Josen snabbast på Mantorp, men Niklas vann

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Får hålla med Niklas där.. Tog man av sig underställ och overall skulle allt på 15 minuter senare..
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Bilder från prisutdelningen Roadsport C
Attachments
Rejs 2<br />Niklas etta<br />Josen två<br />Per trea
Rejs 2
Niklas etta
Josen två
Per trea
P1060824.JPG (38.75 KiB) Viewed 2393 times
Rejs 1<br />Niklas etta<br />Per tvåa<br />Josen trea(vad spanar Per och Josen efter? Blommorna till fruar och flickvänner kanske ;-))
Rejs 1
Niklas etta
Per tvåa
Josen trea(vad spanar Per och Josen efter? Blommorna till fruar och flickvänner kanske ;-))
P1060816.JPG (40.62 KiB) Viewed 2394 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Josen trea(vad spanar Per och Josen efter? Blommorna till fruar och flickvänner kanske ;-))
Du såg inte att Henriksson drog ner brallorna till höger va? Vad tror du Niklas garvar åt?! :wink:

Tack Hans för din depåsupport! Allt ifrån mek till plåtis! Kul att ha dig med!
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Skitkul med dessa rapporter i real-tid. :D Följer med stort intresse era bravader, med viss avundsjuka förstås. :wink:

Tack Hdzon :D
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote: ps. nu vill jag inte höra av någon (ni vet vem ni är) att det är mitt fel till att det inte gick så bra.. :lol:
Jag skriver en "liten" avhandling kring helgens begivenheter där jag mkt ingående kommer förklara anledningen till att det inte är jag som står i mitten av fotot utan istället för nöja mig med en byxlös tillvaro utanför bild... :oops: :lol: Imorgon dock, fått kompensera familjen ikväll men börjat skriva lite...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vill också tacka Hans för depå-stödet, kändes tryggt att ha en norrläning i depån när man klantadet till det ute på banan. Tröstande ord behöves när man bromsade bort sig i ledning med två kurvor :oops: och fick glo på en fet Boxter rumpa i race två när jag ville jaga livet ur Niklas ;)
Som tröst lyckades jag nästa stressa av Boxter rumpan av banan :twisted:
Du såg inte att Henriksson drog ner brallorna till höger va? Vad tror du Niklas garvar åt?!
Fredrik tackade på ett trevligt sätt för mek-hjälpen han fick ;)

Hoppas alla kom hem säkert utan någon farbror-blå som skojadet till det.

Måste börja titta på någon lösning för att hitta bättre kylning i bilen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Samtliga resultatlistor är nu uppe, även länk till Mylaps.com (där man kan jämföra varv för varv (iaf om man är reggad transponderägare)).

Angående Farbor blå så såg jag alltför många på vägen hem för att det skulle vara bekvämt.
Men mitt ekipage väckte tydligen inte tillräckligt med intresse.
Att se en MCpolis närma sig längre bak i kön på E4an ned mot Jönköping var lite svettigt (aja baja att köra utan 3punkt) men han bytte motorvägssida innan han kom fram till mig).
Det finns fler än en anledning till att jag tuffar på under hastighetsbegräsningen (iaf på 110).

Hans depåstöd var ju enormt betryggande. Aldrig förr har jag haft möjlighet att justera däckstryck under kval och sen få det validerat efteråt.
Utan den hjälpen hade det aldrig gått att köra så fort i startsvängen (höger bak ökade mer än andra).
Nu vet jag att de ombyggda dämparna inte ändrats så mycket. Lämpligt varmtryck är nu ca 1.7-1.8 vilket är samma som förra året.
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Post by Astrid »

"vad spanar Per och Josen efter? Blommorna till fruar och flickvänner kanske ;-))"

Ja vad fasiken hände med blommorna den här gången?
Är myyycket besviken på att Pers tävlande inte resulterade i mer än en buckla :wink:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Grymt kul att få se resultat och bilder direkt! :)


Kunde tyvärr inte komma och kolla på racen, var och sladdade med rallybil i Strängnäs hela dan. :)

Astrid wrote:
Ja vad fasiken hände med blommorna den här gången?
Är myyycket besviken på att Pers tävlande inte resulterade i mer än en buckla :wink:
Fick du inte två buketter förra gången? :)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Mattias Stahre wrote:Fick du inte två buketter förra gången?
Jo men den vissnade ju så snabbt... Kom ju hem med ett silverfat förra gången räcker inte det Astrid? Krav krav krav... ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Nu har jag även lagt upp en sammanställning av resultaten för bara MX-5 Cup på www.mx5cup.se

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Och jag skrev en race rapport i min rejsa tråd

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=655221#655221
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:
Mattias Stahre wrote:Fick du inte två buketter förra gången?
Jo men den vissnade ju så snabbt... Kom ju hem med ett silverfat förra gången räcker inte det Astrid? Krav krav krav... ;)
Mina buketter har inte vissnat riktig än...
Igår blev det bara medaljonger, lite lättare att förvara än plastbucklorna. Kakfatet var en trevlig överaskning på Kinnekulle, lixom de handgjorda glasfigurerna på Anderstorp ifjol.

Det kan tyckas fånigt men de töntiga priserna värmer lite när man ser dem (i bokhyllan, garaget, nedpackade förrådet eller vart man förvarar dem). Det är tur att man inte sätter prislappar på dem bara... :D
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Lägger upp några bilder från gårdagens aktiviteter på Mantorp
Attachments
Starten rejs 2
Starten rejs 2
P1060573.JPG (61.94 KiB) Viewed 2284 times
P1060549.JPG
P1060549.JPG (65.81 KiB) Viewed 2284 times
Fredrik med litet ställ i F1 böjen, jagar Josen
Fredrik med litet ställ i F1 böjen, jagar Josen
P1060487.JPG (85.21 KiB) Viewed 2284 times
Niklas jagar räddningsfordonen
Niklas jagar räddningsfordonen
P1060439.JPG (85.09 KiB) Viewed 2284 times
P1060344.JPG
P1060344.JPG (73.96 KiB) Viewed 2284 times
Josen bromsar på sig
Josen bromsar på sig
P1060342.JPG (82.04 KiB) Viewed 2284 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Har lagt upp några av Hans bilder på SPVM's hemsida också.

Kika in i bildgalleriet/roadsport (har bara hunnit skriva bildtext till en bild men den kändes viktigt)

www.spvm.se

Imorgon kommer mer från Hans!!

Tack tack Hans!

// Per
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Per Hammarsjö wrote:Har lagt upp några av Hans bilder på SPVM's hemsida också.

Kika in i bildgalleriet/roadsport (har bara hunnit skriva bildtext till en bild men den kändes viktigt)

www.spvm.se

Imorgon kommer mer från Hans!!

Tack tack Hans!

// Per
utebliven kontoll före körning, blev sanering efter körning tydligen, eller är det lättnings av bilen som görs? :wink:
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Post by Astrid »

Niklas Falk wrote:
Per Hammarsjö wrote:
Mattias Stahre wrote:Fick du inte två buketter förra gången?
Jo men den vissnade ju så snabbt... Kom ju hem med ett silverfat förra gången räcker inte det Astrid? Krav krav krav... ;)
Mina buketter har inte vissnat riktig än...
Igår blev det bara medaljonger, lite lättare att förvara än plastbucklorna. Kakfatet var en trevlig överaskning på Kinnekulle, lixom de handgjorda glasfigurerna på Anderstorp ifjol.

Det kan tyckas fånigt men de töntiga priserna värmer lite när man ser dem (i bokhyllan, garaget, nedpackade förrådet eller vart man förvarar dem). Det är tur att man inte sätter prislappar på dem bara... :D

Silverfatet ligger i en hylla som står provisoriskt i hallen under renovering, pokalen står på en annan hylla och glasfigurerna står bland vaserna i ett köksskåp. Medaljerna låg ett tag i Astons leklåda....
När Per byggt sitt garage kan alla priser få sin egen plats där :wink:
Men gärna fler blombuketter till blivande fruar! :lol:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Astrid wrote:Men gärna fler blombuketter till blivande fruar! :lol:
Nu blir det lite mycket familjesnack över forumet här.. Men menar du att jag kan få ha fler fruar? Sweet.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

hdzon wrote:
Per Hammarsjö wrote:Har lagt upp några av Hans bilder på SPVM's hemsida också.

Kika in i bildgalleriet/roadsport (har bara hunnit skriva bildtext till en bild men den kändes viktigt)

www.spvm.se

Imorgon kommer mer från Hans!!

Tack tack Hans!

// Per
utebliven kontoll före körning, blev sanering efter körning tydligen, eller är det lättnings av bilen som görs? :wink:
Bilden visar väl tydligt att det är lättning det handlar om! :wink: :lol:

Äntligen kom man in på forumet! Då kanske man kan skriva racerapport ikväll... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
Astrid wrote:Men gärna fler blombuketter till blivande fruar! :lol:
Nu blir det lite mycket familjesnack över forumet här.. Men menar du att jag kan få ha fler fruar? Sweet.
Fler fruar! Vad krävs för medlemskap i er sekt?... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Astrid, ställ krav var tuff, stora barn större leksaker har jag hört att det heter... :lol:
CG Leijonhufvud
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fick en skiva full med bilder från Matorp med posten idag... :) Ett supertack Hdzon, du e en klippa!!! 8) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Mant :( :x :evil: :cry: :wink: orp---
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Såå farligt va det inte :) Men inte så kul heller.. hitta inge grepp liksom, bara drifta - märkligt :? Kullen gick ju rätt bra, nåväl kommer igen på Knutstorp va så säkra :twisted: Va till Lidköping tisdag och införskaffade ny låda (skrot på Mantorp, de va nog därför de gick så kärft :wink: ) och bromsad diff - Tack för tipset Peter :!: . Där stod en motor som det stod MATS på men va avbeställd - nå Mats vad händer?
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Så då har jag påtat ihop en till rockierapport. Skulle gjort det tidigare men det har ju inte funkat pga forumsuppdateringen...

Det var skönt att komma hem i söndags kväll efter en VRÅLVARM men KANONKUL dag på Mantorp! För en annan var detta andra gången i livet man rullar ut fyra hjul för att tävla på bana och det var rejält pirrigt även om jag nu fått lite erfarenhet av detta då jag körde MX5-cup på Kinnekulle förra helgen. Den största skillnaden denna gång var att jag i utgångsläget nu hade ett litet humm om hur man skall hantera bilen i kurvorna, på Kinnekulle var det ju rena "trial and error" verksamheten till att börja med. :lol:

Precis som innan Kinnekulle så var det på håret att jag kom iväg till tävlingen på Mantorp. (hmm börjar se ett mönster :roll: ) Innan Kinnekulle var det förhinder på jobbet och vagnboksbesiktning som spökade. Denna veckan har bekymren varit magsjuka, en Kisskonsert samt en tävlingsbil vars besiktningsperiod gällde maj ut för att precis ge körförbud på tävlingsdagen. :shock:
Helgens tävlingar på Mantorp var ju ett endagars event men nån gång i vintras sa jag ja till att hänga med på en Kisskonsert och med mitt fantastiska sinne för långsiktig planering så hade jag givetvis stenkoll på att det samma helg var MX5-cup på Mantorp. :roll:
Besiktningen på bilprovningen hade jag väntat med då bilen var i bra skick och med största sannolikhet skulle glida igenom med en stjärna i kanten...men ack så fel man kan ha! :( När vi bytte bussningar på bilen gick ena sensorn till ABS:en sönder, och även om det är tillval på bilarna (och jag haft funderingar på att plocka bort det) så tyckte inte besiktningsmannen, i onsdags, att en lysande ABS-indikator var lika oviktig som jag tyckte... :( Men men, efter att ha haft bilen på Mazdaverkstaden under torsdagen för att släcka tvåan, vilket det visade sig att de inte kunde göra :shock: så slutade det med att jag lånade indikatorn från min andra Miata och visade upp bilen på bilprovningen i fredags på väg upp till Stockholm (små marginaler) :D

Konserten var i fredags och för att slippa tillbringa hela lördagen på resande fot, med tåg från Stockholm till Bollebygd för att hämta tävlingsbil och sedan färd upp till Mantorp, så valde jag att ta tävlingsmiatan upp till konserten på stockholms stadion för att sedan, mitt i natten, åka direkt till Linköping och sova på ett billigt hotell( Tips:Hotell Östergyllen 420:- inkl frukost, centralt.). Tyvärr innebar detta två helger i rad borta från familjen :( så man har lite att ta igen nu...
Lördagsförmiddagen tillbringades strosandes i linköpings centrum för att sedan spendera eftermiddagen i en "gör det själv hall" putsandes på bilen inför söndagens begivenheter. :) När man putsar bilen går tiden fort och snart var tiden inne för att ge sig av till Mantorp, fasen va gott att vara ute i god tid och få bilen banbesiktigad redan kvällen före!.. det var ju lite stressigt på Kinnekulle när man kom dit på morgonen och skulle fixa allt på morgonen...

När jag kom fram till Mantorp park så var redan Niklas på plats och ganska snart var hela söndagens startfält till Miatacupen på samlad, så när som på Josen som skulle komma tidigt söndag morgon med sin nysponsrade skönhet. :) ( Undrar när jag ska bli proffs? ;) ) När alla hade packat ur bilarna och MX5-Racingtältet var rest började hungern komma krypandes. Efter en kortare överläggning kom vi fram till att grillning stod på schemat och vi åkte därefter i Hdzons "testbil" (Lånat en VW-SUV med monstermotor, hade gott klipp! :) ) till ett närliggande storköp och inhandlade diverse grillmat + engångsgrill. Kvällen i depån blev, som helgen innan, trivsam med alldeles för mycket mat (nåt fel på mitt kött = tre akuta toabesök), sedvanligt huvöppnarsnack, däcksparksljug och förvillande teorier kring setup och körteknik :wink: :) ( vissa psykförsök förekom också från en viss fotograf, ganska lama sådana ;) :lol: )
Efter maten bestämde några av oss för att reka banan genom en kvällspromenad, men vi upptäckte att banan var låååååång så det blev en delinspektion istället.... :roll:
Framåt halv tolv kändes det lagom för oss icke tältanpassade eller bussägande raceputtar att dra oss tillbaka till respektive hotell. Hdzon hade ett hotellrum i Linköping ( förmodligen en smula mer ståndsmässigt än mitt hotell där toan var gemensam ) och Per hade hyrt ett hotellrum strax utanför Mantorp så Per och jag lätt våra racebilar stå kvar och fick istället skjuts av vår eminente kassör. ( Supertack för all support Hans!!! :) )


SÖNDAG MORGON
Efter en Statoilfrukost, välkomsthälsning till Josen, hämtning av transponder (500:- igen!!! 1000:- på två tävlingar för att få tiden reggad! Rimligt?) och ett förarmötet, där för mig ett nytt moment introducerades, var det snart dags för kval. Det nya orosmomentet var stående start! Fasen också! Infon jag fick och teststarterna vi genomförde med stående start på licenskursen var ju som bortblåst och nu skulle vi snart köra! ... Just de ja... kval först = ingen startprocedur. Puh! Pirret i magen hade visst slagit sig på hjärnan, det fanns ju gott om tid att stämma av hur startern flaggviftar och hur man hamnar på rätt startplats utan att stöka till det. Första racet var ju först klockan ett och innan det skulle ju t.o.m. två tidskval avverkas under förmiddagen. :) Lugn å fin nu...

På med raceoverallen för nu var det kvaltime!! :) En efter en vinkades vi in på depårakan från lineupen och vips så var man ute på banan för att köra sitt första varmupvarv på Mantorp. Nervöst, men fan vilken häftig känsla!! :D Efter tips från Hdzon om att JOnas, som är en kändis bland miatarejsersarna, kört på Mantorp tidigare så PM:ade jag med honom på vårt fantastiska MX5-racingforum veckan före rejset och fick lite tips om hur man kan köra banan. Nu var det liveaction och med JOnas tips blandat med Per Hammarsjös teorier snurrandes i skallen närmade jag mig för första gången kurvan efter start & mål... Hmmm hur var det nu...sent apex i första kurvan...
Första varvet blev som sig bör en däckvärmande rekognoseringsrunda där jag med ovan nämnda tips i huvudet funderade på hur jag skulle ta kurvorna påföljande varv då farten skulle vara betydligt högre! :twisted:

Så fort jag kommit ut på start och målrakan var det plattan i mattan som gällde, en Caterham åker om mig i första kurvan men redan nästa kurva har jag återtagit min plats då jag litat på JOnas tips om att det finns hygligt med grepp på inern i Paris. :) Chikanen direkt efter går sådär (fick aldrig nån kläm på den), med trean i ut på långa rakan och varvräknaren under 4000 varv åker Caterhamen om igen men väl borta i Mjölbykurvan tar jag honom på inern igen. :) Efter första varvet säger laptimern 1.43.3. Jag har inget att relatera tiden till men att den är lika usel som min första tid på Kinnekulle håller jag för osanolikt då jag nu är säkrare i hur bilen reagerar och därför vågat hålla lite fart redan från början. :) Resterande del av kvalet får jag i princip åka ostört och det handlar mest om att våga mer och mer i kurvorna. Tiderna förbättrades varv för varv enligt denna sekvensen; 1'43.3" 1'43.0" 1'42.8" 1'42.4" 1'41.5" 1'41.3" 1'43.3" (måste varit en A-bil som stört sista varvet ;) ) och precis när tuppkammen började växa till sig sövde sig motorn mitt inne i chikanen, en snabb blick på tankmätaren räckte för att inse att man fortfarande är en tomte i rejssammanhang, tom tank och minst 5 minuter kvar av kvalet!! :( (Men jag skyller på Per, jag bad han kolla på min bensinmätare innan kvalet och med frågan "tror du det räcker" hängandes i luften svarar han utan en pannrynka "Jajamensan, de e lugnt". ;) :lol: )
Ingen fara på taket, jag hade ju ett kval till att förbättra tiden på inför MX5-cuprace 1... :)

På väg från banan till MX5-Racingclubtältet märker jag att doften jag förnimmat ute på banan inte hör till banan utan hänger med bilen. Framme vid tältet hoppar jag ur bilen, det pyser lite ur skuffen! :?: :?: När jag öppnar luckan möts jag av ångor och en stank som inte är av denna värld! Jag hade glömt kvar flaskan med avfettning sedan lördagens tvätt och putsaktiviteter och nu var hela skuffen "avfettad"! :shock: , aj då, Inget kul! :( Kan tillägga att det blev en del klabbande med papper för att torka upp eländet om det inte sa sig själv. *pust* Ännu ett rockiemisstag, framöver lär jag kolla bilen på lösa detaljer betydligt nogrannare... :oops:
När bilen var städad traskade vi iväg till anslagstavlan där den officiella tidtagningen redovisades. Min bästa tid kändes helt plötsligt ruggigt bra när jag såg att jag bara låg dryga sekunden efter "miataracegurun" Josen. Med självkritiken och självdistansen dämpad av ett allt större ego började funderingarna komma...Att rå på Niklas med erfarenhet av banan sedan tidigare visste jag var kört, men fasen, jag hade ju fått kvalet avskuret av bensinbrist och mina tider förbättrades ju hela tiden, jag kanske hade piskat både Per och Josens bästa tid om jag sluppit soppatorsk! 8) .............Verkligheten skulle dock slå mig i ansiktet innan dagen var slut... :roll:

En komprimerad tävling där allt skall avgöras på en dag blir stressig. Knappt hade man hunnit få av sig tävlingsoverallen innan det var dags för nästa kval... Solen stod nu högre på himlen och värmen blev klart påtaglig när man satte sig i bilen med full racemundering. Redan ute på uppvärmningsvarvet får jag en svettdroppe i ögat, nu jävlar e d varmt, å hetare ska det bli! :shock: Minnet av kval två är tyvärr mycket diffust då det blev en väldigt kort historia märkt av två, för mig, större incidenter. Den ena incidenten orsakar jag själv redan under varv två. Med greppet i minnet från kval ett håller jag samma bromspunkt i hårnålen/90gradaren som jag höll de avslutande varven under första kvalet med påföljd att mina nu kallare däck placerar halva bilen utanför asfalten mitt i kurvan. Kvällen innan hade vi stått i kurvan och jag hört Pettson säga till mig "kolla hur höga kurbsen är, här vill man inte åka med hjulen på vardera sida!" och nu är det ta mig tusan precis det jag gör!!! *Harrakiri* :( Det slår i underedet och bilen studsar som den vore ett slagborr! Väl ute ur kurvan slänger jag reflektionsmässigt en blick i backspegeln, puh, det ligger inte kvar någonting! Ett trampande på bromsen och lite girande i ratten får räcka för att försäkra mig om att jag kan köra vidare. Märkt av detta pressar jag inte fram mina positioner de närmsta varven utan avverkar två tider på raken kring 1.42. Varv 5 märker jag att bilen känns lite segare, en snabb blick på tempmätaren visar att den närmar sig max och innan jag vet ordet av det så är mätaren maxad! *hjärnblödning* Med Henrik "Cyberoid" Phil och Mats Lundins ras färskt i minnet så var man ju ganska spak i det läget. :shock: Så fort jag släppte gasen så gled mätaren sakta men säkert tillbaka till sitt ursprungsläge, men skitsamma, jag hade inte en tanke på att köra vidare i det läget, det blev att åka av banan fortare än kvickt för att säkerställa att allt stod rätt till med bilen. Två avbrutna kval och det sista innan däcken knappt blivit varma, det kunde ju ha börjat bättre:(


Under eftermiddagen skulle race 1 och 2 avverkas och även om jag knappt fått nån körtid på banan så såg jag fram emot tävlingsrejsen.:) Efter förra helgen på Kinnekulle var arbetsveckan en enda lång transportsträcka då jag ville rejsa igen och nu var första MX5-cuprejset på Mantorp bara någon dryg timme bort. 8)
Innan jag kunde tänka på eftermiddagens cuptävlingar fanns ett par akuta bekymmer att ta hand om. Det ena var ett enkelt problem medans det andra kunde bli knivigare. Det enkla problemet var att ta reda på hur stående starten går till. Efter en snabb konsultation i MX5-racingtältet så hade Niklas Falk med flera enkelt förklarat hur startern vinkar iväg oss, easy peasy... :) Mitt största bekymmer kvarstod dock. Hur fasen skulle bilen klara ett helt race klockan ett när solen står som högst??, bilen fixade ju inte ens fyra varv vid elva tiden!!! :shock: Eftersom bilen hade fixat värmen vid kvalet klockan nio så hade "det går nog bra mentaliteten" gjort att jag inte skruvat bort min mini-nummerskylt inför kval två då bilen gick varm, detta trots att Janne Rydqvist tipsat mig om det efter Kinnekulle... :oops: Hur som, nu stod hoppet till att nummerskyltsingreppet skulle göra susen även om det kändes som att pinka på en eldsvåda....
Samtidigt som jag skruvade bort nummerskylten började Josen att kika på min bil. Några brister upptäcktes och innan jag visste ordet av det så stod bilen borta vid spolningsplatsen med Josen i full färd med att spola ur kylet. Kanonsjyst! :) Det konstaterades också att det fanns hål lite överallt framför kylet, men med lite pappkartong och silvertejp ökades oddsen rejält för att luften nu skulle gå genom kylet, inte vid sidan om...

Precis som på Kinnekulle så kom det ett antal miataentusiaster och tittade till oss, det var riktigt stämningshöjande! :) Verkligen kul att höra att flera av dem jobbar på att få sina bilar rejsdugliga, någon var i princip klar. :) Om det inte hade varit för trassel med montering av huvudströmbrytaren hade han nog varit med och rejsat redan!, trist med elfel... :( Hur som, det skruvas rejsmiata på många håll vilket är förbaskat kul!! :D

Medan Josen hjälpte mig med kylspolningen så åkte övriga gänget och köpte hamburgare, snällt nog tog dom med en till mig också och efter en fastfoodlunch i klubbtältet där sedvanliga rejs-skrönor avhandlades så var det dags att dra på sig raceoverallen inför MX5-Cup deltävling tre!!! :shock: När alla bilarna stod uppställda för att åka ut på uppvärmningsvarvet så ser vi en bärgningsbil komma farandes i hög fart med fulla sirener påslagna! Strax därefter syns en enorm rökutveckling stiga mot skyn, någonstans kring hårnålen har det hänt något! Vi som står redo att börja köra ser inte vad som händer men att en rejsbil fattat eld är ganska klart. När Mantorps "alla" brandsläckare tömdes på den brinnande bilen blev inte rökutvecklingen mindre! Jag trodde att dom inte fick släckt branden då röken tilltog, men Niklas (som till skillnad från mig sett en brandsläckare användas i praktiken :roll: ) förklarade att den tilltagande röken berodde på släckarna. (Såg bilen senare, en Clubmanbil, den kommer nog inte att rulla på någon bana mer tyvärr. :( )

När spektaklet kring den brinnande bilen var över vinkades vi en efter en ut på banan i en i förväg uppställd ordning så att vi skulle hamna rätt i den stående starten. Eftersom jag stod först i ett av leden och därmed saknade en bil framför mig så blev jag lite osäker på vart jag skulle hamna i starten, men en snabbkonsultation med Pettson strax innan jag hoppade in i bilen gav ett solklart svar; "Du ska stå till höger"... :) Efter uppvärmingsvarvet ställde vi upp oss på startrakan inför den stående starten. Ahhh nu var det spänt! :shock: Med motorn på ett konstant varv på 5000 släppte jag kopplingen när startern flaggade iväg oss för att sekunden senare trycka ner foten den sista biten på den högra pedalen. Min nymonterade torsendiff skickar iväg mig rätt bra, tyvärr har jag en MG framför mig som är betydligt långsammare i starten och då jag har bilar runt omkring mig kan jag inte byta spår och gå om, istället blev jag själv passerad av en eller två bilar (minnet sviker) och i frustration satsar jag återigen hårt på innern i pariskurvan och plockar placering. Vet att jag tar MG:n i denna kurvan och troligtvis Pettson också då han borde varit en av de bilar som kom om mig på startrakan och första kurvan. Jag vet i alla fall att Pettson ligger efter mig in i chikanen och laddar för omkörning ut från chikanen när jag stänger honom en smula, va fasen får jag alltid så dålig fart ut på på långa rakan för!? :( Framför mig ligger Automobilmiatan som jag gärna vill haka på. Väl ute på långa rakan åker den betydligt motorstarkare MG:n om som ett jehu!

Nu följer ett flertal varv som är rätt tråkiga att beskriva även om dom var roliga att köra. :) Tiderna förbättras tre varv i rad 1.42.3, 1.41.8, 1.41.2 och på långa rakan ser jag Pettson hamna lite längre bakom mig för varje varv och Per dra ifrån något. Det är inte förrän någonstans mitt i racet det händer något spännande! I hårnålen ser jag ett stort damm och grusmoln och vips så har jag Josen precis framför mig. Skitbra tänker jag! Nu har jag en bil med bra spårval framför mig, förhoppningsvis kan jag haka på när jag får linjerna serverade och åtminstone göra en grym tid.:) Jag märker dock ganska snart att tiderna ligger på ungefär på samma tider som tidigare trotts att Josen inte drar ifrån mig. Har han avåkningen kvar i benen tro? Eller har han bekymmer med värmen, för hett det är det!!! Själv sitter jag med uppvevade rutor (aerodynamik) och högsta fart på värmefläkten för att kyla motorn, HE..ETE VA VARMT!!! :shock: Men motorn höll sig sval så åtgärderna efter kval två hjälpte. (än en gång, tack för hjälpen med överhettningsproblemet Josen! :) ) De sista varven går det lite fortare men inget varv går snabbare än mitt snabbaste varv som jag satte när jag körde "själv" så jag har inga större problem att haka på Josens "lugna" tempo ända fram till målflaggan vinkas... :) När jag klev ur bilen efter racet så kändes det som att kliva ur från en bastu och slänga sig i en snödriva! Pust!! Men trots värmen så var detta race sinnesjukt kul!!! :D

Tiden mellan race 1 och race 2 var minimal, i princip hann man med följande; ur overallen, dricka vatten, gå på toa, kolla tiden från race 1 samt slänga på sig raceoverallen och göra sig redo för start i race 2...

I den stående starten hade jag nu samma bilar runt mig som i race 1. Men när startern flaggar igång racet och jag kliver av kopplingen får jag en shock, MG:n står helt stilla!! :shock: Utan att jag hinner titta bakåt får jag väjja till vänster, om jag tränger Pettson eller någon av de andra bilarna som startar bakom vet jag inte men i det läget hade jag inte mycket val. :/ Det visade sig sedan att killen i MG:n hade sett att en funktionär stod på banan och helt naturligt inte tittat mot starten då flaggan rimligtvis inte bör falla innan banan är ren från folk. :( Hur som, efter starten behåller jag min placering genom startkurvan, Paris och chikanen men ut från chikanen så har jag som alltid en urusel utgångshastighet så Pettson är även denna gång nära att köra om. Ut på rakan varvar motorn för mycket för att slänga i tvåan men för lite för att det skall hända något, men med lite taktisk positionering håller jag som sagt Pettson bakom mig. :) Mot MG:n är jag chanslös på rakan så även här blir det repris från race 1 då han drar om som en annan vore stillastående... :(

Jag lyckas inte få distans till Pettson första varvet vilket jag fick i race 1. Han hade uppenbarligen bestämt sig för att haka på! Stressad av kunskapen om Pettson succesivt ökande grepp i sina Yokos får jag själv ingen ordning på körningen och jag ligger mellan 1.42 och 1.43 de första tre varven. Framför mig ser jag Pers orangea flamma befinna sig längre bort på rakan för varje varv som går. :( Fasen också, skärpning! På det fjärde varvet ser jag att Pettson börjar få problem att haka på. I backspegeln ser jag att han driver långt ut i en kurva men reder ut det. Det varvet sätter jag 1.41.2 vilket tangerar min bästa tid i race 1. Gott, lite självförtroende börjar krypa sig på. :) Helt plötsligt ser jag inte Pettson i bakspegeln längre och på rakan ser jag vakten vinkar med gulflaggen. Nere vid Mjölbykurvan ser jag vad som hänt, min kombatant har åkt av! :( Tydligen så hade han fått låsning på bakbromsarna och snurrat rakt ut i lekarkulorna. :shock: Resten av rejset får jag köra själv och det funkar tydligen ganska bra för mig som nybörjare för nu gör jag dryga 1.41 tider nästan hela tiden och Per som tidigare drog ifrån håller jag nu på konstant avstånd varje gång jag kollar efter honom på den långa rakan. Bästa tiden hamnar på 1.41.13 vilket innebär en förbättring även detta race. :) När målflaggan vinkas så känner jag att jag skulle vilja fortsätta köra, trots värmen så är suget större att få piska min senaste varvtid!, men men det kommer ju fler tillfällen att få köra på Mantorp... :D


Uj, det blev några timmars skrivande, hoppas ni orkar läsa...

Vill tacka er alla för en kanontrevlig helg!

Och till er som inte var med... Fatta hur kul det här e!!!!! :D
Last edited by Fredrik Henriksson on Wed 04 Jun 2008, 14:05, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply