Skärmning av kylare, material?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Skärmning av kylare, material?

Post by Niklas H »

Min bil har ganska mycket effekt att kyla, på gata gör den det bra med orginalkylaren. På bana får vi se, rejäl kylare blir nästa inköp.

På grund av att jag har tryckrör som går framför kylaren är denna sänkt och tiltad bakåt i överkant, något som gör avskärming av sidor och topp än mer aktuellt.

Jag behöver en aluplåt på ca 160x30cm, men det tycks vara helt omöjligt att hitta. Ni som byggt avskärmningar, vad har ni för material och var har ni köpt det?

Tack för hjälpen :)
Niklas Holmlöv
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Lejban »

Aluplåt kan du köpa på bauhaus eller här: maskindelen.se

Annars kan man kapa sönder plastdunkar och använda plasten. (Eller köpa plastskivor så klart).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Niklas H »

Bauhaus alltså, det var som!
Då blir det till att fixa och dona. Efter att ha sett temperaturer väldigt nära kokpunkten på eksjö så skall 50mm alukylare på, lika bra att se till skärmningen direkt då.
Niklas Holmlöv
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Myran »

Definiera mycket effekt?

ILmotorsports 50mm kylare (finns även hos mx5parts) gjorde enorm skillnad för min (300rwhp+). Men räcker inte tillräckligt på bana.

På gatan klarade jag mig utan problem med original kylare. Väldigt viktigt att skärma av.

skulle nästan rekomendera en oljekyl också.

Jag tog även upp ett hål i motorhuven precis bakom kylaren mellan motor och kyl för att släppa ut luft. Hjälpte en hel del men mitt största problem var den höga temperaturen i motor-rummet fick tändpsolar och givare att börja bråka.

Åker du turbo eller kompressor?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Niklas H »

0.9 bar på 2856.
206 whp bänkat med 0.65 bar.

Oljekyl finns, alukylare levereras måndag.
Har bara inte hittat bra alu innan :)
Niklas Holmlöv
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Myran »

Niklas H wrote:0.9 bar på 2856.
206 whp bänkat med 0.65 bar.

Oljekyl finns, alukylare levereras måndag.
Har bara inte hittat bra alu innan :)
Kul att flera åker turbo!

Låter ungefär som min första setup.. vid 200rwhp börjar miatan bli ruskigt kul och snabb.
Tror du klarar dig bra med ordentligt skärmad alukyl och oljekyl.

Bli inte girig med effekten som vissa andra... (suck.. ) då blir stakarna såhär:
bild (2).JPG
åkt runt ~0.9bar ~220-230rwhp när det börja låta illa..
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Niklas H »

Haha, ja, jag har också åkt 0.9 ett tag (just nu 0.65 igen) efter lite pyssel.

Har dock varit noggrann med att ha detcansen på när jag mappat. Men kommer nog lägga mig på 0.8 och gilla läget. Borde ge mig 215-220rwhp och dessutom spara på stakar och kolvar.

Allt på bygget är köpt med tanken att effektbegränsa mig så jag slipper bygga smidd motor. Turbon ger upp <300 hästar, jag har soppa till 280-300 etc. Och jag vill ffa. ha körbarhet, hänga med en cayman S runt banorna typ.

Men det är lätt att spika.
Niklas Holmlöv
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Niklas Falk »

Hittade blå (självklart 8) ) kanalplast på XLbygg (emballage och gratis).
Tål värmen ganska bra och är styv i en riktning.
2014EngineBay.jpg
Jag saknar innerskärmar och verkar det som trycket från hjulhusen är större än det igenom kylaren, så det kanske vore på sin plats att släppa ut luften igenom huven på sidorna (elelr toppen av skärmarna). Vid 26 grader ute så var tempen på luftfiltret 28 grader, vid mappningskörning (jag loggade inte på Kinnekulle).
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:Hittade blå (självklart 8) ) kanalplast på XLbygg (emballage och gratis).
Tål värmen ganska bra och är styv i en riktning.



Jag saknar innerskärmar och verkar det som trycket från hjulhusen är större än det igenom kylaren, så det kanske vore på sin plats att släppa ut luften igenom huven på sidorna (elelr toppen av skärmarna). Vid 26 grader ute så var tempen på luftfiltret 28 grader, vid mappningskörning (jag loggade inte på Kinnekulle).

Kapade upp huven på min NB efter den "lilla" triangeln i av förstärkningar på undersidan av huven. Så man får ett hål mellan motor och kylare. Kom gott om imma/ånga ur hålet vid körning i regn/fuktigt väder så borde blivit hyfsat rätt för vara ett utsläpp.. Samt tempen på insugsluft och temperaturen under motorhuven blev betydligt bättre.

Tror det är större problem att få UT luften ur motor-rummet på miatan än få in luft.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by Thomas Thorén »

Myran wrote: Kapade upp huven på min NB efter den "lilla" triangeln i av förstärkningar på undersidan av huven. Så man får ett hål mellan motor och kylare. Kom gott om imma/ånga ur hålet vid körning i regn/fuktigt väder så borde blivit hyfsat rätt för vara ett utsläpp.. Samt tempen på insugsluft och temperaturen under motorhuven blev betydligt bättre.

Tror det är större problem att få UT luften ur motor-rummet på miatan än få in luft.
För mig som har en NA-huv och inte vet var den lilla triangeln är undrar om det är långt fram eller långt bak på huven?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Skärmning av kylare, material?

Post by jafo »

Här kommer en länk med massor av bilder på hål i huven, för både NA och NB.

http://www.miataturbo.net/general-miata ... 032/page7/
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply