )

Istället för 2-k grund (dupont 4004S) använder jag 1-k grund, rimligt pris

http://www.umeabilfarg.se/?artnr=11110
Är detaljerna släta och skadefria matar du först av dem med 500-papper.
har de mkt "struktur" slipar du dem släta med maskin med 240-papper och därefter 500-papper.
Lägg därefter en tunn vända 2k slipgrund tex dupont 4004S och låt torka till en aning innan du går
på med 1-2 täckande vändor. låt torka.

Slipa av alltihop med 500-papper så det blir helt slätt (slipa ej igenom ned till plasten.).
Nu är de färdiga för lack och 2k bas + 2k klarlack är det som gäller då jag antar att du inte vill lacka dem i solid.
lägg basen efter beskrivningen beroende på fabrikat, låt torka. Lägg klarlacken efter beskrivningen beroende på fabrikat, låt torka. viola! de håller samma finish som karossen på din bil!
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Andreas E »

Eftersom jag är lat och har ca 300 meter hemifrån till Clas Ohlson köpte jag tidigare Plastic Paddings sparyspackel för att jämna ut framskärmen som jag bankade ut själv (innan jag visste att man skulle spraya allt man skulle måla):
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... rayspackel

Är detta en skitprodukt man ska undvika eller funkar det för att få ett rimligt resultat?

Sedan undrar jag hur mycket färg (antal vanliga sprayburkar) som går åt för att måla följande:
Framskärm, bakskärm samt dörr (dörren som är svart till skillnad från resten av bilen som är röd behöver målas både ut och invändigt)

/Andreas K

PS. Tack för tipset om klibb-duk, ska inhandlas.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote:Eftersom jag är lat och har ca 300 meter hemifrån till Clas Ohlson köpte jag tidigare Plastic Paddings sparyspackel för att jämna ut framskärmen som jag bankade ut själv (innan jag visste att man skulle spraya allt man skulle måla):
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... rayspackel

Är detta en skitprodukt man ska undvika eller funkar det för att få ett rimligt resultat?

Sedan undrar jag hur mycket färg (antal vanliga sprayburkar) som går åt för att måla följande:
Framskärm, bakskärm samt dörr (dörren som är svart till skillnad från resten av bilen som är röd behöver målas både ut och invändigt)

/Andreas K

PS. Tack för tipset om klibb-duk, ska inhandlas.
Om det är så mycket som ska lackas så skulle jag föreslå att du köper riktig 2K lack och sprutar med kompressor och lackpistol. Resultatet blir sååå mycket bättre. Kostar inte så mycket mer heller om man har tillgång till kompressor.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Torkel k »

Jag vet inte hur stor del av bakskärmen som ska sprayas men dörren är i alla fall en stor öppen yta vilket är svårt att få snyggt med en färgburk. Även om det hänt en hel del på sprayburksfronten på sista tiden (de har mycket bättre munstycken nu).

Det brukar inte kosta mycket få lackerat enskilda delar. Då man lämnar en bil till lackerare tar de såklart betalt för sin arbetstid (som alla andra), dvs för tvätt, grundarbete, spackling, slipning, maskering osv. Om det är enskilda delar som bara ska bäras in i boxen, sprutas och lämnas tillbaka brukar priset bli ett helt annat. De större firmorna sprutar såklart inte delar som man slipat och förberett själv, eftersom de då inte är säkra på kvaliten på delen de lämnar tillbaka. Men om du hittar en liten lokal lackerare och endast vill ha dem sprutade borde det inte kosta många hundralappar.

För bakskärmen tänker jag vinyldekal, modell större, applicerad diagonalt över bilen. Gillar du schackrutiga mönster? :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Lejban »

Jag gillar din svarta dörr med den goa klibban på! Påminner oss att hålla oss i skinnet lite :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Anders Träff »

Den 2k sprayen du fick av mig fungerar ( den inne håller billack) utmärkt blanda bara inte in någon färg från feltema då dom har annat lösninsmedel i sina burkar då kan det krakelera

Anders
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Andreas E »

Torkel k wrote:Jag vet inte hur stor del av bakskärmen som ska sprayas men dörren är i alla fall en stor öppen yta vilket är svårt att få snyggt med en färgburk. Även om det hänt en hel del på sprayburksfronten på sista tiden (de har mycket bättre munstycken nu)...
Eftersom jag varit seg och det är ont om tid till första tävlingen är målet med spraymålningen är att få bilen tillräckligt presentabel för att få köra i MX-5 Cupen (dvs passera granskning av den eminenta styrgruppen). Som steg 2 är tanken att få hjälp av Per Hammarsjö när han har tid med lackning med riktig spruta så det blir snyggt.

Blir förvirrad när det gäller hur mycket man ska spackla och måla. Har läst både att om en panel (t.ex. framskärm) har en liten skada (steg för rengöring inte medtaget):
A) måste man slipa hela panel matt, sedan spackla hela ytan, sedan slipa hela ytan igen och sista måla hela ytan.
B) ska man slipa hela panel matt, sedan spackla den skadade delen, sedan slipa det man spacklat och sista måla hela ytan.
C) räcker det med att slipa det skadade området, sedan spackla det skadade området, sedan slipa det man spacklat och sista måla hela panel, dvs måla även den del av panel man inte gjort något förarbete på.
D) räcker det med att slipa och spackla det skadade området och måla över skadan, dvs inte måla hela panelen.

Vad är det som gäller, A, B, C eller D :?:
Anders Träff wrote:Den 2k sprayen du fick av mig fungerar ( den inne håller billack) utmärkt blanda bara inte in någon färg från feltema då dom har annat lösninsmedel i sina burkar då kan det krakelera

Anders
Tusen tack för burken Anders, den kommer snart att användas. Innan jag kör igång vill jag dock vara säker på att färgen räcker. Någon som vet hur mycket som går åt? Klarar jag mig på en burk eller ska jag köpa en eller 2 till för att vara på säkra sidan?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by TPR »

Ok, har ju lite erfarenhet av att laga raceskador, har blivit några lackningar genom åren... Dvs ska se bra ut på lite avstånd.

Jag rekommenderar B, dvs spackla där plåten är bucklig. Använd finspackel, det är lätt att jobba med, Biltemas duger bra. Slipa med 120-180 papper, lättast med oscillerande rundslip. Går att slipa för hand men jobbigt...

Allt som går att känna med fingrarna kommer att synas. Beroende på hur plåtjobbet är gjort så kan det bli svårt att få bort veck mm, dvs när plåten har bankats tillbaka för mycket.

När du är nöjd så slipa hela ytan med 240 eller finare.
Lacka med riktig billack, antingen på burk eller med spruta. Färdig burk kan kräva att ALL färg slipas bort nästa gång du ska lacka pga lösningsmedel...

Du behöver gissningsvis 2-3 burkar. Jag köpte en nyligen, kostade 200 kr på Lackman, var dock metallic. Bästa resultat får du med många tunna lager med sveprörelse där "vändningen" sker utanför det lackade området, annars blir det lätt nyansskillnader.

Så här har vi gjort på våra racingbilar, dock med riktig lackbox och spruta. Brukar bli helt ok men allt hänger på vilken nivå man lägger underarbetet. Dock kan lacken ibland följa med dekaler som har suttit ett tag...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote: Dock kan lacken ibland följa med dekaler som har suttit ett tag...
Beroende på underarbetet så kan lacken följa med dekalerna även om de bara suttit en liten stund...
Det blir ganska många små lackduttar efter ett antal "dekalsläpp".
Finns det primer och spackel i lackfärg? :D

Jag ska lacka hela fronten med burklack, men då är den fronten helny och lackfärdig, så underarbetet är inte min förtjänst (men rinningarna, den mattsträva ytan och klumparna när burkmunstycket spottar är bara min förtjänst).
Det är bra med färg som inte behöver vara blank för att se ok ut på håll. :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Josen »

A) måste man slipa hela panel matt, sedan spackla hela ytan, sedan slipa hela ytan igen och sista måla hela ytan.
1) Matta ytan så att spacklet fäster bra
2) Dra på spacklel över hela ytan
3) Slipa ner med grov-papper tills du har rätt grund-formn ( om du skall fylla håligeter )
4) Gör om 2 & 3 tills det är bra och avsluta sista slipningen med finare papper 240
5) Forsätt enligt zatzy instruktioner ( filler färgen ger bra resulalat > fyller små-porer )

Bered dig på att
- procuera MASSA damm ;)
- behöva slipa om det några gånger

Tips
Om du vill se hur det ser ut innan du lägger på färgen kan du spraya på billig blank svart färg, du ser inte enklet hur det blir med spacklad/slipad grund...

Om du skall måla så mycket ( dörr + 2 x skärmar) är Henriks råd om spruta/kompressor istället för burk att följa. Du får inte till det med burkar, blir flammigt...

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by TPR »

Josen wrote:
A) måste man slipa hela panel matt, sedan spackla hela ytan, sedan slipa hela ytan igen och sista måla hela ytan.
Varför måste du lägga spackel på hela ytan?
Tex om du ska lacka en dörr som har en buckla mitt på?
Bara massa onödigt jobb?

Eller menar du slipgrund?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Torkel k »

Josen wrote:Tips
Om du vill se hur det ser ut innan du lägger på färgen kan du spraya på billig blank svart färg, du ser inte enklet hur det blir med spacklad/slipad grund...
Det här är ett bra tips! Som sagt så är det svårt att se hur det kommer bli med färg på när ytan färg skiftar mellan spackel, metal, gammal färg, osv. Ett lager billig färg eller t o m en primer avslöja var man fuskat. Som en extra bonus kan man dra med ett slippapper på en lite längre kloss över den målade ytan. De ställen där färgen blir kvar är låga och det ställen som tappar färg först är höga.

Köp/låna/hyr/stjäl en slipmaskin. Du kommer tappa armen annars, jag lovar. Den faller av vid axeln *Plopp!* och det är inget kul alls.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Josen »

Varför måste du lägga spackel på hela ytan?
Nej rätt behöver man ju inte men brukar vara lättare om det är mycket små bucklor att dra över hela klabbet med ett spacklel lager och få en bra yta att jobba fram via slipandet.

Spackel att använda
Första delen av spacklet använder man grov 2-k glasfiber spackel som tar de stora hålen/strukturen och som ger stagda, sen tar man fin-spackel på slutet och sist filler-färgen. Biltema har allt man behöver

Som vanligt är det hur mycker krut man lägger på underarbetet som ger slut-resulatet, själv har jag antal gånger fått slipa ner allt och gjort om.... :?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... &start=105
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Fredrik Henriksson »

Om du vill göra det enkelt för dig spacklar och slipar du till en någorlunda jämn yta och sen köper du vinyl hos din lokala dekal/reklamfirma för några hundralappar. Jag har gjort både huv och skärmar på min röde på detta sätt.
Vi stod och pratade lack brevid min bil i depån på KM-5 förra året och rejskompisarna fick kolla en extra gång då jag påtalade att huven är draperad.
Om du inte är duktig på att lacka tror jag bilen ser bättre ut med en minimal klisterkant. Och det är simpelt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:Och det är simpelt... :)
Hur gör du med dubbelkrökt yta, tex en skärm?
Kan du krympa med värme?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Och det är simpelt... :)
Hur gör du med dubbelkrökt yta, tex en skärm?
Kan du krympa med värme?
Folien jag använt har varit väldigt mjuk och formbar bara genom att dra och spänna. Men runt kraftiga 180graders böjar likt en skärmkant spänner/sträcker jag runt så gott det går och gör sedan snitt med rakblad där det inte vill forma sig och viker runt.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Om du vill göra det enkelt för dig spacklar och slipar du till en någorlunda jämn yta och sen köper du vinyl hos din lokala dekal/reklamfirma för några hundralappar. Jag har gjort både huv och skärmar på min röde på detta sätt.
Vi stod och pratade lack brevid min bil i depån på KM-5 förra året och rejskompisarna fick kolla en extra gång då jag påtalade att huven är draperad.
Om du inte är duktig på att lacka tror jag bilen ser bättre ut med en minimal klisterkant. Och det är simpelt... :)
Fixar dekal/reklamfirman att ta fram en vinyl i rätt färg (är det bara att ge dem Mazdas färgkod)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Om du vill göra det enkelt för dig spacklar och slipar du till en någorlunda jämn yta och sen köper du vinyl hos din lokala dekal/reklamfirma för några hundralappar. Jag har gjort både huv och skärmar på min röde på detta sätt.
Vi stod och pratade lack brevid min bil i depån på KM-5 förra året och rejskompisarna fick kolla en extra gång då jag påtalade att huven är draperad.
Om du inte är duktig på att lacka tror jag bilen ser bättre ut med en minimal klisterkant. Och det är simpelt... :)
Fixar dekal/reklamfirman att ta fram en vinyl i rätt färg (är det bara att ge dem Mazdas färgkod)?

/Andreas K
Närmste nyansen av dessa och ingen kommer höja på ögonbrynen över att det skär sig. :)
http://www.dekaltrim.nu/fargkarta.pdf
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Torkel k »

Annars är det ofta snyggare att välja en helt annan färg (svart skulle nog vara snyggt på din röda bil?) än att välja en färg som bara nästan passar. Men då gör du såklart en snygg dekor på båda sidor, inte bara en täckt yta.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Förarbete innan spraymålning av karossdelar?

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Annars är det ofta snyggare att välja en helt annan färg (svart skulle nog vara snyggt på din röda bil?) än att välja en färg som bara nästan passar. Men då gör du såklart en snygg dekor på båda sidor, inte bara en täckt yta.
Matt Kammodekor kanske? (för att dölja alla linjer och veck) :)

Att använda dekor/klistermärken för att dölja skavanker (och rosthål) är ju inte en ny vetenskap direkt :D
Post Reply