Lättare att rulla än vad man tror

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Lättare att rulla än vad man tror

Post by Josen »

http://www.youtube.com/watch?v=o073v-XQIQE
Detta skulle lätt kunna hända typ på baksidan Falkenberg fullfarts högern.
Så se till att hålla bilen på banan m.a.o
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Hmmm.. Inte lätt att ta sig ur :shock: Är det helburen som gör att det är så svårt att ta sig ur eller :?: Inte så roligt om det brinner i bilen :!:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Leif Jönsson wrote:Hmmm.. Inte lätt att ta sig ur :shock: Är det helburen som gör att det är så svårt att ta sig ur eller :?: Inte så roligt om det brinner i bilen :!:
Jag tror att även HANS system gör det lite puligt att komma ut + att man rekommenderar att man sitter kvar i bilen tills folk kommer och hjälper så man inte skadar nacken när bältet skall öppnas.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Nä d va tusan vilken tid det tog att mokla sig ur. :shock: Tänkte också på brandrisken, men det är klart, med dagens insprutningsmotorer finns ju inga förgasare med massor av bensin i flotörhusen som kan flöda ut i motorrummet, även om d finns lite soppa i slangarrna.
Men med tanken bakom ryggen borde man riskera att bli lite dränkt... :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Tänkte också på brandrisken, men det är klart, med dagens insprutningsmotorer finns ju inga förgasare med massor av bensin i flotörhusen som kan flöda ut i motorrummet, även om d finns lite soppa i slangarrna.
Om bensinpumpen inte slås av (det tar ett tag innan en funkis kan nå brytaren om föraren inte klarar det själv) så är det ju inte bara soppa i slangarna, det är under rejält tryck också...

Det är tyvärr alltid bra med exempel så man får lite begrepp om riskerna och varför olika säkerhetsdetaljer är utformade som de är (och att det inte räcker för allt.
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Post by Leif Jönsson »

Här var det bråttom att ta sig ut :!: Otäck crasch i British GT på Oulton Park
http://www.youtube.com/watch?v=Qn3nT1GrTzU
http://www.youtube.com/watch?v=VqSjRJ1s ... re=related

Tur att det slutade lyckligt. Jag såg på Motors TV att han körde nästa race på Knock Hill
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Leif Jönsson wrote:Här var det bråttom att ta sig ut :!: Otäck crasch i British GT på Oulton Park
http://www.youtube.com/watch?v=Qn3nT1GrTzU
http://www.youtube.com/watch?v=VqSjRJ1s ... re=related

Tur att det slutade lyckligt. Jag såg på Motors TV att han körde nästa race på Knock Hill
9sek in i första klippet ser man hur det sprutar soppa ur slangen! :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply