Felsöka vid motorproblem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Fick som sagt lite problem på Mantorp sist med att kylaren sprack, dock såg jag sannolikt inte det eftersom även fläktremmen gick och vatten hade sprutat ut. Såg att locket var av på expansionskärlet och fyllde på vatten och körde ut med ny rem.

På nytt började laddlampan lysa(3dje varvet) och då stack även tempmätaren iväg, rullade sakta in i depå och nu såg jag att kylaren var spräckt.

Men nu startar inte bilen, startmotorn snurrar och allt går runt men den tänder inte(inte den minsta tendens). Har kollat att jag har gnista ifrån alla tändstift, provat med startgas, ingen skillnad. Kan tycka mig höra något sug/blåsljud eventuellt men då bilen alltid har startat direkt så kanske då är normalt.
Hade man inte haft något problem så skulle man misstänka att den inte fick någon soppa. Klickar i all fall till i några reläer samt att det låter som om bensinpumpen går igång när jag slår på tändningen

Är nu rädd att jag har blåst toppen, men även om så är fallet så borde väl motorn starta fast gå lite knackigt så att säga.

Har forumet några tips innan jag börja riva idag. Vet inte riktigt vart jag skall börja leta. Antar att jag får lyfta på ventilkåpan men finns det några snabba enkla åtgärder så man kan utreda utan större ingrepp.

Får väl erkänna att när det kommer till att felsöka motorer så är kunskapen tämligen ringa så att säga.

Vore skönt att behöva slippa leta efter en utbytesmotor, finns i alla fall 3 st i sverige men ganska hutlösa priser. Om så är fallet, vad för motorbeteckning är det mellan en 140 och 145 hästars motor.Skiljer det någon mellan NB och NBFL. Jag har idag en 140, får man några konverteringsproblem ifall man går från 140 till 145. Många frågor men det primära måste bli att lokalisera problemet men när det är så varmt så ligger man och fundera på natten och har svårt att sova.

Man vill ju få fart på grejerna så man kan köra så snart som möjligt, halva säsongen återstår ju som sagt
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Miatamannen »

Jag hade otroliga värmeproblem förra året varför jag bytte till en racingkylare och gjorde andra åtgärder för att få ner tempen.
Under mina problem med felsökning då bilen gick som en kratta, misständningar och det ena med det tredje så fick jag tips om att det kunde vara tempgivaren.
Denna lilla givare sitter längst bak på motorn, in mot torpedväggen på bilen. (i alla fall på NB)
Denna givare är tydligen viktigare än vad man kan tro då den skickar signaler till CPU om värme och strular denna så kan signalerna bli hur fel som helst.

Givaren köpte jag på Mazda här i Västerås och kommer inte ihåg exakt hur mycket den kostade men det var max 300 SEK.
Bytet är lite knöligt, jag tog bort mina tändspolar för att komma åt lättare men sedan gick det bra.
Efter bytet så betedde sig bilen normalt igen.

Säger inte att du har det problemet men det kan vara värt att byta givaren.

By the way, jag har en begagnad (extremt billig) originalkylare liggandes i garaget....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Miatamannen wrote:Under mina problem med felsökning då bilen gick som en kratta, misständningar och det ena med det tredje så fick jag tips om att det kunde vara tempgivaren.
Denna lilla givare sitter längst bak på motorn, in mot torpedväggen på bilen. (i alla fall på NB)
Denna givare är tydligen viktigare än vad man kan tro då den skickar signaler till CPU om värme och strular denna så kan signalerna bli hur fel som helst.

Givaren köpte jag på Mazda här i Västerås och kommer inte ihåg exakt hur mycket den kostade men det var max 300 SEK.
..
Köper en ASAP, sannolikt att min har fått stryk för varmt var det sen får vi se om det hjälper. Stod faktiskt på listan att göra :lol: för jag tycker att fläkten inte snurrar, harvtestat flältmotor och relä innan Kinnekulle
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Sannolikt inte temp sensoren. Den kostade lite för mycket bara för att testa.
Tog bort den och mätte upp motståndet enligt handbok och den agerar helt enligt instruktioner :|

Bensinpumpen går även den, då torde väl trycket fungera även det.
Provade med startgas men hjälpte inte heller. :bang2:

Får väl lyfta på ventillocket och se om man ser något konstigt under det
Har inga andra uppslag just nu
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Niklas Falk »

Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Miatamannen »

Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
Bra tips Niklas !!
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
Tänkte direkt på vevaxelgivaren som sitter emot remhjulet. Samma spår som niklas. Den ska sitta så närs remhjulet det går..
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
HAr mätt upp avsånd mellan hjulet och sensor och det var över 2,5 mm. Försöker mäta motståndet men får inget utslag alls vilket skulle kunna tyda på att det är detta problem.
Känner ni till om det är just på detta sätt om givaren har gett sig. Allt snurrar snyggt men inte den mista tendens till att tända. Jag har ju gnista när jag kollar tändstiften, men den kanske är för svag helt enkelt

Men, varför startade då bilen efter fläktremsbyte, det var ju först efter den andra gången när bilen blev varm som den inte går att starta upp.Visst den kan ju ha blivit skadad och höll ett tag till. Får väl åka till Mazda igen och kolla.
Hittade på mx5 parts för 81 pund men restnoterat så billiga är det inte, bara att beställa antar jag.
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Conny Lundell »

Emberglow66 wrote:
Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
HAr mätt upp avsånd mellan hjulet och sensor och det var över 2,5 mm. Försöker mäta motståndet men får inget utslag alls vilket skulle kunna tyda på att det är detta problem.
Känner ni till om det är just på detta sätt om givaren har gett sig. Allt snurrar snyggt men inte den mista tendens till att tända. Jag har ju gnista när jag kollar tändstiften, men den kanske är för svag helt enkelt

Men, varför startade då bilen efter fläktremsbyte, det var ju först efter den andra gången när bilen blev varm som den inte går att starta upp.Visst den kan ju ha blivit skadad och höll ett tag till. Får väl åka till Mazda igen och kolla.
Hittade på mx5 parts för 81 pund men restnoterat så billiga är det inte, bara att beställa antar jag.
Du borde inte ha någon gnista om det är triggergivaren som är sönder kan man tycka.
En sak som slog mig är kamremmen, om den blivit nersölad med glykolvatten så kan det ju va så att det har kuggat över på det lilla hjulet på veven när du försökte starta. När byttes kamremmen senast? Bara en tanke, kanske långsökt.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Conny Lundell wrote:
Emberglow66 wrote:
Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
När byttes kamremmen senast? Bara en tanke, kanske långsökt.

Conny
Kamremsbyte hade jag tänkt göra denna vecka men får nu felsöka istället
Verkstadshandbok beskriver sannolikt en gammal sensor. Har prövat och mätt motståndet men gav inget utslag.
Kontaktade Björn Linden och åkte hem till honom för att mäta motståndet i hans sensor och fick samma resultat, inget utslag. Vi kopplade bort sensorn och då händer exakt samma sak på Björns bil som på min, den tänder inte

Med största sannolikhet är det sensorn. Någon som har en liggande som jag kan låna för en slutlig test innan jag beställer en ny på Maxda
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Myran »

Emberglow66 wrote:
Conny Lundell wrote:
Emberglow66 wrote:
Niklas Falk wrote:Kamsensorn har inte fått sig en kyss av remmen?
Utan kamsignal så händer det inte mycket.
När byttes kamremmen senast? Bara en tanke, kanske långsökt.

Conny
Kamremsbyte hade jag tänkt göra denna vecka men får nu felsöka istället
Verkstadshandbok beskriver sannolikt en gammal sensor. Har prövat och mätt motståndet men gav inget utslag.
Kontaktade Björn Linden och åkte hem till honom för att mäta motståndet i hans sensor och fick samma resultat, inget utslag. Vi kopplade bort sensorn och då händer exakt samma sak på Björns bil som på min, den tänder inte

Med största sannolikhet är det sensorn. Någon som har en liggande som jag kan låna för en slutlig test innan jag beställer en ny på Maxda
Kolla kablarna till sensorn.. Dom ligger nästan skrämmande nära sensorn en bit upp bakom.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Myran wrote:Kolla kablarna till sensorn.. Dom ligger nästan skrämmande nära sensorn en bit upp bakom.
Kablarna ser ut att vara hela, inga märken på dem. Ser en viss antydan till skada på själva sensorn.

Testade en ny sak idag. Stoppade in 3 nålar för att mäta med tändning påslagen respektive försöker starta motorn.

När jag jordar röd kabel med tändning påslagen, så får jag ut dryga 12V på vissa instruktionsfilmer på youtube anges att det skall vara 5 V för andra bilmodeller :think2:
Röd kabel
Röd kabel
Försöker starta motor och då jordar jag den blå kabeln och då får ajg ett utslag på ca 4,75VV. Som det ska enligt vissa youtube klipp. Letar på olika forum hur det skall vara för miatan men hittar inget.
Blå kabel
Blå kabel
Svart kabel(jord) ger inget utslag när jag försöker jorda den

Dock lyckas jag inte mäta upp något motstånd, dock ser jag det finns olika varianter av CPS, magnetiska och elektriska, så de elektriska verkar inte ha något motstånd så att säga. Haynes boken har helt fel för denna CPS sensor i vilket fall som helst.

Hittade några piratgrejer på Ebay för dryga 40 pund, bra billigare än Mazda iof sig men vet fortfarande inte om detta är det faktiska problemet. Jag påvisar ju enligt ovan att det nästan fungerar i och för sig med annan strömstyrka än vad jag trodde men likväl så blir det ett utfall, vilket gör det ovisst.

Eftersom jag provocerade fram exakt samma sak igår med Björns L's bil genom att ta bort kontakten så trodde jag att jag var på rätt spår men dagens tester gör mig lite osäker som sagt.

Får fundera vidare och se om jag kan se något annat, får söka lite planlöst helt enkelt
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Senaste nytt.

Var till Björn L ikväll igen och mätte upp hans CPS. Den ger exakt samma värden som min, dvs 12V respektive 4,79V.
Tror att jag därmed kan utesluta sensorn. Måste leta vidare med andra ord.

Ni som har blåst någon kamring/cylinder och tappat komp i motorn, har det då varit möjligt att starta bilen efteråt. Är lite dålig på dessa moderna insprutningsmotorer, mer van med gamla hederliga förgasare.

Funderar om det finns något som kanske förhindrar tändning om kompet inte är tillräckligt. Björns bil har exakt samma symptom som min när jag kopplade bort hans CPS, vilket jag då tror att ECU'n på något sätt vet om och då förhindrar att motorn tänder, mao ingen soppa som eventuellt sprutas in.

Skall försöka låna ihop några grejer för att mäta komp imorgon för jag vill helst inte lyfta på toppen som sagt.
Funderar på att helt enkelt rycka bort bränsleslangen och se om den faktisk kommer fram någon soppa till insprutet. Någon som har något bra tips eller skall jag försöka följa handboken
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Niklas Falk »

Nu går den ju iofs inte, men om alla tändstiften ser likadana ut så kan du strunta i mekaniska orsaker runt förbränningsrummen.
Vevsensorn sätts med ett körkort som avstånd till piggarna, och det är kamsensorn som dör oftast.
NBmotorerna måste ha perfekta signaler från både vev och kam innan ECUn skickar gnista eller soppa.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Problemet identifierat :bang2:

Gjorde en komptest på alla cylindrar, 2an och 3an saknar komp.
Lyfte bort ventilkåpan och gjorde om komptestet på nytt bara för att vara säker.
Då sprutar det ut vatten ur ventilerna :cry:

Vad tror forumet är det bästa.
Alternativ 1
Fixa topplocket, sannolikt krävs väl någon typ av planing av toppen. Sen tänker jag nog delegera själva jobbet, så att det blir korrekt monterat och inställt från början. Vem vet hur skevt topplocket är egentligen

Alternativt 2
Köpa en ny motor, såg att rekommendation var att köpa i England, hittade i och för sig 3 st i Sverige, vet dock inte vilken typ av motor det var. Har jag fattat rätt att BP4W är 140 hästars motorn(den jag har) samt BP6D är 146 motorn. Frågan är vilka modifieringar som krävs för att stoppa in en 146 i min 140.
Kan man köra standard i roadsport C om man byter till en omodifierad 146 :?:

Alternativ 3.
Köp en ny bil ifrån Tyskland och fixa upp den och kör det gamla skrotet till skogen. Känns faktisk som det bästa och skönaste alternativet just nu :mrgreen:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Mats Lundin »

Lyft av toppen och kolla topplockspackningen innan du köper något nytt.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Conny Lundell »

Emberglow66 wrote:Problemet identifierat :bang2:

Gjorde en komptest på alla cylindrar, 2an och 3an saknar komp.
Lyfte bort ventilkåpan och gjorde om komptestet på nytt bara för att vara säker.
Då sprutar det ut vatten ur ventilerna :cry:

Vad tror forumet är det bästa.
Alternativ 1
Fixa topplocket, sannolikt krävs väl någon typ av planing av toppen. Sen tänker jag nog delegera själva jobbet, så att det blir korrekt monterat och inställt från början. Vem vet hur skevt topplocket är egentligen

Alternativt 2
Köpa en ny motor, såg att rekommendation var att köpa i England, hittade i och för sig 3 st i Sverige, vet dock inte vilken typ av motor det var. Har jag fattat rätt att BP4W är 140 hästars motorn(den jag har) samt BP6D är 146 motorn. Frågan är vilka modifieringar som krävs för att stoppa in en 146 i min 140.
Kan man köra standard i roadsport C om man byter till en omodifierad 146 :?:

Alternativ 3.
Köp en ny bil ifrån Tyskland och fixa upp den och kör det gamla skrotet till skogen. Känns faktisk som det bästa och skönaste alternativet just nu :mrgreen:
Alternativ 4.
Sälj bilen till mig för en spottstyver och sen köper du Ulf Anderssons race klara NB som är till salu.
Kör MX-5 cup nästa säsong och blir nästa års rookie. Hur låter det? :mrgreen:

Tråkigt Tommy när det strular. Svårt val!

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Conny Lundell wrote:
Alternativ 4.
Sälj bilen till mig för en spottstyver

Conny
En spottstyver är ett relativt begrepp, konkretisera. Allt övervägs just nu som sagt :D

Jag vill köra i Eksjö, har en pallplats att försvara ifrån förra årets sprintcup :burnout:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by gokarting.nu »

Att Ulf´s kärra inte är såld redan är förvånande.

Jösses vad garagetid man sparar på att hoppa på den, bättre lägga de timmarna ute på banan.


Håller med Conny, köp färdigt.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Josen »

Shit man skall köpa ny bil varje gång det stular :oops: ?!!
MX-5 racing blir allt billigare ;)

Lyfta toppen är bra och titta, men att renovera och brukar bli dyrare än köpa beg motor :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Vad har jag för specialmotor/feature med följande koder
Blocket: BP2
Topp: BP4W 42
Verkar ju vara standard men på skyddet till grenrör framkommer
Koden BP5A, se bild
image.jpg
Söker på nätet och hittar något suspekt om avvikande kamaxlar. :think2:

Finns det något mer intressant att veta :?:

Har i alla fall börjat riva ut lite skräp så man kan lyfta toppen eller motorn
image.jpg
Sen får man väl passa på och städa/putsa om man vill.

Har fått kontakt med en pensionerad motorbyggare som har lovat att titta på toppen.
Slipper man plana så kanske det inte blir så dyrt :lol:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Myran »

Emberglow66 wrote:Vad har jag för specialmotor/feature med följande koder
Blocket: BP2
Topp: BP4W 42
Verkar ju vara standard men på skyddet till grenrör framkommer
Koden BP5A, se bild
image.jpg
Söker på nätet och hittar något suspekt om avvikande kamaxlar. :think2:

Finns det något mer intressant att veta :?:

Har i alla fall börjat riva ut lite skräp så man kan lyfta toppen eller motorn
image.jpg
Sen får man väl passa på och städa/putsa om man vill.

Har fått kontakt med en pensionerad motorbyggare som har lovat att titta på toppen.
Slipper man plana så kanske det inte blir så dyrt :lol:
Då blocket är desamma på i stort sett alla BP motorer så handlar det mera om vilket toplock som sitter på.. och BP4W är ju 140HK NB 99-01 motorn.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Hej

Kan jag via ett VIN-nummer på något sätt få reda på motorn, mao om det tex sitter rätt topp.
Vill veta om det är tex ett BP4W topp

HAr fått nys på ett motor i England men har bara fått ett VIN-nummer på bilen
JMZNB18P2000107034

Har sökt på nätet men inte riktigt hittat det jag önskar och vänder mig till expertisen :mrgreen:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Niklas Falk »

Hitta nån 110hk NB på blocket och kolla om den har JMZNB16____ via fordonsfråga
Då har du logiken där.
Annars står det ju BP4W i gjutningen på baksidan.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Felsöka vid motorproblem

Post by Emberglow66 »

Niklas Falk wrote:Hitta nån 110hk NB på blocket och kolla om den har JMZNB16____ via fordonsfråga
Då har du logiken där.
Annars står det ju BP4W i gjutningen på baksidan.
Via vin kan jag få fram årsmodell, motor men jag vill säkerställa att det är rätt topp, kanske felaktigt har antagit att det kan finnas olika varianter. Så med andra ord så kanske 98-00 alltid har samma topp och block om man får tro följande
1998 The 1998 was not produced. The 1997 extended late, and the 1999 was introduced early to fill the 1998 production year.

1999 NB Body Style
1.8L OBD-2
140 HP

2000 NB Body Style
1.8L OBD-2
140 HP
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Post Reply