Min garagekompis Thomas S hittade denna kylare, någon som har testat?
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/torqu ... -2005.html
Funderade annars på IL Motorsports kylare, det borde väl räcka med 50 mm varianten?
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... d0a1176d80
Något annat att tänka på?
Aluminiumkylare
Aluminiumkylare
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Aluminiumkylare
Jo, 42mm duger långt.TPR wrote:... det borde väl räcka med 50 mm varianten?
Men det går även helt ok med en ny plastkylare för halva pengen.
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 5?aid=3766
Det är inte kylpaketets storlek som är främsta anledningen till problem, igenslammat, gammal plast och dålig luftstyrning är värre saker.
Vänder du sen vattenflödet så har du en jämnvarm motor för hur mycket körning som helst.
Extra oljekyl med termostat kanske.
Sen sätter du en sån här framför för att slippa få in lecakulor
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 6&oid=1250
I den kan du fästa ett tunnare nät för att fånga mindre sten.
Re: Aluminiumkylare
Då är kanske behovet inte så stort, kanske räcker med att göra rent original kylet.
Vad menar du med att vända vattenflödet ???
Vad menar du med att vända vattenflödet ???
Thomas Sörquist
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Aluminiumkylare
Försvenskat "ReRoute", man tar ut kylvattnet bak på toppen istället för fram. Det blir jämnare temp om man har tvärflöde med mer än värmepaketets flöde.tstevg wrote:Vad menar du med att vända vattenflödet ???
Re: Aluminiumkylare
IL-Motorsports kylare kör många med. Mycket bra passform. Den tunna räcker garanterat mycket prisvärd och jag upplevde den som bättre byggd än många billiga "kina" kylare. Och som Niklas säger en ReRoute av kyl-systemet gör nog mera nytta.
Är det en original motor eller trimmat?
Är det en original motor eller trimmat?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Aluminiumkylare
Jag har reroute ihop med originalkylare, dock 15 år/10'000 mil gammal, men utan synlig gegga om man tittar ned i den från påfyllningshålet och när jag bytte kylvätska i samband med reroutemonteringen så såg den gamla vätskan fin ut.
Denna setup räcker inte riktigt på Gröndal i sommarvärme (utan oljekyl åtminstone), efter 10 min piskande är kylvattnet över 105 grader (mätt i bakkant på toppen med VDO analog mätare). I Eksjö fungerade det bra, där parkerade mätaren på 100 grader och oljetempen på 110-115 grader (också VDO analog mätare med givare i oljepluggen).
Jag har dock en IL-kylare liggande men då måste jag montera bort staget mellan krängningshämmarinfästningarna som jag har satt dit för att fläkten ska få plats så det har inte blivit av. Jag ville också prova en säsong med bara reroutet för att se vilken skillnad det blev. Och visst har det hjälpt, innan stack oljetempen mer även vid motorvägskörning, men då hade jag ingen graderad vattentemp så jag är lyckligt ovetande om hur varmt det var de stunder jag hade 120-130 grader oljetemp tidigare
Denna setup räcker inte riktigt på Gröndal i sommarvärme (utan oljekyl åtminstone), efter 10 min piskande är kylvattnet över 105 grader (mätt i bakkant på toppen med VDO analog mätare). I Eksjö fungerade det bra, där parkerade mätaren på 100 grader och oljetempen på 110-115 grader (också VDO analog mätare med givare i oljepluggen).
Jag har dock en IL-kylare liggande men då måste jag montera bort staget mellan krängningshämmarinfästningarna som jag har satt dit för att fläkten ska få plats så det har inte blivit av. Jag ville också prova en säsong med bara reroutet för att se vilken skillnad det blev. Och visst har det hjälpt, innan stack oljetempen mer även vid motorvägskörning, men då hade jag ingen graderad vattentemp så jag är lyckligt ovetande om hur varmt det var de stunder jag hade 120-130 grader oljetemp tidigare
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Aluminiumkylare
I mitt fall är det standard motor för Roadsport C, men originalkylaren är sönder pga stenskott, så en ny behövs.Myran wrote:IL-Motorsports kylare kör många med. Mycket bra passform. Den tunna räcker garanterat mycket prisvärd och jag upplevde den som bättre byggd än många billiga "kina" kylare. Och som Niklas säger en ReRoute av kyl-systemet gör nog mera nytta.
Är det en original motor eller trimmat?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!