ECU

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

ECU

Post by Nille »

Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?

Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU

Post by Lejban »

Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.

Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: ECU

Post by Nille »

Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.

Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig ;)
Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: ECU

Post by Torkel k »

Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: ECU

Post by Nille »

Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: ECU

Post by Torkel k »

Nille wrote:
Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU

Post by Lejban »

Nille wrote:
Lejban wrote:Beror på om du vill pilla med det själv eller om du bara vill ha max effekt ur motorn.

Turbocenter i Sthlm mappar om bilens orginalbox för ca 6k. Hälsa ifrån mig ;)
Är det samma Maxeffekt man får ut med båda alternativen?
Ja.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: ECU

Post by Myran »

Torkel k wrote:
Nille wrote:
Torkel k wrote:Om du väljer en MS rekommenderar jag MYCKET starkt att du kontaktar en kille i Grekland som bygger dem. Samma pris, om jag minns rätt. Du får gärna hans email av mig. Hans tech-support och kundtjänst slår absolut allt. Jag har beställt min av honom och han har hjälp mig med mängder av saker efter det.
Är det han som kallar sig för "Reverant" på Miataturbo.net?
Japp! Dimitris, heter han egentligen. En toppenkille, som sagt. Hälsa gärna från mig. :D
Min bil rullar med megasquirt DIYpnp dvs plug n play box. Funkar felfritt men visst saknar man lite grejjer som perfekta kallstartstabeller och en perfekt fungerande tomgångs motor. men visst bilen går ju bra att köra även till vardags. Min kördes till och från jobbet nästa varje dag enda tills stakarna blev krokiga vilket inte har något med ecu:n o göra direkt.

Ska du inte överladda eller måste vara värst i cupen så är eftermarknads ECU overkill. Gör ingen större nytta om du bara ska byta lite avgas-sytem och luft-fiter.

Om du endå har sug efter ett par hk till efter ha klämt dit lite filter och avgassystem och INTE ska överladda så skulle jag nog rekomendera turbocenter som tobias var hos för mappning av original ecu.


Om du inte överladdar så har du ingen fördel med eftermarknads ecu jämfört med mappad original ecu.


Att tänka på är att ett megasquirt system kommer inte med någon direkt fungerande mappning. Bara en grundmapp för att kunna starta bilen. Dvs du måste ställa in både tändning och bensin själv samt kallstart med mera. Eller lämna in bilen till firma som gör det åt dig. Utöver själva styrboxen åker du även på att köpa bredbandslambda för ca 1500-2000kr


För alla er som åker överladdat (både kompressor och turbo) GO megasquirt! När jag körde min bil i bänk för att justera tändning så hitta vi ca 20-25hk över hela registret på bara 2 grader skillnad i tändning. Försök det med era powercards!



Hoppas det inte blev allt för luddigt. Men har ni frågor om megasquirt så är det bara höra av er.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU

Post by Lejban »

Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: ECU

Post by Victor »

Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: ECU

Post by Nille »

Victor wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel :oops:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: ECU

Post by Myran »

Nille wrote:
Victor wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel :oops:

"intake manifold" låter som ett insug i minna öron.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: ECU

Post by Victor »

Nille wrote:
Victor wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det kan vara så att EU 98-00 redan har den "bra" insugskamaxeln (den som sitter i MazdaSpeed Miata och i Japan) men jag har inte kollat. USA-modellerna har dock en annan "mesigare" insugskam, därav de många diskussionerna om att byta. Vissa kör med avgaskam på insugssidan vriden några grader för att uppnå liknande effekt (mycket lättare att hitta på skroten i USA).
Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå?
OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel :oops:
Nej, han menar insuget, där är det Japan/EU 01-05 som är "bäst" av originalinsugen. Om det skiljer mellan USA och EU 98-00 vet jag inte.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ECU

Post by Niklas Falk »

JDM 98-00 har högre lyft på insugskammen än EU 98-00 (trots samma märkningar på kammen, USA har en annan märkning), jag har mätt mina (med skjutmått iofs men medel av fyra mätningar på varje, EUkammen verkar ha samma maxlyft som deni USA).
Bägge har dessutom retursystem för bränslet, nåt som de i USA har lite svårt att greppa...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: ECU

Post by Torkel k »

Nille wrote:Jo Emilio på 949Racing säger att NB 98-00 EU och Japan har samma insugskamaxel det är väl samma på MSM oxå? OM det är "intake manifold" som är insugskamaxel :oops:
Manifold = Plenum. Intake manifold = Insugs plenum, dvs t ex denna komponent:
plenum.jpg
plenum.jpg (7.11 KiB) Viewed 3999 times
Camshaft = kamaxel, dvs t ex denna komponent:
kamaxel.jpg
kamaxel.jpg (8.67 KiB) Viewed 3999 times
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: ECU

Post by Anders R »

Nille wrote:Håller på och läser om Megasquirt 3 eller om man ska mappa om orginal ECUn?

Det är en kille som bygger en plug and play Megasquirt 3 i USA och säljer den för $650 tror jag.
Vilken skillnad är det på dom två alternativen?
Om man kör utan turbo eller kompressor och bara byter grenrör och resten av systemet och har ett öppet luftfilter är det överkurs att skaffa en Megasquirt till en NB 1.8 -00?
Jag har ett tips !
kör tre st onsdags träningar på gelleråsen .
dom kommer ge dig mer än ett nytt sprut.

mvh Anders R
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: ECU

Post by Nille »

Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU

Post by Lejban »

Nille wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ECU

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: ECU

Post by chriss »

Jag köpte mitt MS härifrån.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-521.html
Dock till Na. Och den är verkligen plug and play :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: ECU

Post by TPR »

Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort? ;)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: ECU

Post by Lejban »

TPR wrote:
Lejban wrote:På NA tar man en ifrån en Mazda 323F om jag förstått det rätt. Turbocenter som sköter min motor, ring dom och fråga!
Men Tobias, det har du väl ändå inte gjort? ;)
Klart jag inte gjort! Men man kan göra om man ändå inte ska köra i cuppen
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: ECU

Post by Nille »

Niklas Falk wrote:
Nille wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen? :think2:
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: ECU

Post by Myran »

Nille wrote:
Niklas Falk wrote:
Nille wrote:
Lejban wrote:Eftersom du inte har ett reglemente att hålla dig till heller så kan man även byta insugskamaxeln och få ytterligare effekt.
Det är en sådan här man ska ha då:
http://949racing.com/mazdaspeed-miata-intake-cam.aspx
Eftersom du har en 00 så går det att använda MSMkammen (bolt on), men även en avgaskam där du tar bort CASdrivningen och moddar kamdrevet (eller ställbart drev som ger triggning till camsensorn, alla ger inte det).
Justering av ventilerna är nåt du får räkna med, det är ren röta om det inte behöver pysslas med det.
Åker man på att justera ventilerna med MSMkammen? :think2:
Det verkar vara populärt att byta till den kammen i USA.
på NA med hydraliska lyftare nej.
på NB med solida lyftare ja.

Justera solida lyftarna på NB med schims är ett skitgöra. Väljer därför själv att köra original kam tills det finns cash att gå all in på riktiga kammar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply