Går på 3, när den är kall

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Går på 3, när den är kall

Post by Jari Olavison »

--------------------------------------------------------------------------------

Min bil har ganska länge haft en tendens att under de första 5min (undantaget 30 sek i början) låta som om den går på 3 burkar när jag motorn är kall (låter som en subaru...). När motorn fått arbetstemp så försvinner detta och den går hur fint som helst. Vill erinra mig om att dett symptom blev något mildare direkt efter att jag bytte tändkablar får 3 år sedan. Nya stift sitter i from i år. Känns precis som kallstarten går i början men sedan "stänger av" för tidigt innan den nåt rätt temp... :think2:

Upplever inte detta som nåt problem egentligen, men det skulle vara intressant att veta orsaken. Tjall med kallstart i sprutet? Vet inte jur den fungerar, eller ska fungera... Tändkablarna på gång igen?

Läste detta på en utriskisk sida "I would check the vacuum control line from the fuel pressure regulator to the intake manifold for fuel in there. Should be dry; if not, there is a leak in the FPR diaphragm".
- Var sitter denna slang (bild)?

Har på Miataklubben forum fått tips om att rycka en tändkabel i taget, vilket jag ska göra nästa gång jag är i garaget, men jag tycker det är långsökt då den vid normal temp går helt normalt :think2:

Fler tips :?:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Går på 3, när den är kall

Post by Josen »

Spontan tips

- Mät kablarna - tror de skall vara ~ 10 k ohm ( eller vet någon annan ohm ? )
- Sputa med en blomsterspruta över kablar och se om den ändrar karaktär ( el startgas) läckage i vaccum
- Jordfel, ryck lite i kablar
- Tomgångsmotorn / temp-givare -> för mycket soppa
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Går på 3, när den är kall

Post by Jari Olavison »

Ska prova dessa grejer. Märkte dock att när garaget är varmare på mornarna så blir inte symptomen lika kraftiga..

Tack för tipsen :bow: Återkommer...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply