Skärmning av kylare, material?
Skärmning av kylare, material?
Min bil har ganska mycket effekt att kyla, på gata gör den det bra med orginalkylaren. På bana får vi se, rejäl kylare blir nästa inköp.
På grund av att jag har tryckrör som går framför kylaren är denna sänkt och tiltad bakåt i överkant, något som gör avskärming av sidor och topp än mer aktuellt.
Jag behöver en aluplåt på ca 160x30cm, men det tycks vara helt omöjligt att hitta. Ni som byggt avskärmningar, vad har ni för material och var har ni köpt det?
Tack för hjälpen
På grund av att jag har tryckrör som går framför kylaren är denna sänkt och tiltad bakåt i överkant, något som gör avskärming av sidor och topp än mer aktuellt.
Jag behöver en aluplåt på ca 160x30cm, men det tycks vara helt omöjligt att hitta. Ni som byggt avskärmningar, vad har ni för material och var har ni köpt det?
Tack för hjälpen
Niklas Holmlöv
Re: Skärmning av kylare, material?
Aluplåt kan du köpa på bauhaus eller här: maskindelen.se
Annars kan man kapa sönder plastdunkar och använda plasten. (Eller köpa plastskivor så klart).
Annars kan man kapa sönder plastdunkar och använda plasten. (Eller köpa plastskivor så klart).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Skärmning av kylare, material?
Bauhaus alltså, det var som!
Då blir det till att fixa och dona. Efter att ha sett temperaturer väldigt nära kokpunkten på eksjö så skall 50mm alukylare på, lika bra att se till skärmningen direkt då.
Då blir det till att fixa och dona. Efter att ha sett temperaturer väldigt nära kokpunkten på eksjö så skall 50mm alukylare på, lika bra att se till skärmningen direkt då.
Niklas Holmlöv
Re: Skärmning av kylare, material?
Definiera mycket effekt?
ILmotorsports 50mm kylare (finns även hos mx5parts) gjorde enorm skillnad för min (300rwhp+). Men räcker inte tillräckligt på bana.
På gatan klarade jag mig utan problem med original kylare. Väldigt viktigt att skärma av.
skulle nästan rekomendera en oljekyl också.
Jag tog även upp ett hål i motorhuven precis bakom kylaren mellan motor och kyl för att släppa ut luft. Hjälpte en hel del men mitt största problem var den höga temperaturen i motor-rummet fick tändpsolar och givare att börja bråka.
Åker du turbo eller kompressor?
ILmotorsports 50mm kylare (finns även hos mx5parts) gjorde enorm skillnad för min (300rwhp+). Men räcker inte tillräckligt på bana.
På gatan klarade jag mig utan problem med original kylare. Väldigt viktigt att skärma av.
skulle nästan rekomendera en oljekyl också.
Jag tog även upp ett hål i motorhuven precis bakom kylaren mellan motor och kyl för att släppa ut luft. Hjälpte en hel del men mitt största problem var den höga temperaturen i motor-rummet fick tändpsolar och givare att börja bråka.
Åker du turbo eller kompressor?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Skärmning av kylare, material?
0.9 bar på 2856.
206 whp bänkat med 0.65 bar.
Oljekyl finns, alukylare levereras måndag.
Har bara inte hittat bra alu innan
206 whp bänkat med 0.65 bar.
Oljekyl finns, alukylare levereras måndag.
Har bara inte hittat bra alu innan
Niklas Holmlöv
Re: Skärmning av kylare, material?
Kul att flera åker turbo!Niklas H wrote:0.9 bar på 2856.
206 whp bänkat med 0.65 bar.
Oljekyl finns, alukylare levereras måndag.
Har bara inte hittat bra alu innan
Låter ungefär som min första setup.. vid 200rwhp börjar miatan bli ruskigt kul och snabb.
Tror du klarar dig bra med ordentligt skärmad alukyl och oljekyl.
Bli inte girig med effekten som vissa andra... (suck.. ) då blir stakarna såhär: åkt runt ~0.9bar ~220-230rwhp när det börja låta illa..
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Skärmning av kylare, material?
Haha, ja, jag har också åkt 0.9 ett tag (just nu 0.65 igen) efter lite pyssel.
Har dock varit noggrann med att ha detcansen på när jag mappat. Men kommer nog lägga mig på 0.8 och gilla läget. Borde ge mig 215-220rwhp och dessutom spara på stakar och kolvar.
Allt på bygget är köpt med tanken att effektbegränsa mig så jag slipper bygga smidd motor. Turbon ger upp <300 hästar, jag har soppa till 280-300 etc. Och jag vill ffa. ha körbarhet, hänga med en cayman S runt banorna typ.
Men det är lätt att spika.
Har dock varit noggrann med att ha detcansen på när jag mappat. Men kommer nog lägga mig på 0.8 och gilla läget. Borde ge mig 215-220rwhp och dessutom spara på stakar och kolvar.
Allt på bygget är köpt med tanken att effektbegränsa mig så jag slipper bygga smidd motor. Turbon ger upp <300 hästar, jag har soppa till 280-300 etc. Och jag vill ffa. ha körbarhet, hänga med en cayman S runt banorna typ.
Men det är lätt att spika.
Niklas Holmlöv
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Skärmning av kylare, material?
Hittade blå (självklart ) kanalplast på XLbygg (emballage och gratis).
Tål värmen ganska bra och är styv i en riktning. Jag saknar innerskärmar och verkar det som trycket från hjulhusen är större än det igenom kylaren, så det kanske vore på sin plats att släppa ut luften igenom huven på sidorna (elelr toppen av skärmarna). Vid 26 grader ute så var tempen på luftfiltret 28 grader, vid mappningskörning (jag loggade inte på Kinnekulle).
Tål värmen ganska bra och är styv i en riktning. Jag saknar innerskärmar och verkar det som trycket från hjulhusen är större än det igenom kylaren, så det kanske vore på sin plats att släppa ut luften igenom huven på sidorna (elelr toppen av skärmarna). Vid 26 grader ute så var tempen på luftfiltret 28 grader, vid mappningskörning (jag loggade inte på Kinnekulle).
Re: Skärmning av kylare, material?
Niklas Falk wrote:Hittade blå (självklart ) kanalplast på XLbygg (emballage och gratis).
Tål värmen ganska bra och är styv i en riktning.
Jag saknar innerskärmar och verkar det som trycket från hjulhusen är större än det igenom kylaren, så det kanske vore på sin plats att släppa ut luften igenom huven på sidorna (elelr toppen av skärmarna). Vid 26 grader ute så var tempen på luftfiltret 28 grader, vid mappningskörning (jag loggade inte på Kinnekulle).
Kapade upp huven på min NB efter den "lilla" triangeln i av förstärkningar på undersidan av huven. Så man får ett hål mellan motor och kylare. Kom gott om imma/ånga ur hålet vid körning i regn/fuktigt väder så borde blivit hyfsat rätt för vara ett utsläpp.. Samt tempen på insugsluft och temperaturen under motorhuven blev betydligt bättre.
Tror det är större problem att få UT luften ur motor-rummet på miatan än få in luft.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Skärmning av kylare, material?
För mig som har en NA-huv och inte vet var den lilla triangeln är undrar om det är långt fram eller långt bak på huven?Myran wrote: Kapade upp huven på min NB efter den "lilla" triangeln i av förstärkningar på undersidan av huven. Så man får ett hål mellan motor och kylare. Kom gott om imma/ånga ur hålet vid körning i regn/fuktigt väder så borde blivit hyfsat rätt för vara ett utsläpp.. Samt tempen på insugsluft och temperaturen under motorhuven blev betydligt bättre.
Tror det är större problem att få UT luften ur motor-rummet på miatan än få in luft.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Skärmning av kylare, material?
Här kommer en länk med massor av bilder på hål i huven, för både NA och NB.
http://www.miataturbo.net/general-miata ... 032/page7/
http://www.miataturbo.net/general-miata ... 032/page7/
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...