Vilken Rullbåge?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Vilken Rullbåge?

Post by Conny Lundell »

Hej!

Jag har en fråga till race gänget här.
Jag skall skaffa en rullbåge och vill eventuellt kunna få bilen godkänd som tävlingsbil av SBF i framtiden.
Vilken båge skall jag ha?
Ser att TR-Lane säljer sina bågar genom MX-5 Parts i England och undrar om en TR-Lane båge kan bli godkänd av SBF? :think2:
http://www.mx5parts.co.uk/roll-bars-c-23_314_356.html
CC bågen vet jag att många kör med här.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Vilken Rullbåge?

Post by glitch »

CC-bågen är det väl en del som haft problem med softtopen till. Sen brukar man få svetsa bältessträvan själv.

Jag har en TR Lane-båge men har en som heter TD (Track Day) som de inte visar i mx5parts-shoppen.
Den går ner bakom stolen och är stadigare än GP-varianten. Att få vagnbok på den borde inte vara nåt problem, svetsar man förstärkningsplattor som man gör på CC bågen finns ingen anledning att den inte skulle bli godkänd.

/C
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Myran »

För tävlan skulle jag säga CC-bågen. Säkerhetsmässigt är det svårt att välja nått bättre utan att bygga helbur eller skippa att ha taket kvar överhuvedtaget.



För dom som inte satsar fullt på racing skulle jag rekomendera TR-lane bågarna.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilken Rullbåge?

Post by TPR »

glitch wrote:CC-bågen är det väl en del som haft problem med softtopen till. Sen brukar man få svetsa bältessträvan själv.
Nej, vissa har valt lös bältessträva för att kunna optimera placeringen men den kommer normalt fastsvetsad.
Anledningen till att cabben inte kommer hela vägen ner i fällt läge är att bakåtsträvorna går så långt bak = stabilare infästning jämfört med bågar som inte är i vägen för cabben.
Har TD bågarna rätt dimensioner på rören för att få vagnsbok?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Vilken Rullbåge?

Post by glitch »

Rören på TR Lane är: 45x2.5 CDS tubing
enligt deras hemsida. Nån som är insatt kanske vet vad som gäller för vagnbok. Försökte kolla på SBFs hemsida men blev alldeles matt :-)


Gällande bältessträvan så pratade jag med Bengt på Competition Cars när jag letade båge och han var väldigt tydlig med att strävan till NB alltid säljs lös medan man kan få den svetsad på plats till NA.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilken Rullbåge?

Post by TPR »

Sorry, TR bågar menade jag, inte TD.

Konstigt angående bältesträvan, jag fick min monterad och samma gäller två andra NB jag kollade innan jag köpte.
Men det var ju ett par år sedan, han kanske har ändrat detta efter Andreas E bad att få den lös?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Vilken Rullbåge?

Post by glitch »

Så kan det ju vara. Enklast är väl att ringa och fråga. Men som sagt var, när jag pratade med Bengt i april så sa han att han aldrig monterar strävan på NB. Jag frågade specifikt om detta då jag ville ha en enkel installation.
Hur som, bara att ringa honom om man vill ha ett aktuellt svar.

Ingen som hittade någon info om vilka mått rören måste ha för vagnbok? Skulle vara intressant att få veta lite mer om exakt vilka krav som ställs.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Vilken Rullbåge?

Post by FWH »

Om jag får låna denna tråd lite... :D

Är det någon som kör med båge från Finess i Eskilstuna? :?:
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Vilken Rullbåge?

Post by gokarting.nu »

FWH wrote:Om jag får låna denna tråd lite... :D

Är det någon som kör med båge från Finess i Eskilstuna? :?:

Har gjort.


Det blev en helbur 2 år senare, av samma tillverkare.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Miatamannen »

På en av bilderna i galleriet hos Finess syns en röd Miata i alla fall..... :banana:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Vilken Rullbåge?

Post by FWH »

gokarting.nu wrote: Har gjort.

Det blev en helbur 2 år senare, av samma tillverkare.
Fungerade den bra tillsammans med glasruta i cabben?
Inkräktade den något på stolsjusteringsutrymmet?
Några andra nackdelar?

Det verkar inte vara så många som valt denna av någon anledning.
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Vilken Rullbåge?

Post by gokarting.nu »

FWH wrote:
gokarting.nu wrote: Har gjort.

Det blev en helbur 2 år senare, av samma tillverkare.
Fungerade den bra tillsammans med glasruta i cabben?
Inkräktade den något på stolsjusteringsutrymmet?
Några andra nackdelar?

Det verkar inte vara så många som valt denna av någon anledning.

Dom byggde min båge på plats i bilen.

Min mattafara skulle inte ha softtoppen monterad, så dom fick order om att göra den så stöddig:) och hög som dom kunde.
Så, nej.
Den bågen jag hade "custombuilt" funkade inte med soft top.

Men dom fixar en som funkar med soft top om du ber dom.
De monterade mina stolar, bälten och brytare.

Paketfix::))
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilken Rullbåge?

Post by TPR »

glitch wrote:Ingen som hittade någon info om vilka mått rören måste ha för vagnbok? Skulle vara intressant att få veta lite mer om exakt vilka krav som ställs.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2012.pdf

Dimensionerna på rör står på sid 29 (45x2.5 mm) och på sid 28 står hur infästningarna i kaross ska se ut.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Conny Lundell »

Tack Thomas Phil!

Hade väl kunnat kollat upp detta själv men jag trodde att ni som racar hade detta i huvudet.
Med andra ord skall TR Lane TD båge med förstärkningsplattor inte vara några som helst problem att få vagnsbok med. :burnout:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Vilken Rullbåge?

Post by glitch »

Tack Thomas!

På sida 28 står det om olika infästningar:
För infästning 253-52 behöver förstärkningsplattor inte vara svetsade till karossen. Fattar inte riktigt det specialla, som jag ser det är det bara att man lagt förstärkningsplattor framför respektive bakom?
Innebär detta alltså om jag läger 3mm 12cm2 plattor bakom och framför så slipper man svetseriet?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Vilken Rullbåge?

Post by TPR »

glitch wrote:Tack Thomas!

På sida 28 står det om olika infästningar:
För infästning 253-52 behöver förstärkningsplattor inte vara svetsade till karossen. Fattar inte riktigt det specialla, som jag ser det är det bara att man lagt förstärkningsplattor framför respektive bakom?
Innebär detta alltså om jag läger 3mm 12cm2 plattor bakom och framför så slipper man svetseriet?
Jag ska väl egentligen inte försöka tolka reglementet, det är ganska dåligt skrivet på vissa håll.
Men jag tolkar det som dig att om man har förstärkningsplattor (120 cm2, inte 12 cm2 :wink: ) så behöver man inte svetsa dem. Detta bör du dock dubbelkolla med en SBF-besiktningsman för att vara helt säker.
Dessutom vet jag inte hur lätt det är att få till så stora förstärkningsplåtar vid alla infästningar?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Myran »

TPR wrote:
glitch wrote:Tack Thomas!

På sida 28 står det om olika infästningar:
För infästning 253-52 behöver förstärkningsplattor inte vara svetsade till karossen. Fattar inte riktigt det specialla, som jag ser det är det bara att man lagt förstärkningsplattor framför respektive bakom?
Innebär detta alltså om jag läger 3mm 12cm2 plattor bakom och framför så slipper man svetseriet?
Jag ska väl egentligen inte försöka tolka reglementet, det är ganska dåligt skrivet på vissa håll.
Men jag tolkar det som dig att om man har förstärkningsplattor (120 cm2, inte 12 cm2 :wink: ) så behöver man inte svetsa dem. Detta bör du dock dubbelkolla med en SBF-besiktningsman för att vara helt säker.
Dessutom vet jag inte hur lätt det är att få till så stora förstärkningsplåtar vid alla infästningar?

Huvedbågens plattor MÅSTE vara svetsade. Detta är dom som ska vara 120cm2

Det är dom bakre stöttorna (samt främre vid helbur) som inte behöver vara svetsade.

Jag brukar dok svetsa dom bakre plattorna också. Dok inte helsvetsa.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 186
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Anders S »

Jag tolkar texten som att reglerna faktiskt har ändrats när det gäller svetsade plattor. På sidan 28 står det först (som Myran påpekar) att plattan ska vara 3 mm tjock, 120 cm2 och svetsad. Men sedan några rader längre ner står det understruket med rött (betyder ändrat sedan Dec 2010) att "För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsad till karossen". Fast rent praktiskt blir det antagligen inte så lätt med den lösningen eftersom det verkar som om båda plattorna (både den som är svetsad i röret och plattan på andra sidan karossplåten) ska vara 120 cm2.

Sedan finns det ju också Sportvagnsreglementet för Roadsport på http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf där det på sidan 4 står att en bil i Roadsport ska ha "En vertikal båge med två stöttor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad".
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Vilken Rullbåge?

Post by Myran »

Anders S wrote:Jag tolkar texten som att reglerna faktiskt har ändrats när det gäller svetsade plattor. På sidan 28 står det först (som Myran påpekar) att plattan ska vara 3 mm tjock, 120 cm2 och svetsad. Men sedan några rader längre ner står det understruket med rött (betyder ändrat sedan Dec 2010) att "För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsad till karossen". Fast rent praktiskt blir det antagligen inte så lätt med den lösningen eftersom det verkar som om båda plattorna (både den som är svetsad i röret och plattan på andra sidan karossplåten) ska vara 120 cm2.

Sedan finns det ju också Sportvagnsreglementet för Roadsport på http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf där det på sidan 4 står att en bil i Roadsport ska ha "En vertikal båge med två stöttor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad".

Eftersom det är omöjligt att komma åt att lägga förstärkningsplattor på undersidan av karossen där huvedbågen ska stå så måste du endå svetsa på miatan.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply