Fick lite tid över och körde en vända på 4 mil med lite hårdare körning där det var säkert att trycka på. Resultatet av detta test var att koppling och växellåda fungerade bra. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska chans att byte av slavcylinder gjort susen att hoppas det håller på Kinnekulle eller om jag ska riva ner kopplingen
Tittade mer i detalj i de böcker jag har hur kopplingen och det som är runt den ser ut och kan inte förstå vad det är som ger den felbild jag har (om det inte är slavcylindern som inte tryckt hävarmen tillräckligt långt):
1) Inga problem när jag kör normalt, kan vara lite trög att lägga i 1:an och backen efter längre körning när man står still
2) När det inte gick att byta växel på Eksjö så gick det fint att trampa ner kopplingspedalen men kopplingen släppte aldrig. När bilen fått stå några timmar var det inga problem att koppla i och ur, samt växla.
Om det är release bearing (uttrampningslagret på svenska?) som skurit och inte rör sig ordentligt längs axeln borde det ju kännas stumt i kopplingspedalen (vilket det inte gjorde när den inte kopplade ur). Och varför skulle detta lager bara kärva axiellt när motorn belastats ordentligt, borde den inte kärva mer eller mindre hela tiden?
Förmodligen är det bästa att plocka isär skiten och kolla men jag har knappt tid att sova så det är lite svårt att hitta tid nog att ge mig på detta innan nästa helg. Skulle ha plocka ner kopplingen i vintras då jag hade tid
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.