Aluminiumkylare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Aluminiumkylare

Post by TPR »

Min garagekompis Thomas S hittade denna kylare, någon som har testat?

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/torqu ... -2005.html

Funderade annars på IL Motorsports kylare, det borde väl räcka med 50 mm varianten?

https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... d0a1176d80

Något annat att tänka på?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Aluminiumkylare

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:... det borde väl räcka med 50 mm varianten?
Jo, 42mm duger långt. ;)
Men det går även helt ok med en ny plastkylare för halva pengen.
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 5?aid=3766

Det är inte kylpaketets storlek som är främsta anledningen till problem, igenslammat, gammal plast och dålig luftstyrning är värre saker.

Vänder du sen vattenflödet så har du en jämnvarm motor för hur mycket körning som helst.
Extra oljekyl med termostat kanske.

Sen sätter du en sån här framför för att slippa få in lecakulor
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 6&oid=1250
I den kan du fästa ett tunnare nät för att fånga mindre sten.
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Aluminiumkylare

Post by tstevg »

Då är kanske behovet inte så stort, kanske räcker med att göra rent original kylet.

Vad menar du med att vända vattenflödet ???
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Aluminiumkylare

Post by Niklas Falk »

tstevg wrote:Vad menar du med att vända vattenflödet ???
Försvenskat "ReRoute", man tar ut kylvattnet bak på toppen istället för fram. Det blir jämnare temp om man har tvärflöde med mer än värmepaketets flöde.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Aluminiumkylare

Post by Myran »

IL-Motorsports kylare kör många med. Mycket bra passform. Den tunna räcker garanterat mycket prisvärd och jag upplevde den som bättre byggd än många billiga "kina" kylare. Och som Niklas säger en ReRoute av kyl-systemet gör nog mera nytta.

Är det en original motor eller trimmat?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Aluminiumkylare

Post by Victor »

Jag har reroute ihop med originalkylare, dock 15 år/10'000 mil gammal, men utan synlig gegga om man tittar ned i den från påfyllningshålet och när jag bytte kylvätska i samband med reroutemonteringen så såg den gamla vätskan fin ut.

Denna setup räcker inte riktigt på Gröndal i sommarvärme (utan oljekyl åtminstone), efter 10 min piskande är kylvattnet över 105 grader (mätt i bakkant på toppen med VDO analog mätare). I Eksjö fungerade det bra, där parkerade mätaren på 100 grader och oljetempen på 110-115 grader (också VDO analog mätare med givare i oljepluggen).

Jag har dock en IL-kylare liggande men då måste jag montera bort staget mellan krängningshämmarinfästningarna som jag har satt dit för att fläkten ska få plats så det har inte blivit av. Jag ville också prova en säsong med bara reroutet för att se vilken skillnad det blev. Och visst har det hjälpt, innan stack oljetempen mer även vid motorvägskörning, men då hade jag ingen graderad vattentemp så jag är lyckligt ovetande om hur varmt det var de stunder jag hade 120-130 grader oljetemp tidigare :lol:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Aluminiumkylare

Post by TPR »

Myran wrote:IL-Motorsports kylare kör många med. Mycket bra passform. Den tunna räcker garanterat mycket prisvärd och jag upplevde den som bättre byggd än många billiga "kina" kylare. Och som Niklas säger en ReRoute av kyl-systemet gör nog mera nytta.

Är det en original motor eller trimmat?
I mitt fall är det standard motor för Roadsport C, men originalkylaren är sönder pga stenskott, så en ny behövs.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply