Kamaxel med solida lyftare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Bygger 1.6L motor och söker mekanisk kamaxel och solida lyftare med "under bucket" shim eller lash caps jag skulle vilja varva minst 8000rpm.
Inget google-snille men jag hittar mest åsikter och väldigt lite bromsdiagram/kamkort med vettig data.
Nån som köpt/provat/sett en bra setup ?
H/Mattias B
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Niklas Falk »

Ett exempel (säger inget om priser eller prestanda, bara ett exempel)
http://www.toda-racing.co.jp/en/product/cam/b6-1.html
B6orna i NB (110hk) har väl mekaniska lyftare (men de är väl av shim-over-bucket typ som resten av NB).
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Tack för snabb respons ~13000 för kam och lyftare kändes inte helt prisvärt tror jag försöker med egen eller miata roadster lyftar varianten istället och slipar om befintliga ämnen.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Niklas Falk »

Slipa kammar är ju inget nytt påfund direkt.
Befintliga (och mindre bascirkel) eller nya råämnen är ju en fråga (och det finns de som säger att stålkammar smörjs sämre än gjutna...).
Webcams 505 har ju funnits ett tag (men verkar vara lite konservativ och gjord för HLA)
http://www.webcamshafts.com/index_blank ... c_16v.html
$725 för paret.

Annat exempel (lite billigare)
http://www.streetunit.com/HKS_Camshaft_ ... -rz013.htm
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Verkar som alla tillverkare har en 264/9.5mm variant som är avsedd för HLA lyftare, kopieras nog rätt friskt i den branchen också. Känns lite för snäll för min applikation.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Blev nedstående recept men har inte provkört ännu så jag kan inte uttala mig om funktionen.
Omslipade kamprofiler ENEM I2
296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25
Lyftare mazdaspeed (34.1g)
Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade)
(Orginal lyftare 50.4g med olja)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=miata
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Kammarna och separata spjäll ser ut att fungera den kroknar inte vid 8000 och lämnar 340rwhp vid 1.09 bar. Räknar man det baklänges borde sugmotor effekten ligga rätt bra till för en orörd 1600cc motor med 12000mil på nacken. Tyvärr slirade kopplingen innan vi kunde släppa upp den på högre varv.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 7&start=60
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Image
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Myran »

Pysen wrote:Image

Hur f** tänkte du göra för att din drivlina ska överleva med den effekten? Helt sjuka siffror för en gammal 1.6a :)


Är själv nöjd om jag når över 200 hjulhästar när jag ska iväg och justera in tändningen i bänk.

Tycker min 1.8a är helvild på 0.5bar med min td04-15T din måste vara helt livsfarlig :o
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Victor »

Äsch, det är ju "bara" 320 Nm, effekten är ju förhållandevis högt upp i registret. Det är inte värre än att ladda c:a 1 bar vid momenttoppen på en 1,8 (162 Nm * 2 = 324 Nm).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Den är hur snäll som helst att köra, då vi medvetet byggt bort drivline-dödande vridmoment peakar. Men erfarenhets mässigt så så går den nog fortast grundtryck(0.7 bar) på konbanan sen är det mest fränt men går inte fortare. Fast med nya däck och bra chaufför går det ju ställa på laddtryck från kupen.
Vill man ha orginaleffekt är det bara att "shortshifta" så den håller sig under 4000rpm :)
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Myran »

Pysen wrote:Den är hur snäll som helst att köra, då vi medvetet byggt bort drivline-dödande vridmoment peakar. Men erfarenhets mässigt så så går den nog fortast grundtryck(0.7 bar) på konbanan sen är det mest fränt men går inte fortare. Fast med nya däck och bra chaufför går det ju ställa på laddtryck från kupen.
Vill man ha orginaleffekt är det bara att "shortshifta" så den håller sig under 4000rpm :)

Riktigt fin effekt. ska iväg och justera in tändningen i bänk på min inom några veckor ska bli kul och få lite siffror på effekten samtidigt.

Är lite sugen på en extra topp och börja bygga vid sidan av när jag ser din effekt. Ökat flöde skulle inte skada även i 99ans motor.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Pysen »

Tror du att det är flödet i toppen som är hindret eller kan det vara kringutrustningen typ kammar och spjällhus grenrör som stryper mer? Flödesoptimering av turbosystem borde ge x gånger mer än att fila i toppen per satsad timme/krona, fast fränast är ju att göra båda förstås.
Tyckte vi räknat på det mesta men avgasmotrycket(imap2) hinner ikapp laddtrycket (imap1) då blir det värme istället för effekt. Jag har 3" hela vägen men det verkar ändå strypa. ( Får köra bara med downpipe om vi orkar mappa den över 400rwhp)
På vår grundmapp hittades 15-30 hk över hela registret vid 0.8bars laddtryck. Men då är ju mapparen van och kan låsa dynon på varven och labba med tändning/bränsle innan man börjar köra svep. Är iofs mer spänning att sladda omkring på asfalten med en polare+laptop i passagerar stolen.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Myran »

Pysen wrote:Tror du att det är flödet i toppen som är hindret eller kan det vara kringutrustningen typ kammar och spjällhus grenrör som stryper mer? Flödesoptimering av turbosystem borde ge x gånger mer än att fila i toppen per satsad timme/krona, fast fränast är ju att göra båda förstås.
Tyckte vi räknat på det mesta men avgasmotrycket(imap2) hinner ikapp laddtrycket (imap1) då blir det värme istället för effekt. Jag har 3" hela vägen men det verkar ändå strypa. ( Får köra bara med downpipe om vi orkar mappa den över 400rwhp)
På vår grundmapp hittades 15-30 hk över hela registret vid 0.8bars laddtryck. Men då är ju mapparen van och kan låsa dynon på varven och labba med tändning/bränsle innan man börjar köra svep. Är iofs mer spänning att sladda omkring på asfalten med en polare+laptop i passagerar stolen.

Verkar som 99ans topp flödar riktigt bra original så när det gäller att få upp flödet i min motor så är det nog först och främst kamaxlarna som stryper. Sen får man nog börja kika även runtom.
på avgassidan är det nog så att tubons pyttelilla avgashus för min del (td04-15t tror jag.. saab 9000 agregatet).
Sen vore det ju alltid kul med ett nytt insug då nuvarande är lite speciellt utformat med VICS osv som jag inte riktigt vet hur det fungerar under övertryck och därmed inte har kopplat in.

Gatmappning är alltid spännande och är väl så långt jag kommit med min. Ska in rätt snart och justera finlira i bänk. Ska bli riktigt spännande och få se vad man kan åstakomma. Tror jag har bra mycket effekt kvar o hämta i tändningen bland annat.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Victor »

Myran wrote:Verkar som 99ans topp flödar riktigt bra original så när det gäller att få upp flödet i min motor så är det nog först och främst kamaxlarna som stryper. Sen får man nog börja kika även runtom.
på avgassidan är det nog så att tubons pyttelilla avgashus för min del (td04-15t tror jag.. saab 9000 agregatet).
Sen vore det ju alltid kul med ett nytt insug då nuvarande är lite speciellt utformat med VICS osv som jag inte riktigt vet hur det fungerar under övertryck och därmed inte har kopplat in.

Gatmappning är alltid spännande och är väl så långt jag kommit med min. Ska in rätt snart och justera finlira i bänk. Ska bli riktigt spännande och få se vad man kan åstakomma. Tror jag har bra mycket effekt kvar o hämta i tändningen bland annat.
Ska man inte bygga ett custominsug verkar det som det är non-US 01-05, även kallat "square top", (inget VICS eller liknande) som "gäller".
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Ska man inte bygga ett custominsug verkar det som det är non-US 01-05, även kallat "square top", (inget VICS eller liknande) som "gäller".
Dvs det som sitter på vilken 01-05 som helst i Europa (inte 1,6orna då förstås).

Och ska du bygga turbo på en 1,8 är det ju bara dumt att inte börja med en VVT direkt.
Orginal kammar och ventilmekanism fungerar så länge du inte ska varva så mycket. Fixa bara till lite bakom ventilsätet för lite bättre flöde om du orkar, annars kan du lämna toppen kvar på motorn och jobba med mappningen istället.

Men ska du över nivåerna för original stakar så är det ju ändå läge att pilla på det mesta, "när du ändå håller på" (black hole for money kan man väl kalla det... :roll: ).
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Myran »

Victor wrote:
Myran wrote:Verkar som 99ans topp flödar riktigt bra original så när det gäller att få upp flödet i min motor så är det nog först och främst kamaxlarna som stryper. Sen får man nog börja kika även runtom.
på avgassidan är det nog så att tubons pyttelilla avgashus för min del (td04-15t tror jag.. saab 9000 agregatet).
Sen vore det ju alltid kul med ett nytt insug då nuvarande är lite speciellt utformat med VICS osv som jag inte riktigt vet hur det fungerar under övertryck och därmed inte har kopplat in.

Gatmappning är alltid spännande och är väl så långt jag kommit med min. Ska in rätt snart och justera finlira i bänk. Ska bli riktigt spännande och få se vad man kan åstakomma. Tror jag har bra mycket effekt kvar o hämta i tändningen bland annat.
Ska man inte bygga ett custominsug verkar det som det är non-US 01-05, även kallat "square top", (inget VICS eller liknande) som "gäller".

Intressant.

Har dok sett flera "porta" 99ans original insug.. eller ja.. dom har kapat ur ALLT så det blir ett enda stort plenum. Detta i sin tur har gett helt värdelösa resultat vid bänkning senare.
Verkar vara få som fått nått possetivt ur att gröpa i själva insuget :S
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Kamaxel med solida lyftare

Post by Myran »

Myran wrote:
Victor wrote:
Myran wrote:Verkar som 99ans topp flödar riktigt bra original så när det gäller att få upp flödet i min motor så är det nog först och främst kamaxlarna som stryper. Sen får man nog börja kika även runtom.
på avgassidan är det nog så att tubons pyttelilla avgashus för min del (td04-15t tror jag.. saab 9000 agregatet).
Sen vore det ju alltid kul med ett nytt insug då nuvarande är lite speciellt utformat med VICS osv som jag inte riktigt vet hur det fungerar under övertryck och därmed inte har kopplat in.

Gatmappning är alltid spännande och är väl så långt jag kommit med min. Ska in rätt snart och justera finlira i bänk. Ska bli riktigt spännande och få se vad man kan åstakomma. Tror jag har bra mycket effekt kvar o hämta i tändningen bland annat.
Ska man inte bygga ett custominsug verkar det som det är non-US 01-05, även kallat "square top", (inget VICS eller liknande) som "gäller".

Intressant.

Har dok sett flera "porta" 99ans original insug.. eller ja.. dom har kapat ur ALLT så det blir ett enda stort plenum. Detta i sin tur har gett helt värdelösa resultat vid bänkning senare.
Verkar vara få som fått nått possetivt ur att gröpa i själva insuget :S
Känns som tråden spårade ur nu.

Vilket som min turbo-setup gav 186hk och 224Nm på hjulen räknat ca 210-215 i motorn Hos witune i arboga.

varvstop på 7100. Verkar motorn klarar av att andas en bit till men vågade inte chansa med original ventilfjädrar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply