Öppet luftfilter

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Öppet luftfilter

Post by Miatamannen »

Alltså, tänker jag fel?
Vid varje besiktning så har jag bekymmer med för höga CO värden.
Nu tänker jag så här:
Höga CO värden betyder mycket soppa och lite luft.
Kan ett igensatt/skitigt öppet luftfilter vara en del av orsaken?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Öppet luftfilter

Post by Niklas Falk »

Du menar stängt luftfilter mao...

Det är ju mätt luft som datorn går efter, men det är ju så små nivåer så alla obetydliga saker spelar roll.
Rengjord MAF, ny olja, torrkörd lambda och kat, ...
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Öppet luftfilter

Post by Myran »

Miatamannen wrote:Alltså, tänker jag fel?
Vid varje besiktning så har jag bekymmer med för höga CO värden.
Nu tänker jag så här:
Höga CO värden betyder mycket soppa och lite luft.
Kan ett igensatt/skitigt öppet luftfilter vara en del av orsaken?
Hur är filtret monterat? Sätta sportfilter direkt på LMM är ofta en dålig ide. Brukar ge konstig motorgång samt dåliga avgasvärden.

Problemet är att när du sätter luften direkt på filtret så blir det för mycket turbulens direkt och mätaren får svårt mäta korrekt. 15-20cm rör brukar kunna räcka för lösa detta problem så luftströmmen får "stabilisera" sig.

Skriv gärna ut exakt vad alla avgasvärden var senast så är det lättare att felsöka.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Öppet luftfilter

Post by Victor »

Om lambda ligger nära 1,00 men det ändå är för högt CO är det antagligen katen som inte renar tillräckligt, motorstyrningen har ju gjort sitt för att ge katen så bra förutsättningar som möjligt (förutsätter att det inte är läckage i avgassystemet som kan lura lambdasonden).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Öppet luftfilter

Post by Miatamannen »

Senaste värdena vid besiktning då den inte gick igenom:

CO 1,9 (0,5)
HC 113 (100)
CO 2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Fick en tankeställare igår på Malmby när jag fick frågan om jag behöll mitt Powercard (till kompressorn) kvar vid besiktningen och inte urkopplat.
Kan det möjligvist ställa till det (också...)?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Öppet luftfilter

Post by chriss »

Tändningen gör mycket på avgasvärderna på NA. Kan tänka mig det är samma med NB motorn. Koppla ur powercard och kör original tändning. Jag har skapat en tråd där jag skrivet ner avgas/tändningsvärderna där man ser tydligt att den inte klarar besiktnigen med backad tändning.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Öppet luftfilter

Post by Victor »

Alla värden höga, OK...

Lambda 1,03 är högt, det tyder på att den går snålt (och då ökar även HC för förbränningen blir inte fullständig) alt. att det läcker in luft i avgassystemet (då kan lambdasonden luras att bilen går snålt och skickar på mer bränsle = högre värden). Eller så är lambdasonden kass. Behövde du förlänga kablarna när du monterade OBX-grenröret? Kan vara en dålig kabelskarv också.

Powercardet borde inte påverka värdena på tomgång, det går väl bara in vid laddtryck? Justeras även tändningen eller bara bränslet?

Vad visar din bredbandslambda på tomgång och var i avgassystemet är den monterad?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Öppet luftfilter

Post by Miatamannen »

Lambdasonden byttes förra året just på grund av att försöka utesluta fel.
Ska man komma ihåg om kablarna förlängdes? Nej, jag tror inte jag gjorde det.
Bredbandslambdan som jag har är kass och bara flipprar så den ger jag inte mycket för, den sitter strax efter skarven mellan grenrör och mellandelen.
Ingen mening att koppla ur Powercard inför besiktning och hoppas att värdena blir bättre alltså?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Post Reply