Undrar om nå'n kan svara på vad som sker med avgasvärdena om man tar bort EGR röret (pluggar anslutningarna)
på en NB-00 och vill besikta så?
Eller om det ställer till nå't annat som inte är till fördel?
Du ska få en felkod så småningom. Men om det gör att motorlampan lyser eller om det bara blir en lagrad kod (som bes inte läser av på de årsmodellerna, än) är jag inte säker på.
Niklas Falk wrote:Du ska få en felkod så småningom. Men om det gör att motorlampan lyser eller om det bara blir en lagrad kod (som bes inte läser av på de årsmodellerna, än) är jag inte säker på.
Åkt pluggad och bilen reagerar inte på det..
Åker pluggad på min diesel brukis också.. ingen reaktion från ecu:n (bortsett från att bilen går som en missil när man pluggar på dieslar).
Tror det är extremt ovanligt att det ges någon feedback från EGR systemet.. Gaserna som leds tillbaka är ju "inerta" eller vad det heter.. döda gaser som inte påverkar förbränningen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Har kört utan EGR rör sedan jag bytte grenrör.
Har haft vissa problem med besiktning men det är allt, etanol och tokvarm motor brukar lösa det problemet.
Vad är orsaken till din undran? Nytt grenrör du också?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Miatamannen wrote:Har kört utan EGR rör sedan jag bytte grenrör.
Har haft vissa problem med besiktning men det är allt, etanol och tokvarm motor brukar lösa det problemet.
Vad är orsaken till din undran? Nytt grenrör du också?
Nytt grenrör vet jag inte, men oanvänt i alla fall. Har haft det i flera år och upptäckt att EGR röret inte passar
så plugga eller bygga om är frågan! Eller låta org.grenrör sitta.....
Miatamannen wrote:Har kört utan EGR rör sedan jag bytte grenrör.
Har haft vissa problem med besiktning men det är allt, etanol och tokvarm motor brukar lösa det problemet.
Vad är orsaken till din undran? Nytt grenrör du också?
Nytt grenrör vet jag inte, men oanvänt i alla fall. Har haft det i flera år och upptäckt att EGR röret inte passar
så plugga eller bygga om är frågan! Eller låta org.grenrör sitta.....
Om det är ett Racing Beat eller Jackson Racing kan det ge någon hästkraft, är det ett Raceland eller annat "noname" så kan det nog kvitta eftersom EU 98-00 är ett helt ok utformat grenrör till skillnad från USA-versionerna (och har dessutom värmesköld).
Som ett illustrativt exempel ur vekligheten hade jag 108 hk på bakhjulen med K&N Typhoon öppet filter och inloppsrör, original grenrör, Biltema universalkat (ej sportkat) på original framrör och Simons slutdämpare. På samma rullande landsväg vid samma tillfälle och samma däck/fälgdimension hade en annan 99:a med Jackson Racing grenrör, Flyin' Miata komplett avgassystem och original luftfilterbox 110 hk på hjulen.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck