Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Per Hammarsjö »

Håller på att byta kamrem men vevaxelbulten sitter som f-n. Vad ska man prova? Fryssprej?

När jag nu får av den så ska ju bulten dit igen. Vet någon momentet den ska dras med? VIll ogärna att den lossnar. ;)

// Per
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Torkel k »

Om en glad amatör varit där tidigare och satt dit muttern med lock-tight (som sig bör) så kan den sitta super hårt. Min gick loss enligt metoden: Handbroms i, växel i, största hylsnyckeln förlängd med stålrör, dra tills du spyr. Har hört om folk som fått spärra nyckeln mot garagegolvet och blippa till med startmotorn, men jag tycker det låter lite desperat. Jag hade provat värme innan kyla, men det har du säkert kanske gjort.

Enligt verkstadshandboken ska den dra mellan 157-166Nm. Bara ta sig en burk spenat och sätta igång. :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Per Hammarsjö »

Värme, fryssprej och sedan mutterdragare. Gick som smort!
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Emberglow66 »

Fyller på denna tråd med mina problem avseende vevbulten.
Prövade och värma med bara gasol och sedan spruta kylspray, gick inte
Massor med rostlösning och hade ett ledskaft(80 cm) med spärrskaft som jag helt enkelt drog sönder
Körde med mutterknackaren, funkade inte
Började tom fundera på om det var vänstergäng då den inte rubbade sig en millimeter. Konstaterade att så inte var fallet.
Åkte och köpte ett fast ledskaft(80cm), tog sista röret från domkraften för ytterligare hävkraft.
Frugan i bilen, 5:an i, handbroms åtdragen och hon stampade på bromsen så hårt hon kunde.
Drog för kung och fosterland, inget hände :bang2:
Prövade på nytt, tog i så mycket det gick, inget hände :bang2:
Tittade upp i luften, sa några väl valda ord och skrek åt kärringen att stampa på bromsen och tog i så att blodådrorna syntes och då släppte det sakta, sakta. Knappt märkbart så jag trodde först att det var bulten som jag helt enkelt drog av men icke den hade släppt.

Något som inte stämmer för NB är att det inte är en delbar remskiva, det var också lite problematisk innan jag plockade fram avdragaren och då släppte den direkt, inklusive den lilla kilen

Så vi är några som har konstaterat att på vissa bilar så sitter vevbulten ganska hårt. Möjligt om jag hade haft gas och lyckats värma ordentligt så kanske det hade varit lättare :mrgreen:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Niklas Falk »

Tänk på att bulten är engångs, om man följer Mazdas beskrivningar.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Emberglow66 »

Niklas Falk wrote:Tänk på att bulten är engångs, om man följer Mazdas beskrivningar.

Hmm :think2: , och vad är praxis hos oss rejsare :lol:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by seved »

Emberglow66 wrote:Hmm :think2: , och vad är praxis hos oss rejsare :lol:
Jag brukar sätta dit en ny bult. 1.6:an jag hade hade klarat sig men vevaxeln på 1.8:an som satt i den bil jag kör nu såg ut så här:
IMG_7500.JPG
Finns även andra som drabbats.

Bulten är boven gissar jag. Rengöring, ny bult, gänglåsning och rätt moment är nog inte fel om man vill vara helt på den säkra sidan.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Conny Lundell »

Emberglow66 wrote:
Niklas Falk wrote:Tänk på att bulten är engångs, om man följer Mazdas beskrivningar.

Hmm :think2: , och vad är praxis hos oss rejsare :lol:
Hej!

Klart att det alltid är bäst att följa Mazdas råd men att byta bult är nog viktigast när man har shortnose veven.
Jag har bytt både med ny och återanvänd bult. Viktigaste är att man drar det med rätt moment och jag har alltid loctite på gängorna. Lås veven med ett järn så är det både lättare att lossa och dra åt bulten. Jag gjorde i ordning ett plattjärn för låsning av veven. Se bild.
Attachments
Verktyg för att låsa veven vid remmbyte. Vänster sida till 1.8 och höger sida till 1.6 shortnose.
Verktyg för att låsa veven vid remmbyte. Vänster sida till 1.8 och höger sida till 1.6 shortnose.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by chriss »

seved wrote:
Emberglow66 wrote:Hmm :think2: , och vad är praxis hos oss rejsare :lol:
Jag brukar sätta dit en ny bult. 1.6:an jag hade hade klarat sig men vevaxeln på 1.8:an som satt i den bil jag kör nu såg ut så här:
IMG_7500.JPG
Finns även andra som drabbats.

Bulten är boven gissar jag. Rengöring, ny bult, gänglåsning och rätt moment är nog inte fel om man vill vara helt på den säkra sidan.

Fick byta hela botten i min 1,6a pga av detta shortnose miss :evil: Ny bult och nyckel eller vad det heter, inga pengar att tala om :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Byta kamrem, Hur får man loss vevbulten?

Post by Emberglow66 »

Ny bult, ny kil och loctite 243 blir det

Tur man frågar på forumet,jag hade dragit fast den gamla men så baseras mina kunskaper på gamla jänkare :mrgreen:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Post Reply