Träning före race/kval

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Träning före race/kval

Post by Fredrik Henriksson »

Såg att det inte kommer finnas tid att öva något innan man "kastas ut i i verkligheten" på lördag. Kommer det vara så framöver oxå? För mig som rockie spelar det ju en ganska stor roll. När jag körde på Falkenberg förra vecka så gick jag från 1.04 tider till 0.57 tider på ca halvtimmen effektiv körning.
Kanske slipper man bli dubbelvarvad om man får känna lite på banan innan... :roll: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag känner likadant, är några år sedan jag körde Kinnekulle och så i en annan bil. Hade inte suttit i vägen med ett eller ett par fria pass först.
M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Om ansvariga finns där redan på fredagen kanske man kan få köra några varv? :/ En annan har ju bara kört Kinnekulle på två hjul och dom spårvalen e inte så mkt värda har man förstått efter att ha åkt med några "youtubevarv" med klubbens galningar... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Har jag missat något.. Ska du vara med nu? Blev inget jobb eller?

Jag har inte kört så mycket på banan heller. Förra årets race var första gången på många år. Och något mer har jag inte hunnit på kullen..
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Har jag missat något.. Ska du vara med nu? Blev inget jobb eller?
Jobbet ligger kvar men jag jobbar för fullt för att hitta någon i ett annat distrikt som är tokig nog att offra sin lediga helg för min skull, kohandel på hög(eller låg) nivå nu... :lol: Oddsen är inte på min sida men jag har piskat döda hästar förut... :roll:
Per Hammarsjö wrote: Jag har inte kört så mycket på banan heller. Förra årets race var första gången på många år. Och något mer har jag inte hunnit på kullen..
Säg inte så, du måste ju lämna kvar några smulor till ursäkter åt en stackars rockie... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

På Kinnekulle blir det ingen körning på fredag precis som det står i bekräftelsen. SSK kör med bra ersättning till sina funktionärer och de kör med samtliga posteringar bemannade när de kör (räkna 2*antal posteringar, tidtagning, lineup etc så blir det en hel del) och slipper de komma på fredagen så blir det billigare.

Mantorp blir det två kval och två race om jag inte minns fel, allt på samma dag.

Knutstorp brukar vara träning hela fredagen (ca tre pass hinner man med och det kostar inget extra, har iaf inte gjort det förr).

Anderstorp kostar träning på fredag extra (gjorde det ifjol)

På Falkenberg ingick det en fredagsträning men jag köpte till fredagsmorgonens träningspass (det var ett lyckokast eftersom den gratis eftermiddagsträningen strulades bort rejält)

Som ni märker kan man krångla till det lite olika. Det är rätt spännande att ha rätt på lufttrycket till kvalet utan att ha kört en meter. Har man mekaniker kan man köra 3 varv, in i depå, justera tryck, ut och sätt de rätta tiderna.
Post Reply