Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by glitch »

Är väldigt sugen på att slå till på ett grenrör av typen "Raceland" som Orionracing rear ut på Blocket.
Googlar man finns ju en del trådar om att dessa spruckit och jag har mailat lite med Orion som menade på att man skulle montera ett flexrör emellan för att undvika att det spricker, i synnerhet om man tänkt göra chassit hårdare flr bankörning.

Det är väl en hel del som kör med dessa grenrör här?
Hur har ni monterat, och jag antar att ett flexrör ska svetsas? Har ni några tips på var man skulle kunna få detta gjort till en vettig penning. Känns som det där "billiga" grenröret snabbt blir en ganska dyr uppgradering ändå annars.

MVH

Christopher
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Myran »

glitch wrote:Är väldigt sugen på att slå till på ett grenrör av typen "Raceland" som Orionracing rear ut på Blocket.
Googlar man finns ju en del trådar om att dessa spruckit och jag har mailat lite med Orion som menade på att man skulle montera ett flexrör emellan för att undvika att det spricker, i synnerhet om man tänkt göra chassit hårdare flr bankörning.

Det är väl en hel del som kör med dessa grenrör här?
Hur har ni monterat, och jag antar att ett flexrör ska svetsas? Har ni några tips på var man skulle kunna få detta gjort till en vettig penning. Känns som det där "billiga" grenröret snabbt blir en ganska dyr uppgradering ändå annars.

MVH

Christopher
Tyvärr vanligt med kinatillverkade extrakor rör spricker. Tror inte ett flexrör avhjälper problemet med dåliga svetsarna som oftas spricker men visst kan det hjälpa.

Sen vet jag inte fall det ger så stor effekt vinnst som man tror. Min 99as original grenrör är otroligt väll byggt ifrån fabrik. Vilken årsmodell har du? Mins inte hur dom äldre 1.8ornas grenrör ser ut men 99ans är nog minst lika bra som dom eftermarlnads jag sett.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Nille »

Är det inte en uppgradering om man har en NB 98-00 att byta till NBFL -01 och nyares grenrör?
Detta grenrör är jag sugen på http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1023.html
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by glitch »

Jag har en 98 NB 1.8.
Troligtvis gör det ingen större skillnad men läser man på miata.net mfl. forum så verkar ju också "märkesrören" få för sig att spricka. Vad det sen beror på låter jag vara osagt.
Kändes som en kul enkel uppgradering och givetvis mycket snyggare än original (och lättare) men jag kanske ska lägga slantarna på annat istället.


Grubblandet får fortsätta. :D
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Myran »

Bifogar bilder på 2st grenrör.

Det som är sönderkapat saknar bara flänsen motor motorn och kommer ifrån 1.8NA
IMG_0290.JPG
Det andra som är komplett är ifrån 99 1.8NB och är bland dom finaste original grenrör jag sett på en produktions bil.
IMG_0292.JPG

Har du NB grenröret från 140hk motorn så ser jag ingen som helst anledning till att byta till något annat då detta förmodligen flödar bättre.

Vet inte hur det ser ut på 01 och frammåt med VVT toppen men gissar på samma som 98-00


Förutom bristande kvaliten på flesta eftermarkndadsrören så har jag sett flera med på tok för grova rör.

Är rören större än kanalen i toppen så kommer gashastigheten i grenröret att minska vilket medför att suget som blir mellan pulserna minskar vilket i sin tur gör tömningen av cylindern inte blir lika effektiv.

Visst är det fint med blänkade fina bildelar men dom gör inte alltid nytta. NB åkare slösar nog mest pengar medans NA åkarna förmodligen har en vinst av ett annat grenrör.


I övrigt passar alla 1.8 grenrör på både NA och NB motorn även NB facelift Mot toppen men det kan skilja på EGR röret.
NA 1.8 saknar EGR helt och då är det bara svetsa igen EGR röret.

Vet inte fall detta hjälpe någon men får hoppas iaf.


PS, Tror inte flexrör hjäper spricker förmodligen endå.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by glitch »

Tack för detta utförliga svar Myran!
Ska ta och skruva bort värmeskölden och kolla vad det sitter för nåt under. Är det samma som du visar så finns ju verkligen ingen anledning att byta annat än blingfaktorn och extra irritation när det spricker.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Victor »

EU-versionen (och ev. Japan, vet inte om de har ytterligare en variant) av 98-00 är ganska lik EU/Japan 01-05 (dessa är samma), dock går det dubbla rör något längre bakåt på 01-05 och därför ser anslutningen till katalysatorn annorlunda ut så RoadsterSport och Racing Beat mellanrör passar inte.

Jag skulle tro att skillnaden mellan EU 98-00 och 01-05 är minimal, och som sagt åker man på att byta mellanröret till 01-05 också alternativt kapa och tillverka egen övergång till det avgassystem man har. EU 98-00 är på så sätt optimalt vad det gäller uppgraderingar eftersom alla USA-tillverkade avgassystem passar men man har ett bra grenrör med värmesköld och utan sprick- och passformsproblem :D

Men varför har RacingBeat bemödat sig att ta fram grenrör till 98-05 när original är så bra då? Jo, USA-modellerna har inte alls dessa grenrör utan något som mer liknar en gjutjärnsklump, så där finns stor förbättringspotential och därmed en marknad. Californienbilar har dessutom inbyggd förkat i grenröret som stryper ytterligare så där finns ytterligare en marknad (köpa Californienbil och registrera i annan delstat med lättare avgaskrav alt. enbart köra på bana).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by glitch »

Kollade lite hur det såg ut under värmeskölden i helgen. Mycket riktigt sitter det "fina" grenröret so Myran fångat på bild där. En 1.8 140 hk 1998 Europamodell. Såg ju som sagt var riktigt vettigt ut det grenröret.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Nille »

Passar orginal grenrör med detta avgassystem?
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1331.html
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Myran »

Nille wrote:Passar orginal grenrör med detta avgassystem?
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1331.html

Det ser ut att vara rätt vinkel på flänsen mot katten. Borde passa mot original grenrör.

Det jag vet är att på NA och NB så skiljer det i längd på grenröret. Så står det att det ska passa en NB så borde det funka.

Ser väldigt lovande ut. men kosta lite också :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Victor »

Myran wrote:
Nille wrote:Passar orginal grenrör med detta avgassystem?
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1331.html

Det ser ut att vara rätt vinkel på flänsen mot katten. Borde passa mot original grenrör.

Det jag vet är att på NA och NB så skiljer det i längd på grenröret. Så står det att det ska passa en NB så borde det funka.

Ser väldigt lovande ut. men kosta lite också :)
Som jag skrev till Nille på Miataklubbens forum (men alla som är här hänger inte där) så kör jag med detta system på min tysksålda 99:a och det passar perfekt. Lite trångt med 2,5" förbi diffen men det går att justera in så att det inte tar i. Grenröret på EU 98-00 har samma anslutningsutförande och placering som USA 99-05.

Det finns vad jag vet inget billigare alternativ som är bolt-on till NB (IL Motorsport har något ganska dyrt mellanrör) om man inte kan bygga själv eller kan få ett byggt till kompispris (d.v.s. inte lämna bilen till Ferrita eller liknande för det kostar lätt det dubbla mot RoadsterSport systemet inkl. moms, tull och frakt).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Montera flexrör samt Raceland grenrör?

Post by Nille »

Låter kanon :banana: Hoppas att tomten kan hjälpa till med systemet :rolleyes3:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Post Reply