Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Andreas E »

Skulle behöva en uppskattning från er erfarna av skruvande hur många timmars jobb (med normalt strul) det är att lyfta ut motorn för att komma åt kopplingen samt montera tillbaka motorn.

Förutsättningarna är:
* En NA med 1,6 motor i hyfsat skick
* Två personer varav en har lyft ut motorer ett par ggr tidigare (dock aldrig på mazda-modeller) och en (=jag) som inte gjort något mer avancerat än byte av dämpare/fjädrar
* Tillgång till lyft för motor och normal uppsättning verktyg

Anledningen att jag frågar är att jag fått tips på att mitt kopplingsproblem kan bero på lager som skurit (samma felbild på den bilen som jag har på min). Som det ser ut nu blir det tight att hinna fixa detta innan första MX-5 Cup racet på Kinnekulle med tanke på har mycket jag har på jobbet. Men än har jag inte gett upp, vill gärna vara med och slåss om sista platsen :twisted:

/Andreas K

PS: Vagnsboksbesiktning är iallafall bokad till torsdag denna veckan.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Niklas Falk »

Har bara varit hantlangare och däcksparkare vid kopplingsbyte på en 1,6a.
Växellådan plockades då ner och motorn stöddes bara (dvs satt kvar).
PPFen kan vara lite bråkig att få åt sidan så du kan få ner lådan.
Töm lådan innan du börjar plocka ner den och får simma i en oljepöl (töm innan du tar ur kardanen).

Att lyfta ur motorn tror jag är mer bök (el, kylvatten osv). Se till att ha många långa förlängare, växellådans övre bultar mot motorn nås långt bakifrån (och flera förlängare i rad ger mer vinkelglapp som kan behövas).

Antal timmar? Flera stycken, men erfarenhet spar tid (och rätt locktite osv osv).
Edit: Du ska ju inte byta svänghjul, glöm kommentaren om loctite :)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Cyberoid »

Som Niklas säger så är det lättare att bara plocka ner lådan för att komma åt kopplingen. Det tar lite tid men en erfaren miata mek kan lätt göra det på en kväll. Har man inte skruvat med det tidigare så tar det 2 kvällar kanske?

Du behöver inte tömma lådan på olja om du inte vill. Du kanske har färsk olja i den? Håll då ihop låda och kardan med ståltråd, snöre eller band samt lossa kardanen mot slutväxeln och lyft ner allt tillsammans. PPF:en behöver du bara lossa i framkant vilket underlättar.

Behöver du telefonsupport så är det bara att slå en signal. Du hinner! :up: Det finns dom som har betydligt mer att göra. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Fredrik Henriksson »

Tror du det är oljelckage från vevpackbox som orsakat problemen? Olja och lamell är ingen hit. Min packbox läckte men lamellen var torr, om än sliten. Mutterknack och låååånga förlängare(som Niklas säger) så får du loss lådan... :)
Cyberoid wrote: Det finns dom som har betydligt mer att göra. :wink:
:shock: :oops: :bang2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Tror du det är oljelckage från vevpackbox som orsakat problemen? Olja och lamell är ingen hit. Min packbox läckte men lamellen var torr, om än sliten. Mutterknack och låååånga förlängare(som Niklas säger) så får du loss lådan... :)
Cyberoid wrote: Det finns dom som har betydligt mer att göra. :wink:
:shock: :oops: :bang2:
Tycker också symptomen låter underliga för ett skuret lager. Det borde låta väldigt olika om man kopplar i/ur utan växel på tomgång. Men plockar du ner lådan så byt allt, lager, koppling och packbox. För sååå kul är det inte att skruva av/på lådan.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Jari Olavison »

Bytte koppling första gången i fjol tillsammans med far, tog ca 10 timmar effektiv tid. Vi lät motorn sitta kvar och sänkte lådan när kardan och PPF var ur vägen. Bytte även vevaxeltätning.

Tog nog ett par timmar att få loss de bakre bultarna till PPF:en så pass att den gick att vika undan. Krävde lite värme, svordomar och rostlösning.

Sträckdrog en bult vid återmontering, fick inget moment på den men det kändes mysko så jag backade ur den och den hängde precis ihop, hade halva diamtern på midjan. Tips, känns det konstigt, backa ur skruven innan den går av :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Andreas E »

Cyberoid wrote:Som Niklas säger så är det lättare att bara plocka ner lådan för att komma åt kopplingen. Det tar lite tid men en erfaren miata mek kan lätt göra det på en kväll. Har man inte skruvat med det tidigare så tar det 2 kvällar kanske?

Du behöver inte tömma lådan på olja om du inte vill. Du kanske har färsk olja i den? Håll då ihop låda och kardan med ståltråd, snöre eller band samt lossa kardanen mot slutväxeln och lyft ner allt tillsammans. PPF:en behöver du bara lossa i framkant vilket underlättar.

Behöver du telefonsupport så är det bara att slå en signal. Du hinner! :up: Det finns dom som har betydligt mer att göra. :wink:
Går det att göra detta med bara tillgång till pallbockar eller krävs det en riktig lyft för att komma åt ordentligt?
Det låter ju helt klart som ett mer lockande alternativ än att plocka ut hela motorn.

När det gäller byte av delar vill jag helst undvika byte av koppling (bytte till ACT-kopplingen i höstas så den har inte rullar många hundra mil).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote: Går det att göra detta med bara tillgång till pallbockar eller krävs det en riktig lyft för att komma åt ordentligt?
Det låter ju helt klart som ett mer lockande alternativ än att plocka ut hela motorn.

När det gäller byte av delar vill jag helst undvika byte av koppling (bytte till ACT-kopplingen i höstas så den har inte rullar många hundra mil).

/Andreas K
Ja det går bra. Se bara till att du får upp den i högsta läget. Du kan ta den i omgångar (höger/vänster) om du inte har en så stor domkraft.

Om kopplingen är ny så behöver du inte byta naturligtvis men den kan behöva en rengöring (med ex. Bräkleen) ifall det läckt lite olja.

Lycka till!
Last edited by Cyberoid on Thu 06 May 2010, 22:17, edited 1 time in total.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Andreas E »

Fick lite tid över och körde en vända på 4 mil med lite hårdare körning där det var säkert att trycka på. Resultatet av detta test var att koppling och växellåda fungerade bra. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska chans att byte av slavcylinder gjort susen att hoppas det håller på Kinnekulle eller om jag ska riva ner kopplingen :think2:

Tittade mer i detalj i de böcker jag har hur kopplingen och det som är runt den ser ut och kan inte förstå vad det är som ger den felbild jag har (om det inte är slavcylindern som inte tryckt hävarmen tillräckligt långt):
1) Inga problem när jag kör normalt, kan vara lite trög att lägga i 1:an och backen efter längre körning när man står still
2) När det inte gick att byta växel på Eksjö så gick det fint att trampa ner kopplingspedalen men kopplingen släppte aldrig. När bilen fått stå några timmar var det inga problem att koppla i och ur, samt växla.

Om det är release bearing (uttrampningslagret på svenska?) som skurit och inte rör sig ordentligt längs axeln borde det ju kännas stumt i kopplingspedalen (vilket det inte gjorde när den inte kopplade ur). Och varför skulle detta lager bara kärva axiellt när motorn belastats ordentligt, borde den inte kärva mer eller mindre hela tiden?
Förmodligen är det bästa att plocka isär skiten och kolla men jag har knappt tid att sova så det är lite svårt att hitta tid nog att ge mig på detta innan nästa helg. Skulle ha plocka ner kopplingen i vintras då jag hade tid :bang2:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidsåtgång lyfta ut motor och komma åt kopplingen?

Post by Cyberoid »

Om jag får sia lite.....

Har du bara problem att koppla ur så torde det inte vara varken urtrampningslager eller oljeläckage (från motorn). Snarare just att slavcylindern läcker eller suger i sig luft någonstans.

Dock brukar slavcylindrar gå sönder ganska digitalt med en stor pöl med olja under bilen.

Hade jag varit dig så hade jag kört bilen hårt och mycket (precis som vanligt?) under helgen och chansat på att det håller inför kullen om det inte dyker upp problem på nöjesturen.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply