Val av skivor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Val av skivor

Post by Måns Wilke »

Mina bromsskivor börjar bli ätna av beläggen nu. Det är väl en fals på ca 1-2mm. De kommer att överleva min dubbla bankörning nästa helg, men sen måste de nog bytas.

Originalskivor kostar ca 850-900kr ST genom aukt. ÅF. För det priset så verkar det finnas åtskilliga eftermarknadsalternativ som borde funka. Frågan är bara vilka? Och ska man satsa på eftermarknad före original?
I.L och MX-5 parts har EBC för ungefär samma slantar. Slitsade, vad det nu innebär för fördel. Är detta fabrikat nåt att satsa på? Andra som Ni kan rekommendera på rak arm?

Beläggen är idag XP8 fram och AX6 bak. Då frambeläggen är slut snart så beställde Jag idag nya som åker på bilen på torsdag. Det fick bli XP10 istället, då det var vad PEAN hade i lager.
Bilen kommer from i höst att konverteras till en renodlad banbil, så gnissel är sekundaärt.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Val av skivor

Post by Peter Sandström »

NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Val av skivor

Post by Måns Wilke »

Tänk om Goo-Win-Racing legat i EU istället :D Han har såååå mycket godis till bilen.

Jag ska snacka med Per om skivor och se vad han ska ha för skivorna från Down Under.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply