Kamaxel har nypt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Kamaxel har nypt

Post by Emberglow66 »

Hej

Fick tillbaka min nyrenoverade topp och skruvade ihop bilen i helgen. Bilen startade direkt och gick hur bra som helst. Gick på tomgång ett tag och sedan så efterdrog jag toppen. Tyckte att jag hade lite för mycket ventilskrammel så jag ringde killarna i måndags som hade renoverat toppen tyckte att jag borde köra den varm ett par ggr innan jag kom tillbaka till dem.

Var ute och körde igår och bilen stannade efter ca 20 minuters körning, sen den gick inte att starta. Fick begära bärgning för att komma hem. Varför går bilar alltid sönder på de mest olämpliga ställena, i mitt fall mitt i en tunnel som är 400 meter lång :cry:

Påbörjade felsökning idag och lyfte på ventilkåpan, sig inget direkt. kamremmen var på plats och såg hel ut.
Prövade sedan att snurra vevaxel och avgaskamen snurrade fint, tittade sedan på kamen till insuget, den rörde sig inte en mm fast kamremshjulet snurrade så fint :think2:

Tog en skiftnyckel och försökte rubba på insugskamen, rör sig inte en mm, sitter som berg, kan inte rubba den.
Tittar lite mer noggrant och ser att främre delen på kamen(fronten) ser lite svart och bränd ut. Väldigt lite olja i ventiltråget men samtidigt var ju bilen varm så det mesta har väl runnit ner så att säga under det senaste dygnet.

Hur sjutton kan kamaxeln nypa, har "the almighty forumet" några teorier.

Jag tänkte först att det kanske var oljepumpen som hade havererat men jag har oljetryck, i all fall så visar mätaren fullt oljetryck. NB visar tydligen bara av eller på för oljetrycket har jag fått lära mig. Det torde då innebär att oljepumpen fungerar och trycker upp olja i ventil tråget, eller :think2:

Vad är det för typ av lager som sitter runt kamaxeln, kan man dra fast lagret för hårt och därmed så går det varmt oavsett smörjning från oljan(motorkillarna har missat något)

Kan ventilerna på något sätt ha fastnat, den är nyrenoverad men gick som sagt riktigt bra

Nu är ju frågan vad man skall göra.
Köpa en ny kam står väl på listan skulle jag tro för piggen som sitter mot kamhjulet torde vara av/trasig eftersom kamhjulet snurrar.

Ny topplockspackning, antar jag måste skruva av toppen för att byta kamaxel och säkerställa att inget är trasigt gällande ventiler mm

Vad mer behöver jag göra/tänka på . Frugan tycker jag borde använda bilen som bojsänke så jag kan vara hemma och städa och tvätta lite mer istället :mrgreen:

Jag skulle vilja reklamrera jobbet genom att hävda att de har dragit åt lagret till kamaxel för hårt, vad tro ni om det :think2:

Alla tips och idéer mottages tacksamt får mentalt är jag långt nere i källaren just nu. Igår ställde jag bara bilen efter bärgning och gick in och drog ett täcke över huvudet som sagt
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel har nypt

Post by Niklas Falk »

Det är inga lager, kammen flyter på oljefilm mot topp och överfall.
Har kammen nypt, så är frugans råd om bojsänke rätt.
Det är en ny topp som behövs.
Alternativet är påsvetstning av material och arborrning, eller urborrning och shimsning. Oavsett maskinbearbetning och timmar av kreativa personer. I en standardtopp är det aldrig värt besväret.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Kamaxel har nypt

Post by Emberglow66 »

Niklas Falk wrote: Har kammen nypt, så är frugans råd om bojsänke rätt.
Det är en ny topp som behövs.
.
Ok, men varför nöp den, då skall ju oljan smörja men uppenbarligen har den inte gjort det?
Då kanske det inte hjälper med en ny topp utan samma sak händer igen om jag nu fixar en ny topp.
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel har nypt

Post by Myran »

Emberglow66 wrote:
Niklas Falk wrote: Har kammen nypt, så är frugans råd om bojsänke rätt.
Det är en ny topp som behövs.
.
Ok, men varför nöp den, då skall ju oljan smörja men uppenbarligen har den inte gjort det?
Då kanske det inte hjälper med en ny topp utan samma sak händer igen om jag nu fixar en ny topp.
För hårt dragna överfall eller avsaknad av olja till överfallen. Är det stopp i någon oljekanal så tar ju kammarna stryk rätt fort då dom får oljan sist/längst bort från pumpen.

Överfallen till kamaxlarna ska ju bara dras med 11-14Nm vilket är typ ingenting. Ganska lätt att dra dessa för hårt.

I övrigt så brukar överfallen bara slitas uppåt till kammarna så ventilerna trycker på axeln rätt hårt. Så brukar gå rädda genom att slipa ner "klackarna" på överfallen lite och sedan i värsta fall line-hona alla överfall. Inget man gör själv hemma i garaget dok och kan nog kosta mera än en beganad topp kostar att lämna bort.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel har nypt

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:För hårt dragna överfall eller avsaknad av olja till överfallen. Är det stopp i någon oljekanal så tar ju kammarna stryk rätt fort då dom får oljan sist/längst bort från pumpen.
Om det är skräp i nån kanal som gjort att ett överfall skurit och resten ser fina ut är chansen stor att skräpet är i toppen, toppen får all olja från blocket genom en strypkanal (förutom VVTmotorer som även matas den vägen).

Även om det är i överfallet som det skurit först så brukar det gå några varv innan det tar stopp och det river rejält även i toppensidan. Riv isär och dokumentera.
Har du tänkt att tävla i RoadsportC så är det ingen ide att jaga lite billiga krokiga toppar och renovera eftersom specen för planing knappt räcker till att skapa ny packningsyta. Så att fixa till en banan går inte. Hel motor kostar ca 50% mer än en topp...
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 186
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Kamaxel har nypt

Post by Anders S »

Fruktansvärt oflyt Tommy, hoppas du inte ger upp och satsar på något annat, samla frimärken t ex :( . En sak som jag funderade på när det gäller kanaler till toppen, skulle det kunna vara något problem med topplockspackningen som stryper oljekanalen? Inte för att jag har hört talas om något som råkat ut för det, bara en tanke ... Det löser iofs inte ditt problem just nu, men kan vara något att kolla nästa gång :? Naturligtvis är det nästan omöjligt att kolla att oljekanalerna fungerar när man skruvar ihop en motor.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Kamaxel har nypt

Post by Emberglow66 »

Anders S wrote:samla frimärken.
Nää, men däremot entomologi låter intressantare :wink:

Experterna tittade på bilen idag, mao motorfixarna från Birka Motor/Åkes Motor i Täby.

Ja en 1-2 ventiler verkar sitta lite fast :evil:

Deras teori är följande baserat på att olja i ventilkåpan var obefintlig samt att övriga kammar var snustorra, borde ha haft en viss oljefilm
1. Vänt topplockspackning åt fel håll. Icke sa nicke, går inte hävdar jag
2. Fel packning, ja kanske. Inte kollade jag att alla kanaler var på plats, såg i alla fall all det fanns hål i packningen så att jag såg kanaler i blocket
3. Oljepumpen har lagt av, ja kanske men mätaren visar att det finns tryck men det är ju mer av och på. De menade att den kanske visar tryck trots att det inte är tillräckligt för att trycka upp olja i kanalerna.

Min teori lutar åt fel packning. Vet någon om det skiljer sig på en packning till 1,8 NA, NB och NBFL gällande kanaler. Ser i alla fall på Mx5parts att det finns 2 olika packningssatser för 1,8(NA, NB). Köpte på autoexperten men kollade inte om det var rätt när jag väl fick den utan antog att beställningen var korrekt så att säga. :oops:
Är det olika oljekanaler på NA, NB och NBFL som kan ha orsakat mitt problem pga felaktig packning.

På något sätt måste jag identifiera problemet, vill identifiera problemet och sen får jag väl till slut ändå köpa en ny motor :evil: eller bil :lol:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel har nypt

Post by Niklas Falk »

Det som skiljer mellan packningarna är antalet och placeringar av vattenkanaler. Alla ska ha oljekanalen på samma ställe, det är den med strypventil i sig (placerad på mitten längst ut på passagerarsidan har jag för mig).
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 186
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Kamaxel har nypt

Post by Anders S »

Hittade ett par bilder på topplockspackningar för NB resp NBFL på http://parts.arlingtonmazda.com/categor ... red&page=4. Det skiljer ju en del på hålbilden, vet inte vilket hål som är oljekanalen. Vänster på bilderna är framåt (kamdrevssidan).

NB (BP26):
bp26.jpg

NBFL (BP6d):
bp6d.jpg
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel har nypt

Post by Niklas Falk »

Oljekanalen ligger i det sneda hålet i mitten på passagerarsidan (uppåt på de bilderna).
Det är vattenkanalerna som skiljer för att motverka den felvänta kylningen. NBFL packning ska helst (behöver) inte användas med reroute, eftersom de nödlösningarna inte behövs.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Kamaxel har nypt

Post by Emberglow66 »

Niklas Falk wrote: det är den med strypventil i sig.
Strypventil, vart sitter den? Blocket eller i toppen :think2:
Tittar på en del sprängskisser på nätet men kan inte riktigt utläsa vart

Inget flöde och en strypventil, hhmmm......
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel har nypt

Post by Niklas Falk »

En mässingsgrunka i det beskrivna hålet i blocket.
Utan den skulle trycket i blocket bli för lågt.
I toppen behövs det inte alls samma tryck som i blocket.
Post Reply